#SR MoonWish Ultimate
Min SR MoonWish Ultimate stanghorn er begyndt at gro.
Her fra den 20 november Tingende begynder så småt

Ja de begynder at vise sundhedstegn efter alt det de har været igennem.

Er der inkluderet porto på FM, siden du skriver sådan?Seniorreefer skrev: lør 10. jan 2026 20:04 Jeg bruger Fauna Marin og mener også Tropic Marin får lavet dem der.
Ati har også fået MS test nu, ved ikke med aquaforest , samt Oceamo men deres er sindssygt dyr. Tror FM er den billige af dem alle include fragten
Jeg har prøvet dem alle og altid kom jeg tilbage til FM , god service hurtig udførsel osv samt 3 dage i transport fra Danmark

Hej Stefan .Stefan skrev: man 12. jan 2026 08:43Er der inkluderet porto på FM, siden du skriver sådan?Seniorreefer skrev: lør 10. jan 2026 20:04 Jeg bruger Fauna Marin og mener også Tropic Marin får lavet dem der.
Ati har også fået MS test nu, ved ikke med aquaforest , samt Oceamo men deres er sindssygt dyr. Tror FM er den billige af dem alle include fragten
Jeg har prøvet dem alle og altid kom jeg tilbage til FM , god service hurtig udførsel osv samt 3 dage i transport fra Danmark
Jeg har brugt Aquaforest de seneste par gange, da deres test er billig (~20eur/test). Men det koster så typisk en 100-mand oveni i porto. Kan nu se, at mange andre inkl. FM har justeret på deres priser, så de er langt mere konkurrencedygtige.

Findes der andre typer af koraller end acroporapederrevnørd skrev: tirs 13. jan 2026 20:04 Smukt arbejde
Tænker at du er bidt af en gal Acropora, præcis som jeg![]()

Kan jeg godt forstå. Jeg nyder hver dag at se gro mønstre, PE og sørge for de har optimale forhold. Du har jo erfaringer fra før, så kommer helt sikker til at lykkespederrevnørd skrev: tirs 13. jan 2026 22:03 Jeg misunder hvad du har gang i så meget
Glæder mig til at komme på sammen niveau, ha en balje, måle og justere og observere korallerne
Har bare 4 bøtter,
Med 200 l i hver
Skummer, pumper og alt udstyr, men mangler baljen
Men jeg glæder mig til at kunne fintune míne Acropora

pederrevnørd skrev: ons 14. jan 2026 07:57 Jeg håber at min personlige kendskab til koraller kommer frem fra gemmerne
Jeg er mest til Millepora, pga de mange farver og PE
Personligt synes jeg tenuis er lidt mere krævende
Jeg vil helst ha vilde koraller, eller dem på en knytnæve str fra en fangststation i Indonesien
Jeg har med egne øje set de koraller som de så ud inden fragten til DK, de var vidunderlige
3 dage senere ku jeg kun genkende dem på deres form
Jeg har købt mange brune Acropora og de har altid farvet ud efter et stykke tid
Lidt frags kommer jeg ikke udenom, men det skal være specielt sjælden frags, som man ikke ser hver dag

Frags gider jeg ikke via sådanne steder, kun fra akvaristerSeniorreefer skrev: ons 14. jan 2026 08:52pederrevnørd skrev: ons 14. jan 2026 07:57 Jeg håber at min personlige kendskab til koraller kommer frem fra gemmerne
Jeg er mest til Millepora, pga de mange farver og PE
Personligt synes jeg tenuis er lidt mere krævende
Jeg vil helst ha vilde koraller, eller dem på en knytnæve str fra en fangststation i Indonesien
Jeg har med egne øje set de koraller som de så ud inden fragten til DK, de var vidunderlige
3 dage senere ku jeg kun genkende dem på deres form
Jeg har købt mange brune Acropora og de har altid farvet ud efter et stykke tid
Lidt frags kommer jeg ikke udenom, men det skal være specielt sjælden frags, som man ikke ser hver dag
Jeg er også vild med korallerne fra fangststationer. Man skal dog vide hvordan man passer dem og især hvordan de skal medicineres
Jeg har personligt fået nok af fragmenter på 1-2 cm til €199 som aldrig kom igang fra Leonardo og fik en fra Leonardo på 1,5 cm til €149. Selv over et år senere har den kun baset. Kom aldrig i gang og døde under alt den flytning. hvorimod korallerne fra fangststationer viste sundheds tegn og vækst når de har stået, 3-6 måneder.
Jeg havde håbet lidt Jan (Den eneste jeg ved har købt hos Leonardo) ville vise hans vækst, da næsten alle hans koraller skulle være købt dernede. Jeg har bestemt ikke været heldig/dygtig nok med Leonardos Tenius arter, måske han er mere heldig, eller andre der har købt ved ham af tenius, som har evnen

Dejligt at høre/evner du kan få leonardos Tenius til at gro.crazy seahorse skrev: ons 14. jan 2026 10:37 @Seniorreefer Jeg har flere af Leonardos frags stående. De er fine nok og nogle af dem vokser i et rimeligt tempo. Tenuis er altid vanskelige og vokser så langsomt. Har har kun haft få der er gået til, om nogen overhovedet.
Har stort held med DJ frags. Der er lidt frafald, men de er ikke så dyre. De vanskelige er stadig - ja, vanskelige. A.speciosa feks. er ikke så nem.
Men jeg har millepora, selago, granulosa, suharsonoi, caroliniana og sarmentosa der virkelig har vokset sig store.
Og så er det ikke de små gnaldinger man ellers ser. De har en pæn størrelse (3-5cm) og form

Ja billederne siger ikke meget, men fra næsten død til dette er bestemt en god vej. Stresset er ihvertfald aftagende. De er gået fra helt mørke og døende til dettepederrevnørd skrev: tirs 20. jan 2026 17:59 Smukke og sunde
De 2 første billeder ku godt ligne at de får en anelse for meget PAR, men kan ligeså vel være en del af deres rejse til storhed
Kun du ser den reelle udvikling i farverne