Farvel til 2025 og forventninger til 2026

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 59
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Farvel til 2025 og forventninger til 2026

Indlæg af Engelquist »

Året går på hæld og naturligvis går tankerne lidt tilbage og frem i tiden ved et årsskifte.

2025 har budt på tanker omkring udfordringer med vores allesammens saltvandsforum.
Udfordringerne ligger i de sociale medier kontra et godt gammelt website, som saltvandsforum.
Fordelene ligger lige for (synes jeg): bl.a en kæmpe database med erfaringer og guldkorn fra mere end 2 årtier, som ligger frit tilgængeligt for alle- bare brug søgefunktionen, øverst i board indeks.

Ulemperne er de hurtige sociale medier, som især de unge foretrækker.

Personligt synes jeg det er vigtigt for hobbyen at holde liv i forummet og vi gør også vores bedste, med at holde platformen og diverse add-ons opdateret.
Sammen med Jan (acroreefer) er jeg hele tiden på udkik efter nye spændende add-ons, der kan gøre forummet sjovere at bruge- byd endelig ind hvis I kender til en phpBB add-on der vil være interessant for sf.
Henrik (ITsupport) hjælper os med at fixe problemer og opdateringer.
Charlie (charliesaltvand) hjælper til med at holde styr på finanserne og betale regningerne.

Så selvom det er mig der står som site Admin og ejer af sitet, har jeg en rigtig god backup i Jan, Henrik og Charlie.

En anden udfordring er det juridiske- andre web-sites og Facebook grupper er pludselig blevet lagt ned, fordi mand/kvinden bag websitet eller fb gruppen er blevet sagsøgt for f.eks en der føler sig smidt uberettiget ud eller måske føler sig æreskrænket af nogle skriverier i en tråd, som site admin i sidste ende kan få det juridiske ansvar for.
Det skal selvfølgelig afklares, hvilket jeg prioritere ret højt lige nu- det vil betyde nogle advokatudgifter, men hellere det, end at risikere et sagsanlæg med en evt efterfølgende økonomisk bod.
Jeg håber at forummet kan få en form for juridisk ansvarsfraskrivelse, for medlemmernes skriverier, således at det frivillige arbejde, som site-admin, ikke kan ende ud i en økonomisk kattepine.

Endelig håber jeg 2026 vil byde på nogle sjove konkurrencer, med flotte præmier fra vores sponsorer.
Vi er i dialog med dem om nogle sjove tiltag.

Jeg håber også på lidt hjælp med at passe forummet- et par Moderatorer der vil være med til at overvåge sf og f.eks flytte forkert placeret emner til de rette forums , slette gamle salgs/købs tråde og oprette tråde, debatter og afstemninger- for at holde lidt gang i det herinde.
Det kræver ikke meget tid, men vil gøre en KÆMPE forskel for forummet, så hvis du går med en Moderator i maven og vil hjælpe vores gamle forum lidt- så send mig en pb!

Som I sikkert har bemærket, har Thomas (fra Stockholm) og jeg aftalt at vi vil dele tråde og artikler, på tværs af sundet (Saltvattensguiden.se og saltvandsforum.dk).
Det bliver spændende hvad det kan udvikle sig til...

Til sidst skal der lyde et stort TAK til vores sponsorer: Zoo center Værløse, TF Aqua, Tropic Marin og Koralshoppen, som holder hånden under sf og sikrer at vi kan betale for at holde forummet i gang.

Tak for 2025 til ALLE og et GODT NYTÅR🍾🎉🎊
5
2 Billede 3 Billede
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 40
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Farvel til 2025 og forventninger til 2026

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg personlig støtter forum ifht SoMe
Dette er mere personligt og har dybere indsigt, samt historie

Kan godt se der er færre indlæg, men til gengæld kan jeg også se at diverse “støjende persona og falske profiler” er forsvundet 🤣

Godt nytår allesammen ♥️
2
1 Billede 1 Billede
800 liter SPS System, AF Balling, salt, tilsætninger
Orphek, Nyos, Roller, Gyre 350 cloud
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium"
http://www.advancedaquarist.com/blog/the-gilleleje
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 817
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Godt nytår til jer.
En anden udfordring er det juridiske- andre web-sites og Facebook grupper er pludselig blevet lagt ned, fordi mand/kvinden bag websitet eller fb gruppen er blevet sagsøgt for f.eks en der føler sig smidt uberettiget ud eller måske føler sig æreskrænket af nogle skriverier i en tråd, som site admin i sidste ende kan få det juridiske ansvar for.
Det skal selvfølgelig afklares, hvilket jeg prioritere ret højt lige nu- det vil betyde nogle advokatudgifter, men hellere det, end at risikere et sagsanlæg med en evt efterfølgende økonomisk bod.
Jeg håber at forummet kan få en form for juridisk ansvarsfraskrivelse, for medlemmernes skriverier, således at det frivillige arbejde, som site-admin, ikke kan ende ud i en økonomisk kattepine.
Anede ikke der fandtes sådanne juridiske love.😱 sgu da lidt vild.
Håber da ikke de gamle grupper bliver ramt af dette, så dør de grupper da 😱
Lene Lestat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions: 98
7
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af Lene Lestat »

Og godt nytår igen.
Og ligeledes godt nytår til jer ALLE.
Om hvordan forummet bliver mere levende i en særdeles travl hverdag er jo lige det.
Jeg prøver ind i mellem at lave lidt opslag, men der kommer ikke specielt meget respons på dem, om det så er fordi folk ikke lige ved noget eller om folk bare ikke gider eller tør at svare er jo så lige det. Eller så er svaret tit prøv Google, Youtube, AI ...
Men det at man er aktiv gør jo netop gruppen "levende".
Og ja man kan jo selvfølgelig søge og apropos at søge, så kan man jo også det på Facebook. Og ja der er jo mange steder man kan være på.... grupper på internettet, Facebook, Instagram osv.
Det med at folk ligefrem bliver så sure, så de sagsøger de forskellige medier lyder for mig lidt vildt :O men igen vi lever jo i en sensitiv verden, hvor man hurtigt kan blive fornærmet og ikke mindst krænket. Så hvorfor ikke....meen det gør det efterhånden noget svært at sige / skrive noget.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions: 129
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Jeg forventer at Acanthurus achilles og hvidbrystet sammen i min nye balje! Tror ikke på SF kommer til rigtigt at rykke der ud af! Det løb er kørt! Elsker forum , og har accepteret det er sløvt. Kikker lidt på forum i usa, og bruger ellers rigtige mennesker ( jeg har mødt på forum ) når der skal spares! Godt nytår
1 Billede
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Tykki skrev: ons 31. dec 2025 15:59 Jeg forventer at Acanthurus achilles og hvidbrystet sammen i min nye balje! Tror ikke på SF kommer til rigtigt at rykke der ud af! Det løb er kørt! Elsker forum , og har accepteret det er sløvt. Kikker lidt på forum i usa, og bruger ellers rigtige mennesker ( jeg har mødt på forum ) når der skal spares! Godt nytår
Både og..!
forum er måske kørt... men vi er da stadig en håndfuld der skriver herinde... det handler jo altid om at kigge indad: skriver du selv lidt herinde? eller læser du bare hvad andre skriver...?
Det handler vel i sidste ende om at hver enkel har indflydelse på om her er dødt eller ej?
Skriv et indlæg og du er med til at gøre en forskel...

Held og lykke med at få Achilles og hvidbrystet til at gå sammen... jeg glæder mig til at følge din balje...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 426
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

For mig er SF vigtigt. Det giver sådan en som mig mulighed for, at dele mine tanker og lignende. Det giver mig en historik jeg kan se tilbage på, hvis jeg ønsker det.
Til gengæld skriver jeg stort set ikke på FB. Føler ikke det er umagen værd.

Personligt har jeg måske ikke lige så meget brug for hjælp i dag, men da jeg var ny havde jeg stor glæde af det og alle var flinke til at byde ind.
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Lene Lestat skrev: ons 31. dec 2025 10:42 Om hvordan forummet bliver mere levende i en særdeles travl hverdag er jo lige det.
Jeg prøver ind i mellem at lave lidt opslag, men der kommer ikke specielt meget respons på dem, om det så er fordi folk ikke lige ved noget eller om folk bare ikke gider eller tør at svare er jo så lige det. Eller så er svaret tit prøv Google, Youtube, AI ...
Men det at man er aktiv gør jo netop gruppen "levende".
Og ja man kan jo selvfølgelig søge og apropos at søge, så kan man jo også det på Facebook. Og ja der er jo mange steder man kan være på.... grupper på internettet, Facebook, Instagram osv.
Hej Lene

Det er trist at det er din oplevelse herinde :(
Men jeg tror du måske blander forummet lidt sammen med SoMe?
Prøv at klikke på "Brugerens indlæg" i din profil.
Der kan man se at der faktisk har været god respons på dine indlæg... og umiddelbart ingen svar om bare at prøve Google, YouTube eller AI...
Som du er inde på, starter det hos en selv, ift om forummet skal være aktivt.

Endelig er forummets søge funktion, specifikt i saltvandsforums 21 års database, blandt medlemmernes erfaringer og guldkorn igennem tiderne.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 817
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Måske admin panelet skulle lave en guldkornsliste som kan anvendes i dag🤪

Jeg har som mange andre ikke læst gammelt indhold herinde, men mere fra nuværende erfaringer og løsninger. Datiden er fin, men meget er slet ikke så aktuelt i dag, synes jeg som en enkelt reefers mening. Meget udvikling er sket💪 siden 2004, hvor jeg blev bruger herinde.
Jeg bruger personligt forumet som en online log / billede cloud løsning som jeg kan scrolle rundt i og ser ud til mange også mener det, efter jeg kan se 245000 besøgende/visninger i min tråd på 1 år.😱
Personlige sparringspartner som Tykki også beskriver, gør virkelig forskellen og som chili gryde møder.

Så en udvikling på forumet kunne være som beskrevet , lave en guldkornsliste som er unik ift til dagens metoder til reefing
Senest rettet af Seniorreefer tors 1. jan 2026 13:25, rettet i alt 1 gang.
Lene Lestat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions: 98
7
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg prøver på at få stablet et sammenhold med saltvand op på Lolland og Falster og har f.eks. lavet en gruppe på Facebook (saltvand på Sydhavsøerne) og fået lavet en gruppe herinde også. Som jeg dog ikke selv har adgang til. For jeg synes også at det er hyggeligt og ikke mindst givende at mødes ude i det virkelige liv… dog er holdningen desværre tit at der alt for langt fra Jylland, Fyn og Sjælland til Lolland end omvendt. Og nej jeg har ikke noget imod at køre langt selv. MEN altid at køre til Jylland, Fyn og Sjælland kan ikke altid lade sig gøre. Så det kunne nu være hyggeligt at vi blev flere hernede …..
Vedhæftede filer
IMG_9369.png
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 426
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@Lene Lestat Jeg forstår dig delvist. Jeg bor som bekendt i Ganløse og det synes mange også ligger alt for langt væk - selvom Ganløse kun ligger 30 min fra Rådhuspladsen i Kbh.
Jeg tror meget ligger i de geografiske forskelle der er, selv i vores lille land. Du skriver at du ikke får meget respons i den gruppe du har oprettet på fb heller. Måske er der bare ikke mange akvarister på Lolland/Falster. Folk interesserer sig måske for andre ting, noget med dyr eller renovering af ældre bygninger, hvad ved jeg.

Og så er der tiden og hvor længe man har været i hobbyen.
Jeg kørte land og rige rundt da jeg var ny og indsamlede erfaringer og så på folks akvarier. Det havde jeg meget glæde af. I dag gør jeg det ikke mere. Jeg gider faktisk ikke glo på akvarier, jeg har ikke engang været i den blå planet, selvom det ligger så tæt på.
Jeg har rigeligt at gøre med mit eget og bruger tiden der i stedet for på landevejen. Der er altid en pumpe der skal renses, eller en måling der skal laves. Men det er jo bare min holdning.
Jeg vil gerne, meget gerne, hjælpe folk med råd hvis jeg kan. Ville nok også hjælpe med det praktiske, men jeg er virkelig ikke god til det praktiske.
Og så deler jeg din holdning til det at mødes med folk. Den hygge der ligger i at sidde en flok og udveksle erfaringer er guld værd - også for en gnaven reefer. Jeg var også den første til at melde mig til @Engelquist chili arrangement, for jeg synes det er så hyggeligt og glæder mig virkelig til at møde alle.

Så mit råd er, at du bare skal blive ved. Vedholdenhed er tit en faktor ifht at få andre med i hobbyen, motivation smitter.
Og så blive ved med at skrive på SF. Jeg får heller ikke ret megen respons, men folk ser det.
Se bare på @Seniorreefer der har over 240 tus views, men langt størstedelen af det skrevne er hans egne indlæg. Så bliv du bare ved.
Min plan er, at jeg vil selv forsøge at øge min deltagelse i '26. Måske få skrevet nogle af de længere skriv jeg har liggende færdige.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"