2025 har budt på tanker omkring udfordringer med vores allesammens saltvandsforum.
Udfordringerne ligger i de sociale medier kontra et godt gammelt website, som saltvandsforum.
Fordelene ligger lige for (synes jeg): bl.a en kæmpe database med erfaringer og guldkorn fra mere end 2 årtier, som ligger frit tilgængeligt for alle- bare brug søgefunktionen, øverst i board indeks.
Ulemperne er de hurtige sociale medier, som især de unge foretrækker.
Personligt synes jeg det er vigtigt for hobbyen at holde liv i forummet og vi gør også vores bedste, med at holde platformen og diverse add-ons opdateret.
Sammen med Jan (acroreefer) er jeg hele tiden på udkik efter nye spændende add-ons, der kan gøre forummet sjovere at bruge- byd endelig ind hvis I kender til en phpBB add-on der vil være interessant for sf.
Henrik (ITsupport) hjælper os med at fixe problemer og opdateringer.
Charlie (charliesaltvand) hjælper til med at holde styr på finanserne og betale regningerne.
Så selvom det er mig der står som site Admin og ejer af sitet, har jeg en rigtig god backup i Jan, Henrik og Charlie.
En anden udfordring er det juridiske- andre web-sites og Facebook grupper er pludselig blevet lagt ned, fordi mand/kvinden bag websitet eller fb gruppen er blevet sagsøgt for f.eks en der føler sig smidt uberettiget ud eller måske føler sig æreskrænket af nogle skriverier i en tråd, som site admin i sidste ende kan få det juridiske ansvar for.
Det skal selvfølgelig afklares, hvilket jeg prioritere ret højt lige nu- det vil betyde nogle advokatudgifter, men hellere det, end at risikere et sagsanlæg med en evt efterfølgende økonomisk bod.
Jeg håber at forummet kan få en form for juridisk ansvarsfraskrivelse, for medlemmernes skriverier, således at det frivillige arbejde, som site-admin, ikke kan ende ud i en økonomisk kattepine.
Endelig håber jeg 2026 vil byde på nogle sjove konkurrencer, med flotte præmier fra vores sponsorer.
Vi er i dialog med dem om nogle sjove tiltag.
Jeg håber også på lidt hjælp med at passe forummet- et par Moderatorer der vil være med til at overvåge sf og f.eks flytte forkert placeret emner til de rette forums , slette gamle salgs/købs tråde og oprette tråde, debatter og afstemninger- for at holde lidt gang i det herinde.
Det kræver ikke meget tid, men vil gøre en KÆMPE forskel for forummet, så hvis du går med en Moderator i maven og vil hjælpe vores gamle forum lidt- så send mig en pb!
Som I sikkert har bemærket, har Thomas (fra Stockholm) og jeg aftalt at vi vil dele tråde og artikler, på tværs af sundet (Saltvattensguiden.se og saltvandsforum.dk).
Det bliver spændende hvad det kan udvikle sig til...
Til sidst skal der lyde et stort TAK til vores sponsorer: Zoo center Værløse, TF Aqua, Tropic Marin og Koralshoppen, som holder hånden under sf og sikrer at vi kan betale for at holde forummet i gang.
Tak for 2025 til ALLE og et GODT NYTÅR

3