Doseringspumpe hvilken

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 54
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Doseringspumpe hvilken

Indlæg af Jerslev »

Jeg har en Tech 4, den er 4 år gammel, men er ikke tilfreds med den. Pumperne er for ustabile.
Skal have noget, der bare virker, hvad skal jeg købe?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Mortenbruun
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 55
11
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Doseringspumpe hvilken

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg kan bestemt anbefale en "H2Ocean P4 Pro" men har også en Jebao der kører helt stabile doseringer på andet år
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions: 188
11

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det kommer helt an på hvor meget du skal doserer per dag, og hvor mange kanaler du behøver.

Min kalcuimreaktor tager 75 liter vand om dagen, det er der ingen pumpe som kan holde til i mere end 1-2 år, Kamoer og DOS har holdt længst, men DOS larmer for meget til min smag.

De dårligste jeg har haft var PasificSun og Dosetronic, H2Ocean har jeg lånt, men fik den aldrig i gang da den skal have WiFi, hvilket ikke altid er optimalt rundt et lidt størrer akvarium..

Min dealer har en BLAU single dose som smider i 0,5 dl "All-4-Reef" per dag, i et system med læderkoraller. Jeg satte det op i April/maj, så skal nok se om der snart skal fyldes på :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 413
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger Versa1 på min kalkreaktor. Da der ryger en del igennem dagligt er der to stk om opgaven. De er parallel forbundne så de deler jobbet.
Rimeligt lydløse og kører stabilt. Nemme at kontrollere med Mobius.
Eneste negative er nok, at der skal skiftes slange månedligt. Men de kører 24/7 så det er nok et rimeligt interval
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AcroReefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 261
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af AcroReefer »

Jeg kører APEX DOS, som er ret stabil og holdbar, og den larmer, som Thomas også skriver. Med stabil mener jeg, at den aldrig driller, at den doserer præcist efter kalibrering og fortsat længe efter. Jeg kalibrerer ikke ofte, højst hver 6. måned, fordi jeg måler alle værdier i tanken, jeg doserer, og justerer mængden derefter.

Jeg har kørt AWC på 3 liter pr. dag i de sidste 18 måneder uden at kalibrere eller skifte slanger. Så det må vel også siges at være godkendt.

Jeg kører en “H2Ocean P4 Pro” til min Balling og har ikke kalibreret mere end én gang i år. Igen, fordi jeg måler min KH, Ca og Mg dagligt, er det ikke så vigtigt med kalibrering. Så den er sikkert et fint valg.

Jeg har tidligere benyttet andre pumper, hvor wifi har drillet en del – enten har det været ustabilt eller ikke kunnet skelne mellem 2,4 GHz og 5 GHz. Det har jeg taget konsekvensen af og lavet to forskellige netværk på samme router, altså to forskellige SSID’er til hhv. 2,4 og 5 GHz.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 54
20
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

crazy seahorse skrev: lør 29. nov 2025 18:07 Jeg bruger Versa1 på min kalkreaktor. Da der ryger en del igennem dagligt er der to stk om opgaven. De er parallel forbundne så de deler jobbet.
Eneste negative er nok, at der skal skiftes slange månedligt. Men de kører 24/7 så det er nok et rimeligt interval
Hvorfor skal der skiftes slanger så tit? Og medfølger slanger?
Skal bruge den til AFR, kh og vodka. På sigt Balling, så skal bruge 4 kanaler
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 413
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jerslev skrev: søn 30. nov 2025 09:34
crazy seahorse skrev: lør 29. nov 2025 18:07 Jeg bruger Versa1 på min kalkreaktor. Da der ryger en del igennem dagligt er der to stk om opgaven. De er parallel forbundne så de deler jobbet.
Hvorfor skal der skiftes slanger så tit? Og medfølger slanger?
Skal bruge den til AFR, kh og vodka. På sigt Balling, så skal bruge 4 kanaler
Det med slangeskift så ofte skyldes nok flere ting. Jeg bruger dem som fødepumpe til min kalkreaktor, så de kører meget og flytter ret store mængder saltvand. Pt 31ml/min. Det slider på både pumpe og på slangerne, der jo påvirkes mekanisk.
Når de påvirkes slides der på slangen, så den bliver ru på indersiden og har derfor større modstand. Det har betydning for ydelsen der falder i takt med at modstanden stiger.
Og så også det, at jeg suger vand fra den ene sump og der kan jo være alle mulige små partikler og andre emner i det vand. Jeg benytter et forfilter der er sat på, så det kører omvendt og bundfaldet lægger sig på bunden af filteret.
Noget af det debris der slipper igennem, kan sætte sig i de små huller i den "studs ting" som slangerne monteres på.
Jeg undrede mig over, at de helt stoppede med at give vand - helt stoppede. Opdagede det da jeg rensede "studs tingene" for at sætte nye slanger på. Der løb intet vand igennem et par af dem. Hullerne var stoppet til. Nemt at rense dog.

Alt det sagt, er det ikke sikkert at der skal skiftes slanger så ofte, hvis du kører AFR. Der er nok ikke debris i der kan lukke de fine huller.
Hvis du skal bruge fire kanaler, skak du have 4 pumper. Sådan en laver de også. Det er jo bare en skinne, hvor man kan montere 4 pumper på
https://shop.dejongmarinelife.nl/produc ... xf-1-group

Og nej, der følger ikke slanger med. Du kan købe ombytnings slangesæt, men du kan med fordel lave dem selv. Senior Reefer fandt en slange der kan bruges. De kommer fra Frankrig vist, men kan købes her i dk. Jeg kan sende links.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollo
Reactions: 60
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2025
Geografisk sted: Roskilde Nord

Indlæg af Trollo »

Jeg bruger red sea 4 hovedet er ndm at bruge og prime dog lidt dyr
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg bruger min GHL doser fra 2009, som aldrig har fået skiftet så meget som én reservedel - ikke engang slangerne i pumpehovederne.
3
2 Billede 1 Billede
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 878
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Stefan skrev: man 1. dec 2025 10:43 Jeg bruger min GHL doser fra 2009, som aldrig har fået skiftet så meget som én reservedel - ikke engang slangerne i pumpehovederne.
Dem bruger du godt nok ikke meget 😂
Jerslev skrev: lør 29. nov 2025 14:37 Jeg har en Tech 4, den er 4 år gammel, men er ikke tilfreds med den. Pumperne er for ustabile.
Skal have noget, der bare virker, hvad skal jeg købe?
Jeg har gennem flere år nu brugt focustronic dosetronic. Har 3 stk af dem, så 15 doserings hoveder. De kører utroligt pålideligt, samt jeg har 4 Ecotech versa 1, som bruges til kontinuerligt brug, som kalkreaktor , kalkvands dosering osv.
Jeg må sige efter jeg selv har været efter Fokustronic produkter som dyre og upålidelige, her mener jeg især deres nye pro KH tester og mastertronic både den nye og gammel model, er Fokustronic blevet en del af mit setup
Jeg har nu brugt Alkatronic og dosetronic pro dagligt ( dvs. ikke dc udgaven med billige pumper) som pålidelige.

De ligger selvfølgelig i den dyre ende af skalaen, men hvis man vil have noget kram og pålideligt, med reservedels muligheder, koster det.
Tænkt på det som 4 High end koraller som nemt sniger sig op i 600-700 € klassen.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Seniorreefer skrev: man 1. dec 2025 11:29
Stefan skrev: man 1. dec 2025 10:43 Jeg bruger min GHL doser fra 2009, som aldrig har fået skiftet så meget som én reservedel - ikke engang slangerne i pumpehovederne.
Det ene har kørt som ATO i mere end to år. Med sølle 60ml/min, så kører det mindst en time i døgnet.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 878
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Stefan skrev: tirs 2. dec 2025 10:42
Seniorreefer skrev: man 1. dec 2025 11:29
Det ene har kørt som ATO i mere end to år. Med sølle 60ml/min, så kører det mindst en time i døgnet.
Ja, så tager jeg hatten af for de slanger som GHL anvender💪
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"