Karantæne

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Lene Lestat
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 92
7
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Karantæne

Indlæg af Lene Lestat »

Spørgsmål om karantæne
Hvor stort akvarium bruger I til fisk?
Hvor længe har i dem i karantæne?
Behandler I dem med diverse medikamenter?
Og hvis ja hvilke produkter?
Pft.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 251
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Re: Karantæne

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg har indtil videre spillet lotto, men har været omhyggelig med hensyn til, hvor jeg har købt fiskene. Det er dog ikke en metode, jeg kan anbefale, så et karantæneakvarie står nu også på min to-do-liste. Jeg sigter efter minimum seks ugers karantæne, forudsat at fiskene forbliver 100 % friske hele perioden, spiser godt og tager på i vægt. Jeg vil finde en mindre tank på omkring 100 liter – eller en størrelse, jeg nemt kan håndtere og pakke væk, når den ikke er i brug. Desuden planlægger jeg at føre mit vandskifte gennem denne tank. Ingen medicin mm der opstår sygdom!
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 402
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Alle nye fisk kommer i karantæne hos mig.
Akvariet er på cirka 240 L og kører isoleret fra det store system.
Kun lidt ls til biologisk filtrering, varmelegeme og cirkulationspumpe. Vandskift ugentligt eller hver 14 dag, det følger vandskitet i det store system. Bruger det vand der alligevel skulle i kloaken, til skift i karantænen. På den måde går fiskene i det samme vand, som det de skal gå i når karantænen er overstået. Der fodres godt 1 x dgl. Der er intet bundlag i, så fiskene kan pille foder op på bunden. Selv med kraftig fodring, ligger der intet foder på bunden.
De går der i 6 uger.
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Lene Lestat
Dværg kejser
Dværg kejser
7
Kontakt:

Indlæg af Lene Lestat »

Ja, efter at jeg mistede alle mine fisk i mit lille akvarium, så er tanken om et karantæne akvarium rykket nærmere.
For jo efter mange dødsfald, så går lysten rigtigt meget af med at købe nyt
2 Billede
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 7
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg har fjernet de indlæg der citerede Casper M's indlæg, hvilket jeg beklager overfor jer der derfor har fået jeres indlæg fjernet.
Det var Casper der insisterede på at de skulle fjernes, hvilket er grunden til det.

Det er vigtigt for mig at pointere at der skal være plads til uenigheder i forummet, uden det skal resultere i sletning af profiler!
Og i denne tråd foregik debatten og meningsudvekslingerne i god ro og orden.
Grunden til at Caspers profil og indlæg er fjernet er en beslutning han selv har taget og er altså ikke en beslutning af Admin på sf.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 858
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: søn 16. nov 2025 07:26 Jeg har fjernet de indlæg der citerede Casper M's indlæg, hvilket jeg beklager overfor jer der derfor har fået jeres indlæg fjernet.
Det var Casper der insisterede på at de skulle fjernes, hvilket er grunden til det.

Det er vigtigt for mig at pointere at der skal være plads til uenigheder i forummet, uden det skal resultere i sletning af profiler!
Grunden til at Caspers profil og indlæg er fjernet er en beslutning han selv har taget og er altså ikke en beslutning af Admin på sf.
Det sindssyge gode indlæg af [smention u=9226]EuphylliaKing[/smention] , som ikke har noget med Casper at gøre er da også forsvundet, som var mere omkring årsagen til forretninger gør som de gør osv. han gav dog Casper ret i noget, men hverken citeret ham osv
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: søn 16. nov 2025 07:43
Engelquist skrev: søn 16. nov 2025 07:26 Jeg har fjernet de indlæg der citerede Casper M's indlæg, hvilket jeg beklager overfor jer der derfor har fået jeres indlæg fjernet.

Det sindssyge gode indlæg af @EuphylliaKing , som ikke har noget med Casper at gøre er da også forsvundet, som var mere omkring årsagen til forretninger gør som de gør osv. han gav dog Casper ret i noget, men hverken citeret ham osv
Enig, men Caspers indlæg var altså citeret i hans indlæg...

Men hvis EuphylliaKing ønsker det, kan Caspers citater redigeres væk- opret evt en ny tråd til debatten om forretninger, da det jo vil være helt uden for kontekst i "Karantæne", så kan hans indlæg flyttes dertil- hvis EuphylliaKing altså ønsker det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Det er rigtig ærgerligt at tråden virker noget amputeret nu - og det er den jo også.
Men det er desværre konsekvensen.

Der var flere gode bidrag til debatten og jeg synes at det var en saglig og fin debat, ingen nedgørende tale. Jeg har læst det hele inden det blev slettet og kan huske de fleste af hovedpunkterne.
At vi har forskellige holdninger er uundgåeligt. Vi skal kunne være uenige.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 858
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: søn 16. nov 2025 10:21 Det er rigtig ærgerligt at tråden virker noget amputeret nu - og det er den jo også.

Der var flere gode bidrag til debatten og jeg synes at det var en saglig og fin debat, ingen nedgørende tale. Jeg har læst det hele inden det blev slettet og kan huske de fleste af hovedpunkterne.
Synes godt nok også det er lidt af en overreaktion, selv med caspers ønske.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: søn 16. nov 2025 10:33
crazy seahorse skrev: søn 16. nov 2025 10:21 Det er rigtig ærgerligt at tråden virker noget amputeret nu - og det er den jo også.

Synes godt nok også det er lidt af en overreaktion, selv med caspers ønske.
Hvis det er mig du mener, så skal et offentlig tilgængeligt forum efterkomme et ønske om at slette profil og indlæg.
Ellers kan vi komme i konflikt med forvaltningsloven.
1 Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

For lige at komme tilbage til det der startede hele balladen - forhandlerne.
Så kan alle forhandlere risikere at få noget skidt ind med en sending fisk og/eller koraller.
Det er hvordan de vælger at håndtere det, der i min optik er vigtig.
Jeg var, for længe siden (tiden flyver jo) nede hos Zoo center Værløse. De havde fået hvide pletter på deres fisk i salgsreolen.
De valgte at stoppe alt salg af fisk, indtil de havde fået styr på situationen. Hvad de valgte at gøre, om de tømte reolen for vand, aflivede fiskene og rensede og desinficerede akvarierne, ved jeg ikke. Men de fik det håndteret.
Og det synes jeg er en ansvarlig måde, at håndtere en situation de uforskyldt er kommet i , selvom det betyder et økonomisk tab.

Da jeg i sin tid havde ferskvand, kunne man altid se på et akvarie, om der havde været behandlet for hvide pletter eller andet der indebar brug af Methylenblåt (det var før fugerne var sort silikone) Fugerne var knald blå.
Det kan man ikke se på et saltvands akvarie.

Lene Lestat
Dværg kejser
Dværg kejser
7
Kontakt:

Indlæg af Lene Lestat »

Holy moly …..
Sikke en tråd det er blevet til….
Sikke et sprog I skriver til hinanden på.
Men jeg kan så regne ud at karantæne er lidt et tabu
1 Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Lene Lestat skrev: søn 16. nov 2025 19:17 Holy moly …..
Sikke en tråd det er blevet til….
Sikke et sprog I skriver til hinanden på.
Men jeg kan så regne ud at karantæne er lidt et tabu
Karantæne er stadig en god ide :GO
Og, du skal ikke tage dig af det med sproget. Det er ovre nu.

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Da EuphylliaKing, igen og igen har skrevet hans profil skal slettes, bliver det hermed gjort.
Jeg rydder også op i tråden og fjerner hans mindre flatterende kommentarer om min person og forummet.
Ligeledes fjerner jeg kommentarerne til hans indlæg, da de jo ikke giver mening længere...

For god ordens skyld: hvis man er uenig med mig eller synes jeg er et fjols, er man velkommen til at sende mig en pb- jeg tager gerne imod kritik- men husk at det her er en fritidsbeskæftigelse og at jeg har et liv udover forummet, så svarene kan godt lade vente lidt på sig ;-)

Jeg beklager meget hvis I synes det er klodset håndteret, men er lidt træt oven på "shitstormen" her på sf og en i øvrigt aktiv søndag, ude i den virkelige verden :-)
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 277
8
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af SamuelChristensen »

Lene Lestat skrev: søn 26. okt 2025 21:34 Spørgsmål om karantæne
Hvor stort akvarium bruger I til fisk?
Hvor længe har i dem i karantæne?
Behandler I dem med diverse medikamenter?
Og hvis ja hvilke produkter?
Pft.
Jeg har tidligere brugt 30 liter og 54 liters akvarier. Mit næste karantæneakvarie er et 90 liters cube (45cm*3) som bliver et permanent setup i fiskerummet, så jeg ikke skal fjerne og opsætte akvarier hele tiden. :K
Glas låg på akvariet hjælper gevaldigt. Tunze internt filter.

Jeg følger hovedsageligt Gerald Bassleers anbefalinger og hans bog om fiskesygdomme.
Ferskvandsdyp ved synlige infektioner og hyposalinitet som det fundamentale. Jeg gider ikke lege med medicin og jeg aner ikke hvor jeg skulle få det fra. :crybaby: 4 ugers karantæne som minimum. Jeg bruger produkter til at booste slimlaget på fisken og der er vitamin og hvidløgstilsætning i foderet.

Jeg har aldrig bøvlet med syge fisk, tværtimod så bliver nogle af de fisk jeg har, og er træt af, alt for gamle og snu til at jeg kan fange dem... Måske jeg lidt håber på at de kradser af, så jeg kan få noget nyt i igen. :G Især kardinalen, der spiser rejer, såsom wurdemanni... :devilish:
Tropic Marins danske repræsentant.
Jan Lauridsen
Reactions: 251
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg må have mig et karantæneakvarie, inden jeg får nye fisk!
Herunder har jeg vedlagt en AI-genereret liste med gode og kildeunderbyggede pointer om, hvorfor karantæne er vigtigt:
Saglige pointer om karantæne – med anerkendte kilder

• Reduktion af smitterisiko
- Karantæne mindsker risikoen for, at parasitter, bakterier og andre patogener overføres til det etablerede akvarium. (Kilde: dvm360 – veterinærmagasin)
- En korrekt karantæneplan forbedrer dyrevelfærd og reducerer dødelighed. (Kilde: dvm360)

• Observation og tidlig diagnose
- Karantæne giver tid til at se symptomer, der først viser sig efter transport og stress. (Kilde: HealthyHomeAquarium – sygdomsforebyggelse)
- Mange sygdomme har en latent periode, som gør karantæne ekstra vigtig. (Kilde: MSD Veterinary Manual)

• Forebyggelse af alvorlige sygdomsudbrud
- Parasitter som fx Cryptocaryon og Amyloodinium introduceres ofte med nye fisk; 4–6 ugers karantæne anbefales. (Kilde: The Spruce Pets)
- Kroniske sygdomme som mykobakteriose kan have lange inkubationstider, hvilket understøtter behovet for karantæne. (Kilde: lex.dk)

• God hygiejne og biosecurity
- Separat udstyr (net, slanger, spande) anbefales for at undgå krydskontaminering. (Kilde: MSD Veterinary Manual)
- Efter endt brug skal karantæneudstyr desinficeres og opbevares tørt. (Kilde: MSD Veterinary Manual)

• Ernæring og immunstøtte
- Dr. Gerald Bassleer anbefaler, at karantæne kombineres med foder og tilskud, som styrker immunsystemet. (Kilde: bassleer.com)
- Fokus på ernæring reducerer sygdomsmodtagelighed hos nyankomne fisk. (Kilde: Aquarium Münster)

• Internationale retningslinjer
- FAO beskriver karantæne som "første forsvarslinje" mod introduktion af uønskede sygdomme i fiskebestande. (Kilde: FAO)
- Karantæne er et centralt element i moderne akvakultur og sygdomskontrol. (Kilde: FAO)
Kort sagt: Karantæne i 4–6 uger er bredt anbefalet af både dyrlæger, forskere og erfarne akvarister. Det reducerer risiko, forbedrer dyrevelfærd, giver bedre diagnosemuligheder og beskytter hele akvariets økosystem.

Spørgsmål:
Hvor mange af jer rengør og desinficerer jeres udstyr efter brug – både i forhold til RTN/STN og spredning af andre bakterier og sygdomme?
Selv med et karantæneakvarie kan jeg godt se, at der er nogle rutiner, jeg må forbedre.
2 Billede
Mortenbruun
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 51
11
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg bruger ikke karantæne før jeg kommer nye fisk i baljen.
Det er bevidst valg, da jeg tror at en sund fisk med et velfungerende immunforsvar godt kan klare at blive udsat for de fleste sygdomme, uden selv at blive smittet.

Nu er det jo ikke sådan at jeg ikke har mistet fisk, for jeg har mistet en del gennem tiden, men ikke til sygdom. Har haft både Ich og Velvet i akvariet, men har aldrig mistet en fisk pga. sygdom og de fisk der er blevet ramt er allesammen kommet sig.
Ved Velvet var det tydeligt at kom ind med en ny fisk. Jeg fik nogle stykker og én udviklede Velvet efter nogle dage og to dage efter kunne man se på to tre stykker af de "gamle" fisk at de også blev ramt, men efter et par uger var de alle raske igen.

Paul Baldasanno, "@Paul B" på de socaile medier, har længe skrevet om emnet, og det er hans synspunkter jeg læner mig op af. Paul B. har skrevet en lille bog jeg kan anbefale og den kan købes f.eks. som en online bog og mener ikke den var særlig dyr.
Har prøvet kort at beskrive nogle af de ting Paul B. fremhæver

Sund mad giver et stærkt immunforsvar:
En meget vigtig del fisks immunforsvar ligger i det slimlag fisk har uden på skællene, og for det kan fungere optimalt skal de ha' føde der indeholder stoffer som netop den type fisk bruger til at opbygge og vedligeholde slimlaget, og for en del fisk krøver det blandt andet olier og/eller fedt. Det bedste ville være at kunne give levende mad, men det er pænt besværligt... Frostmad er vist den næstbedste kilde til naturlige olier.
Begræns stress:
Stress er en anden væsentlig faktor for et stærkt immunforsvar, og her kan huler,grotter og muligheden for at kunne svømme uset til andre dele af akvariet være med til at begrænse stress.
Fisk bruger i høj grad deres sidelinie sans til at lokalisere hvor ting i deres nærmeste omgivelser befinder sig, og glasvæggene vil fremstå som usynlige mure, hvor små akvarier (ift. fiskens størrelse) vil gi' langt flere reflektion.
Hele processen omkring transport og afklimatisering er jo også en kæmpe stressfaktor men er ligesom begrænset til en eller flere kortere perioder, men påvirker selvfølgelig også fiskens immunforsvar.

Jeg er ikke uenig i at et karantæneakvarie kan være godt at ha' og forstår godt teorien omkring det, men jeg vil med ovenstående bare gi' mit indspark til at et karantæneakvarie ikke nødvendivis er et must for undgå at miste fisk pga sygdom.
Det er så en helt anden historie mht. koraller, hvor jeg helt sikkert får et karantæneakvarie når min søn flytter hjemmefra (plads).

En anden ting omkring fodring er at de fleste fisk har meget korte og indeffektive tarmsystemer. Man siger at der generelt kommer ca 90% ud af fisken igen. Rovfisk, som min tre tykke Chalk bars, har maver der kan optage næsten al den mad de indtager, men de fleste fisk spiser i naturen rigtig mange gange i løbet af dagen og megt små mængder ad gangen.
Jeg har altid fodret med frost og fik for nogle år siden en food-dispenser fra SmarterReef.com hvor maden langsom tør og "drypper" med i akvariet i små portioner. Det hjælper til at en meget stor del af maden bliver spist og til at fiskene får mange små portioner fordelt over en hel dag. Pt har jeg automatisk fodermaskine til pellets der gir en lille bitte smule hver halve time og i den anden ende af akvariet min frozen food dispenser.
1 Billede
Senest rettet af Mortenbruun man 17. nov 2025 10:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Jeg mener, at det er en god idé at holde grejet man bruger i karantæne tanken isoleret/separeret fra det grej man bruger til det øvrige system.
Desinfektion med et egnet middel er sikkert godt. Klor kunne måske anvendes.

Jeg plejer bare at udtørre de net jeg anvender. Bakterier tåler ikke udtørring er jeg ret sikker på.
Men det skal være udtørring over nogle dage.
Kommer så til at tænke på de skrabere jeg bruger på ruden. De plejer at tørre ud, men spørgsmålet er, om det er nok?
Må nok have en skraber der er dedikeret til karantænen

Besvar

Tilbage til "Sygdom"