Kan man bruge en udvendig pumpe?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brian koch-knudsen
Copepod
Copepod
Reactions: 1
Postnummer: 6240 Løgumkloster
Saltvand siden?: 2009

Kan man bruge en udvendig pumpe?

Indlæg af Brian koch-knudsen »

Hej kloge mennesker

Hvis man nu har en gammel udvendig pumpe, ville man så kunne fylde den med fx kul eller andre materialer til at filtre vandet eller skal det igennem en reaktor?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 46
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Kan man bruge en udvendig pumpe?

Indlæg af Jerslev »

For optimal effekt bør aktivt kul “danse” i kammeret, hvilket kræver præcis indstilling af flow.
Derfor tror jeg ikke, du kan bruge den til kul, men måske po4.
Men et fliessbett filter kan fås billigt Fx H2O. Og det er en lille udgift ift hvad vi ellers spenderer penge på.
Et sådant filter kan også samtid rumme po4 remover
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 399
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan man bruge en udvendig pumpe?

Indlæg af crazy seahorse »

Du kan godt bruge en udvendig spandpumpe som filter, hvis du har den allerede.
Jeg har brugt en, hvor jeg fyldte levende sten i.
Men du kan bruge et hvilket som helst anerkendt filtermateriale, dog ikke sphagnum.

Bagsiden ved det er, at du ikke kan kontrollere hvad der sker inde i filteret. Der vil efter relativt kort tid blive opbygget en egen biofauna i det filter og den har du ikke kontrol over.
For at indgå en uheldig biologi i filteret, skal det omlægges forholdsvis ofte. Når man bruger filtervat I en boblefælde eller som forfilter ved indløb til sump, er tommelfingerreglen, at vattet bør skiftes hver eller hver anden uge. Det sker nok ikke ret tit hos de fleste, men det er retningslinjerne.

Et lille tip, hvis du vælger at bruge spandpumpen.
Den må kun slukkes kortvarigt og så tændes igen. Er den slukket i feks et døgns tid, så dør de bakterier der lever i filtermaterialet. De blæses så ud i akvariet og det er ikke et ønskescenarie.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"