D 8 oktober rejste jeg på 2 ugers ferie i USA og derfor havde Tonning (ttkthomsen) heldigvis,tilbudt at se efter baljen imens.
Det gik også fint- Han var forbi nogle gange, sendte et billede af baljen og snakkede lidt med katten

Samtidig målte han også Kh og Ca- og jeg kunne justere
balling tilsætningen via app'en.
MEN selvfølgelig skal noget gå galt, nå man er væk fra akvariet og et par dage før hjemrejsen, kunne jeg se på Profilux app’en, at Ph steg voldsom og lå et stykke over 9.
Temperaturen steg også og lå omkring 1,5 grader over normalt.
Så et eller andet var galt!
Jeg håbede at det kun var proberne den var gal med, men vidste også at det sandsynligvis nok var værre end det...
Tonning ville alligevel komme forbi dagen efter ( det var nat i DK, da jeg kunne se at værdierne skred)…Så jeg skrev til ham at et eller andet nok var galt og lidt senere sendte han mig dette billede:
Returpumpen var stået af og skummeren var gået amok.
Ph og Temperaturen bliver målt i sumpen, hvilket var grunden til at de værdier steg så meget…
Tonning tørrede det værste op og hentede hans reserve pumpe, så det hele kom op og køre igen.
PUHA, det var ikke spændende at sidde på den anden side af Atlanten imens…
Hjemme igen fik jeg fundet min reservepumpe frem fra skuret og koblet på… Alt så fint ud-
koraller og
fisk havde det fint og vandet var krystalklart.
Værdierne stod også fint:
Kh= 8,0
Ca= 400
No3 = 25 ppm
Po4 = 0,10 ppm
At næringen er så høj bekymrer mig ikke længere da alt ser ud til at trives fint… Jeg har kæmpet lidt med
Cyano, men i takt med at Po4 er steget er det gået i sig selv- Jeg tilsætter DSR Po4+ dagligt- og nu hvor den ligger stabilt på 0,10 ppm, er sandbunden helt ren…
Jeg er også begyndt at tilsætte bakterier mere systematisk og bruger Fauna Marins Bacto Balls, Hvilket sikkert også er medvirkende til at udkonkurrere Cyanoen.
Mit forsøg med svovlfiltret er opgivet… jeg kunne ikke få det op at køre og efter et par måneder pillede jeg det fra igen og (indtil videre) at jeg altså besluttet at acceptere de høje næringsværdier…
Så alt i alt, går det rigtigt fint her- systemet viser tegn på at være modnet og mine Acroporaer vokser og ser fine ud