Plug & play? er det blevet bedre ?
- MoG
- Rev haj

- Reactions: 0
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Plug & play? er det blevet bedre ?
Som nævnt i en anden tråd, så overvejer jeg at starte op igen. Denne gang med omkring 250-300 liter og gerne prøve et plug and play.
Jeg har specielt kigget Red Sea og var egentlig lidt lun på de gamle modeller for år tilbage. Jeg kan se, at der er kommet en ny serie Red Sea Reefer G3, hvor det fåes i komplet udgave.
Kan huske at teknikken i plug an play før i tiden ikke var prangende .. men hvad med idag ? Er det pengene værd at købe komplet ?
Jeg har kig på Red sea reefere der er 5-7 år gamle med næsten al teknik til omkring 7000-10000kr? Men teknikken er jo sjovt nok også “gammel”.
Jeg kigger også på de allernyeste G3 modeller med alt , som står til ca 35.000kr (ca 300liter display) i Tyskland https://www.shop-meeresaquaristik.de/Aq ... 45848.html
(kan ikke se dem tilsalg i Danmark). Synes faktisk at de ser ret fede ud, men er det pengene værd, når man ser på det udstyr der er med? Eller skal man alligevel skifte det ene og andet som førhen , fordi kvaliteten ikke er overvældende ?
Hvad tænker I ?
Jeg har specielt kigget Red Sea og var egentlig lidt lun på de gamle modeller for år tilbage. Jeg kan se, at der er kommet en ny serie Red Sea Reefer G3, hvor det fåes i komplet udgave.
Kan huske at teknikken i plug an play før i tiden ikke var prangende .. men hvad med idag ? Er det pengene værd at købe komplet ?
Jeg har kig på Red sea reefere der er 5-7 år gamle med næsten al teknik til omkring 7000-10000kr? Men teknikken er jo sjovt nok også “gammel”.
Jeg kigger også på de allernyeste G3 modeller med alt , som står til ca 35.000kr (ca 300liter display) i Tyskland https://www.shop-meeresaquaristik.de/Aq ... 45848.html
(kan ikke se dem tilsalg i Danmark). Synes faktisk at de ser ret fede ud, men er det pengene værd, når man ser på det udstyr der er med? Eller skal man alligevel skifte det ene og andet som førhen , fordi kvaliteten ikke er overvældende ?
Hvad tænker I ?
Morten
- Engelquist
- Site Admin

- Reactions: 18
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Re: Plug & play? er det blevet bedre ?
Jeg kan ikke rådgive dig vedr plug 'n play- men er der ikke et problem med fugerne i Red Sea's akvarier? har efterhånden hørt og læst om flere der har oplevet fugerne slipper.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- MoG
- Rev haj

- 13
Det synes jeg ikke lige jeg har set eller læst noget om… men så lyder det da i hvertfald ikke til, at jeg skal købe et 5-7 år gammelt et af slagsen !?
som jeg husker det, så var de ældste modeller heller ikke fyldt med udstyr, som rent kvalitetsmæssigt, var af prima kvalitet. Det kunne dog være at de er kommet efter det!
Tænker også nyeste model er så ny, at erfaringen i DK måske er begrænset.. men håber da at nogen måske kunne have erfaring, eller som har anskaffet sig et af de nye.
Tænker også nyeste model er så ny, at erfaringen i DK måske er begrænset.. men håber da at nogen måske kunne have erfaring, eller som har anskaffet sig et af de nye.
Morten
-
Mortenbruun
- Palet kirurg

- Reactions: 50
- 11
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 2013
Jeg har haft mit RedSea 750 i over 7 år og der er ikke noget problem med fugerne.
Det er rigtigt at der er nogen der har oplevet dårlige fugninger, også fra samtidige modeller som mit, men det er næppe et generelt problem. Jeg tror mest man hører om dem der har dårlige oplevelser
Det er rigtigt at der er nogen der har oplevet dårlige fugninger, også fra samtidige modeller som mit, men det er næppe et generelt problem. Jeg tror mest man hører om dem der har dårlige oplevelser
- MoG
- Rev haj

- 13
Tak for dit input. 
Ja man hører nok mest om de dårlige erfaringer.
Er dit setup “kun akvariet”, eller er det et komplet setup med udstyr fra Red Sea (hvis det altså fandtes i den generation du har) ?
Ja man hører nok mest om de dårlige erfaringer.
Er dit setup “kun akvariet”, eller er det et komplet setup med udstyr fra Red Sea (hvis det altså fandtes i den generation du har) ?
Morten
-
Mortenbruun
- Palet kirurg

- 11
Jeg har kun akvarie og bord fra RedSea, alt andet udstyr er af andre mærker da jeg hellere vil ha' skummer, cirkulation, lys mv. end hvad RedSea producerede
- MoG
- Rev haj

- 13
Det var også min umiddelbare opfattelse af de red sea setups man købte førhen - at man selv købte det udstyr man ville have , fremfor red seas medfølgende.
Håbede at man, rent erfaringsmæssigt, var kommet nærmere en kvalitet som kunderne faktisk ville være tilfredse med, med de nye serier. De nyeste serier lyder lækre med alle de ting som følger med, app styring osv , men hvis det stadig er lidt noget bras som man ikke bliver tilfreds med - så er det jo ikke værd at brænde 35.000 af på. Så kan man jo lige så godt nøjes med selve akvariet, bordet osv, og så selv købe det man vil…. Men et komplet sæt som er klar til start tiltaler mig lidt
Håbede at man, rent erfaringsmæssigt, var kommet nærmere en kvalitet som kunderne faktisk ville være tilfredse med, med de nye serier. De nyeste serier lyder lækre med alle de ting som følger med, app styring osv , men hvis det stadig er lidt noget bras som man ikke bliver tilfreds med - så er det jo ikke værd at brænde 35.000 af på. Så kan man jo lige så godt nøjes med selve akvariet, bordet osv, og så selv købe det man vil…. Men et komplet sæt som er klar til start tiltaler mig lidt
Morten
-
Mortenbruun
- Palet kirurg

- 11
Jeg tror RS produkterne så som skummere, rullefiltre, retur- og doseringspumper er blevet meget bedre på de sidste 5 år, og det er min fornemmelse at de øvrige producenter i den prisklasse leverer nogenlunde samme kvalitet. Men det er jo ikke baseret på reel erfaring, kun ud fra hvad jeg har læst.
Jeg ville følge min min mavefornemmelse og ikke prøve at spare penge.
Jeg ville følge min min mavefornemmelse og ikke prøve at spare penge.
- MoG
- Rev haj

- 13
Heller også mest til at købe et helt nyt.. meeen.. kunne man finde et brugt til 7-10.000 ville det da være rart
Jeg må se, om der kan opstøves lidt erfaringer med den helt nye serie og det medfølgende udstyr … for det kunne nu være lækkert at bestille et helt nyt mit alles !
Jeg må se, om der kan opstøves lidt erfaringer med den helt nye serie og det medfølgende udstyr … for det kunne nu være lækkert at bestille et helt nyt mit alles !
Morten
-
Trollo
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk

- Reactions: 53
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2025
- Geografisk sted: Roskilde Nord
Jeg købte et Red Sea Reefer G2+ Max her i sommers, og det var bare plug and play jeg har haft udskiftet en ATO pumpe der larmede men ellers har alt bare spillet for mig (Jeg er ny i faget og havde det ligeesom dig det skal bare være nemt og passe sammen).
Alt var nemt at sætte op og connecte, til netværk med mere.
Jeg bestilte custom lids i USA da jeg ikke var DIY.
Jeg er meget glad for det, der er dog lige kommet en ny G3 model med brases i top og bund hvilket ser godt ud på modeller 425+ sådan et vil jeg godt have næste gang
Reefmat er god den fungerer bare.
Skummer larmer lidt syntes jeg, men det arbejder jeg på.
Reefrun: Larmer ikke godt flow
Reefdose (Extra udstyr): Måler ekstremt præsis med dosering.
Reefflow: Fungerer bare, skaber godt flow dog syntes jeg godt magneter kunne være bedre.
Reefled med holdere: Giver rigtig godt lys, jeg har med par måler målt over 400 i top og over 150 i bund ved 100% lys.
Lyset har nogle presets og du kan ikke sidde og mixe på rød blå med mere som du kan på andre lamper, men det fungerer godt for mig.
Som sagt så er jeg ny og mange ting har jeg slet ikke prøvet endnu, har feks kun LPS or soft koraller.
Alt var nemt at sætte op og connecte, til netværk med mere.
Jeg bestilte custom lids i USA da jeg ikke var DIY.
Jeg er meget glad for det, der er dog lige kommet en ny G3 model med brases i top og bund hvilket ser godt ud på modeller 425+ sådan et vil jeg godt have næste gang
Reefmat er god den fungerer bare.
Skummer larmer lidt syntes jeg, men det arbejder jeg på.
Reefrun: Larmer ikke godt flow
Reefdose (Extra udstyr): Måler ekstremt præsis med dosering.
Reefflow: Fungerer bare, skaber godt flow dog syntes jeg godt magneter kunne være bedre.
Reefled med holdere: Giver rigtig godt lys, jeg har med par måler målt over 400 i top og over 150 i bund ved 100% lys.
Lyset har nogle presets og du kan ikke sidde og mixe på rød blå med mere som du kan på andre lamper, men det fungerer godt for mig.
Som sagt så er jeg ny og mange ting har jeg slet ikke prøvet endnu, har feks kun LPS or soft koraller.
- MoG
- Rev haj

- 13
Trollo : tak for dit input. Jeg faldt godt lige over din tråd.
Jeg har ikke haft plug and play før, men har haft et par akvarier - både større og mindre - hvor jeg selv satte det op med det udstyr jeg ville have.
Nu vil jeg som nævnt gerne prøve et færdigt setup- og særligt Red sea G3 er i kikkerten. Jeg kan se (i usa) at der er ok erfaringer med det og at det er tåleligt hvad angår støj (som du også nævner). Kan se at enkelte har været uheldige med både akvariet og udstyr , men sådan er det jo altid - uanset hvad man har med at gøre.
Jeg kan læse, at folk fx har oplevet svigtende forbindelse med appen/styring og nogle af de forskellige sensorer som kan drille. Fugerne skulle efter sigende være blevet markant bedre.
Jeg har ikke haft plug and play før, men har haft et par akvarier - både større og mindre - hvor jeg selv satte det op med det udstyr jeg ville have.
Nu vil jeg som nævnt gerne prøve et færdigt setup- og særligt Red sea G3 er i kikkerten. Jeg kan se (i usa) at der er ok erfaringer med det og at det er tåleligt hvad angår støj (som du også nævner). Kan se at enkelte har været uheldige med både akvariet og udstyr , men sådan er det jo altid - uanset hvad man har med at gøre.
Jeg kan læse, at folk fx har oplevet svigtende forbindelse med appen/styring og nogle af de forskellige sensorer som kan drille. Fugerne skulle efter sigende være blevet markant bedre.
Morten
-
Trollo

Jeg tror der hvor problemet ligger er Red Sea sælger mange akvarier hvorpå du vil hører om flerer fejl i offentligheden, som jeg ser det har de opdateret meget fra G1 (mange problemer syntes folk) Til G2 hvor mange af dem efter sigende skulle være væk, til nu G3 hvor der er flere ting lavet ved fuger og stabilitet for at undgå det, Jeg kom selv fra Ferskvands verdenen og der har jeg immervæk heller ikke haft problemer.
Jeg har ingen problemer haft med app styring, jeg arbejder også med IT og har ret nemt ved at lave isolerede netværk med 2.5ghz net og har et AP relativ tæt på mit akvarie også, har haft et enkelt udfald i 10 minutter men det er vidst også det. forbindelserne og styring har bare virket.
Hvis du køber Red Sea så vent til Thanksgiving eller Blackfriday og køb i tyskland hos whitecoral eller plankton plus etc der kommer efter sigende 20% rabat der..
Jeg har ingen problemer haft med app styring, jeg arbejder også med IT og har ret nemt ved at lave isolerede netværk med 2.5ghz net og har et AP relativ tæt på mit akvarie også, har haft et enkelt udfald i 10 minutter men det er vidst også det. forbindelserne og styring har bare virket.
Hvis du køber Red Sea så vent til Thanksgiving eller Blackfriday og køb i tyskland hos whitecoral eller plankton plus etc der kommer efter sigende 20% rabat der..
- MoG
- Rev haj

- 13
Ja det lyder til at jeg lige skal vente og se .. 20% er alligevel en sjat ud af 35.000kr 
Morten
- Mikas
- Rev haj

- Reactions: 85
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Maxspect har også lavet et sæt der hedder lagoon
I forskellige størrelse. Synes det ser fedt ud og de har lavet en del ting man ikke ser på andre . En teknik skuffe. Et lille panel der viser status på de forskellige enheder osv
Udtræks refugium over sumpen .
Synes det ser ret fedt ud.
Maxspect laver måske ikke det Aller bedste udstyr men vil mene alt det de laver er udemærket og burde ikke skulle udskiftes til andet .
https://reefbuilders.com/2024/01/30/max ... um-design/
Personligt havde jeg nok valgt et nyos opus pro. En dreambox på mål fra royal exclusive . Og en straton flex i hvid over.
I forskellige størrelse. Synes det ser fedt ud og de har lavet en del ting man ikke ser på andre . En teknik skuffe. Et lille panel der viser status på de forskellige enheder osv
Maxspect laver måske ikke det Aller bedste udstyr men vil mene alt det de laver er udemærket og burde ikke skulle udskiftes til andet .
Personligt havde jeg nok valgt et nyos opus pro. En dreambox på mål fra royal exclusive . Og en straton flex i hvid over.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
-
Trollo

Mener decovean sælger maxspect l, værløse har et nyos stående som du kan se, han kan lave samme priser på nyos som whitecoral så vidt jeg ved.
- MoG
- Rev haj

- 13
Dejligt med lidt flere indspark .. dem du nævner kiggede jeg lidt på. Det ser spændende ud , men både Maxspect og Nyos synes jeg ikke fremgår lige så tydeligt omkring, hvad der følger med af udstyr og hvad prisen er. Forhandlerne af dem ser også noget mere begrænsede ud. Måske det er årsagen.Mikas skrev: man 3. nov 2025 20:11 Maxspect har også lavet et sæt der hedder lagoon
Red Sea er lidt mere overskueligt… men måske jeg har overset noget med dem du nævner.
Morten
-
Trollo

Nyos og mas skal du s3lv finde alt udstyr til Nyos har dog skummer pumpe med mere man kan købe. Red sea er i forhold til hvad jeg har fundet mere komplet
-
Seniorreefer
- Rev haj

- Reactions: 853
- 3
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: Viborg
- Kontakt:
Har du set på neptuian cube, som decocean importer
De lave både skumme, rulle filtere osv og det er til under 1/2 pris af red sea
600L - 90% LPS/SPS. - Its all about stability
Min rejse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 94&t=93642
My Photo Web https://seniorreefer.dk/
Instagram https://www.instagram.com/senior_reefer/
Min rejse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 94&t=93642
My Photo Web https://seniorreefer.dk/
Instagram https://www.instagram.com/senior_reefer/
-
Trollo

Han sagde i sidste uge at han ikke nåde at få rullefilter med i den her sending.
- MoG
- Rev haj

- 13
Havde ikke set det Neptunian… men Ja der er jo pludselig mange muligheder … kan være at jeg skal lægge vejen forbi Carsten og kigge lidt.
Men sådan lige et hurtigt kig på det forskellige , så render prisen nok op i det samme som et komplet red sea - ser det ud til.
Men det er jo super fedt, at der er kommet så mange spillere på banen (selvom det jo gør processen lidt sværere!
)
Men sådan lige et hurtigt kig på det forskellige , så render prisen nok op i det samme som et komplet red sea - ser det ud til.
Men det er jo super fedt, at der er kommet så mange spillere på banen (selvom det jo gør processen lidt sværere!
Morten
-
Trollo

Carsten har dem ikke stående men han skaffer dem hjem, ved at viGGo herinde har et. De ret fede
- crazy seahorse
- Rev haj

- Reactions: 397
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Nu er du jo ikke helt grøn, Morten. Du har jo selv sammensat din udstyrsliste tidligere. Så du ved jo lidt om, hvilke krav du har til grejet.
Hvad afholder dig fra at gøre det samme igen?
Personligt ville jeg ikke forlade mig på, at andre valgte udstyret for mig. Gætter på at der vil blive lavet lidt kompromisser hist og pist, for at få det hele til at gå op.
Jeg valgte alt mit grej til det nye selv.
Hvad afholder dig fra at gøre det samme igen?
Personligt ville jeg ikke forlade mig på, at andre valgte udstyret for mig. Gætter på at der vil blive lavet lidt kompromisser hist og pist, for at få det hele til at gå op.
Jeg valgte alt mit grej til det nye selv.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj

- 13
Du har helt ret Erik! Derfor er jeg også lidt i tvivl og deraf også mit spørgsmål omkring standarden af plug and play i dag - kontra for 10 år siden. Jeg vil helst have et der er “klar” dvs. som minimum akvarie m. Skab, rørføring, sump osv. altså er pænt, stilfuldt og lige til at smide ind. Udstyrsiden er jeg ikke så fastlåst på, det var blot hvis det var til finde et hvor alt spillede .
Jeg er som nævnt, lidt begrænset af placeringsmuligheder på trods af 230m2
Teoretisk , så har jeg én mulighed for en vanvittig fed placering hvor det kunne bygges ind … men det bliver nok for omfattende… selvom jeg er sikker på at mange ville være enige i at det kunne være et genialt sted
Meeen .. det ender derfor nok med et fritstående …
Jeg er som nævnt, lidt begrænset af placeringsmuligheder på trods af 230m2
Teoretisk , så har jeg én mulighed for en vanvittig fed placering hvor det kunne bygges ind … men det bliver nok for omfattende… selvom jeg er sikker på at mange ville være enige i at det kunne være et genialt sted
Meeen .. det ender derfor nok med et fritstående …
Morten