En af mine nære venner nævnte noget, da hun var forbi for nylig.
Det var omkring planter i haven. Hun undrede sig over, at hun ikke havde blomster på hendes Tyroler Pelargonier mere, masser af flot grønne blade, men ingen blomster. Hun havde været flittig til at plukke dem, hvilket burde generere nye blomster, men uden resultat.
Det er jo sidst på sæsonen for sommerblomster, men de burde stadig have blomster.
Mine har masser af blomster stadig væk, alle sommerblomster. Derfor spurgte hun.
Hendes får vand, ellers var de jo gået ud. Jeg spurgte så, om hun gav dem gødning?
Det havde hun så ikke været så flink til, indrømmede hun. Kun én gang havde de fået noget at leve af.
Det fik mig til at tænke på, at det er præcis som at have koraller. Der er altid en begrænsende faktor. I ovennævnte tilfælde, er der muligvis en sammenhæng mellem den manglende gødning og de manglende blomster. Altså er det næring der nok er den begrænsende faktor her.
Vi leder nok alle efter, om der skulle være en sådan faktor i vores akvarie, specielt hvis vi har problemer af en eller anden art. Et sporstof eller noget andet der gør, at vores koraller ikke trives eller mangler farve..
Vi får lavet en icp test for at se, om forklaringen skulle gemme sig her.
Men ofte er det ikke så simpelt og ligetil.
I min optik er det så godt som aldrig ét enkelt stof, aldrig en procedure der løser hele problematikken.
Det er et samspil af mange små brikker der skal samles korrekt, for at få hele puslespillet til at lykkes. Men der er altid én slutbrik der fuldender hele kunstværket.
Det er det der gør vores hobby så spændende og udfordrende. For man kan gå og korrigere, lave små rettelser og så vente. For resultatet viser sig ikke over natten, der kan gå måneder før en bestemt koral har genvundet sin farve.
Det hele skal passe sammen, lys, flow, sporstoffer, salinitet, temperatur, næring, ja alt man kan tænke på.
Men tro mig, når alt er på plads, så vil der tit vise sig at være én faktor, der var den begrænsende faktor. Nogle gange finder man ikke ud af hvad det var, man glæder sig bare over resultatet.
Kunne være interessant at høre, om andre har gjort sig de samme observationer som jeg har.
Et lille dryp af dit, et lille drej på dat og vupti, så var den der.
Kom frit frem.
Den begrænsede faktor.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 366
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Den begrænsede faktor.
2

"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions: 807
- 3
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: Viborg
- Kontakt:
Re: Den begrænsede faktor.
Lad mig komme med mine tanker omkring det.
Jeg tror ikke gødning (nærings værdier) har noget at sige, men det biologiske liv fra bakterie stammerne
Jeg oplever det tydeligt mellem 2 akvarier som er sammenkørt, hvor det biologiske liv på tørre sten er en hindring for SPS koraller til at ville trives.
Jern og jod virker til at være vigtige faktorer i farve dannelsen, ikke så meget alle de sporstoffer som skal tilføjes efter hver icp.
Jeg kører selvfølgelig Balling og kalkreaktor, hvor der jævnlig bliver tilføjet sporstoffer, samt 20-25% vandskift totalt på en måned.
For at give et eksempel på hvad succes er og årsagen til jeg tror det biologiske liv er noget af det vigtigeste.
1. Fauna Marin siger , brug vores program og i får succes. Nogle gør andre gør ikke
2. Tropic marine siger, brug vores program for succes og i får succes. Nogle gør andre ikke.
3. Aquaforrest siger , brug vores bredde program for at opnå succes
4. Balling system, siger succes, nogle får andre ikke.
5. Modern reef siger, brug vores metode og i får så fede koraller, nogle får andre ikke.
6. Triton siger vores program er det bedste og i får succes.
Osv osv.
Jeg har set så mange skifte fra et system til et andet, uden at få den berømte succes, eller ikke se nogen som helst forskel, andet en tegnebogen bliver tyndere. Dette er årsagen til jeg tror/overbevist om bakterie og stabilitet af vaner som vandskift, rensning af udstyr, holde sig til et spectrum af lys osv giver succes.
Bare en enkelt reefers mening, af mange
Jeg tror ikke gødning (nærings værdier) har noget at sige, men det biologiske liv fra bakterie stammerne
Jeg oplever det tydeligt mellem 2 akvarier som er sammenkørt, hvor det biologiske liv på tørre sten er en hindring for SPS koraller til at ville trives.
Jern og jod virker til at være vigtige faktorer i farve dannelsen, ikke så meget alle de sporstoffer som skal tilføjes efter hver icp.
Jeg kører selvfølgelig Balling og kalkreaktor, hvor der jævnlig bliver tilføjet sporstoffer, samt 20-25% vandskift totalt på en måned.
For at give et eksempel på hvad succes er og årsagen til jeg tror det biologiske liv er noget af det vigtigeste.
1. Fauna Marin siger , brug vores program og i får succes. Nogle gør andre gør ikke
2. Tropic marine siger, brug vores program for succes og i får succes. Nogle gør andre ikke.
3. Aquaforrest siger , brug vores bredde program for at opnå succes
4. Balling system, siger succes, nogle får andre ikke.
5. Modern reef siger, brug vores metode og i får så fede koraller, nogle får andre ikke.
6. Triton siger vores program er det bedste og i får succes.
Osv osv.
Jeg har set så mange skifte fra et system til et andet, uden at få den berømte succes, eller ikke se nogen som helst forskel, andet en tegnebogen bliver tyndere. Dette er årsagen til jeg tror/overbevist om bakterie og stabilitet af vaner som vandskift, rensning af udstyr, holde sig til et spectrum af lys osv giver succes.
Bare en enkelt reefers mening, af mange
2

600L - 90% LPS/SPS. - Its all about stability
Min rejse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 94&t=93642
My Photo Web https://seniorreefer.dk/
Instagram https://www.instagram.com/senior_reefer/
Min rejse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 94&t=93642
My Photo Web https://seniorreefer.dk/
Instagram https://www.instagram.com/senior_reefer/