Brintoverilte og starte LS

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Brintoverilte og starte LS

Indlæg af flzak »

Lige lidt spørgsmål, syntes ikke rigtig jeg kan søge det svar frem jeg sørger.

Brintoverilte, hvilken blandingsforhold når stenene skal renses og hvor lang tid lader i den “koge”

Hvis jeg skal starte mine tørlagte sten er det så blot, saltvand, cirkulation, varme og hvilken temperatur?

Jeg kan ligeså godt lader stenene kører ind imens jeg bygger akvariet op.
Har tænkt mig at pode mine tøre sten med en sten med liv i.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Brintoverilte og starte LS

Indlæg af Engelquist »

Jeg har slet ingen erfaring i at behandle sten med brintoverilte, men i forhold til at køre tørre sten ind, er det bare at smide dem i noget saltvand med lidt cirkulation- så skal der nok komme masser af liv i dem efter et par måneder... hvis du vil fremskynde processen lidt, kan der tilsættes lidt bakterier- men pointen er at hvis de får lidt tid, skal de nok selv brænde skidt og møg af- og bakteriekulturen vil også opstå af sig selv...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har selv renset nogle mindre ls, jeg skulle bruge til at sætte koraller på.
Skyllede først og brugte en børste. Der efter ned i en spand med en god sjat H2O2. Det bruser lidt, men ikke meget. Skyllede stenene grundigt efter.

Så har jeg set, hvor en større mængde blev lagt i murerbaljer og der blev H2O2 bare hældt ud over og der kom der syden og boblen.
Det skal altid tyndes op med vand.

H2O2 har en Ph værdi på 2-4 stykker, så der er til den sure side. Ufortyndet vil det opløse ls.
Det er godt at bruge, fordi det slår alle bakterier ihjel. Så har du helt rene sten at starte op på.
De skal så bare podes med en ls eller to. Jeg brugte 6-8 stykker i mit da jeg startede det op.

Pas på ikke at få det i øjnene eller på huden. Det ætser. På huden skyller du bare. Øjnene er noget biks, så brug briller
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har brugt saltsyre 30% i forholdet 1/4 i alm vand.
Husk at det syder og bobler
Pas på ikke at få det i øjnene eller på huden. Brug briller og handsker. Tager lidt af overfladen og dræber alt.
Skylles i alm vand
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"