Powerhead
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Re: Powerhead
Jeg har haft begge. Begge størrelser vortech og nu alle størrelser nero.
Jeg synes nero er at fortrække . De siger mindre , da motoren er i vandet .
Deres flow er bredere og blødere. Og de kan vinkles en smugle .
Vortech er dog kønnere/federe at se på .
Vortech har et problem med rust på propellen. Plus magneten går i stykker. Jeg fik byttet alle 4 på garantien . En gik i stykker flere gange .
Jeg oplevede at ydermotoren røg på gulvet pga en magnet der ikke længere ville kører rundt .
Jeg ville vælge nero 5 da den har bedst flow og ydelse i forhold til størrelsen. Nero 3 flytter noget mindre vand og skal renses oftere for ikke at blokere for ineffektiv.
Nero 7 kan virkelig flytte vand . Dog har den nogen roller på siden som snegle kan komme lidt ind ad og så sidder den og larmer da den rammer snegle huset hele tiden .
Der er også en del problemer med nero 7 ink min. Fx virker puls mode ikke. Pumpen stopper hver pause og har svært ved at komme i gang igen så det bliver pludselig til 2 sek puls og 30 sek pause.
Random flow virker dog perfekt . Og pumpen kan virkelig give meget flow med den bredeste bløde stråle .
Det er en vild pumpe.
Nero skal man dog leve med en ledning i akvariet men synes resten opvejer for det .
Du kan evt også kigge på tunze 6075.
De ser mega fede ude.
Men da jeg kun har ecotech og ai produkter som styres i Mobius har jeg holdt mig til ai
Vortech har et problem med rust på propellen. Plus magneten går i stykker. Jeg fik byttet alle 4 på garantien . En gik i stykker flere gange .
Jeg oplevede at ydermotoren røg på gulvet pga en magnet der ikke længere ville kører rundt .
Jeg ville vælge nero 5 da den har bedst flow og ydelse i forhold til størrelsen. Nero 3 flytter noget mindre vand og skal renses oftere for ikke at blokere for ineffektiv.
Nero 7 kan virkelig flytte vand . Dog har den nogen roller på siden som snegle kan komme lidt ind ad og så sidder den og larmer da den rammer snegle huset hele tiden .
Der er også en del problemer med nero 7 ink min. Fx virker puls mode ikke. Pumpen stopper hver pause og har svært ved at komme i gang igen så det bliver pludselig til 2 sek puls og 30 sek pause.
Random flow virker dog perfekt . Og pumpen kan virkelig give meget flow med den bredeste bløde stråle .
Det er en vild pumpe.
Nero skal man dog leve med en ledning i akvariet men synes resten opvejer for det .
De ser mega fede ude.
Men da jeg kun har ecotech og ai produkter som styres i Mobius har jeg holdt mig til ai
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5220 Odense SØ
Virkeligt brugbart feedback, mange tak for det.Mikas skrev: man 11. aug 2025 09:56 Jeg har haft begge. Begge størrelser vortech og nu alle størrelser nero.
Det er en vild pumpe.
De ser mega fede ude.
Jeg vil lige tage et kig på de tunze pumper.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg er og har altid været glad for Tunze. Der er pumper i alle størrelser, så de passer til alle størrelser akvarier.
Og så kan de reguleres i næsten alle retninger, så man kan styre flowet derhen hvor man har brug for det.
Har man et langt akvarie, så er 6105 en fantastisk pumpe med masser af power.
Ulempen er, at de fylder lidt i akvariet.
Jeg har også prøvet mp40. Fungerer fint, men den kan ikke styres og blæser kun fremad. Men den virker godt og laver et godt flow.
Og så kan de reguleres i næsten alle retninger, så man kan styre flowet derhen hvor man har brug for det.
Jeg har også prøvet mp40. Fungerer fint, men den kan ikke styres og blæser kun fremad. Men den virker godt og laver et godt flow.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Tunze kender man, helt sikkert nogle gode pumper. Som du selv skriver fylder de lidt mere og med en mindre balje (225L) vil jeg gå efter en minimalistisk indretning.crazy seahorse skrev: man 11. aug 2025 11:18 Jeg er og har altid været glad for Tunze. Der er pumper i alle størrelser, så de passer til alle størrelser akvarier.
Tror jeg ender med en nero 5, de tiltaler mig. Med et kvadratisk akvarie kommer de til at sidde på bag glasset, en på hver side af overløbet og der kommer det brede flow de levere til sin ret tænker jeg.
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Tunze 6075 skulle også lave mega bredt flow. Plus den bruger kun 8w hvor nero bruger 40 mener jeg .
Jeg har 2 nero 5 1 nero 7 og en nero 3 i mit 260.
Plus 1 nero 3 som skal i sumpen .
Så det er ret mange watt jeg kunne ha sparet hvis jeg havde investeret i tunze i stedet
Så det er ret mange watt jeg kunne ha sparet hvis jeg havde investeret i tunze i stedet
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Det er jo en ren skov af pumper du har dig der, det vil jeg helst undgå. Jeg er med på at tilføjelse af mere flow på sigt kan blive nødvendigt.Mikas skrev: man 11. aug 2025 11:59 Tunze 6075 skulle også lave mega bredt flow. Plus den bruger kun 8w hvor nero bruger 40 mener jeg .
Hvad med støj fra Tunze 6075? Jeg mindes det hjalp en del med de 4 små gummiophæng.
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hvis man ikke vil have deadspots så skal der flere pumper til. Når man putter sten i og korallerne vokser så opstår der bare steder hvor flowet ikke kommer hen hurtigt .
Jeg tænker ikke du kan sammenligne en a de gamle tunze og dem de laver nu.
Jeg har dog endnu ikke mødt en pumpe endnu som er lydløs ved fuld power. Mine kører maks på 50% og der er de lydløse . Af samme årsag .
Som jeg har læst det så skulle de være meget støjsvage deres nye pumper . 6075 og 6095. Der er også kommet nye kontrollere på.
Tunze kan vinkles meget mere end en nero 5 kan.
Hvis du har Mobius lamper ville jeg vælge nero 5.
Bruger du noget andet ville jeg læse op på tunzes nye .
Jeg synes de er mega fede.
Jeg har en ai Orbit på vej med posten som skal sidde modsat mit overløb for at skubbe overflade vandet den vej.
Nero pumperne kan ikke sidde særlig tæt på overfladen uden at trække luft ned . Det samme gælder vortech . Så jeg kan ikke få skubbet alt mit overflade vand ned til overløbet i modsat ende . Der ligger 10 cm inde ved kanten med lidt støv i overfladen.
Nero pumperne kan ikke vinkles nok op ad til at skubbe det med .
Det kan en tunze fx bedre klare .
Så hvis du var i tvivl før så har jeg måske alligevel ikke gjort dig klogere
Men kan give et review af Orbit pumpen når den lander
Jeg tænker ikke du kan sammenligne en a de gamle tunze og dem de laver nu.
Jeg har dog endnu ikke mødt en pumpe endnu som er lydløs ved fuld power. Mine kører maks på 50% og der er de lydløse . Af samme årsag .
Som jeg har læst det så skulle de være meget støjsvage deres nye pumper . 6075 og 6095. Der er også kommet nye kontrollere på.
Tunze kan vinkles meget mere end en nero 5 kan.
Hvis du har Mobius lamper ville jeg vælge nero 5.
Bruger du noget andet ville jeg læse op på tunzes nye .
Jeg synes de er mega fede.
Jeg har en ai Orbit på vej med posten som skal sidde modsat mit overløb for at skubbe overflade vandet den vej.
Nero pumperne kan ikke sidde særlig tæt på overfladen uden at trække luft ned . Det samme gælder vortech . Så jeg kan ikke få skubbet alt mit overflade vand ned til overløbet i modsat ende . Der ligger 10 cm inde ved kanten med lidt støv i overfladen.
Nero pumperne kan ikke vinkles nok op ad til at skubbe det med .
Det kan en tunze fx bedre klare .

Så hvis du var i tvivl før så har jeg måske alligevel ikke gjort dig klogere
Men kan give et review af Orbit pumpen når den lander
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Jeg er helt med på det skal flyttes noget vand også i takt med udviklingen i akvariet. Det er ikke fordi jeg afviser Tunze. Ville blot undersøge og blive klogere på det nye gear på markedet. Og om man vil ser de nye powerheads bedre og mere minimalistiske ud. Fedt du gider tage dig tid til at besvare mine spørgsmål.