Seniorreefer’s Reef - 2025

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Seniorreefer’s Reef - 2025

Indlæg af crazy seahorse »

Åh, det er virkelig noget biks. Havde det jo selv.
Problemet bliver større når vandet kommer ned i Isoleringen. Uanset hvor lidt vand der kommer derned, så kan de sagtens tørre det ud. Udfordringen ligger i saltet, for det ligger der stadig. Salt suger fugt big time.
Hvis der så ligger centralvarme rør under gulvet, så bliver Udfordringen større. Gøres der ikke noget, så skaber man mulighed for en senere tæring af rørene og så skal man forfra.
Har du haft en fugttekniker på, eller det det bare tømreren?
Jeg havde fugttekniker på og han bad om at al isolering i området blev udskiftet, det blev udtørret og rørene blev inspiceret grundigt.

Og hvordan vil de opbevare og håndtere korallerne?
Jeg tog selv hånd om mine koraller og fisk. Det fik jeg penge for. De skulle jo betale en anden for det ellers.
Får du garanti for, hvis nogle af korallerne går til, så får du penge til nye?

Jeg havde et firma ude og se på mit. Han var ikke meget for opgaven. Specielt da jeg sagde, hvad det ville koste at anskaffe nye koraller I den størrelse - hvis man overhovedet kunne få dem. Uanset hvad, skulle de special importeres.
Et løseligt slag på tasken var + 200.000.
Jeg løb selv risikoen, da jeg selv stod for opbevaring af korallerne.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Tusind tak for dine rigtige gode råd🫶🏻
Ringer lige til dig en af dagene, hvis du har tid. @crazy seahorse
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Seniorreefer skrev: lør 9. aug 2025 10:14 Tusind tak for dine rigtige gode råd🫶🏻
Ringer lige til dig en af dagene, hvis du har tid. @crazy seahorse
For resten, så var den blå planet også inde over.
Da de havde fået opgaven skitseret, sagde de med det samme "lad manden selv stå for det. Det er han nok bedst til".

Det er ultra vigtigt, at du har gjort det helt klart hvad opgaven med flytning og opbevaring af korallerne indebærer.
Jeg gjorde det helt klart, at vi havde med meget følsomme individer at gøre. Dyr fra områder der er truede pga global opvarmning.
Nævnte også, at alle dyr er importeret fra alle dele af verden. Det er ikke noget man kan gå ned i den lokale dyrehandel og købe, det tror mange og den vildfarelse er også god at få præciseret.
Du ringer bare.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Shit, planer for at det kommer ske desværre.

Enig, jeg har hus+ som det hedder i øst :)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log: ICP

Efter opsætning af nyt akvarium ser jeg de normale forhøjede værdier på tungmetaller, selvom jeg har vasket glas set grundigt.

Der blevet lavet et 50% simuleret vandskift og har ikke siden opsætning tilføjet nogle former for sporstoffer. Så næsten 2 måneder uden daglige tilsætning af sporstoffer. Det overrasker mig meget, balancen er så god, at i bund og grund er vandskift næsten nok til at holde værdierne i skak, med få undtagelser som det vigtige jern, strontium osv.

Det kan selvfølgelig ses, især jern kan ikke måles i ICP-OES , hvilket bestemt ikke er godt, og derfor nogle koraller, som min Walt Disney, Rainbow Loom, SR Millepora Rainbow ikke får de gullige farver.

Her lidt fra testen.
IMG_2106.jpeg
IMG_2104.jpeg
IMG_2105.jpeg
IMG_2103.jpeg
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Der burde ikke være tungmetaller i glas i dag… der er strenge regler i dag og det var kun i “gamle dage” der blev brugt bly til glasfremstilling.
Men det kan da undre hvis du oplever forhøjet værdier…?

Da jeg startede mit nye op fra Henning, var der ingen forhøjede værdier på tungmetaller overhovedet…
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Jeg ved i hvert fald at man kan måle forhøjet tin når man har fået et nyt akvarie det er sket for mig alle gange og det er fordi glasset for et tin bad i fremstillingsprocessen..
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Og så er det jo normalt, at alt opfører sig mærkeligt, når man starter et nyt akvarie op.
Når du ikke ser behov for tilsætning af sporstoffer kan det skyldes, at korallerne reagerer på alt det nye og så kan de rebe sejlene og liige se tiden an. I takt med at akvariet modnes, plejer tingene at normaliseres stille og roligt.

Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: man 11. aug 2025 08:16 Der burde ikke være tungmetaller i glas i dag… der er strenge regler i dag og det var kun i “gamle dage” der blev brugt bly til glasfremstilling.
Men det kan da undre hvis du oplever forhøjet værdier…?

Da jeg startede mit nye op fra Henning, var der ingen forhøjede værdier på tungmetaller overhovedet…
Som Kasper også skriver, bruges Tin i deres fremstilligsprocess. I Danmark er det måske lidt anderledes 🤷🏻‍♂️ og anden metode de vasker deres på.

Se her , først da nyt akvarium, nye rør, nye slanger, nye pumper osv kom stigningen.
IMG_2107.jpeg
Jeg kan kun forholde mig til data, og at du ikke har stigningen er da rart for dig🫶🏻
Senest rettet af Seniorreefer man 11. aug 2025 09:41, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: man 11. aug 2025 08:29 Og så er det jo normalt, at alt opfører sig mærkeligt, når man starter et nyt akvarie op.
Når du ikke ser behov for tilsætning af sporstoffer kan det skyldes, at korallerne reagerer på alt det nye og så kan de rebe sejlene og liige se tiden an. I takt med at akvariet modnes, plejer tingene at normaliseres stille og roligt.
Det var netop årsagen til jeg ikke ville dosere sporelementerne, og godt du fik det præciseret🙏🫶🏻 Samme oplevelse havde jeg med KH optaget, som faldt, men stigende igen
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Casper M skrev: man 11. aug 2025 08:20 Jeg ved i hvert fald at man kan måle forhøjet tin når man har fået et nyt akvarie det er sket for mig alle gange og det er fordi glasset for et tin bad i fremstillingsprocessen..
Vi må have Bima på banen, hvis han ser det her…
Ifølge det jeg kan finde om fremstillingen af glas, anvendes der ikke tin overhovedet (eller andre metaller) heller ikke til bad efter fremstillingen.

Måske findes der metaller i nye pvc rør eller i silikonen?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Kunne være spændende og høre. God ide Bo.

Du skal bare huske, de fleste brand akvarier bliver produceret i Kina. Dette gælder waterbox, red sea osv og jeg tror vi alle ved EU regler gælder ikke derover, eller for den sags skyld Asien. Se bare hvordan tøj bliver produceret😊
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Vedhæftede filer
Skærmbillede 2025-08-11 095519.png
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Tak for det- jeg søgte på glasfremstilling og anede ikke der var noget der hed floatglas😜
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: man 11. aug 2025 09:07
Tak for det- jeg søgte på glasfremstilling og anede ikke der var noget der hed floatglas😜
Dejligt vi lærer noget nyt hver dag. Så håber jeg din undering blev belyst❤️ og at tin kan forekomme når nyt akvarie tages i brug.

Jeg er også overbevist om at plastik, pumpet, pvc osv indeholder alle mulige proces stoffer, som først over tid forsvinder. En af årsager til vandskifte og brug af aktiv kul er vigtigt, samt coralsnow
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Man skal i hvert fald passe på.. jeg er helt stoppet med at anvende 3D print i akvariet efter jeg har set og hørt nogle skræk historier.. selv PETG som burde være sikkert er vidst ikke for godt...

Oceamo's nye test åbner virkelig op for mange muligheder den er godt nok dyr men det er virkelig smart at den kan teste for alle de gift stoffer
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Engelquist skrev: man 11. aug 2025 09:07
Åh jo, da jeg i sin tid undersøgte glas i anden forbindelse, var der to anerkendte metoder. Floatglas og så en metode, hvor man trak glasmassen ud ( husker ikke hvad det hed)
Meget af det blev produceret i Sverige, så vidt jeg husker.
Vores udfordring dengang var, at der tit sås små halvdråbe formede mærker nederst på ruderne. Jeg pudsede vinduer på Teknologisk institut, så jeg spurgte dem. På byggeteknisk afd forklarede de mig, at man i produktionen af glasset anvendte soda. Soda partikler er meget små og de vandrer ud i overfladen af glasset. Når det så regner, blandes de med vandet og danner små mængder kaustisk soda og det ætser.
Måske det samme sker med Tin.

Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"