Hjælp til next steps, Cyano skal væk
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2016
Hjælp til next steps, Cyano skal væk
Hej - jeg søger råd om next step.
Jeg er meget tidsbegrænset derhjemme desværre for tiden, så akvariet står lidt hen men jeg bør kunne holder basisrutine og fikse Cyano, så jeg kan komme videre så snart tiden tillader det.
Problem: Cyano, se billeder
Om akvarie:
- Startet 70l akvarie op september 2024. Kortvarigt cyano, men gik i sig selv. Overført hovedsten, lidt vand og nyt sand+sten til 200l display + sump ca. april 2025
- Overført 2 klovne, 3 turbo 2 sandsnegl efter ca. 1,5 mnd.
- Lys beskedent, på 40% med 2x AI Prime, hvilket jo ikke er meget her.
- Har fodret beskedent. Cyano opstod inden skummer blev sat igang.
- Måler værdier sjældent, da der er 2-3 koraller i. En lille sten med Zoa og en sarco. De har det ganske fint, dog presset på Cyano
- Salt ligger nogenlunde stabilt, 1.026-1.055 (har senest fået et hydrometer fra TM for at bekræfte)
- KH 7-8
- Temperatur ukendt, sat til 25.5 men sommeren har været hård. Har derfor ikke målt eller kigget
- Flot bør være ok, med 14l/h i et shallow reef på <200 liter. Fordelt på 3x Mp10 på lav blus bagvæg og mp40 side + returudløb ned i et af hjørnerne.
Nu hvor jeg tror det bliver spændende:
- Nitrat fint målt i starten. Cyano udbrud og har de seneste par uger målt til 0.
- Po4 måles til 0.03-0.05 (Hanna) Bemærk dog udløbne test-breve. De måler dog stabilt. Jeg får nye
Hvad nu
- Jeg prøver lige ikke at smide alle mulige observationer ind i snakken, da jeg tror jeg bare misleder. (eks. om mere/mindre cyano ved mere fodring osv.)
- jeg har oppet fodring til dagligt for at få mere nitrat. Det har ikke nogen målbar effekt. Jeg er "bange" for at skulle oppe fodring endnu mere.
- Jeg har No3 på flaske på vej. Jeg overvejer at hælde i så jeg som minimum får en målbar nitrat på 2.
- Jeg har bestilt en ICP test.
- Jeg har skiftet alle filtre i osmoseanlæg. TDS måles ikke 0 dog, <10. Men jeg har bestilt nyt TDS meter da jeg ikke stoler helt på det.
Hvad ville I gøre?
Jeg er meget tidsbegrænset derhjemme desværre for tiden, så akvariet står lidt hen men jeg bør kunne holder basisrutine og fikse Cyano, så jeg kan komme videre så snart tiden tillader det.
Problem: Cyano, se billeder
Om akvarie:
- Startet 70l akvarie op september 2024. Kortvarigt cyano, men gik i sig selv. Overført hovedsten, lidt vand og nyt sand+sten til 200l display + sump ca. april 2025
- Overført 2 klovne, 3 turbo 2 sandsnegl efter ca. 1,5 mnd.
- Lys beskedent, på 40% med 2x AI Prime, hvilket jo ikke er meget her.
- Har fodret beskedent. Cyano opstod inden skummer blev sat igang.
- Måler værdier sjældent, da der er 2-3 koraller i. En lille sten med Zoa og en sarco. De har det ganske fint, dog presset på Cyano
- Salt ligger nogenlunde stabilt, 1.026-1.055 (har senest fået et hydrometer fra TM for at bekræfte)
- KH 7-8
- Temperatur ukendt, sat til 25.5 men sommeren har været hård. Har derfor ikke målt eller kigget
- Flot bør være ok, med 14l/h i et shallow reef på <200 liter. Fordelt på 3x Mp10 på lav blus bagvæg og mp40 side + returudløb ned i et af hjørnerne.
Nu hvor jeg tror det bliver spændende:
- Nitrat fint målt i starten. Cyano udbrud og har de seneste par uger målt til 0.
- Po4 måles til 0.03-0.05 (Hanna) Bemærk dog udløbne test-breve. De måler dog stabilt. Jeg får nye
Hvad nu
- Jeg prøver lige ikke at smide alle mulige observationer ind i snakken, da jeg tror jeg bare misleder. (eks. om mere/mindre cyano ved mere fodring osv.)
- jeg har oppet fodring til dagligt for at få mere nitrat. Det har ikke nogen målbar effekt. Jeg er "bange" for at skulle oppe fodring endnu mere.
- Jeg har No3 på flaske på vej. Jeg overvejer at hælde i så jeg som minimum får en målbar nitrat på 2.
- Jeg har bestilt en ICP test.
- Jeg har skiftet alle filtre i osmoseanlæg. TDS måles ikke 0 dog, <10. Men jeg har bestilt nyt TDS meter da jeg ikke stoler helt på det.
Hvad ville I gøre?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Re: Hjælp til next steps, Cyano skal væk
Jeg mener personligt ikke at der er så meget alge (lidt grøn stadig på ny sten) at det optager al No3 og det derfor er i fint tilgængelig. Jeg tænker cyanoen opsnapper alt der kommer, men der ikke er nok i vandet?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Der findes jo midler der slår cyano ihjel. Red slime remower, chemiclean og sikkert også andre.
Jeg er ikke selv til kemi i akvariet, synes vi har rigeligt.
Jeg går mere efter manuel fjernelse. Cyano bryder sig ikke om at blive forstyrret. Så jeg blæser det væk fra bundlag og sten. Bruger en tandbørste på stenene også. Det kommer igen, men har sværere vilkår.
Du kan også suge det ud i forbindelse med vandskift.
Jeg bruger lidt af det hele. Har jeg vand til overs ved vandskift, så suger jeg det jeg kan.
Problemet med cyano er at det kan leve af alt og det kan metabolisere vha alt i vandet. Fjern en ting, så skifter det bare over til noget andet. Selv mørklægning klarer det. Men det bryder sig som sagt, ikke om at blive forstyrret.
Jeg er ikke selv til kemi i akvariet, synes vi har rigeligt.
Jeg går mere efter manuel fjernelse. Cyano bryder sig ikke om at blive forstyrret. Så jeg blæser det væk fra bundlag og sten. Bruger en tandbørste på stenene også. Det kommer igen, men har sværere vilkår.
Du kan også suge det ud i forbindelse med vandskift.
Jeg bruger lidt af det hele. Har jeg vand til overs ved vandskift, så suger jeg det jeg kan.
Problemet med cyano er at det kan leve af alt og det kan metabolisere vha alt i vandet. Fjern en ting, så skifter det bare over til noget andet. Selv mørklægning klarer det. Men det bryder sig som sagt, ikke om at blive forstyrret.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Chemiclean osv ser jeg bare som symptombehandling, og ikke uden risiko.
Så tidligt i akvariet og uden ting der dør af det er der, tænker jeg den rette vej er at finde balancen
Sugning er et godt bud. Jeg har for some teason svært ved det. I gammelt akvarie kunne jeg få fat, her virker det, på sorte lidt større sand/sten, som on det sidder godt fast så jeg får for mange sten/bundlag op.
Må forstyrre mere, men virker ikke med den frekvens jeg har haft kan jeg konstatere. Må se, hvis no3 er højere. Gad vide hvor længe man skal give det for at se effekt
Så tidligt i akvariet og uden ting der dør af det er der, tænker jeg den rette vej er at finde balancen
Sugning er et godt bud. Jeg har for some teason svært ved det. I gammelt akvarie kunne jeg få fat, her virker det, på sorte lidt større sand/sten, som on det sidder godt fast så jeg får for mange sten/bundlag op.
Må forstyrre mere, men virker ikke med den frekvens jeg har haft kan jeg konstatere. Må se, hvis no3 er højere. Gad vide hvor længe man skal give det for at se effekt
- Thomas fra Stockholm
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
1,055 er ikke stabilt... eller skulle der stå 1,025, gætter på det.tim_rn skrev: tirs 5. aug 2025 12:50
- Salt ligger nogenlunde stabilt, 1.026-(har senest fået et hydrometer fra TM for at bekræfte)1.055
- Flot bør være ok, med 14l/h i et shallow reef på <200 liter. Fordelt på 3x Mp10 på lav blus bagvæg og mp40 side +
14l/h, om det er 1400 l/h så er det jo fint, gætter det er 1400
Dino/cyano binder meget Nitrat, så den kommer nok ikke at gå op før du har løst problemet.
Enkelst er at mørkelægge systemet i 3 dage, derefter bytte 15% vand 2-3 gange på en uge hvor du forsøger at suge rent sandet for eventuel cyano. I med lidt gode bakterier og levende pods. Husker ikke hvilken som hjælper med at spise cyano, Phytoplankton hjælper dods at vokse, og er gode mod cyano.
https://www.instagram.com/jensen_reefing/
Mit 2400 byg http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit 2400 byg http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Holy s... Det var nogle skæve tal. Ja det er ikke 1.055 men 1.025 og så var det 14k. Så 14000. 1400 l/t i cirkulation havde også været meget lidt.
Det kan sagtens komme til en mørklægning. Må se om nitraten virkelig ikke kan komme op. Har ikke prøvet mørklægning før. Så godt input med at det muligvis ikke er muligt at dosere sig op til nitrat hvis det bare vokser cyanoen først
Det kan sagtens komme til en mørklægning. Må se om nitraten virkelig ikke kan komme op. Har ikke prøvet mørklægning før. Så godt input med at det muligvis ikke er muligt at dosere sig op til nitrat hvis det bare vokser cyanoen først
- Casper M
- Naso kirurg
- Reactions:
- 4
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Saltvand siden?: 2019
Nu er jeg nok ham den kedelig.. men hvorfor ikke finde ud af hvorfor cyanoen kommer også løse det problem? Ellers kommer det jo bare tilbage igen..
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Er det ikke lidt det der ligger i at teste om det er po4 og no3 forholdet der er i ubalance? Eller misforstår jeg?Casper M skrev: tirs 5. aug 2025 18:13 Nu er jeg nok ham den kedelig.. men hvorfor ikke finde ud af hvorfor cyanoen kommer også løse det problem? Ellers kommer det jo bare tilbage igen..
Er der en måde at finde ud af det på jeg ikke kender?
- Casper M
- Naso kirurg
- Reactions:
- 4
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Saltvand siden?: 2019
Det kan være forholdet mellem no3 og po4 men der er mange andre muligheder f.eks mangel på sporestoffer eller at de ligger i forkert relation eller dårlig cirkulationtim_rn skrev: tirs 5. aug 2025 18:38Er det ikke lidt det der ligger i at teste om det er po4 og no3 forholdet der er i ubalance? Eller misforstår jeg?Casper M skrev: tirs 5. aug 2025 18:13 Nu er jeg nok ham den kedelig.. men hvorfor ikke finde ud af hvorfor cyanoen kommer også løse det problem? Ellers kommer det jo bare tilbage igen..
Hvis du har meget skidt og møg i dit bundlag som ligger og rådner kan det også være grunden til at du har cyano.. tit og ofte er cyano en god advarsel for at noget er galt så jeg har aldrig forstået dem der begynder at bruge virkelig kraftige produkter for at fjerne cyanoen.. ja det virker men grunden til at de opstod er ikke forsvundet..
- Thomas fra Stockholm
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009

Det er helt rigtigt at det er som at tisse i bukserne om man ike ved hvor Dino/Cyano kommer fra.
Er der tydelig forskel på hvor meget der under dagen, lidt om morgen og meget om aftenen, så er det Cyano. Det kan også være en alge, en sådan har jeg haft, rigtig irriterende, men let at få bort når man ved.
Den mest normale og sikreste måde at få Cyano på er at man "nuller" NO3, for så dør sandet (bakterier) og/eller et lag af dine levende sten, dette gør at Cyano som er overalt får gode forhold at leve under, og de bliver et problem.
I modne systemer konsumeres NO3 og PO4, men oftest indeholder maden til fisk ganske meget PO4, så det går normalt den anden vej at PO4 bliver for høj.
Min erfaring er at stenkoraller slutter danne skelet ved +0,3 PO4.
Med det har vi et godt bud på hvor cyano kommer fra, og ved at bekæmpe den med mørklægning, rense sandet og fylde på med gode bakterier, så er der en god chance at problemet er løst.
At rense sandet er en god måde at holde NO3 nede, da den formentligt kommer gå op når Cyano dør.
Cyano Rx kan gøre det samme, og her er det også vigtigt at du "løser" problemet.
https://www.instagram.com/jensen_reefing/
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Det kan være jeg skal se mere på mit bundlag. Det er større korn end jeg har været vant til. Gad vide om det generelt kan fange mere snavs mellem sandkornene. Det virker også sværere for sandsneglene at bevæge sig i. Der er Cyano over alt på bundlag, men mest omkring de nyeste sten og på bunden, hvor cirkulationen trods alt er for lav.Casper M skrev: tirs 5. aug 2025 19:01Det kan være forholdet mellem no3 og po4 men der er mange andre muligheder f.eks mangel på sporestoffer eller at de ligger i forkert relation eller dårlig cirkulationtim_rn skrev: tirs 5. aug 2025 18:38Er det ikke lidt det der ligger i at teste om det er po4 og no3 forholdet der er i ubalance? Eller misforstår jeg?Casper M skrev: tirs 5. aug 2025 18:13 Nu er jeg nok ham den kedelig.. men hvorfor ikke finde ud af hvorfor cyanoen kommer også løse det problem? Ellers kommer det jo bare tilbage igen..
Hvis du har meget skidt og møg i dit bundlag som ligger og rådner kan det også være grunden til at du har cyano.. tit og ofte er cyano en god advarsel for at noget er galt så jeg har aldrig forstået dem der begynder at bruge virkelig kraftige produkter for at fjerne cyanoen.. ja det virker men grunden til at de opstod er ikke forsvundet..
Og jeg er helt enig med at lede efter grunden. Jeg tænker mit "Chemiclean osv ser jeg bare som symptombehandling, og ikke uden risiko." vidner om jeg trods alt støtter tankegangen. Men hey, alle kan jo blive desperate. Det gjorde jeg i mit gamle da jeg kastede det i.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Thomas fra Stockholm skrev: tirs 5. aug 2025 20:00Jeg forstod, men ville lige tjekke at jeg ikke havde fejl. Du kan uden problem duble cirkulationen, så længe sandet ikke flyver, meget cirkulation kan cyano ikke lide. Sæt på meget kraftig cirkulation om aftnen i et par minutter og fang frit cyano, det hjælper enormt.
Det er helt rigtigt at det er som at tisse i bukserne om man ike ved hvor Dino/Cyano kommer fra.
Er der tydelig forskel på hvor meget der under dagen, lidt om morgen og meget om aftenen, så er det Cyano. Det kan også være en alge, en sådan har jeg haft, rigtig irriterende, men let at få bort når man ved.
Den mest normale og sikreste måde at få Cyano på er at man "nuller" NO3, for så dør sandet (bakterier) og/eller et lag af dine levende sten, dette gør at Cyano som er overalt får gode forhold at leve under, og de bliver et problem.
I modne systemer konsumeres NO3 og PO4, men oftest indeholder maden til fisk ganske meget PO4, så det går normalt den anden vej at PO4 bliver for høj.
Min erfaring er at stenkoraller slutter danne skelet ved +0,3 PO4.
Med det har vi et godt bud på hvor cyano kommer fra, og ved at bekæmpe den med mørklægning, rense sandet og fylde på med gode bakterier, så er der en god chance at problemet er løst.
At rense sandet er en god måde at holde NO3 nede, da den formentligt kommer gå op når Cyano dør.
Cyano Rx kan gøre det samme, og her er det også vigtigt at du "løser" problemet.
Rigtig gode indsigter, tak.
Jeg ved ikke om jeg misforstår "nuller" men hele afsnittet peger jo egentlig på, at du vil fjerne no3 så meget som muligt. Det er jo lidt i den anden retning end jeg var ved at foretage mig med at se om jeg kan stabilisere no3 på mere end det målte 0. Netop fordi jeg måler 0, som da sikkert binder sig til cyanoen lige nu,
Så er det rigtigt forstået du ville fokusere på næringsbegrænsning, også selvom mine værdier måles til no3 0 og po4 0,03?
Og så giver det bare rigtig god mening med fokus på bundlag og evt. kæmpe dem ned på et tidspunkt
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Problemet med cyano er at det binder No3- hvilket vil sige at når du får bugt med det, vil der oftes frigøres en del No3 i vandsøjlen…
Så det er bedst at vente med at tilsætte noget- men ellers er det rigtigt at man skal tilstræbe en balance mellem No3 og Po4… her er der delte meninger, men jeg tilstræber N på 2-3 og P på 0,03-0,05.
Ellers sug dit bundlag rent dagligt og blæs alle sten rene med en håndholdt pumpe.
Det kræver tålmodighed, hvilket jeg ikke altid har, så jeg har brugt Red slime remover et par gange- men stadig symptom behandlet efterfølgende.
Så det er bedst at vente med at tilsætte noget- men ellers er det rigtigt at man skal tilstræbe en balance mellem No3 og Po4… her er der delte meninger, men jeg tilstræber N på 2-3 og P på 0,03-0,05.
Ellers sug dit bundlag rent dagligt og blæs alle sten rene med en håndholdt pumpe.
Det kræver tålmodighed, hvilket jeg ikke altid har, så jeg har brugt Red slime remover et par gange- men stadig symptom behandlet efterfølgende.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Godt input med tankerne bagefter. Min tanke var... er det virkelig et problem?Engelquist skrev: ons 6. aug 2025 10:14 Problemet med cyano er at det binder No3- hvilket vil sige at når du får bugt med det, vil der oftes frigøres en del No3 i vandsøjlen…
Forstå mig ret, der skal styr på udgangspunktet. Men akvariet modnes og er et andet sted. Jeg fokuserer på rent bundlag/mere aggressiv blæs. Så det er en god start.
Men hvis jeg samtidig tilsætter No3 og mener at det evt. kan hjælpe i kampen, men er velvidende om det vil skabe et spike i no3 når det dør og frigiver. Er det så reelt et problem når No3 jo er langt lettere at nedbringe (vandskifte, skummer etc.) hvis mit akvarie jo reelt er koralløst? Få zoa'er der har overlevet alt, Sarcophypton der jo heller ikke får noget problem. Fiskene bør kunne klare det. Så jeg ser ikke nogen casulaties, jeg ser blot en acceleration af et problem der generer, som måske vil øge motivationen til at blive endnu bedre til at optimere rengøringsprocesser fremover. Jeg har ikke travlt med koraller og flere fisk. Men jeg er da træt af at se på Cyano - dog ikke træt nok til at jeg vil kaste cyanodræbende kemi i.
Giver det mening? For mig er det the less of evil, særligt hvis jeg i en tid med baby, andet barn og sygdomsramt kone på lidt længere sigt kan slippe for daglige operationer.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Hvis du tilsætter No3, under et cyanoangreb, forsvinder det hurtigere end det rammer vandet og det er kun cyanoen der får glæde af tilsætningen.
Jeg har oplevet at stå med No3 på over 50, efter et cyano angreb var bekæmpet....
Men hvis du er flittig og får suget ALT op dagligt, burde du i teorien også fjerne det No3 cyanoen har optaget...
Jeg har oplevet at stå med No3 på over 50, efter et cyano angreb var bekæmpet....
Men hvis du er flittig og får suget ALT op dagligt, burde du i teorien også fjerne det No3 cyanoen har optaget...
Bo Engelquist Christiansen
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Spændende! Tak, jeg må lige tilbage til tegnebrættet.