Vækstspidserne mangler zooxanthellae som er mørke. Så vækstspidserne er meget farverige og lyse. Også derfor man fragger spidserne (flere farver - flere pange)
Med højere KH over 8 og normal til høj pH, så er væksten presset, og vækstspidserne kan blive længere. Det har også en bagside, da vævet er skrøbeligt omkring et så hurtigt voksende skelet.
Personligt elsker jeg hvide vækstspidser, det ser meget mere naturligt ud og er flot i hvidt lys
Når man ser de hvide vækstspidser, er det en helt normal vækst.
Kører man med forhøjede værdier, specielt en høj Kh, så kan de blive meget lange og fremstå helt hvide. Det skyldes at vævet ikke kan følge med til det tempo. Så bliver det tyndt. Det hvide er så skelettet man kan se igennem det tynde væv. Med tiden vil vævet blive tykkere og de flouriserende proteiner får plads og så plejer farverne at komme. Der begynder også at komme coralites med polypper. Det tager nogle gange ret langt tid.
Har en acro, muligvis en Bali shortcake (en latistella formentlig), der netop lavede en lang gren. Den var hvid i omkring 6 mdr, så længe så jeg faktisk spekulerede over om den mon var gået til. Men resten af korallen så fin ud, så jeg lod den være. Nu er den begyndt at få farve og coralites op ad grenen. Så de skal gerne bare have tid. Er korallen sund og rask, skal det nok komme.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Flyttet 13 koraller indtil nu. Kan overhovedet ikke se det i hovedakvariet
Klippet dem ned til fragmenter som jeg flytter i forskellige størrelser. Så hvor mange er for mange i et akvarie. Mangler mindst 10 forskellige mere før jeg er tilfreds med flytningen.
Da jeg startede mit op og "den grønne fase" var godt i gang, var alt sat til i grønne trådalger. Til sidst begyndte jeg at fjerne dem manuelt. Jeg fik god hjælp af et stort spandfilter. Ganske lidt filtervat I og så kunne jeg suge så længe jeg gad.
Jeg mistede ikke vand, for alt røg tilbage i tanken. Havde et pvc rør på slangen så jeg kunne komme ind i kroge og hjørner. Kunne også kratte lidt på stensætningen. Fik suget rigtig mange alger ud på den måde.
Ved godt de forsvinder af sig selv, men jeg blev lidt utålmodig
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Har fået overført lidt flere koraller. Desværre er nogen af dem jeg gerne vil beholde, umulig at
Få af stenene tror jeg må tage en skruetrækker til hjælp. Nu må vi se.
Fik overført SR Indo Sunny Flare til de nye setup
SR info dunny Flare
Så væltede hele den ene ø. Begynder godt nok at synes det er lidt problematik efterhånden
Det var lidt som jeg skrev tidligere, ville jeg have par op i 400-500 i toppen og derfor købte jeg en lampe mere, så jeg har 3 ialt.
Primært pga. mine acropora sidder i så høje par i det gamle.
Mit nye lys sidder 32cm over overfladen og ved godt hvis jeg sænkede dem mere ville par stige, men spredningen er enorm.
Jeg fik nu sat min 3 lampe på mit nye setup. Jeg får nu par med bølge og vandbevægelser over 500 i toppen kun i blå lys, uden hvid, rød, grøn. Og mellem 200-300 på bunden af akvariet.
Her er en lille reklame fra fishofhex hvis i kender ham, men er en meget dygtig reefer i US
Kender i navnet på denne Acropora, men Hvis i står og vil lave det perfekte Acropora rev ville I vælge at flytte den når pladsen på sigt bliver begrænset.
Jep har gennem det sidste lavet mit eget dip, da jeg nyder at få vilde koraller, med bla. Antibiotika osv. deler den desværre ikke, da jeg vil få evt problemer med at skaffe dem igen.lav jeres eget research er mit råd. Næsten umuligt at få medikamenterne
Det nakker også den nye acropora spisende pod, samt red,Black,White og Grey bugs kræver dog fuld tank til at tage æggende i op til 8 uger
Hej
Jeg er selv i gang med at skulle anskaffe et nyt akvarie og valget er faldet på Neptunian Cube, også et peninsula i samme størrelsesorden som dit. Jeg ved ikke om jeg synes deres tynde overløbskasse er så smart når den gør hele bagvæggen så tyk at man ikke kan montere visse cirkulationspumper (f.eks. Vortech MP-xx). Derfor går jeg nok også med et custom-made med en traditionel dimensioneret overløbskasse, og når man er i gang kan man lige så godt få noget mere bredde på tanken.
Er der en årsag til at du har valgt at have teknikskabet yderst og sumpen inde mod væggen?
Er der noget du vil have lavet om i designet nu du har fået sat det op?