Vækstspidserne mangler zooxanthellae som er mørke. Så vækstspidserne er meget farverige og lyse. Også derfor man fragger spidserne (flere farver - flere pange)
Med højere KH over 8 og normal til høj pH, så er væksten presset, og vækstspidserne kan blive længere. Det har også en bagside, da vævet er skrøbeligt omkring et så hurtigt voksende skelet.
Personligt elsker jeg hvide vækstspidser, det ser meget mere naturligt ud og er flot i hvidt lys
Når man ser de hvide vækstspidser, er det en helt normal vækst.
Kører man med forhøjede værdier, specielt en høj Kh, så kan de blive meget lange og fremstå helt hvide. Det skyldes at vævet ikke kan følge med til det tempo. Så bliver det tyndt. Det hvide er så skelettet man kan se igennem det tynde væv. Med tiden vil vævet blive tykkere og de flouriserende proteiner får plads og så plejer farverne at komme. Der begynder også at komme coralites med polypper. Det tager nogle gange ret langt tid.
Har en acro, muligvis en Bali shortcake (en latistella formentlig), der netop lavede en lang gren. Den var hvid i omkring 6 mdr, så længe så jeg faktisk spekulerede over om den mon var gået til. Men resten af korallen så fin ud, så jeg lod den være. Nu er den begyndt at få farve og coralites op ad grenen. Så de skal gerne bare have tid. Er korallen sund og rask, skal det nok komme.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Flyttet 13 koraller indtil nu. Kan overhovedet ikke se det i hovedakvariet
Klippet dem ned til fragmenter som jeg flytter i forskellige størrelser. Så hvor mange er for mange i et akvarie. Mangler mindst 10 forskellige mere før jeg er tilfreds med flytningen.