Automatisering...? Erfaringsbank pr. juli 2025 BYD IND

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Automatisering...? Erfaringsbank pr. juli 2025 BYD IND

Indlæg af charlie saltvand »

Inspireret af Jans fine tråd hvor vi jazzer lidt omkring automatisering, se her https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98173 tænkte jeg det vil være fedt hvis VI ALLE byder ind med de erfaringer vi har i dag omkring automatiseringer omkring drift på baljerne.

Jeg har selv i mange år kørt med Apex og brugt systemet fuldt ud, på nær automatiseret målinger.

Jeg er selv uden vand i stuen for tiden, det har jeg det rigtigt fint med, da det nærmest stressede mig ind i mellem at have baljen. Jeg kunne godt tænke mig at vi laver en tråd hvor I alle sammen byder ind med jeres erfaringer så vi kan lærer endnu mere af hinanden og blive inspireret og læse hvad vi hver især har af erfaringer/holdninger/does and donts omkring driften af akvariet.

Det er lidt uoverskueligt at lave en afkrydsningsliste, men måske man kan lave en form for liste hvor de fleste funktioner er listet op så det bliver en smule overskueligt. Jeg gir den et skud, så håber jeg i ALLE byder ind med jeres store, eller lille viden.

Så her er lidt at udfylde på en af alle de regndage der er her i sommerperioden... Hvem sagde klimaændringer... :G

Sæt igang! :grouphug:

Man kan evt "copy/paste" listen, ell bare skrive nummeret på spørgsmålet og så skrive løs :GO

1. Hvor mange år har du haft saltvand? = Erfaringsniveau =

2. Hvor mange liter vand = størrelse på system =

Fokus på fisk = Ja/nej

3. Fokus på koraller = Ja/nej, hvis ja.... Hvilke?

4. AKVARIE "COMPUTER" = Ja/nej, hvis ja....Hvilke? og er du tilfreds med den?

5. Vandskifte = Ja/nej? Hvis automatisk, hvilket system? er du tilfreds med det du bruger?

6. Hvilket lys over baljen? Automatiseret (fx sun up/down) osv. styret direkte i lampen, ell eksternt?

7. Skummer. Tilknyttet automatisering? Ja/nej. Hvilket system?

8. Rullefilter. Ja/nej. Hvilket mærke? "stand alone" ell styret af hvad?

Ozon...? Ja/nej? Automatiseret ell "stand alone"?

9. Temp. (varmelegme/blæsere/kølere) Automatiseret, eller "stand alone" ? Hvilket system? Tilfreds med det?

10. Dosering.... Ja/nej? Hvilket system? "stand alone" ell tilknyttet andet, er du tilfreds? + bruger du også manuel tilsætning?

11. Diverse målinger af vandkvalitet.....Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvorledes? Er du tilfreds med dit system?

12. Returpumpe... Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan?

13. Powerheads i baljen... Automatiseret/"standalone" = Ja/nej, hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan?

14. Fjern overvågning via nettet...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilket system? er du tilfreds med systemet?

15. Fodermaskine...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilke og "stand alone" ell styret af akvarie computer?

16. "vand på gulvet" eller andre "floate switches" andre steder i baljen (fx skummer kop).. Hvis ja, hvilket system?

17. Har du andet tilknyttet.... Ja/nej..... Hvis ja, hvilket og hvad og hvorfor?

Edit. Har glemt ATO…Vidste jeg ville glemme noget “indlysende”… ha. Det er tilføjet i næste indlæg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: Automatisering...? Erfaringsbank pr. juli 2025 BYD IND

Fokus på fisk = Ja/nej

5. Vandskifte = Ja/nej? Hvis automatisk, hvilket system? er du tilfreds med det du bruger?

6. Hvilket lys over baljen? Automatiseret (fx sun up/down) osv. styret direkte i lampen, ell eksternt?

9. Temp. (varmelegme/blæsere/kølere) Automatiseret, eller "stand alone" ? Hvilket system? Tilfreds med det?

10. Dosering.... Ja/nej? Hvilket system? "stand alone" ell tilknyttet andet, er du tilfreds? + bruger du også manuel tilsætning?

11. Diverse målinger af vandkvalitet.....Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvorledes? Er du tilfreds med dit system?

12. Returpumpe... Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan?

13. Powerheads i baljen... Automatiseret/"standalone" = Ja/nej, hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan?

14. Fjern overvågning via nettet...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilket system? er du tilfreds med systemet?

15. Fodermaskine...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilke og "stand alone" ell styret af akvarie computer?

16. "vand på gulvet" eller andre "floate switches" andre steder i baljen (fx skummer kop).. Hvis ja, hvilket system?

17. ATO… Ja/nej = hvilke? Stand alone ell styret? Er du tilfreds med den?

18. Har du andet tilknyttet.... Ja/nej..... Hvis ja, hvilket og hvad og hvorfor?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

IMG_7046.jpg
18 - 20 år, med huller ind i mellem.

Alt fra 120 L til 900 L, det sidste var ca 650L

Fokus på fisk = Ja/nej?
JA

Ind i mellem, mixed reef

Ja, Apex. Er meget tilfreds med den, den har også en fin app, så den kunne være med "i lommen" Brugt til overvågning af system (temp - flow - salt niveau - ilt niveau- ph- vand niveau - mv) og til automatisering. fx stop af skummer ved returpumpe stop. forskellige flow indstillinger i baljen over døgent og ved automatisk fodring. - dosering og overvågning af rest niveau i bøtter. - vand på gulv alarmer - styring af diverse vha flowswitches mv.

Nej, manuelt engang i mellem.

Ecotech, styret af Apex

Coral box, styret af apex

Ja til sidst, stand alone

Nej

Ja, styret af Apex, meget tilfreds

Ja, ind i mellem styret af Apex (kæft deres doseringspumper LARMER er STORE og DYRE, men er nøjagtige, jeg syntes ikke de er den dyre pris værd) Derfor også alm stand alone systemer.

Ja, Apex, men kun temp. salinitet, ilt niveau og PH. Meget tilfreds, dog er deres saltprobe skod ind i mellem.

Stor Jebao DC styret via Apex

Ja, Mp 10 + 40 + Nero 5. Styret via først Apex og så senere morbius app.

Ja, Apex + stand alone webcam med panorering og tilt. Var meget tilfreds med dette, kunne se om alle fisk var igang ved fodring, kunne se om pumper kørte. vandstand i sump/skummer oma. Kamera + Apex gav MEGET RO når jeg var væk fra baljen i længere perioder.

Ja, Apex

Ja, Apex

17. ATO = Ja/nej. Hvis ja, hvilke? Er du tilfreds?
Ja, Apex’ egen ATO. Virker FANTASTISK

18. Har du andet tilknyttet.... Ja/nej..... Hvis ja, hvilket og hvad og hvorfor?
Ovennævnte kamera. Det gav meget ro og er billigt. Det koster ca 250 kr og er, for mig det 10 dobbelte værd.
Psychodad
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
2
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Psychodad »

charlie saltvand skrev: lør 12. jul 2025 08:31 1. Hvor mange år har du haft saltvand? = 3 Erfaringsniveau = ny

2. Hvor mange liter vand = 275 størrelse på system = 350

Fokus på fisk = Ja/nej
Ja

Ja…. Mixed
Ved ikke lige om om Reef factory kh keeper plus kan kaldes en computer, men den kan ændre dosering af all for reef afhængigt af resultatet for kh målningen.

Nej, manuelt

2 stk. AI hydra 32
1 stk. AI blade grow 122 cm 100 watt
Kører sun up/down styret af app.

Nej

Ja, clarisea sk3000 stand alone

Nej

Aqua medic t controller twin, styrer varmelegeme og blæser. Virker ok… savner dog info via app/internet.

Reef factory dosing pump pro x1. Doserer all 4 reef. Bliver delvist styret af kh keeper plus.
Reef factory dosing pump cr. Bliver brugt til at dosere kalk wasser. Stand alone
Bruger manuel tilsætning når der kommer resultat på icp test.

Kh keeper plus, virker fint hvis man husker at rense og kalibrere ph proben.

Jecod dcp 5000, ikke automatiseret.

3 stk. AI Nero 5. Stand alone. Kører en indstilling der varierer flow styret af app.

Reef factory. Er tilfred og håber at serverne overlever.

Ja… reef factory smart feeder. Styret af app.

Nej

17. Har du andet tilknyttet.... Ja/nej..... Hvis ja, hvilket og hvad og hvorfor?
55 watt uv filter… da jeg jeg på et tidspunkt skulle bekæmpe ich.
Hjemmelavet kalk stirrer, for at hæve ph.
Reef factory level keeper (ATO)
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

1. Hvor mange år har du haft saltvand? = Erfaringsniveau = 2017 = 8 år (1 års erfaring der er 7 år gammel)

2. Hvor mange liter vand = størrelse på system = først 550l - nu 220l

Fokus på fisk = Nej

3. Fokus på koraller = Ja - acropora

4. AKVARIE "COMPUTER" = Ja, først IKS, nu APEX - tilfreds med begge. Dækkede mine behov.

5. Vandskifte = Ja/nej? Hvis automatisk, hvilket system? er du tilfreds med det du bruger? Kører AWC svarende til 10% pr uge - fungerer fint - blander til ca. 3 uger af gangen

6. Hvilket lys over baljen? Automatiseret (fx sun up/down) osv. styret direkte i lampen, ell eksternt? Kører Radion G6 styret via APEX, samt tænd/sluk af 3 stk Orphek OR3 - mange PAR i det meste af tanken

7. Skummer. Tilknyttet automatisering? Ja/nej. Hvilket system? Royal Exclusive MBK-200 kører 24x7, slukkes kun ved tilsætning af bakterier styret af APEX

8. Rullefilter. Ja/nej. Hvilket mærke? "stand alone" ell styret af hvad? Ja, Bubble Magus ARF-S slukkes af APEX ved f.eks. maintenance og tilsætning af bakterier

Ozon...? Ja/nej? Automatiseret ell "stand alone"? Ingen Ozon.

9. Temp. (varmelegme/blæsere/kølere) Automatiseret, eller "stand alone" ? Hvilket system? Tilfreds med det? Pt ingen køling - nok det næste jeg sætter på.

10. Dosering.... Ja/nej? Hvilket system? "stand alone" ell tilknyttet andet, er du tilfreds? + bruger du også manuel tilsætning? Doserer via APEX Balling fra TM og tidligere Modern Reef RKS og FM Balling Light. Alle fungerer OK.

11. Diverse målinger af vandkvalitet.....Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvorledes? Er du tilfreds med dit system? Ja, måler via APEX salinitet, PH, ORP, Temp, KH, Ca og Mg. Manuelt primært med Hanna.

12. Returpumpe... Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan? Ja, Ecotech Vectra styres via APEX. Justerer flow op og ved f.eks. ved bakterie tilsætning, foto, for lidt vand i sumpens returkammer eller overflow i displaytank mm.

13. Powerheads i baljen... Automatiseret/"standalone" = Ja/nej, hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan? Nej, har dog et powerhead i sumpen der kører en gang i døgnet for at fjerne skidt omkring skummer. Styres via APEX.

14. Fjern overvågning via nettet...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilket system? er du tilfreds med systemet? Ja, med APEX. Fungerer godt

15. Fodermaskine...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilke og "stand alone" ell styret af akvarie computer? Ja, jeg har flere automater der styres ved APEX når jeg ikke er hjemme. Duer kun godt med piller.

16. "vand på gulvet" eller andre "floate switches" andre steder i baljen (fx skummer kop).. Hvis ja, hvilket system? APEX har jeg brugt til det. Efter jeg havnede i kælderværkstedet er det ikke tilsluttet. Fungere fint. Jeg har planer om sensor i skummer - også APEX

17. Har du andet tilknyttet.... Ja/nej..... Hvis ja, hvilket og hvad og hvorfor? Ja, en smart ATO RO på blandingstank - skal på APEX engang når jeg får tager mig sammen til at ændre noget der virker godt :)

Edit. Har glemt ATO…Vidste jeg ville glemme noget “indlysende”… ha. Det er tilføjet i næste indlæg - Ja, kører APEX ATO med APEX styrings så RO beholder genoptankes automatisk onsdag og lørdag morgen kl 8:00
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af J.A »

1. Hvor mange år har du haft saltvand? = Erfaringsniveau = siden 2008

2. Hvor mange liter vand = størrelse på system = første 130 L - nu 450 L

Fokus på fisk = Ja/nej = ja

3. Fokus på koraller = Ja/nej, hvis ja.... Hvilke? = ja mixed SPS , mest acro

4. AKVARIE "COMPUTER" = Ja/nej, hvis ja....Hvilke? og er du tilfreds med den? Apex super tilfreds

5. Vandskifte = Ja/nej? Hvis automatisk, hvilket system? er du tilfreds med det du bruger? Nej , ATO erstattet med kalk wasser

6. Hvilket lys over baljen? Automatiseret (fx sun up/down) osv. styret direkte i lampen, ell eksternt? 2 stk. Reef Flare Pro L Blue

7. Skummer. Tilknyttet automatisering? Ja/nej. Hvilket system? Kører med skummer , styret af Apex

8. Rullefilter. Ja/nej. Hvilket mærke? "stand alone" ell styret af hvad? Ja . clariSea DD 3000 Gen 3

Ozon...? Ja/nej? Automatiseret ell "stand alone"? Ja , auto over Apex

9. Temp. (varmelegme/blæsere/kølere) Automatiseret, eller "stand alone" ? Hvilket system? Tilfreds med det? Tiatnium varmelegme styret af Apex , funger upåklageligt

10. Dosering.... Ja/nej? Hvilket system? "stand alone" ell tilknyttet andet, er du tilfreds? + bruger du også manuel tilsætning? Ja auto Reef factory dosering pro x4 , dosere pt Red sea A - B- C- D , og Kamoer H2ocean pro doseringspumpe som dosere CA- MG - PO4 , og en ekkelt reef factory doseringspumpe til at dosere KH

11. Diverse målinger af vandkvalitet.....Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvorledes? Er du tilfreds med dit system? Ja , Reef Factory Reef keeper plus til at overvåge KH , med automatisk justering , er lidt ustabil syntes den lidt for tit skal caliberes , men ellers et godt produkt.

12. Returpumpe... Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan? ja , styret af Apex retur pumpen er en Jebao MDP 10000

13. Powerheads i baljen... Automatiseret/"standalone" = Ja/nej, hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan? ja ,3 stk. mp40 og 1 Jebao MLW 30 , styret over app.

14. Fjern overvågning via nettet...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilket system? er du tilfreds med systemet? Ja, apex fusion

15. Fodermaskine...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilke og "stand alone" ell styret af akvarie computer? Ja , Juwel smart feeder , foder 4 gange i døgnet.

16. "vand på gulvet" eller andre "floate switches" andre steder i baljen (fx skummer kop).. Hvis ja, hvilket system? jA ., Apex

17. ATO… Ja/nej = hvilke? Stand alone ell styret? Er du tilfreds med den? Nej , det klare kalk wasser

18. Har du andet tilknyttet.... Ja/nej..... Hvis ja, hvilket og hvad og hvorfor? Ja , har orpx sensor til at styre ozon , og kører pt med svovl kugler i 2 reaktorer som holder min NO3 stabil , samt har Ecotech versa pumpe til at styre mit ph niveau på fast 8.3 med kalk wasser
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"