Jeg har selv i mange år kørt med Apex og brugt systemet fuldt ud, på nær automatiseret målinger.
Jeg er selv uden vand i stuen for tiden, det har jeg det rigtigt fint med, da det nærmest stressede mig ind i mellem at have baljen. Jeg kunne godt tænke mig at vi laver en tråd hvor I alle sammen byder ind med jeres erfaringer så vi kan lærer endnu mere af hinanden og blive inspireret og læse hvad vi hver især har af erfaringer/holdninger/does and donts omkring driften af akvariet.
Det er lidt uoverskueligt at lave en afkrydsningsliste, men måske man kan lave en form for liste hvor de fleste funktioner er listet op så det bliver en smule overskueligt. Jeg gir den et skud, så håber jeg i ALLE byder ind med jeres store, eller lille viden.
Så her er lidt at udfylde på en af alle de regndage der er her i sommerperioden... Hvem sagde klimaændringer...

Sæt igang!

Man kan evt "copy/paste" listen, ell bare skrive nummeret på spørgsmålet og så skrive løs

1. Hvor mange år har du haft saltvand? = Erfaringsniveau =
2. Hvor mange liter vand = størrelse på system =
Fokus på fisk = Ja/nej
3. Fokus på koraller = Ja/nej, hvis ja.... Hvilke?
4. AKVARIE "COMPUTER" = Ja/nej, hvis ja....Hvilke? og er du tilfreds med den?
5. Vandskifte = Ja/nej? Hvis automatisk, hvilket system? er du tilfreds med det du bruger?
6. Hvilket lys over baljen? Automatiseret (fx sun up/down) osv. styret direkte i lampen, ell eksternt?
7. Skummer. Tilknyttet automatisering? Ja/nej. Hvilket system?
8. Rullefilter. Ja/nej. Hvilket mærke? "stand alone" ell styret af hvad?
Ozon...? Ja/nej? Automatiseret ell "stand alone"?
9. Temp. (varmelegme/blæsere/kølere) Automatiseret, eller "stand alone" ? Hvilket system? Tilfreds med det?
10. Dosering.... Ja/nej? Hvilket system? "stand alone" ell tilknyttet andet, er du tilfreds? + bruger du også manuel tilsætning?
11. Diverse målinger af vandkvalitet.....Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvorledes? Er du tilfreds med dit system?
12. Returpumpe... Automatiseret? = Ja/nej... Hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan?
13. Powerheads i baljen... Automatiseret/"standalone" = Ja/nej, hvis ja, hvilke pumpe, styret hvordan?
14. Fjern overvågning via nettet...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilket system? er du tilfreds med systemet?
15. Fodermaskine...= Ja/nej.... Hvis ja, hvilke og "stand alone" ell styret af akvarie computer?
16. "vand på gulvet" eller andre "floate switches" andre steder i baljen (fx skummer kop).. Hvis ja, hvilket system?
17. Har du andet tilknyttet.... Ja/nej..... Hvis ja, hvilket og hvad og hvorfor?
Edit. Har glemt ATO…Vidste jeg ville glemme noget “indlysende”… ha. Det er tilføjet i næste indlæg