Paraancora speckled splatter? 🤔

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
2
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Paraancora speckled splatter? 🤔

Indlæg af m4stema »

Hejsa.

Har som første beboer til min lille nyetablerede Euphyllia have tilegnet mig dette (efter min opfattelse) smukke hoved af en euphyllia.
Hovedet er købt som en paraancora hammer, men hmm er det fordi den er ung at “hammer formen udestår, eller er det en anden lPS jeg her er kommet i besiddelse af?
Vedhæftede filer
IMG_0483.jpeg
IMG_0641.jpeg
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Paraancora speckled splatter? 🤔

Indlæg af crazy seahorse »

Svært at sige.
Når en koral er en anchora så synes jeg gerne de har et "taco" lignende skelet der hvor polyppen kommer ud.
Og så har den hammerformede hoveder for enden af polyppen, mens de almindelige har mere runde spidser.
Når det er en almindelig euphyllia og torch type, så er skelettet mere rundt der hvor polyppen vokser ud.

http://www.coralsoftheworld.org/species ... araancora/
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
EuphylliaKing
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af EuphylliaKing »

Det er en fimbriaphyllia paraancora er jeg 99% på, altså det du kalder en euphyllia (hvilket største delen stadig kalder dem)
de har bare fået nyt fornavn for noget tid siden, da man fandt ud af at den de havde et andet dna (og sikkert af andre grunde også) og derfor blev hammere og frogspawn, altså Euphyllia divisa, paradivisa, paarancora, ancora flyttet over til at at hedde fimbriaphyllia til fornavn.

Der er også Euphyllia baliensis som slægter sig op ad F. paraancora og det kunne det også ha været og den mener jeg stadig hedder Euphyllia idag, men er ikke sikker på om den er "konverteret over". Dog findes den morhp du har med præcis samme aftegn nemlig også hos baliensis.

en baliensis har "runde/ovale" tips, korte tykke arme og langt tyndt skelet, men mindre de er cuttet hårdt, hvilket de ofte er for at de kan være på alm små plugs uden at vælte.. de kan godt ligne en blanding mellem en paraancora og en frogspawn i buttet miniature udgave - det nok min bedste beskrivelse - hvis man ser bort for de "forgreninger" frogspawns har på tentaklerne.. sweepers på baliensis stikker som regel kun 2-3cm ud er min erfaring og det ofte sjældent de gør det, da det er den mindst aggressive af af hammerne.

Så Ancora og torch er er det med sikkerhed ikke. og som der bliver skrevet oven over så har ancora et mere aflangt "taco" agtigt skelet, altså aflangt og buer lidt.. det kan dog også være et helt rundt skelet da de også findes i branching varianter, men det du ikke i tvivl om, for et rundt hoved på 3x3cm kan nemt stretch sig til at fylde mellem 10-15cm

Torches har som udgangspunkt rundt skelet, med mindre de malaysiske, de kan godt gro som wallhammers/ancora - altså lange.
generelt så har malaysiske torches en tendens til at gro et mere ovalt hoved, specielt "tigers" og sådan.

angående navnet "speckled splatter" det er det med sikkerhed ikke for sådan en har jeg selv. Men derfor kan din sagtens være "grafted" selvom jeg tror det er en morph af en bicolor :)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Dejligt med en ekspert i en koral der ikke er en sps 🙏🏼👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
EuphylliaKing
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af EuphylliaKing »

ja, det godt vi kan supplere hinanden :)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"