Hjælp til valg af Arcopora!

Her kan der nørdes om alt vedr Acropora's
Masser af billeder og info/vidensdeling om vandbevægelse, lys, farvetuning, vandværdier osv osv
Besvar
The nemo
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2024

Hjælp til valg af Arcopora!

Indlæg af The nemo »

Hej SF.

Jeg har et kørende 170liters Res Sea.
Men jeg har et stort "tomrum" (se billed). Tænkte at en Arcopora kunne fylde det ud, derfor har jeg lagt den i denne tråd :GO Måske kan det også blive til en Gorgonen, det kommer nok an på hvad i forslår :hehe:
Det må gerne være en mere begyndervendlig koral, der skal kunne lide meget lys, da den kommer til at sidde når overfladen. Tænkte selv at en Acropora Cytherea Pikachu ville fungere meget godt :biggrin: Men hvad ved jeg, jeg har kun haft saltvand i under et år (og aldrig Acropora):K
1000000665.jpg
1000000668.jpg
1000000668.jpg (79.71 KiB) Vist 856 gange
1000000663.jpg
1000000663.jpg (87.03 KiB) Vist 856 gange
1000000667.jpg
1000000658.jpg
1000000669.jpg

PS: hvis der er nogen der sidder med en Arcopora, de gerne ville af med, så skriv venligst. :f2:
Vedhæftede filer
1000000670.jpg
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af Arcopora!

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg har flere begyndervenlige koraller at vælge imellem. Du kan starte med nogle små frags og teste, om de trives, før du investerer i den, du drømmer om.
Kan ses I Birkerød.
The nemo
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:

Indlæg af The nemo »

Mange tak for hurtig svar :biggrin:
Det kunne da godt blive til noget, da jeg bor i nærheden.
Men jeg tænkte, at det nok skulle gå lidt tid, Inden at jeg tog en Arco ned i Tanken. Og at jeg bare ville kigge lidt rundt på Arcos :GO
Jeg skal også lige have min PO4 under kontrol.
Men lad mig lige tænke over :hehe:
Husfarvet
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
3
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Husfarvet »

Rigtig god idé at vente med Acropora, indtil dit system er lidt mere modent. Jeg vil anbefale Miyagi Tort som en begynder-Acropora. Prøv desuden kun at købe aquacultured Acropora, og undgå dem, der er taget direkte fra havet, da de generelt er væsentligt sværere at holde.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@The nemo Jeg forstår godt, at du har set dig lun på Acropora cyatherea. Det er en dejlig koral. Ikke for svær, men heller ikke en jeg ville anbefale som den første koral. Nu er navnet pikachu ikke et beskyttet navn. Derfor ser du det også anvendt på flere typer af Acropora. Både cyatherea og microclados har en pikachu. Og så er der nogle der bare kalder deres pikachu. Desuden er den gule farve ret vanskelig at holde. Tit kan en koral der på billedet er gul, være grøn når du får den hjem. Forventer man en smuk gul acro, kan man blive skuffet når den i virkeligheden er grøn.

https://sunnysidecorals.com/shop/tck-pikachu-cto/ Den kunne også godt ligne en latistella, men den er ikke nærmere specificeret. Altså intet videnskabeligt navn. Her står bare navnet på den farm den kommer fra, TCK. Ofte ved de ikke hvad det er for en koral, altså det videnskabelige navn.
Denne er så en cyatherea: https://reef-aquarium-store.com/acropor ... ea-pikachu
Og denne er en microclados; https://reefbuilders.com/2020/05/25/pik ... ank-coral/

Jeg har Acropora cyatherea. Her er et billede af et frag jeg lavede for et par måneder siden.
Acropora cyatherea Farverne yder den ikke retfærdighed. Jeg er virkelig en loussy fotograf. Den har de lilla polypper og så kan den blive nærmest en blanding af gylden/rødlig og grøn i vævet. Det gyldne er nærmest selvlysende i det blå lys om aftenen. Den skal have masser af lys og stabile vandværdier.
Acropora cyatherea Farverne yder den ikke retfærdighed. Jeg er virkelig en loussy fotograf. Den har de lilla polypper og så kan den blive nærmest en blanding af gylden/rødlig og grøn i vævet. Det gyldne er nærmest selvlysende i det blå lys om aftenen. Den skal have masser af lys og stabile vandværdier.
Når alt det er sagt, så er jeg enig med de andre, prøv en mere almindelig acro først. En staghorn ville være et godt bud.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
The nemo
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:

Indlæg af The nemo »

Tak for svaret!
Det med Pokémon-korallen kan jeg godt se nu – jeg havde kun lige hurtigt kigget hos Ocean Store.
Jeg har fået kigget lidt mere rundt, og jeg må sige, at den Miyagi Tort, som @Husfarvet nævnte, virkelig er en flot koral. Den ville passe super godt ind i mit setup.
Jeg har også kigget lidt på nogle online forhandlere, men jeg er stadig ret ny i det her, så jeg har ikke helt styr på markedet endnu.
Er der nogle gode (og gerne rimelige i pris) forhandlere inden for EU, i kan anbefale?
Besvar

Tilbage til "Acropora"