Snart på markedet: Tropic Marin Block Solutions

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Besvar
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Snart på markedet: Tropic Marin Block Solutions

Indlæg af SamuelChristensen »

Som der blev vist på Interzoo sidste år, har Hans-Werner Balling og forskningsteamet i Tropic Marin udviklet et nyt og smart system til dem der gerne vil dosere efter ICP tests.

Det skal først lige siges at ICP tests er ikke nødvendige for at holde et flot og sundt akvarie - det er et værktøj man kan vælge at bruge. Det har dog nogle udfordringer, som der nu er udviklet en mulig løsning på - i hvert fald en Tropic Marin løsning, som der har været stor efterspørgsel på. :GO

Udfordringerne er muligheden for fejlmarginer, brugerfejl og værdier under detectionlimits. (Hvis du vil læse mere om dette, så kontakt mig og du kan få fire artikler, der illustrerer disse udfordringer)

Løsningen er det kommende produkt: Tropic Marin Block Solutions.
Du kan bruge dem uanset hvilken ICP test du får taget, fordi du doserer ud fra kun 5 indikatorværdier, der har en lav fejlmargin og derfor kan læses troværdigt over en periode med flere tests.

Så hver af de 5 flasker har flere elementer i. Det er blokkene. Blokkene er dannet af grupper af sporstoffer, der har en relation i deres forbrug. Så hvis din test viser at du mangler I, så mangler du også F, Br, Se.
Så ligesom at vores A- og K+ Elements er grupperet efter korallers forbrug, så er Block System også.

Der er fuld transparency omkring indholdet i flaskerne som I kan se på billederne.

Der er mange ICP fans her på forum, og jeg håber at I vil overveje om det skulle afprøves når det rammer butikkerne. :D

God påske :Peace:
Vedhæftede filer
Block solution.png
Block Iodine.png
block dosering.png
All blocks.png
Tropic Marins danske repræsentant.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Re: Snart på markedet: Tropic Marin Block Solutions

Indlæg af Jan Lauridsen »

Spændende og fedt med varedeklaration! Kan de, ligesom A- og K+, tilsættes Original Balling?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hej Samuel.

Er i gang med research på jeres nye system, som jeg roste da jeg så det på interzoo.❤️ du ved jeg bruger FM sporstofferne.

Vejl. Pris på en icp plus ligger på knap 45€ ( samme som icp FM Total / ATI OES / AquaForest / Triton / Oceamo) hvad får jeg som reefer mere, ved at bruges jeres icp fremfor de andre. Der er en del prisforskel på dem.
Derud koster jeres blok elementer en del mere en eks. FM som jeg bruger pt, sammen med oceamo, så hvor ligger en evt besparelse da jeres base elementer ligger på 25€ eller blok på næsten 34 €
Derudover synes jeg vældig godt om blok dosering. En smart lille funktion.

Så hvis ens forskellige sporelementer sidder i skabet som man siger, kan der så overgåes direkte til blok dosering.

Eks. For jeg kan holde strontium og flour oppe, dosere jeg pt 4,4 ml af både F og SR dagligt. Derudover nogle gange er alle parameter uden regulering, udtaget f.eks F eller evt barium osv.

Af andre daglige doseringer, anvender jeg semi Moonshiner doserings metoden, med daglige dråber før lyset tænder.
Her doseres lidt jern, jod, chrom , cobalt , Vanadium , zink, nikkel , selen, og Rb.

Jeres program siger man kun dosere i ratio af forbrug. Glæder det kun for SPS eller Mixed reef osv og hvad med forskellige optag af forskellige typer koraller osv.

Håber du har tid og energi til at lave en dybere forklaring.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Jan Lauridsen skrev: man 21. apr 2025 06:31 Spændende og fedt med varedeklaration! Kan de, ligesom A- og K+, tilsættes Original Balling?
Ja da - vi har ikke lige lavet et skriv om det endnu, men de kan godt tilsættes.
Men det skal matches med de eksisterende sporstoffer fra A- og K+.
Så Block Strontium skal med K+ i blandingen. :GO
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Seniorreefer skrev: tirs 22. apr 2025 15:10 Hej Samuel.

Er i gang med research på jeres nye system, som jeg roste da jeg så det på interzoo.❤️ du ved jeg bruger FM sporstofferne.

Vejl. Pris på en icp plus ligger på knap 45€ ( samme som icp FM Total / ATI OES / AquaForest / Triton / Oceamo) hvad får jeg som reefer mere, ved at bruges jeres icp fremfor de andre. Der er en del prisforskel på dem.
Derud koster jeres blok elementer en del mere en eks. FM som jeg bruger pt, sammen med oceamo, så hvor ligger en evt besparelse da jeres base elementer ligger på 25€ eller blok på næsten 34 €
Derudover synes jeg vældig godt om blok dosering. En smart lille funktion.

Så hvis ens forskellige sporelementer sidder i skabet som man siger, kan der så overgåes direkte til blok dosering.

Eks. For jeg kan holde strontium og flour oppe, dosere jeg pt 4,4 ml af både F og SR dagligt. Derudover nogle gange er alle parameter uden regulering, udtaget f.eks F eller evt barium osv.

Af andre daglige doseringer, anvender jeg semi Moonshiner doserings metoden, med daglige dråber før lyset tænder.
Her doseres lidt jern, jod, chrom , cobalt , Vanadium , zink, nikkel , selen, og Rb.

Jeres program siger man kun dosere i ratio af forbrug. Glæder det kun for SPS eller Mixed reef osv og hvad med forskellige optag af forskellige typer koraller osv.

Håber du har tid og energi til at lave en dybere forklaring.
Hejsa

Jeg vil ikke sammenligne med andre brands, der er plads til alle.

Prisen er sat ud fra indkøbsprisen af råstofferne, som i vores katalog består af "Pharmaceutical Grade", så det du betaler for er det reneste, der er tilgængeligt. :)

Og ICP har jeg ikke sat mig ind i endnu, det er kun i Tyskland og Østrig den er tilgængelig pt. og mit ansvarsområde er support i resten af verden. Så det bliver senere når det er relevant for min opgave. Du kan evt. spørge Hans-Werner.

Block systemet doserer i ratio ja, og ratioen er sat ud fra et gennemsnit af data fra analyser så det kan ramme så mange scenarier som muligt.

Hvis man ikke ønsker at dosere i ratio, så kan man også købe elementerne i enkelte beholdere uden blok systemet - men så er man tilbage i feltet med fejlkilder og fejldoseringer jeg nævnte tidligere. Men man kan hvis man vil.

Så Blok Systemet skal gøre det overskueligt og trygt at dosere sporstoffer ud fra kun 5 elementer som testes troværdigt :GO
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"