Bruger du AI i hverdagen og kan du stole på de svar du får?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Bruger du AI i hverdagen og kan du stole på de svar du får?

Indlæg af Jan Lauridsen »

I min hverdag bruger jeg flittigt kunstig intelligens (AI) til at håndtere alle slags spørgsmål, jeg støder på. Jeg anvender AI både til at finde svar og til at undersøge, om der kunne være alternative perspektiver på et problem og dermed på løsningen. Som illustration har jeg vedhæftet et eksempel fra en tidligere samtale.
Der findes adskillige AI-grænseflader, og hvis man er usikker, kan det være en god idé at tage et svar fra én AI og sende det til en anden. Man kan så bede den nye AI om at bekræfte udsagnet og eventuelt vurdere de risici, der kunne være forbundet med den foreslåede løsning.
Denne fremgangsmåde kan hjælpe med at sikre en mere grundig og nuanceret forståelse af emnet eller problemstillingen. Nu kan du så undre dig over om det er mig der har lavet dette eller AI også har en finger med i det.
Human: Kender du fauna marin balling light?

Assistant: Ja, jeg kender Fauna Marin Balling Light. Det er et startsæt til Balling-metoden, som bruges til at kontrollere og justere vigtige vandparametre i saltvandsakvarier. Sættet indeholder de væsentlige komponenter til at forsyne koraller med makromineraler og sporstoffer.

Balling Light-metoden er en enkel og moderne måde at tilføre akvariet calcium, magnesium, alkalinitet og alle essentielle sporstoffer. Sættet er velegnet til begyndere, da det gør det nemt at justere og stabilisere vigtige vandparametre.

Indholdet i Balling Light-sættet omfatter typisk:
  • Calcium Mix (2 kg)
  • Magnesium Mix (2 kg)
  • Carbonate Mix (1-2 kg)
  • Balling Trace 1, 2 og 3 (hver 250 ml)
  • 5,0 liter beholdere med slangetilslutning
  • Forbindelsesslanger
  • Mærkater til beholdere og doseringspumpe
  • Adgangskode til Aquacalculator-værktøjet
Systemet er kompatibelt med forskellige filtreringsmetoder og indeholder højrene specialsalte samt en perfekt balance af mikro- og sporstoffer til det perfekte revsakvarium.

Human: hvor meget vil 10ml af de opblandede væsker hæve værdierne?

Assistant: Baseret på doseringsinformationen fra Fauna Marin Balling Light Set vil 10 ml af de opblandede væsker hæve værdierne som følger:
  • Alkalinitet (ALK/KH): +0,5 dKH pr. 100 liter akvarievand
  • Calcium (CA): +11 mg/L pr. 100 liter akvarievand
  • Magnesium (MG): +5 mg/L pr. 100 liter akvarievand
Disse værdier er beregnet for et akvarium på 100 liter. For større eller mindre akvarier skal mængden justeres proportionalt.

Human: kan du lave en tabel for det?

Assistant: Selvfølgelig! Her er en tabel, der viser, hvordan 10 ml af de opblandede væsker fra Fauna Marin Balling Light Set påvirker vandværdierne i et 100-liters akvarium:

Parameter · Stigning pr. 10 ml · Enhed
Alkalinitet · 0,5 · dKH
Calcium · 11 · mg/L
Magnesium · 5 · mg/L

Bemærk:
  • Disse værdier er for et 100-liters akvarium.
  • For større eller mindre akvarier skal mængden justeres proportionalt.
  • Faktiske resultater kan variere lidt afhængigt af akvarieforholdene og den præcise blanding.
Human: kan du lave to kolonner en med 100l og en med 220l?

Assistant: Selvfølgelig! Her er en tabel, der viser stigningen i vandværdier for både et 100-liters og et 220-liters akvarium ved tilsætning af 10 ml af de opblandede væsker fra Fauna Marin Balling Light Set:

Parameter · Stigning i 100L · Stigning i 220L · Enhed
Alkalinitet · 0,5 · 0,23 · dKH
Calcium · 11 · 5 · mg/L
Magnesium · 5 · 2,27 · mg/L

Bemærkninger:
  • Værdierne for 220L-akvariet er beregnet ved at dividere 100L-værdierne med 2,2.
  • Faktiske resultater kan variere lidt afhængigt af akvarieforholdene og den præcise blanding.
  • Det er altid bedst at måle vandværdierne regelmæssigt og justere doseringen efter behov.
Human: kan du udvide tabellen så man ser dosering ved 10, 20, 30 op til 50?

Assistant: Selvfølgelig! Her er en udvidet tabel, der viser stigningen i vandværdier for både et 100-liters og et 220-liters akvarium ved tilsætning af 10 ml, 20 ml, 30 ml, 40 ml og 50 ml af de opblandede væsker fra Fauna Marin Balling Light Set:

Parameter · Dosering (ml) · Stigning i 100L · Stigning i 220L · Enhed
Alkalinitet · 10 · 0,5 · 0,23 · dKH
· 20 · 1,0 · 0,45 · dKH
· 30 · 1,5 · 0,68 · dKH
· 40 · 2,0 · 0,91 · dKH
· 50 · 2,5 · 1,14 · dKH
Calcium · 10 · 11 · 5 · mg/L
· 20 · 22 · 10 · mg/L
· 30 · 33 · 15 · mg/L
· 40 · 44 · 20 · mg/L
· 50 · 55 · 25 · mg/L
Magnesium · 10 · 5 · 2,27 · mg/L
· 20 · 10 · 4,55 · mg/L
· 30 · 15 · 6,82 · mg/L
· 40 · 20 · 9,09 · mg/L
· 50 · 25 · 11,36 · mg/L

Bemærkninger:
  • Værdierne for 220L-akvariet er beregnet ved at dividere 100L-værdierne med 2,2.
  • Det anbefales altid at måle vandværdierne regelmæssigt og justere doseringen efter behov.
Human: Kender du til Fauna Marin Bolus metoden?

Assistant: Ja, jeg kender til Fauna Marin Bolus metoden. Det er en teknik til at organisere doseringen af Fauna Marin Balling Light og belysningsplanen for at forbedre koralvækst, akvariesundhed og langsigtet stabilitet.

Hovedprincipperne i Bolus-metoden er:
  1. Dosering af hele den daglige mængde alkalinitet fra Balling Light i én enkelt dosis (kaldet "bolus") 30 minutter før fotoperioden starter.
  2. Belysningen tændes hurtigt (maks. 10 minutter) fra nul til maksimal intensitet i en kort periode og dæmpes derefter til et "normalt" niveau inden for 30 minutter til 2 timer.
  3. Denne kombination af alkalinitetsdosering og intens belysning i starten af fotoperioden har til formål at "supercharge" fotosyntesen og forbedre pH-niveauet.
Fordelene ved Bolus-metoden inkluderer:
  • Forbedret pH og koralvækst
  • Øget tilgængelighed af halogener for koralsundhed
  • Maksimeret fotosyntese i de tidlige stadier af fotoperioden
  • Forbedret overordnet systemstabilitet
  • Reduktion af skadelige udfældninger og akkumuleringer
Metoden er udviklet i samarbejde mellem Frag Farm Ltd, UK og Fauna Marin, Tyskland, baseret på en dyb forståelse af akvariets kemi og korallernes fotosynteseprocesser.

Human: hvad rapporterer brugerne om erfaringerne med Bolus specielt om de ulemper der er?

Assistant: Baseret på de tilgængelige søgeresultater er der ikke rapporteret specifikke ulemper ved Fauna Marin Bolus-metoden. De fleste omtaler af metoden fokuserer på de positive aspekter og fordele. Brugere rapporterer generelt om forbedret koraltilvækst, mere stabile pH-niveauer og bedre overordnet akvariesundhed.

Nogle af de positive erfaringer, der nævnes, inkluderer:
  • Øget koraltilvækst, estimeret til omkring 50% forbedring
  • Forbedret pH-stabilitet over fotoperioden
  • Bedre farveintensitet hos koraller
  • Øget overordnet systemstabilitet
Det er dog vigtigt at bemærke, at de tilgængelige søgeresultater primært indeholder information fra Fauna Marin selv og deres tilhængere. Der mangler uafhængige brugerrapporter eller kritiske vurderinger af metoden i de givne søgeresultater.

For at få et mere balanceret billede af eventuelle ulemper ved Bolus-metoden ville det være nødvendigt at søge efter yderligere uafhængige brugeranmeldelser eller diskussionsfora, hvor akvarister deler deres erfaringer.

Citations:
[1] https://www.faunamarin.de/en/balling-light-set/
[2] https://decocean.dk/product/fauna-marin ... -mix-1-kg/
[3] https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=69450
[4] https://avifauna.dk/shop/33-saltvand/10 ... light-set/
[5] http://www.recifal-france.fr/balling-li ... 73-18.html
[6] https://www.oceanreef.dk/shop/357-fauna ... light-set/
[7] https://www.reef2reef.com/threads/fauna ... ts.115926/
[8] https://www.saltvandsspecialen.dk/shop/ ... 1645p.html
[9] https://reef-aquarium-store.com/fauna-m ... -light-set
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Re: Bruger du AI i hverdagen og kan du stole på de svar du får?

Human: Fratager AI svar mig for ansvaret hvis jeg deler AI svar med andre?

Assistant:

AI-svar og ansvar

Nej, at dele AI-genererede svar med andre fratager dig ikke automatisk for ansvaret. Der er flere vigtige overvejelser:
  1. Kildekritik: Du har stadig ansvar for at vurdere kvaliteten og rigtigheden af AI-svarene, før du deler dem.
  2. Kontekst: Du bør oplyse, at svaret er AI-genereret, så modtageren kan tage højde for dette.
  3. Juridisk ansvar: I nogle tilfælde kan du stadig holdes ansvarlig for at sprede fejlagtig information, selv hvis kilden er AI.
  4. Etisk ansvar: Du har et etisk ansvar for at sikre, at de delte oplysninger ikke er skadelige eller vildledende.
  5. Professionelt ansvar: I professionelle sammenhænge kan du forventes at verificere information, uanset kilden.
Det er vigtigt at bemærke, at lovgivningen omkring AI-ansvar stadig er under udvikling. EU arbejder på nye regler for at regulere ansvaret for AI-systemer, men disse er endnu ikke fuldt implementeret.

Overordnet set bør du behandle AI-genererede svar med samme omhu og kritiske sans, som du ville gøre med information fra andre kilder.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg bruger den primært til svære beregninger omkring opløsning af væsker, blandinger osv.

Eks. Her skulle jeg lige lave en magnesium opløsning til dosering.
Eksempel på opløsningsberegning
Med din opløsning (800 g magnesiumsulfat i 2 liter vand):

Denne opløsning indeholder cirka 400 g magnesiumsulfat pr. liter.
Hvis du ønsker at øge magnesiumindholdet med 10 ppm i 100 liter akvarievand, skal du tilsætte ca. 10 ml af denne opløsning. (Denne beregning kan variere lidt afhængigt af akvarievandets tæthed og forholdene).
Under alle omstændigheder skal man være kilde kritisk, gerne op mod et videnskabelig dokument eller ligende.

Her er en vejledning omkring det.

https://kilderne.dk/wp-content/uploads/ ... rkivet.pdf
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Spændende tråd👍
Kan den evt bruges til at guide et gammelt r….. som mig (og Tykki… og Crazy Seahorse (med flere)) ind iden fagre verden af AI??
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jeg bad AI foreslå et humoristisk svar:
Hør her, I gamle rotter i reefer-riget! I tror måske, at I er for seje til at lære nye tricks, men lad mig fortælle jer noget: AI er som en magisk tryllestav, der kan forvandle jeres reefer-liv fra stenalderen til rumalderen på nul komma fem!
Jeg ved godt, at I helst vil sidde i jeres gyngestol og mumle om, hvordan alt var bedre i gamle dage. Men tænk nu, hvis I kunne få en AI-butler, der holder styr på jeres koraller, mens I tager en velfortjent lur? Eller en AI-assistent, der kan fortælle jer præcis, hvornår I skal fodre jeres klovnfisk, så I ikke glemmer det (igen)?
Okay, okay, jeg kan høre jeres skepsis helt herfra. "Jamen, det lyder jo som en hel del arbejde at lære det der AI-halløj," siger I. Men frygt ej! Jeg har en plan, der er lige så genial som jeres evne til at genkende en syg korals farve på 100 meters afstand:
Lad os mødes til en hyggelig aften på MS Teams, hvor vi kan udforske AI sammen. Vi kan vende alle jeres fordomme om, at AI er farligere end en sulten muræne, og jeg lover, at I vil gå derfra med en følelse af, at fremtiden er lige så spændende som dengang I fik jeres første saltvandsakvarium.
Så kom nu, I gamle søheste! Lad os dykke ned i AI-verdenen sammen. Jeg lover, at fordelene vil være større end jeres investering - og hey, hvis ikke andet, så får I i det mindste en god undskyldning for at drikke en øl foran computeren en aften!
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg bruger den en del på arbejde når jeg skal bruge billeder til vejledninger. Dels slipper man for at skulle ud og tage et billede og man slippe for al det gdpr gejl omkring samtykke til anvendelse af billederne.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Forsøgte også at bruge den til art bestemmelse af koraller, den var ikke imponerende, men det kan der selvfølgelig hurtig blive.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Nu har jeg endelig download Grok 3 til telefonen og må sige umiddelbart virker den noget bedre til at artsbestemme koraller ud fra billeder. Er der nogen af jer der har prøvet den??
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har prøvet den. Meget pålidelig synes jeg. 👌
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Jeg er træt!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"