Tropic Marin Hydrometer - Troværdig måling af dit saltniveau

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Besvar
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Tropic Marin Hydrometer - Troværdig måling af dit saltniveau

Indlæg af SamuelChristensen »

Der er mange måder at måle salt på, men hos Tropic Marin synes vi at den nemmeste måde er den der ikke kræver dobbelttjek eller kalibrering.

Tropic Marins præcisionshydrometer er en legende i feltet, og bliver stadig produceret her i EU, håndlavet og håndkalibreret. Det er altså kvalitetsvarer det her. :trophy:

Grunden til at hydrometeret er så smart, er at det ikke har nogle bevægelige dele (som kan give fejlkilder) ikke kræver et ekstra produkt til kalibrering (flere fejlkilder), og fordi den ikke ændrer form, masse eller vægt, så giver den et troværdigt resultat hver gang. :GO
Prisen for det, er at den kræver lidt ekstra arbejde for at blive brugt ordentligt. Den skal være ren og vandet skal være så tæt på 25 grader som muligt. (Hvis det ikke er, kan du bruge en tabel til at aflæse reel værdi) og vandet skal være uden bevægelse. Det er også derfor der sælges et hydrometer med en tilhørende 500ml cylinder til at måle i. :smart:

Der er to versioner. Den ene, som har grøn markering, måler densitet og er typisk brugt i Tyskland.
Den anden måler specific gravity (s.g) og har blå markering. Begge målinger kan nemt konverteres over til PSU/PPT
salinity conversion.png
Hvis I er interesserede i at få jeres eget hydrometer, så kan I prøve @Zoo Center Værløse Hvis han ikke har flere hjemme, så kommer de måske i næste forsendelse. :K

https://www.tropic-marin-smartinfo.com/ ... EJSmILMVbQ

Hvis du brygger øl, så tænker jeg at den også sagtens kan bruges til det - men jeg har ikke lige en konversionstabel liggende til det :beer: =))

Har du erfaringer med hydrometer? Del gerne herinde jeres erfaringer eller spørgsmål. :)

På billederne kan I se to i brug.
Density 1.0236
SG 1.0266
Og begge målinger giver 35.3 PSU. :W
Vedhæftede filer
20250112_124354.jpg
20250112_124223.jpg
20250112_124424.jpg
20250111_201254.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Tropic Marin Hydrometer - Troværdig måling af dit saltniveau

Indlæg af nielsk »

Det kan jeg kun bakke op om! Mit er vist 7 år gl nu. Det er super godt til backup/facitliste
SPS : Stability provides succes
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Opdateret med tabel:Jeg benytter netop dette hydrometer i density-versionen med et PVC målerør. Det er let og hurtigt, og det sikrer en stabil salinitet. Da hydrometeret er af glas, har jeg lagt groft skum i bunden af røret. Er det super vigtigt at ramme en bestemt værdi som f.eks. 35 PSU ~ 1023,3 ifølge tabellen, skal man korrigere for temperaturen. Hos mig passer det fint med knap 1024, når det har stået i røret i et par minutter og mistet et par grader.
Jeg har både en Hanna, et refraktometer og APEX salinity probe. Men det er hydrometer jeg retter mig efter. ICP målt salinitet ligger som regel et sted mellem værdierne målt med disse metoder.
Jeg har vedlagt en tabel der viser værdier ved forskellige temperaturer når salinitet er 1023,3 (35PSU) ved 25 grader.
Hydrometer_Density_Temp.jpg
Senest rettet af Jan Lauridsen tirs 14. jan 2025 16:28, rettet i alt 1 gang.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

@nielsk og @Jan Lauridsen tak for jeres input :D

Det er godt tænkt, jeg tænkte slet ikke på det I gør. At bruge hydrometeret til at stole på de andre metoder man har, som jo nok er noget nemmere i dagligdagsbrug. Så mindsker man også risikoen for at tabe den. :G

Jeg kan se at flere i DK har den tyske version med density/dichte, som desværre giver nogle misforståelser, da nogle tror at det er det samme som specific gravity. Jeg håber at min post kan rette op på dem og fremtidige misforståelser. :GO
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

SamuelChristensen skrev: søn 12. jan 2025 13:20
Der er to versioner. Den ene, som har grøn markering, måler densitet og er typisk brugt i Tyskland.
Den anden måler specific gravity (s.g) og har blå markering. Begge målinger kan nemt konverteres over til PSU/PPT
salinity conversion.png
God info! der kunne jeg uden problemer være kommet galt afsted! Jeg må have mulvvappen frem i et af de der High Precisions hydrometer.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Når vi nu er ved det så kommer der lige et retarderet spm. så bær lige over, MEN jeg har et andet hydrometer af ukendt oprindelse, det har jeg lige hevet frem indtil TM Hydrometer lander på adressen, når jeg anvender det, er det som om vandet omkring hydrometer bliver hevet lidt opad (altså det kurver opad mod glasset på hydrometeret. Oplever i også det?
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

ttkthomsen skrev: tirs 14. jan 2025 15:49 Når vi nu er ved det så kommer der lige et retarderet spm. så bær lige over, MEN jeg har et andet hydrometer af ukendt oprindelse, det har jeg lige hevet frem indtil TM Hydrometer lander på adressen, når jeg anvender det, er det som om vandet omkring hydrometer bliver hevet lidt opad (altså det kurver opad mod glasset på hydrometeret. Oplever i også det?
Hvor er det godt du spørger, jeg glemte at skrive det. Det står også inde på hjemmesiden, men her kommer den henkogte version.

Det er en menisk (ikke den i knæet...) https://da.wikipedia.org/wiki/Menisk_(fysik)
Og kommer pga overflade spænding.
Når man aflæser hydrometeret, så skal man måle efter de to bunde i de konkave meniske. Ligesom på billedet her. :GO

Fedt at du har bestilt en! :K
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2025-01-14 160905.png
Skærmbillede 2025-01-14 160905.png (37.96 KiB) Vist 2269 gange
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Du er en knag, Samuel
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Så landet det på adressen, det er en ordentlig satan. Og min salinitet er lige til den høje side, så er 1.027 så er igang med at få den en my ned
Vedhæftede filer
IMG_4968.jpeg
IMG_4969.jpeg
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

ttkthomsen skrev: man 24. feb 2025 07:40 Så landet det på adressen, det er en ordentlig satan. Og min salinitet er lige til den høje side, så er 1.027 så er igang med at få den en my ned
Super fedt!
Ja den fylder godt :K
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"