Temp. RO Membraner

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Temp. RO Membraner

Indlæg af Holst »

Hej allesammen.

Jeg er lidt nysgerrig på hvad i andre gør når i laver osmose vand ift. temperatur på vandet.
Jeg har et setup hvor jeg tilslutter osmoseanlægget mit køkkenarmatur og derved kan regulere vandet. Og jeg har oplevet en bedre virkningsgrad ved at tilføre lidt varmere vand end den kolde hane kun. Jeg talte en gang med en om dette, og det er som så meget andet at membranen trækker sig sammen når den bliver kold og derved kan der komme mindre vand igennem membranen og man får et dårligere forhold RO/spildevand.
Når man læser på en membran, så er den også opgivet ved et tryk og temperatur (3 Bar, 17°C).
Jeg selv gør det at jeg regulere temperaturen lidt op og måler jeg stadig 0ppm er jeg tilfreds og jeg får et mindre spild. Jeg plejer aldrig at gå længere end til 15°C ca. men aldrig målt andet end 0ppm uanset.

Er der andre der går sig den ulejlighed, eller er det bare den kolde hane der kommer på også er man videre.. ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
5
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Temp. RO Membraner

Indlæg af NMorell »

Jeg har samme oplevelse, men af praktiske årsager er mit anlæg i dag koblet direkte på det kolde vand. Prøv at teste dit rå vand. Jeg er næsten sikker på at TDS stiger med temperatur, så det mindre spild vand kommer så med kortere levetid på filtre.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

NMorell skrev: man 24. feb 2025 11:16 Jeg har samme oplevelse, men af praktiske årsager er mit anlæg i dag koblet direkte på det kolde vand. Prøv at teste dit rå vand. Jeg er næsten sikker på at TDS stiger med temperatur, så det mindre spild vand kommer så med kortere levetid på filtre.
Ja måske, kunne være man skulle efterprøve TDS på kold og varm hane. Eller Kold også den tempererede.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Holst skrev: man 24. feb 2025 11:55
NMorell skrev: man 24. feb 2025 11:16 Jeg har samme oplevelse, men af praktiske årsager er mit anlæg i dag koblet direkte på det kolde vand. Prøv at teste dit rå vand. Jeg er næsten sikker på at TDS stiger med temperatur, så det mindre spild vand kommer så med kortere levetid på filtre.
Ja måske, kunne være man skulle efterprøve TDS på kold og varm hane. Eller Kold også den tempererede.
Jeg ville under ingen omstændigheder bruge varmt vand. Det varme vand indeholder så mange tung metaller. Jeg tog selv en ICP test af det for nysgerrighed :shock:

Du vil opbruge din membran lynende hurtigt
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Seniorreefer skrev: man 24. feb 2025 14:46
Holst skrev: man 24. feb 2025 11:55
Jeg ville under ingen omstændigheder bruge varmt vand. Det varme vand indeholder så mange tung metaller. Jeg tog selv en ICP test af det for nysgerrighed :shock:

Du vil opbruge din membran lynende hurtigt
Jeg vil aldrig bruge varmt vand! Aldrig!
Men jeg ønsker heller ikke at bruge unødigt vand som bare ryger i kloakken fordi jeg hælder koldt vand i og membranen trækker sig sammen unødigt.!
Men lidt tempereret vand som membranen er testet ved og godkendt til..
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Jeg har nu målt på koldt og varmt vand..
koldt: 9 grader var på 165PPM
Varmt:50 grader var på 174PPM..

Så jeg fortsætter med mit tempererede vand på 14-15 grader gennem mit RO anlæg og ikke bare den kolde hane..
Forsøger at spare på det rene vand trods jeg ved vi forbruger en del ved vandskifte.. min dårlige samvittighed 😝🤷🏼‍♂️
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"