Hvor meget ved du egentlig om phytoplankton i dit saltvandsakvarium?

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar

Test din viden om phytoplankton: Sæt kryds ved de spørgsmål, du kan svare på!

1. Hvilke dyrkningsmetoder bruges til phytoplankton?
6
10%
2. Hvor meget phytoplankton bør doseres dagligt?
3
5%
3. Hvilke positive og negative bivirkninger kan man forvente ved tilsætning af phytoplankton?
4
7%
4. Hvordan påvirker phytoplankton næringsindholdet i akvariet?
4
7%
5. Hvordan rengøres phytoplankton-reaktorer eller dyrkningsbeholdere?
6
10%
6. Hvordan påvirker phytoplankton væksten af pods (copepoder) i akvariet?
6
10%
7. Kan phytoplankton bruges til at bekæmpe cyanobakterier?
6
10%
8. Hvordan påvirker phytoplankton nitrat- og fosfatniveauerne i akvariet?
4
7%
9. Hvad er den optimale metode til at opbevare phytoplankton?
4
7%
10. Hvordan påvirker phytoplankton korallers trivsel?
3
5%
11. Kan overdosering af phytoplankton føre til problemer med høj næring i akvariet?
4
7%
12. Hvordan kan man balancere tilsætningen af phytoplankton for at opnå optimal effekt uden at skabe ubalance?
2
3%
13. Hvilken farve er phytoplankton oftest, når det dyrkes til saltvandsakvarie i reaktor?
9
15%

Afgivne stemmer: 61

Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Hvor meget ved du egentlig om phytoplankton i dit saltvandsakvarium?

Indlæg af Jan Lauridsen »

Test din viden med denne hurtige quiz:
Mange reefers og forskere har undersøgt effekten af at dosere phytoplankton i reeftanks. Nogle har dokumenteret fordele såsom forbedret vandkvalitet, reducerede niveauer af nitrat og fosfat, og bedre vækst og farve på koraller.
Vil du læse mere så læs denne tråd på Saltvandsforum.dk her finder du nogle af svarene: Klik her!
Hvis du sidder tilbage med andre gode spørgsmål så del dem. Der er sikkert nogle her på SF der kender svarene.

Her finder du svar på de 13 spørgsmål, men tage lige testen først :)

Jeg har og vil addere flere Q&A til listen, som jeg finder det relevant. Desværre kan de ikke adderes til quiz uden tidligere svar forsvinder. Pt er der 14 Q&A.
Plankton.jpg
Senest rettet af Jan Lauridsen tors 23. jan 2025 10:47, rettet i alt 5 gange.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hvor meget ved du egentlig om phytoplankton i dit saltvandsakvarium?

Indlæg af tim_rn »

13. hvilken farve er phytoplankton oftest, når det dyrkes til saltvandsakvarie i reaktor?

... det er stort set det nvieau af svar jeg er på. Meget demotiverende test 0/12 svar jeg kunne. 1/13 var derfor en nødvendighed! ;)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det er altså fedt, du er kommet igang med IA 👌
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

tim_rn skrev: tors 16. jan 2025 09:39 13. hvilken farve er phytoplankton oftest, når det dyrkes til saltvandsakvarie i reaktor?

... det er stort set det nvieau af svar jeg er på. Meget demotiverende test 0/12 svar jeg kunne. 1/13 var derfor en nødvendighed! ;)
Det er sandt nok, Tim - det gælder de fleste af os, og til min overraskelse har det været svært at finde målrettet information til reefers. Måske kan vi skubbe det i gang. Forhandlerne har jo de varer på hylderne, vi skal bruge, så måske skulle vi prøve mere af det frem for tryllevæsker?
Senest rettet af Jan Lauridsen tors 16. jan 2025 09:58, rettet i alt 2 gange.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: tors 16. jan 2025 09:42 Det er altså fedt, du er kommet igang med IA 👌
Ja, det er en god genvej til mange spørgsmål og svar, på trods af dets blakkede ry efter fake news osv. har taget overskrifterne. Jeg lavede tidligere et indlæg om emnet med hjælp fra AI: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98018
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Absolut enig , bare som jeg også skrev i den. Husk reference kritik og især tænke kildekritisk er en væsentlig del af læsningen af den. Altid vigtigt at bede den beskrive hvor den henter viden fra.

Edit. Var til foredrag omkring Ai, det gode, men bestemt også det manupalerende. Ikke alt er bestemt noget man kan stole på
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Har i prøvet STORM fra Standford? https://storm.genie.stanford.edu/ den er fedt. Her et kort resume af prompten "What effects can be achieved on acropora corals in a saltwater aquarium by adding plankton"

Selve svaret er meget langt, men imens det laves kan man se hvilke hjemmesider og bøger den dykker ned i og når så svaret kommet er der kilder som man kan trykke på efter afsnit (det ser lidt underligt ud når det er indsat i nedenstående tekst)

summary
Effects of Plankton on Acropora Corals in Saltwater Aquariums The addition of plankton to saltwater aquariums significantly influences the health and growth of Acropora corals, a prominent genus of reef-building corals that play a critical role in marine ecosystems. Plankton, which includes phytoplankton, zooplankton, and bacterioplankton, serves as a vital nutritional source for these corals, enhancing their ability to thrive in controlled environments. Notably, while Acropora primarily relies on photosynthesis through their symbiotic zooxanthellae, they also benefit from capturing planktonic organisms, particularly during periods of low light or environmental stress, thereby augmenting their dietary intake and resilience against threats such as coral bleaching.[1] Title: Nutritional Dynamics and Health of Acropora Corals [2] https://tidalgardens.com/articles/coral ... -care.html [3] https://reefpedia.org/en/acropora-coral ... d-to-know/.

Research indicates that incorporating plankton into the diet of Acropora can lead to marked improvements in growth rates and overall vitality. Nutritional components found in zooplankton, such as proteins and omega-3 fatty acids, are essential for coral development and coloration.[4] https://www.reef2reef.com/threads/whats ... s.1041709/ [5] https://www.extremecorals.com/blog/why- ... arium.html . However, it is crucial for aquarists to manage feeding practices carefully, as excessive plankton can lead to nutritional overload and adversely affect the corals' digestive health. [6] Which Environmental Factors Predict Seasonal Variation in the Coral ..

This delicate balance underscores the importance of a tailored feeding strategy that supports the complex nutritional needs of these corals while maintaining optimal aquarium conditions. The ecological implications of plankton sourcing cannot be overlooked, as unsustainable harvesting practices can disrupt marine ecosystems and lead to declines in natural populations.7] Influence of different feeding regimes on the survival, growth, and ...[8]. As plankton are fundamental to marine food webs, their sustainable management is essential not only for the health of Acropora corals but also for the broader marine environment. By fostering awareness of responsible sourcing and integrating live plankton into aquarium practices, hobbyists can promote biodiversity and contribute to the resilience of marine ecosystems.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Den virker virkelig pro. Ved du om den er gratis for alle
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

ttkthomsen skrev: tors 16. jan 2025 12:08 Har i prøvet STORM fra Standford? https://storm.genie.stanford.edu/ den er fedt. Her et kort resume af prompten "What effects can be achieved on acropora corals in a saltwater aquarium by adding plankton"
....
Notably, while Acropora primarily relies on photosynthesis through their symbiotic zooxanthellae, they also benefit from capturing planktonic organisms, particularly during periods of low light or environmental stress, thereby augmenting their dietary intake and resilience against threats such as coral bleaching....
Den har jeg ikke prøvet og svaret virker ret "dybt" :) Jeg noterede mig afsnit med stress som endnu en af de gode egenskaber ved phtytoplankton citat:
Notably, while Acropora primarily relies on photosynthesis through their symbiotic zooxanthellae, they also benefit from capturing planktonic organisms, particularly during periods of low light or environmental stress, thereby augmenting their dietary intake and resilience against threats such as coral bleaching.
Så endnu et spørgsmål i quiz:
14. Hvordan bidrager phytoplankton til korallernes overlevelse, især når koralrev udsættes for miljømæssigt stress?
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

[/quote]
Den har jeg ikke prøvet og svaret virker ret "dybt" :) Jeg noterede mig afsnit med stress som endnu en af de gode egenskaber ved phtytoplankton citat:
Notably, while Acropora primarily relies on photosynthesis through their symbiotic zooxanthellae, they also benefit from capturing planktonic organisms, particularly during periods of low light or environmental stress, thereby augmenting their dietary intake and resilience against threats such as coral bleaching.
Ja, jeg har kun prøvet den kort, men umiddelbart virker den til at have en mere akademisk tilgang til det stof den genere i forhold til chatgpt. Jeg må udforske den noget mere.

Seniorreefer skrev: tors 16. jan 2025 12:22 Den virker virkelig pro. Ved du om den er gratis for alle
Ja det vil jeg mene den er.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Her er svarene (AI svar) på spørgsmålene i starten af denne tråd: Til toppen
  1. Hvilke dyrkningsmetoder bruges til phytoplankton?
    Phytoplankton dyrkes typisk i specielle reaktorer eller beholdere. Disse systemer kræver ofte specifikke lysforhold og næringsstoffer for at opretholde en sund kultur. Nogle systemer bruger automatiske doseringsmaskiner til at styre lys, næring og vandtilførsel for at forhindre bundfældning og død af kulturen.
  2. Hvor meget phytoplankton bør doseres dagligt?
    En anbefalet dosering er typisk omkring 5 ml per 10 gallons (ca. 38 liter) akvarievand dagligt. Det er dog vigtigt at bemærke, at den optimale dosering kan variere afhængigt af akvariets specifikke behov og balance.
  3. Hvilke positive og negative bivirkninger kan man forvente ved tilsætning af phytoplankton?
    Positive bivirkninger inkluderer forbedret koralhelbred, øget biodiversitet, og potentiel forbedring af vandkvaliteten. Negative bivirkninger kan omfatte øget algevækst ved overdosering og midlertidig reduktion af vandets klarhed.
  4. Hvordan påvirker phytoplankton næringsindholdet i akvariet?
    Phytoplankton kan hjælpe med at reducere nitrat- (NO3) og fosfat- (PO4) niveauer i akvariet, da de forbruger disse næringsstoffer under fotosyntese. Dette kan bidrage til at balancere næringsindholdet i akvariet.
  5. Hvordan rengøres phytoplankton-reaktorer eller dyrkningsbeholdere?
    Rengøring af phytoplankton-reaktorer eller dyrkningsbeholdere involverer typisk regelmæssig skylning med rent vand, fjernelse af eventuelle aflejringer, og sterilisering af udstyret for at forhindre kontaminering. Specifikke rengøringsmetoder kan variere afhængigt af udstyrets design.
  6. Hvordan påvirker phytoplankton væksten af pods (copepoder) i akvariet?
    Phytoplankton understøtter væksten af copepoder og andre mikroorganismer i akvariet. Det fungerer som en fødekilder for disse organismer, hvilket kan føre til en øget population af pods i akvariet.
  7. Kan phytoplankton bruges til at bekæmpe cyanobakterier?
    Mens phytoplankton ikke direkte bekæmper cyanobakterier, kan det indirekte hjælpe ved at konkurrere om næringsstoffer og lys. En sund phytoplankton-population kan potentielt reducere ressourcerne tilgængelige for cyanobakterier.
  8. Hvordan påvirker phytoplankton nitrat- og fosfatniveauerne i akvariet?
    Phytoplankton forbruger nitrat og fosfat som næringsstoffer under deres vækst. Dette kan hjælpe med at reducere niveauerne af disse stoffer i akvariet, hvilket kan bidrage til at opretholde en bedre vandkvalitet.
  9. Hvad er den optimale metode til at opbevare phytoplankton?
    Phytoplankton bør opbevares køligt og mørkt, typisk i køleskab. Det er vigtigt at følge producentens anvisninger for opbevaring, da forskellige arter kan have forskellige krav.
  10. Hvordan påvirker phytoplankton korallers trivsel?
    Phytoplankton kan forbedre korallernes sundhed, farve, vækst og polyp-udvidelse. Det fungerer som en næringskilde for koraller og kan bidrage til et mere naturligt og næringsrigt miljø.
  11. Kan overdosering af phytoplankton føre til problemer med høj næring i akvariet?
    Ja, overdosering af phytoplankton kan potentielt føre til forhøjede næringsniveauer, især hvis det ikke forbruges hurtigt nok af organismerne i akvariet. Dette kan resultere i problemer som algevækst.
  12. Hvordan kan man balancere tilsætningen af phytoplankton for at opnå optimal effekt uden at skabe ubalance?
    For at opnå den optimale effekt uden at skabe ubalance, er det vigtigt at overvåge akvariet nøje og justere doseringen efter behov. Regelmæssig testning af vandkvaliteten og observation af akvariets overordnede tilstand kan hjælpe med at finde den rette balance.
  13. Hvilken farve er phytoplankton oftest, når det dyrkes til saltvandsakvarie i reaktor?
    Phytoplankton er oftest grøn eller gullig-grøn i farven, når det dyrkes i reaktorer til brug i saltvandsakvarier. Farven kan dog variere lidt afhængigt af den specifikke art og dyrkningsforholdene.
  14. Hvornår skal man høste phytoplankton?
    Det er vigtigt at bemærke, at fuldmodnet phytoplankton ikke kun har det højeste næringsindhold, men også sikrer, at al tilført gødning er forbrugt inden kulturen tilsættes reeftanken. Dette er afgørende for at undgå uønsket tilførsel af næringsstoffer til akvariet, hvilket kunne forstyrre vandkvaliteten og økosystembalancen. Ved at lade phytoplankton-kulturen modne fuldt ud, maksimerer man ikke kun næringsværdien, men minimerer også risikoen for at introducere overskydende næringsstoffer i reefmiljøet.
Til toppen af denne tråd
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jeg faldt over en tråd her på SF fra 2014 omkring tilsætning af phytoplankton fra Easy Reefs:https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=70018
De har produkter på markedet med bl.a. Easybooster, som indeholder Isochrysis T-ISO (33%), Nannochloropsis (31%), Tetraselmis (18%) og Phaeodactylum (18%), og kan doseres. Jeg har selv produktet og har benyttet det i en kortere periode. Nu benytter jeg levende phytoplankton og er derfor interesseret i at høre om andres erfaringer med den type produkter.
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"