Seniorreefer’s Reef - 2025

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Seniorreefer’s Reef - 2025

Indlæg af Seniorreefer »

Log: Årlig #Traceelement K Status

Her før skifte til mit nye setup, begynder jeg at se tilbage på hvilken stabiliteten jeg har haft. Jeg sender ICP Total hver måned og kan altid se tilbage i Cloud data. :happy:

Netop Potassium har været en torn i øjet for mig, da jeg ikke har haft evnen, til at kontrollere den. Skal også siges jeg har brugt Tropic Marin Reef Pro salt i snart 5 År, i min optik det bedste salt som findes

Jeg har altid haft forhøjet Kalium, uden problemer skal der siges.

Mit vandskifte var først på året, hver 14 dag med 10 % (Efter ICP afsendt og 14 dage før afsendelse, som kan ses på mit diagram ca 30mg/l (op/ned) og her de sidste 3 måneder har jeg skiftet ugentlig.
Jeg kan kun sige, for første gang, har jeg ikke skulle dosere daglige dråber og det er kun Fluor og strontium der doseres dagligt.

Som ses på diagrammet har jeg konstant forhøjet Potassium og mistænker med god grund efterhånden, mit salt med forhøjet niveau, som gør jeg ikke selv er herrer over kontrollen.
Jeg har kun set positive sider af mit akvarium med sporstoffer, efter skiftet til ugentlige vandskift. Denne måned kom min icp tilbage, UDEN jeg skulle lave reguleringer, undtaget Selenium :K :beer:

Jeg dosere selvfølgelig lidt spore elementer daglig, men bruger nu den fra Oceamo Reactor A+O, som kun skal doseres med max 3 ml dagligt (Jeg har måtte ændre det til 4,7ml dagligt, grundet biomængden)
Den er noget dyrere, men holder næsten 1 år:

Diagram Potassium:
Potassium - 2024
Potassium - 2024
Lad mig høre. hvor ligger jeres Kalium(Potassium)
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Det er tropic marins salt det er galt med vi døjer med samme problem og sådan er det for alle der bruger deres salt.. det er blandt andet en af grundene til jeg bruger det sidste salt jeg har fra dem og derefter skifter det ud 😊

Jeg ved at Jan også har fået forhøjet kalium efter skifte til tropic marin salt.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Vi må have Samuel fra Tropic Marin til at tale med hans bagland omkring det. Kunne være rart at høre om vi har grund til mistaken 😊

Hvis vi er flere som bruger det og oplever det samme , virker det som bestyrket mistanke.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Hejsa.
Jeg kan godt se testen siger du har en K der er højere end grænseværdien i Pro Reef salt.
Men først skal vi lige være helt enige om at de hop der er i grafen, er umulige med 10% vandskifte. Det nye vand skulle have en K på omkring 700 for at skulle lave sådanne hop ved samme salinitet.
Så husk at være kritiske overfor ICP testene.
Hvis testene er korrekt, så har du altså doseret K et eller andet sted og så er det ikke pga. saltet at der er de udsving.

Men...
Du kan sende til mig det nødvendige info:
Salinity
LOT nummer af saltet
ICP testdatasættene

Og så videresender jeg til Hans-Werner der kan tjekke batches og kigge din historik igennem. :smart:

Derudover:
Hvis du sender en god posefuld af dit salt med billede af LOT nummer, kan jeg teste for K og hvis jeg er enig i at den er forhøjet, så får du en 20kg kasse af mig som erstatning.
Jeg kan dække porto via mobilepay.

Langt de fleste tilfælde af de her sager er fordi folk presser deres salinitet til det øverste. Selv med en +/- 1% i nogle af værdierne fra fabrikantens side, kan det betyde at nogle tal ser voldsomt høje ud. Og det er altså ikke kun hos TM.
Og så er ICP tests altså ikke altid præcise.

Jeg har brug for at holde fri i den her weekend og ikke sidde ved computeren, i-) men jeg skal nok kigge forbi herinde, men hvis du har en seriøs klage, så ved du hvad du kan gøre og hvor du kan sende besked hen og så løser vi det. :)

God weekend. :beer:
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det skal jeg gøre, men er nu ikke en klage,😱 men bare en konstatering gennem et år.

Dette er spand 4 i år, så svært at sige
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Samuel.

Håber du kan bruge det i dit bagland. Husk dette er spand 4 og åbner en ny her ved næste vandskift

Alle mine data fra jeg begyndte ICP
Salinity.jpg
Alle data
K-Trace_all.jpg
Salinity-K_all.jpg
Som du kan se ligger det højt gennem +2 år og har aldrig kunne få det ned. Jeg har brugt K og A indtil sommer sidste år, før jeg overgik til Oceamo A/O

EDIT: Tilbage i 2022 tror jeg der blev brugt en spand med Red sea, når jeg tænker tilbage, da jeg flyttede akvariet. Kan husk en fra aquaforest ICP viste lav i den periode, men rettede sig op til ovenstående da jeg kom tilbage til det gode :heart:

Dobbelt test i 9 Måned. Denne er ICP-MS
160412 - 09-03-2024
Senest rettet af Seniorreefer fre 10. jan 2025 21:26, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log: aftens billede

Hvem gemmer sig i skyggen 🫣
IMG_4709.jpeg
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Tak! :)

Har du et LOT nummer på din nuværende spand?

Er dine salinity resultater også fra ICP?
Hvordan kan du have sving på næsten 1ppt fra måling til måling (måned til måned)? Har du aktivt pillet ved saliniteten eller har testmetoden bare så store udsving?
Jeg ved Hans-Werner har brug for at høre hvordan man får sine resultater, så det er ikke bare min nysgerrighed. :)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: fre 10. jan 2025 21:52 Tak! :)

Har du et LOT nummer på din nuværende spand?

Er dine salinity resultater også fra ICP?
Hvordan kan du have sving på næsten 1ppt fra måling til måling (måned til måned)? Har du aktivt pillet ved saliniteten eller har testmetoden bare så store udsving?
Jeg ved Hans-Werner har brug for at høre hvordan man får sine resultater, så det er ikke bare min nysgerrighed. :)
Jeg har været uheldig nogle gange inden ICP afsendelse Især min tunze osmelator, eller fyldte filtersokker så de løber over og der fyldes rodi vand på. så går det lige et par dage inden den er oppe på normalen. ICP beregner reel værdi ud fra 35 psu
www2.jpg
Jeg er blevet meget bedre til at skifte sokker , men snart hedder det rullefilter. har fået nok af sokker

billeder af lot, så du får lige dem som jeg havde. 43922161 er den nye spand jeg kommer til at bruge næste gang

Resten er her. Købte hos tropeland, Decocean, Oceanreef
IMG_4714.jpeg
IMG_4713.jpeg
IMG_4711.jpeg
IMG_4710.jpeg
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Tak for LOT.

Jeg har det jeg skal bruge til HWB. :)
Men til din opmærksomhed så er er du ofte over anbefalet grænseværdi på 35psu. Dine tal vil være forhøjet af det, især kombineret med ICP testens +/- margin.
Anbefalet PSU er 32-35.
Så anbefalingen bliver nok at holde en salinity på 33-34 målt ordentligt med præcisions hydrometer.

Personlig holdning:
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du sætter så meget lid til de ICP.

Test vs metode.

På den ene side siger ICP testen med din salinity graf at du ikke kan finde ud af at holde stabil salt. Altså at du ikke kan måle 2100 ml salt af til dine 60 liter vand til et vandskifte. Dine filtersokker der stoppes til kan altså ikke svinge saltindholdet med 1ppt i 600 liter vand.
Det betyder at du nogle gange hælder brakvand i dit akvarie, og nogle gange hælder du vand fra Ægyptens 40 ppt saltvand i.

Det tror jeg simpelthen ikke på at du gør.

Du er sku da alt for dygtig og kæmper for at lave DK's flotteste akvarie. Og så finder du dig i at den siger du ikke kan blande salt ensformigt.
Jeg forstår det ikke.
Og så hældes der mikrostoffer i baseret på den utroværdige test og dens udsving...

Og målingerne bliver regnet om og forhøjet i ICP'en? Hvad i alverden er formålet med det?

Har du ikke et præcisions hydrometer du kan bruge til at få en troværdig måling?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hej Samuel.

Jeg vil prøve at svare så godt jeg kan ud fra dine personlige spørgsmål. Elsker debat🥰

Bliver måske et lang skriv, håber du/i bærer over med mig :wink:
Test vs metode.
Personligt synes jeg begge hænger sammen.

Årsagen til dette, er efter jeg begyndte igen efter pausen i hobbyen, så mange reklamer, YouTube marketing, Forums, Facebook grupper osv, og kunne se hvordan en Holding blev taget til metode de anvendte, efter hvilket sponsorat de fik.

Derfor stoppede jeg feks med at følge YouTuber som Reefdude, reefdork, Reffbum, som har den holdning til tingende som firmaet betaler🤷🏻‍♂️for en metode frem for en anden. Osv.
Jeg anede ikke mine levende råd, på hvordan jeg skulle vælge. Vælger du forkert, koster det dig på det lange løb, erfaring fra datiden.👌

Jeg er fra tiden hvor Svein A. Fosså (har været heldig at møde ham), Balling opfindelsen af Hans Werner Balling , lys overgang fra lysstofrør>HQL> HQI 6500 kelvin med Blå T8 osram rør> T5 med HQI 14-20k pærer.
For ikke at tale om faxekalk, før vi fik rigtige levende sten i kasser direkte fra troperne, med masser af koraller, dyr, anemoner, skiver name it, og masser af ting som ikke skulle være der😱

Personer og akvarister som har inspiret mig til min overbevisning er fra “ældre” i denne hobby+ 20år.

Jeg undgår for alt at komme med på trends, nye magiske flasker ( faldt desværre selv i en🫣 Vibrant, hvis du husker den. (Jeg anbefalede den til folk med problemer, hobby folk købte kasser hjem af dem 😢) derefter stolede jeg ikke på marketing.
Hvis produkter “snyder” folk i hobbyen, selv firmaer og forhandlere for at fylde lommerne og uden ansvar for måske 100000 vis af kr koraller hos en akvarist, så bliver nogen nød til at rejse sig op og sige stop.😱

Heldigvis er Youtuber som Telegraham og Salem Clements gode eksempler på hvordan vi skal ændre denne industri til at komme frem med beviser og fakta for deres produkter.
Det kan ikke være rigtigt vi hobbyister, selv skal sende alle mulige test afsted for at lave fakta check på et produkt, som ofte ikke holder deres varedeklaration. Brightwell Microbacter 7 som alle holder sig til indeholder ikke bakterier som bruges i saltvand, farlige bakterie i sig. Der var ramaskrig i US da det kom frem og efter test blev bla. Telegram truet med bål og brand, sagsanlæg, men de leverede aldrig data. Vi burde kunne stole på producenten👌

Der skal lige faktuelle beviser for det virker, gerne med videnskab over, før jeg går fra noget som vides virke og succes hos folk,
Hvis du ikke tester, tager du ikke problemstillingen i dit akvarie i opløbet. Abe fra Coral Euphoria (som desværre ikke er aktiv mere), Tidelgarden, MR. Saltwater, Tufo, Andre Mueller (inden han begyndte Moonshiner salg) og selvfølglig BRS, før de blev overtaget. kender ikke de usynlige

Så helt kort. Hvis du ikke tester dit vand, ved du ikke hvad som sker
at lave DK's flotteste akvarie
Jeg har ikke ambitioner om at få Danmarks flotteste akvarie.
Mit drive i hobbyen, er at vise vi alle kan få flotte SPS rev (hvis det er ønsket), og ikke behøver lave udstillings akvarier, hvor vi har et glasmontre med koraller, på små sten for at vise skønheden til Instagram, tiktok, YouTube, med koraller som koster tusindvis af kr, pr cm, eller et fancy navn. I min optik er alle koraller smukke dyr, med hver deres lille mening på revet.

Jeg ønsker lave et fungerende biotop, hvor korallerne er sunde, som har longterm succes og en af årsagerne til jeg deler små billeder, komplette akvarie film, viser succes og fejl, af livet på mit lille lokale stuerev og biotop. Det er lærerigt, for mig, for mine børnebørn og børn for den sags skyld🥰
At andre i vores hobby også synes om det, er da skønt.
Og målingerne bliver regnet om og forhøjet i ICP'en? Hvad i alverden er formålet med det?
Kommer senere har ikke den store viden her, skal høre mig omkring
Fik svar på min forespørgsel
Grunden til man op/ned regner det er for at få værdien ved 35 promille, den værdi du læser på venstre side er den aktuelle værdi i vandprøven, den du ser i PDF'en til højre er værdien hvis saltholdighed var 35 promille. Håber du forstår. Et eksempel kunne være calcium på 410 mg/li det målte vand ved 34,5 promille ville svare til 420 mg/l ved 35 promille. Det er kun tænkt for at gøre det lettere at forholde sig til værdierne hvis man har en anden salinitet end 35 promille.
Har du ikke et præcisions hydrometer du kan bruge til at få en troværdig måling?
Jeg har set Tropic marin har lavet en, og mange siger det er vejen frem. Jeg har i gamle dage brugt både hygrometer og fylder.
I dag bruger jeg Hanna digital refraktor meter( skal kalibrers ved hver test. Men nemt bare lidt rodivand, Alm Refratormeter kaliberet og selvfølgelig lab grade salinity føler, kalibers jævnligt.
Måske jeg også skulle gå den vej🤷🏻‍♂️
Senest rettet af Seniorreefer lør 11. jan 2025 15:40, rettet i alt 1 gang.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Seniorreefer skrev: lør 11. jan 2025 12:33 '
Jeg har set Tropic marin har lavet en, og mange siger det er vejen frem. Jeg har i gamle dage brugt både hygrometer og fylder.
I dag bruger jeg Hanna digital refraktor meter( skal kalibrers ved hver test. Men nemt bare lidt rodivand, Alm Refratormeter kaliberet og selvfølgelig lab grade salinity føler, kalibers jævnligt.
Dupla Marin laver også en god en. :GO

Det jeg mener med test vs metode, er at testen viser du ikke holder en stabil salinitet, men med din triple checking af dit saltvand burde du vel holde det stabilt?

Så hvad tager fejl, ICP eller din triple testning? Eller prøver du slet ikke på at holde det stabilt?

Det er bare det. :) Mit mål er at sætte spørgsmålstegn ved en meget trendy forståelse af at ICP ved alt og ikke tager fejl.
Diskursen ved en testet forhøjning af K, bliver at saltet er dårligt eller mangelfuldt og det kan slet ikke være pga akvaristen eller testen. Se bare nu her, eller dengang med dine alger på sandet efter vandskifte.
Det første svar her på forum er: Saltet er skidt.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: lør 11. jan 2025 12:59

Det jeg mener med test vs metode, er at testen viser du ikke holder en stabil salinitet, men med din triple checking af dit saltvand burde du vel holde det stabilt?

Så hvad tager fejl, ICP eller din triple testning? Eller prøver du slet ikke på at holde det stabilt?

Det er bare det. :) Mit mål er at sætte spørgsmålstegn ved en meget trendy forståelse af at ICP ved alt og ikke tager fejl.
Diskursen ved en testet forhøjning af K, bliver at saltet er dårligt eller mangelfuldt og det kan slet ikke være pga akvaristen eller testen. Se bare nu her, eller dengang med dine alger på sandet efter vandskifte.
Jeg har ikke lavet dette opslag for sige saltet er dårligt, men svar på observationen på forhøjet Kalium, som netop har været en torn i øjet på mig. Hvis det skulle være saltet, er det da kun godt for jer, det blev opdaget, så det evt skal reguleres

Du har ret, mange kommer til konklusionen dårlig salt. Så må i som producent ligge frem hvad årsagen måske er hos mig, så jeg i fremtiden fortsætte/vil bruge et produkt.

Måske har jeg problemer med at holde saltholdigheden stabilt, eller evner det, og vil da undersøge det nærmere. Jeg har ikke bemærket nogle problemer med det og har ikke været et focus punkt, da korallerne ser ud til at være glade.
Samme med mit forhøjet Kalium ser jeg glade koraller, men den er stabil højt.
Når jeg læser forskellige steder, som eks Moonshiner, Oceamo osv osv, skriver de forhøjet kalium kan give dæmpet farver, væskst osv, derfor det har været en torn i øjet på mig.
Det kan også være det altid har været forhøjet og jeres salt holder den konstant deroppe, who knows, men ned skal den.

Jeg siger ikke saltet er skyld i det her, men som jeg skriver, har jeg mistanke om det. Både i en Oceamo ICP-MS test og ICP-OES test, samt mere end 2 år månedlig icp test, viser den forhøjet. Den svingende saltholdighed taget i betrakning , er den stadigvæk for høj.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Det prøver jeg heller ikke at sige at du gør. :) Beklager hvis det lyder sådan.

Men hvad hvis svaret er at du har for meget salt i dit vand? Hvad skal vi som producent så gøre synes du?

Anbefalingen er at holde saltniveau på 32-35 ppt. Safespot: 33,5.
Er det så saltet der har forhøjet kalium når du ligger ofte over anbefalingen?

Jeg får sendt dine LOTs og grafer til HWB, så vender han tilbage til mig og jeg skriver til dig. :)
Jeg vil også gerne teste det for dig og erstatte hvis det er for højt som sagt.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg glæder mig til at høre omkring det.

Jeg må se hvilke muligheder jeg har for at sænke det. 1 anbefaling er vandskift, men det har jo ikke virket efter hensigten, så måske en kemikalie metode eller ligende. Skal undersøges, eller kom endelig med forslag🥰
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Hvad med at du får en vareprøve på Syn-Biotic Sea Salt?
Det har en KH 8-9 ved normal salinitet, og er derfor 1dkh over Pro-Reef.
Hvis du laver vandskifte med det mens det har en lavere salinitet, så er der ikke så meget dyk i KH og du får alle fordelene ved saltets Rolls Royce.
Jeg kan godt sende dig nogle kg :)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: lør 11. jan 2025 14:00 Hvad med at du får en vareprøve på Syn-Biotic Sea Salt?
Det har en KH 8-9 ved normal salinitet, og er derfor 1dkh over Pro-Reef.
Hvis du laver vandskifte med det mens det har en lavere salinitet, så er der ikke så meget dyk i KH og du får alle fordelene ved saltets Rolls Royce.
Jeg kan godt sende dig nogle kg :)
Nej det er helt i orden. Vi skal nok finde en løsning på problemet sammen 🥰
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Ang. ICP

Her er svaret jeg har fået. Har opdateret posten også.
Grunden til man op/ned regner det er for at få værdien ved 35 promille, den værdi du læser på venstre side er den aktuelle værdi i vandprøven, den du ser i PDF'en til højre er værdien hvis saltholdighed var 35 promille. Håber du forstår. Et eksempel kunne være calcium på 410 mg/li det målte vand ved 34,5 promille ville svare til 420 mg/l ved 35 promille. Det er kun tænkt for at gøre det lettere at forholde sig til værdierne hvis man har en anden salinitet end 35 promille.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Seniorreefer skrev: lør 11. jan 2025 15:42 Ang. ICP

Her er svaret jeg har fået. Har opdateret posten også.
Okay. Så er der risiko for at folk der holder sig i en anden anbefaling end 35ppt bliver forvirrede eller føler sig pressede til at øge saltniveau til 35. Jeg kan ikke se formålet med det. Det ville også komme an på hvilket salt man brugte og hvad man doserer, så det er jo gæt værk uanset. FM selv anbefaler jo 34-35 ppt, så hvorfor bruge alt den plads på det kan jeg ikke se. Men jeg er jo heller ikke fan af ICP. :hehe:
Well, det må de jo om. :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Først tak @Seniorreefer for dit lange indlæg (ved godt det er din egen tråd, men tak fordi du deler din tur) Det tog mig lige ned en gang ned af memory lane. Jeg har været med på den samme tur. Har stadig Faxe kalksten liggende i mit stenlager i haven :) Har samme holdning som dig til det med sponsorater. En mexicaner der virkelig har et flot akvarie, med smukke sps, alle de fine og i fantastisk form (du ved sikkert hvem det er). I flere år stod der så vidt jeg husker (kan huske galt) at alt var drevet af FM produkter. Der kommer stadig fine billeder, men nu er det drevet af Triton produkter. Jeg holder meget af at læse lange indlæg, hvor der bliver sagt noget, ikke bare ordgyderi.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Tusind tak.👌

Nogle gange er det svært at sige ting kort, men er også lidt sjovt du stadigvæk har Faxe kalk😂

Jeg ved godt hvem han har, virkelig flotte kolonier han har. Han reklamere også for lys fra Australian 😜
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

SamuelChristensen skrev: lør 11. jan 2025 12:59

@SamuelChristensen Jeg kan godt lide, at du aktivt går ind i debatten. Man ser ind i mellem, at en producent ikke tager snakken. Måske fordi de tænker "endnu en tosse", jeg ved det ikke. Jeg har selv haft nogle ret ophedede diskussioner med et par producenter, hvor det virker til man ikke bliver taget alvorligt. "Vores produkt kan ikke fejle, basta" Og selvfølgelig kan der ske fejl, med alt.
Der er to grunde til at jeg spidser ører. Det er både til icp og til det med kalium.
ICP test: Jeg får lavet en ICP test månedligt og tilsætter det de anbefaler. Nu siger icp testen, at min salinitet er for lav. Noget under hvad min Apex siger. Det kunne være proben der er skredet og det var også den første tanke her, kalibrering.
Når Apex og icp har to forskellige værdier, så må en af dem måle forkert.
Da jeg kiggede på icp testen for en måned siden, stemte de overens (sådan cirka). Men selvfølgelig kan en probe skride pludseligt. Men det gør da, at jeg får kalibreret. Men også at jeg begynder at have lidt øget opmærksomhed på min icp test. For her kan også ske fejl.

Kalium: Jeg har ikke problemer med Kalium. Men jeg har haft det med Jod for år tilbage. Jeg havde en Jod værdi der var en del forhøjet. Og så gik jeg på jagt efter årsagen, for hvordan kunne jeg have en forhøjet værdi, når jeg ikke tilsatte Jod. Jeg tænker, at @Seniorreefer har den samme indgang til hans undren over hans Kalium.
Hvorfor, når jeg nu ikke tilsætter?
Visse stoffer kan ændre værdi som følge af andre hændelser. Tag magnesium, der pludselig kan lave et spring. Det er der en forklaring på. Eller en for høj Ca, der falder når man øger Kh, det kan også forklares. Men Kalium- og Jod for den sags skyld, som i mit tilfælde?
Nu er jeg ikke så stiv i kemien omkring Kalium, men jeg gætter på at det også aktivt skal tilsættes for at opnå en forhøjet værdi. Det dannes vel ikke på grund af bindinger? Jod ved jeg skal tilsættes aktivt, for at opnå det samme.
Det er vel meget menneskeligt, at man begynder at kigge efter, hvor det kan komme ind. Hvis ikke det kan dannes som følge af bindinger, eller andre kemiske processer, så er der vel kun de samme muligheder som ved Jod. Foderet eller saltet. For Kaliums vedkommende, er de blandinger af sporstoffer man anvender i ens 2 eller 3 part også en mulighed, men det tænker jeg at Seniorreefer har tjekket ... Den mulighed er også for oplagt.
Foderet: Så meget fodrer vi vel ikke, så det kan give en forhøjet værdi. Men så er der kun saltet tilbage.
Det var i hvert fald den konklusion jeg kom frem til i min Jod problematik. Havde en god og lang mail korrespondance med producenten. Det endte med, at jeg blev bedt om batch numre. Dem sendte jeg - og så endte den der. Ingen yderligere mails. Jeg skiftede saltmærke og har ikke kigget til det mærke siden.
Jeg kan have gjort dem uret. Men jeg stod med en uforløst problematik. Havde de så bare indrømmet "vi har lavet en fejl, eller der er ikke noget galt i vores saltblanding" Men intet. Så bliver, i hvert fald jeg, mistænksom. Alle kan begå fejl. Dem må man stå ved. Gør man det, så kommer vi nemt videre.

Jeg synes det er flot, at du @SamuelChristensen også går ud fra, at SR ikke står med rystende hånd og vejer salt af. Det er heller ikke min opfattelse af SR´s tilgang til hans rev. Han er grundig og metodisk. Han vil ikke stå med et problem, fordi han ikke kan finde ud af at hælde den rette mængde salt i hans nyopblandede vand.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

@crazy seahorse tak for at du siger det. :) Det er også en rolle forum skal vænne sig til jeg har måske, og jeg skal finde ud af hvordan man repræsenterer en producent på det her forum. Jeg er jo den eneste med den funktion. Så hvor meget jeg skal deltage i den slags, hvornår jeg må have min egen holdning, hvor meget jeg skal finde mig i og hvor flabet jeg selv må være. Det er til at blive lidt rundtosset af. 8-}

Men du har helt ret i at ICP også kan tage fejl. Jeg har bragt den på banen før, men jeg tror ikke folk "gider" tage den her test til sig seriøst, fordi det kan betyde at man doserer ud fra fejlmålinger. Men testen Sanjay lavede her og sammenlignede resultater på tværs af ICP firmaer, synes jeg er enormt interessant og virkelig gør at jeg ville tænke mig gevaldigt om.
https://reefbuilders.com/2023/07/12/the ... jay-joshi/

Interessant for den her snak, så havde Fauna M også den højeste K resultat i hans test.
Er det muligt at det kunne være konsekvent forhøjet i resultatet? Jeg siger ikke det er, men muligheden kunne være der.
Skærmbillede 2025-01-12 074546.png
Apropos kalium igen, så mens jeg skriver det her tænker jeg på at jeg skulle have spurgt ind til calcium reaktoren. Potassium er jævnligt en del af aragonit. Ligesom strontium og fosfat kan kalium også være bundet op i det.
Hvad nu hvis at calcium reaktoren giver et supply af kalium. Vandskiftene presser mængden ned. Men Seniorreefer har så god succes at reaktoren øges hele tiden og derfor frigives der ekstra kalium, men ikke nok til at det stiger pga vandskiftene.
Det er da en mulig forklaring. Så er der ikke noget galt med saltet, ICP'en, akvaristen eller reaktoren for den sags skyld? :smart:
Kan vi lige undersøge den tanke?
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Kilder:

"The concentration of potassium in scleractinian coral aragonite is low, typically 100 ppm or less."
https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2001A ... P/abstract

https://seachem.co.uk/product/seachem-r ... or-medium/
Skærmbillede 2025-01-12 080333.png
https://www.dvh-import.com/portal-produ ... ctor-media
"DVH Aquatic Calcium Reactor Media does not only contain calcium en carbonates, but alsoessential trace elements as well such as Strontium, Magnesium, Molybdenium and Potassium."

https://www.whitecorals.com/en/dry-good ... FX3B17cRSk
"Ingredients
Calcium: 416.000 ppm
Carbonate: 577.000 ppm
Strontium:3.300 ppm
Strontium:1.400 ppm
Potassium:56 ppm"

Det tog ikke lang tid med google.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

SamuelChristensen skrev: søn 12. jan 2025 07:57 @crazy seahorse tak for at du siger det. :) Det er også en rolle forum skal vænne sig til jeg har måske, og jeg skal finde ud af hvordan man repræsenterer en producent på det her forum. Jeg er jo den eneste med den funktion. Så hvor meget jeg skal deltage i den slags, hvornår jeg må have min egen holdning, hvor meget jeg skal finde mig i og hvor flabet jeg selv må være. Det er til at blive lidt rundtosset af. 8-} ?
Du har ret i man kan blive forvirret over hvilken hat man har på… og hvornår.
Jeg indskærper lige forummet regler for forhandlere/sponsorer for god ordens skyld: man må udelukkende omtale og fremme egne produkter…
Det gælder altså også når man som repræsentant for en producent, har forhandler hatten på 😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: søn 12. jan 2025 07:57 @crazy seahorse

Apropos kalium igen, så mens jeg skriver det her tænker jeg på at jeg skulle have spurgt ind til calcium reaktoren. Potassium er jævnligt en del af aragonit. Ligesom strontium og fosfat kan kalium også være bundet op i det.
Hvad nu hvis at calcium reaktoren giver et supply af kalium. Vandskiftene presser mængden ned. Men Seniorreefer har så god succes at reaktoren øges hele tiden og derfor frigives der ekstra kalium, men ikke nok til at det stiger pga vandskiftene.
Det er da en mulig forklaring. Så er der ikke noget galt med saltet, ICP'en, akvaristen eller reaktoren for den sags skyld? :smart:
Kan vi lige undersøge den tanke?
Så kom der fakta på bordet, som man siger 👌

Ang. omkring Calcium reaktor, er det bestemt en mulighed, som jeg ikke har skænket en tanke.

Jeg bruger ikke et normalt medie, men en speciel hård udgave, som først opløses ved omkring PH 6,0-6,2.

Her fra Deltec / Dastaco (samme medie)
For the CRTT Calcium Reactor, we highly recommend Deltec's Calcite Media. It is a premium blend of natural aragonite enriched with essential elements like calcium, carbonate, magnesium, strontium, and potassium, providing optimal nourishment for stony corals, including SPS and LPS types.

The Rowalith Calcite Media ensures vibrant coral growth and stable water quality, making it the best choice for your reactor.
Både @crazy seahorse og jeg anvender begge fuldautomatisk calcium reaktor hvor mediet bruges.
Så måske er det en mulighed. Jeg mener dog ikke han kører med forhøjet kalium
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Spørgsmålet er vel om det bliver vedligeholdt deroppe. På et eller andet tidspunkt er det blevet forhøjet. :)
Og nu har du jo en direkte kilde, der doseres. Jeg skal nok vende tilbage med LOT numre og vil stadig gerne teste vandet hvis du ønsker, men det bliver nok i en privat besked fremover. :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg var ikke klar over, at der var sporstoffer i det reactor medie jeg bruger. Pure calc fra AMS.
Men som du siger, er det sikkert magen til det du bruger og som Deltec anbefaler.
Har lige fået min icp test retur.
Kalium 411,1 anbefalet 399,7 let forhøjet.
Strontium 6,49 anbefalet 7,93.
Der kan ikke være meget SR i mediet. Tilsætter 20 ml dagligt.
Magnesium 1264 anbefalet 1288
Calcium 439,8 anbefalet 412,4
Kh. 8,57 anbefalet 7,50

Så, måske er der noget i mediet, men ikke nok til at skabe en od - tror jeg :-B
Jeg ved jo ikke hvad værdierne K, SR og Mg ville være på, hvis ikke der var noget i mediet.
Prøver at undersøge mit medie.

Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Her fra den tyske Deltec side:
Calcium medie
Calcium medie
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: søn 12. jan 2025 12:04 Jeg var ikke klar over, at der var sporstoffer i det reactor medie jeg bruger. Pure calc fra AMS.
Men som du siger, er det sikkert magen til det du bruger og som Deltec anbefaler.
Har lige fået min icp test retur.
Kalium 411,1 anbefalet 399,7 let forhøjet.
Strontium 6,49 anbefalet 7,93.
Der kan ikke være meget SR i mediet. Tilsætter 20 ml dagligt.
Magnesium 1264 anbefalet 1288
Calcium 439,8 anbefalet 412,4
Kh. 8,57 anbefalet 7,50

Så, måske er der noget i mediet, men ikke nok til at skabe en od - tror jeg :-B
Jeg ved jo ikke hvad værdierne K, SR og Mg ville være på, hvis ikke der var noget i mediet.
Prøver at undersøge mit medie.
Jeg bruger resterne fra min forhenværende Dastaco. Har en del endnu
Jeg dosere som dig også strontium hver dag for at holde den omkring 7,5-8
image.jpg
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"