Hej Samuel.
Jeg vil prøve at svare så godt jeg kan ud fra dine personlige spørgsmål. Elsker debat
Bliver måske et lang skriv, håber du/i bærer over med mig
Personligt synes jeg begge hænger sammen.
Årsagen til dette, er efter jeg begyndte igen efter pausen i hobbyen, så mange reklamer, YouTube marketing, Forums, Facebook grupper osv, og kunne se hvordan en Holding blev taget til metode de anvendte, efter hvilket sponsorat de fik.
Derfor stoppede jeg feks med at følge YouTuber som Reefdude, reefdork, Reffbum, som har den holdning til tingende som firmaet betaler

for en metode frem for en anden. Osv.
Jeg anede ikke mine levende råd, på hvordan jeg skulle vælge. Vælger du forkert, koster det dig på det lange løb, erfaring fra datiden.
Jeg er fra tiden hvor Svein A. Fosså (har været heldig at møde ham),
Balling opfindelsen af Hans Werner
Balling ,
lys overgang fra lysstofrør>HQL> HQI 6500 kelvin med Blå T8 osram rør> T5 med HQI 14-20k pærer.
For ikke at tale om faxekalk, før vi fik rigtige levende sten i kasser direkte fra troperne, med masser af
koraller, dyr, anemoner, skiver name it, og masser af ting som ikke skulle være der
Personer og akvarister som har inspiret mig til min overbevisning er fra “ældre” i denne hobby+ 20år.
Jeg undgår for alt at komme med på trends, nye magiske flasker ( faldt desværre selv i en

Vibrant, hvis du husker den. (
Jeg anbefalede den til folk med problemer, hobby folk købte kasser hjem af dem 
) derefter stolede jeg ikke på marketing.
Hvis produkter “snyder” folk i hobbyen, selv firmaer og forhandlere for at fylde lommerne og uden ansvar for måske 100000 vis af kr
koraller hos en akvarist, så bliver nogen nød til at rejse sig op og sige stop.
Heldigvis er Youtuber som Telegraham og Salem Clements gode eksempler på hvordan vi skal ændre denne industri til at komme frem med beviser og fakta for deres produkter.
Det kan ikke være rigtigt vi hobbyister, selv skal sende alle mulige
test afsted for at lave fakta check på et produkt, som ofte ikke holder deres varedeklaration. Brightwell Microbacter 7 som alle holder sig til indeholder ikke bakterier som bruges i saltvand, farlige bakterie i sig. Der var ramaskrig i US da det kom frem og efter
test blev bla. Telegram truet med bål og brand, sagsanlæg, men de leverede aldrig data. Vi burde kunne stole på producenten
Der skal lige faktuelle beviser for det virker, gerne med videnskab over, før jeg går fra noget som vides virke og succes hos folk,
Hvis du ikke tester, tager du ikke problemstillingen i dit
akvarie i opløbet. Abe fra Coral Euphoria (som desværre ikke er aktiv mere), Tidelgarden, MR. Saltwater, Tufo, Andre Mueller (inden han begyndte Moonshiner salg) og selvfølglig BRS, før de blev overtaget. kender ikke de usynlige
Så helt kort. Hvis du ikke tester dit vand, ved du ikke hvad som sker
Jeg har ikke ambitioner om at få Danmarks flotteste
akvarie.
Mit drive i hobbyen, er at vise vi alle kan få flotte
SPS rev (hvis det er ønsket), og ikke behøver lave udstillings akvarier, hvor vi har et glasmontre med
koraller, på små sten for at vise skønheden til Instagram, tiktok, YouTube, med
koraller som koster tusindvis af kr, pr cm, eller et fancy navn. I min optik er alle
koraller smukke dyr, med hver deres lille mening på revet.
Jeg ønsker lave et fungerende biotop, hvor korallerne er sunde, som har longterm succes og en af årsagerne til jeg deler små billeder, komplette
akvarie film, viser succes og fejl, af livet på mit lille lokale stuerev og biotop. Det er lærerigt, for mig, for mine børnebørn og børn for den sags skyld

At andre i vores hobby også synes om det, er da skønt.
Og målingerne bliver regnet om og forhøjet i ICP'en? Hvad i alverden er formålet med det?
Kommer senere har ikke den store viden her, skal høre mig omkring
Fik svar på min forespørgsel
Grunden til man op/ned regner det er for at få værdien ved 35 promille, den værdi du læser på venstre side er den aktuelle værdi i vandprøven, den du ser i PDF'en til højre er værdien hvis saltholdighed var 35 promille. Håber du forstår. Et eksempel kunne være calcium på 410 mg/li det målte vand ved 34,5 promille ville svare til 420 mg/l ved 35 promille. Det er kun tænkt for at gøre det lettere at forholde sig til værdierne hvis man har en anden salinitet end 35 promille.
Har du ikke et præcisions hydrometer du kan bruge til at få en troværdig måling?
Jeg har set
Tropic marin har lavet en, og mange siger det er vejen frem. Jeg har i gamle dage brugt både hygrometer og fylder.
I dag bruger jeg Hanna digital refraktor meter( skal kalibrers ved hver
test. Men nemt bare lidt rodivand, Alm Refratormeter kaliberet og selvfølgelig lab grade salinity føler, kalibers jævnligt.
Måske jeg også skulle gå den vej