Ja som tiden lige pludselig løber. Selvom koralrevet fylder rigtig meget i min pensionist tilværelse, har jeg også gang i mange andre ting. Gennem nogle år er der nogle stykker af os i Dragør, som har lavet en Havhave, hvor vi dyrker
muslinger og laver noget formidling. Jeg har også startet en
søheste tank. Det har været udfordrende, men har dog kastet lidt yngel af sig. Har også betydet, at jeg har startet en lille produktion af phyto og zoo plankton, og ikke mindst artemia til de små ponyer. Det nyder koralrevet også godt af.
Nå men koralrevet. Jeg måtte igennem endnu en nedtur, som alene skyldes min manglende evne til at lade være med at pille. I et forsøg på at få styr på næring og få korallerne til at gro, legede jeg lidt med lyset. Det skulle jeg aldrig have gjort. Der kom nu ekstra meget gang i hår
alger. Så meget at jeg mistede mange fine
koraller. Det lykkedes mig at redde en del ved at klippe det døde fra. Jeg endte med at stoppe al dosering. Var oppe på over de anbefalede mængder i AF B og C samt EasyReef phyto og zoo. Så det blev en slags nulstilling.
Det er imidlertid en mange måneder siden og gudskelov ser tingene meget pænere ud nu. Jeg skyder heller ikke efter de høje NO3 og PO4 værdier. Ligger nu på 3-5 NO3 og .05 PO4. Kører stadig lidt med ROWA. Sandet er blevet hvidt igen - juhu!
Jeg har også skifter de 'gule'
fisk ud med et par rigtig flotte kirurger. En klovn og en Sohal. De kom i samtidig og tåler hinanden. Der er rigtig kommet gang i den og flotte farver.
Den sidste grimme forskrækkelse jeg havde var, at der var Tin (Sn) i min AF ICP. Det startede for en del måneder siden og voksede til 20x max! Der var også Sn i
søheste tanken. Så jeg søgte i det der var fælles for dem: RO og saltet. Jeg fik begge testet og der var intet Sn. Så det måtte komme fra noget i tankene. I begge kørte jeg med Aqua Medic Titanium varmelegemer. I koralrevet havde jeg konstateret gennem lang tid noget varierende strømforbrug til varmeleget og manglende evne til at holde temperaturen. Så det blev skiftet. Jeg skiftede også det i
søheste tanken for god ordens skyld. Begge havde flere år på bagen. De sidste ICP'er viser nu langt mindre Sn, så jeg krydser fingre for at det var synderen.
Her er nogle billeder fra igår.