Bo har lige mistet en flot kirurg der igennem flere år har gået fint i et andet akvarie.
Flere købte små fine pincetfisk for ikke længe siden da der var brandudsalg ved en forhandler, jeg er nysgerrig på hvor mange af dem der stadig lever?
Nå, de her tab fik mig til at tænke på følgende:
Vi er her i Danmark, igennem de sidste 3-5 år blevet rigtigt dygtige til at holde “svære” koraller, altså nogen af os! Ikke undertegnet, men andre mere tålmodige og strukturerede akvarister.
Jeg tror ikke vi på samme måde er blevet markant dygtigere til at holde vores fisk…?
Hvordan kan det mon være?
Jeg har nogle tanker om det, men inden de kommer på banen vil jeg gerne høre dine tanker og overvejelser om emnet
Så byd ind
Kommer du stadig til at lave “uovervejet impulskøb” når du står ved forhandleren og han lige har dén/de fisk du gerne vil have?
Ser du dem spise ved forhandleren?
Spørger du ind til om fiskene, hos forhandleren går i vand med ultra lav salinitet?
Spørger du om der er medicin i vandet (fx kobber)
Når du kommer hjem med din drømmefisk, står der så et kørende karantæne akvarie klar?
Bruger du overhovedet karantæne akvarie?
Hvorfor/ hvorfor ikke….?
Hvis du gør, hvordan kører du det så (= har du en plan mht medicin/vandskifte/fodertilvænning osv osv)
Plumber du bare den ny indkøbte fisk ned i baljen til alle de andre? ….. (Det gør jeg desværre OFTE SELV
Eller bruger du en akklimatiserings boks (Det gjorde jeg selv da ny hentede Navarchus skulle ned til indkørt Imperator. Se evt min tråd)
Der er masser af spørgsmål og svar, så lad os få gang i en GOD DEBAT omkring FISK i stedet for de der KEDELIGE koraller så vores FISK kan overleve/trives og glæde os i MANGE ÅR
Jeg VED det er mange af os, der går og “putter” med vores tab af fisk, hold op med det. Lad os få en god OG SOBER, dialog om hvordan vi undgår fejlkøb, dårlig indkøring osv af vores fisk. Vi skal ikke pege fingre af hinanden, men lære af hinanden og SAMMEN.
Byd ind