NYT INDLÆG 30.12 Vores FISK. Bruger du karantæne akvarie/indkøring/osv

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

NYT INDLÆG 30.12 Vores FISK. Bruger du karantæne akvarie/indkøring/osv

Indlæg af charlie saltvand »

Som nogle af jer nok ved har jeg i denne uge mistet min Moorish Idol, efter den igennem længere tid nægtede at spise. Det ér en svær fisk, I know, men jeg troede at jeg (denne gang) havde styr på det….. øv.

Bo har lige mistet en flot kirurg der igennem flere år har gået fint i et andet akvarie.

Flere købte små fine pincetfisk for ikke længe siden da der var brandudsalg ved en forhandler, jeg er nysgerrig på hvor mange af dem der stadig lever?

Nå, de her tab fik mig til at tænke på følgende:

Vi er her i Danmark, igennem de sidste 3-5 år blevet rigtigt dygtige til at holde “svære” koraller, altså nogen af os! Ikke undertegnet, men andre mere tålmodige og strukturerede akvarister.

Jeg tror ikke vi på samme måde er blevet markant dygtigere til at holde vores fisk…?
Hvordan kan det mon være?

Jeg har nogle tanker om det, men inden de kommer på banen vil jeg gerne høre dine tanker og overvejelser om emnet 🫵🏼

Så byd ind👍🏼
Kommer du stadig til at lave “uovervejet impulskøb” når du står ved forhandleren og han lige har dén/de fisk du gerne vil have?
Ser du dem spise ved forhandleren?
Spørger du ind til om fiskene, hos forhandleren går i vand med ultra lav salinitet?
Spørger du om der er medicin i vandet (fx kobber)

Når du kommer hjem med din drømmefisk, står der så et kørende karantæne akvarie klar?
Bruger du overhovedet karantæne akvarie?
Hvorfor/ hvorfor ikke….?
Hvis du gør, hvordan kører du det så (= har du en plan mht medicin/vandskifte/fodertilvænning osv osv)

Plumber du bare den ny indkøbte fisk ned i baljen til alle de andre? ….. (Det gør jeg desværre OFTE SELV 😫) på trods af at jeg har lovet mig selv et karantæne akvarie!!)

Eller bruger du en akklimatiserings boks (Det gjorde jeg selv da ny hentede Navarchus skulle ned til indkørt Imperator. Se evt min tråd)

Der er masser af spørgsmål og svar, så lad os få gang i en GOD DEBAT omkring FISK i stedet for de der KEDELIGE koraller så vores FISK kan overleve/trives og glæde os i MANGE ÅR

Jeg VED det er mange af os, der går og “putter” med vores tab af fisk, hold op med det. Lad os få en god OG SOBER, dialog om hvordan vi undgår fejlkøb, dårlig indkøring osv af vores fisk. Vi skal ikke pege fingre af hinanden, men lære af hinanden og SAMMEN.

Byd ind🥳
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Vores FISK. Bruger du karantæne akvarie/indkøring/osv

Indlæg af crazy seahorse »

@charlie saltvand Trist med din Morish idol. Det er en notorisk svær fisk at få i gang og holde på den lange bane.
Det er der jo flere der er, Pincet fisk, achilles og Acanthurus guttatus for bare at nævne nogle få.

Jeg har et karantæne akvarie, mest fordi jeg har pladsen til det (eller, jeg har prioriteret det. Kunne have sat en ekstra fragtank op i stedet). Men også fordi, jeg ikke vil risikere at få sygdom ind i min besætning. Ingen fisk kommer ned i mit rev, før de har gennemgået en karantæneperiode på mindst 6 uger.
6 uger fordi det regnes som den periode MI (Cryptocaryon irritans) bruger på at gennemleve alle stadier af dens cyklus.
Har fiskene ingen pletter efter 6 uger, er man nok 90%+ sikker på, at de ikke har MI. Usikkerheden opstår, da der er flere faktorer der kan udsætte/forlænge tiden. Temperaturen bla. Men jeg går med de 6 uger. Skal man være 100% sikker, taler vi 6 mdr. Et akvarie der ikke har vist pletter på fiskene i et halvt år, regnes som frit for MI.

Mit karantæne akvarie er på cirka 240L. Der er lidt levende sten så der er lidt biofiltrering i. Disse er dedikeret til karantænen og kommer ikke ind i revet eller sumpen. Skulle jeg en dag medicinere fisk med kobber, så er de alligevel uanvendelige i revet. Kobber interagerer med calcium, så at flytte en sten herfra og ind i revet eller sumpen, kan betyde at jeg tilfører kobber til vandet hvor alle mine koraller står.
Så er der en cirkulationspumpe og et Eheim varmelegeme på. Der er kun lys i den ende, hvor min mangrove står. Resten henligger i mørke, eller uden ekstra lys. Fiskene er ligeglade med lys og der er jo noget lys fra de to Kesil plantelamper.
Ingen skummer.

Jeg skifter cirka 50% af vandet ugentligt, eller hver anden uge. Jeg bruger det vand der alligevel skal i kloakken ved mine faste vandskift i revet. På den måde går fiskene i det samme vand, som det de skal over i når de skal ind i det store akvarie.

I karantæne perioden, holder jeg øje med fiskene. Spiser de normalt, viser de interesse for foderet og svømmer de som de skal. Tjekker også dagligt om nogle skulle have fået pletter.
Jeg har også mulighed for, at vænne fisk til det foder jeg bruger. Har jeg fisk med små munde, opstartes de på levende Artemia. Mandariner og LSD fisk er glade for Artemia. Og da jeg ikke renser ruderne systematisk (kun forruden) er der en del alger på ruderne, hvor der lever en del pods. Dem spiser de også. Imens dette foregår, prøver jeg at vænne dem til, at flagefoder godt kan spises.
Jeg har også tilvænnet filfisk og min kleinii til at spise glasroser og majanoanemoner i karantæneakvariet. Jeg smed sten og koralstykker med begge dele på, ned i karantænen. Da jeg var sikker på at de spiste dem, vidste jeg at de sandsynligvis også ville æde dem når de kom ind i revet. Det har virket perfekt her.
Min Acanthurus guttatus, der som nævnt er yderst vanskelig at få kørt ind, er kørt ind på samme måde. Det var Lord Mike der kørte den ind. Som jeg husker det, så gik den også for sig selv indtil den spiste. Ingen stress og ingen konkurrence om foderet. Den klarede det fint og jeg har nu haft den siden 2011-12 stykker og den viser ingen tegn på alderdom.

Jeg laver yderst sjældent impulskøb, men det kan da ske. Det kan også ske, at jeg pludselig kan få fat i en længe ventet fisk. Sker det og der i forvejen går fisk i karantænen, så forlænges deres karantæneperiode med yderligere 6 uger.

Så et karantæne akvarie har mange fordele, udover at tjene som en foranstaltning til at undgå at få sygdom ind i ens rev
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

God tråd @charlie saltvand :GO
Jeg skal helt sikkert tage stilling til fisk i fremtiden, da jeg formentlig mister alle mine fisk nu...
Min teori er at der har været en form for immunitet blandt fiskene i min balje- eller hos den achilles jeg introducerede sidst- og at stress har udløst sygdommen, som nu -desværre- går fra fisk til fisk...
Så selvfølgelig kunne et karantæne akvarie, i teorien, have forhindret det.
Medmindre mine fisk har båret sygdommen uden den var brudt ud og stress, udløst af den nye fisk, har sat sygdomsudbruddet i gang- og så havde jeg jo været lige vidt med et karantæne akvarie...

De fisk vi køber hos forhandlere er også meget "svage" og dør i mange tilfælde- det er også en stressende omgang fra koralrev til grosist- videre til forhandler og til sidst hjem til en hobbyists akvarie... og så synes jeg bare at dagens fisk, generelt virker som nogle meget følsomme svagpissere...

Hvordan jeg stiller mig til fisk i akvariet i fremtiden, ved jeg ikke lige nu...
HVIS nogle af mine fisk skulle overleve angrebet, vil de jo bære sygdommen i sig, så nye fisk vil gå til…
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg ville gerne have et karantæne akvarie til nye fisk, men som jeg skrev om i den tidligere tråd, så skal det være hurtigt at sætte op og hurtigt at pille ned og så skal det ikke fylde en masse. Mest for at sikre at fisken spiser korrekt inden den ryger i balje. (Nuvel også få at se om den udvikler hvide pletter). Nu fik jeg endelig fat i nogle kardinal fisk. De er indhegnet indtil jeg ser dem spise.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

.
Vedhæftede filer
IMG_4707.jpeg
IMG_4708.jpeg
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@Engelquist Når fisk bliver immune over for MI, så betyder det bare, at de ikke bliver syge af det. Men de kan godt bære sygdommen videre. Men ikke evigt. Immuniteten holder så vidt jeg husker 6-9 mdr. Jeg har dog set, at de samme fisk har overlevet angreb med Mi med 1-2 års mellemrum.
For de sygdomme der skyldes parasitter gælder det, at parasitterne skal gennemgå deres cyklus. Finder de ikke en vært efter endt cyklus, dør de. Så parasitter kan ikke ligge i dvale i et akvarie længere end deres cyklus varer .
Men man kan jo få parasitter ind af anden vej end via inficerede fisk. Der kan sidde Tumonter (det stadie hvor de indkapsler sig og begynder at dele sig) på feks fragment plugs eller levende sten. Har man købt nye koraller så ved jeg, at flere farmere altid klipper nye koraller fri fra det de nu sidder på. Det hjælper ikke at dippe, for det rammer ikke de kapsler.

Og så er der de bakteriedrevne sygdomme. Dem burde man kunne ramme med UV filter og en god kraftig skummer. Vi ved jo at man skal slukke både skummer og UV, når vi tilsætter bakterier. Bakterier tåler ikke UV og afskuming. Så mange af de sygdomsfremkaldende bakterier kan man nok få ud af den vej. Du har ikke UV på vel?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Der er en fin lille serie her, jeg må simpelthen igang med at gøre noget lignende ift karantæne af nye fisk.

Jeg hentede i sidste uge fisk ved en Dansk forhandler, ingen nævnt, ingen glemt... Men jeg tror desværre at jeg har fået en ny omgang MI ind i display tanken.... PIS!

@Engelquist, du skrev om brintoverilte i en anden tråd. der findes masser af info om det på nettet og også nogle mere valide undersøgelser. Mange har brugt det og bruger det i DT, primært som behandling imod alger og dino´er, men der er også folk der bruger det (3%) til både koral, men også fiske dyp.
Læs fx her
https://www.reef2reef.com/threads/hydro ... nk.989729/

DISCLAIMER!! Jeg råder IKKE nogen til at hælde H2O2 i deres kørende rev akvarie... LÆS OP PÅ DET inden du eventuelt bruger det :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Det er en debat der popper op fra tid til anden, og som vanen tro er der ikke et rigtigt godt svar! Personligt er jeg både for og imod! Et indkørt akvarie har et godt fundament af diverse alger og andet fisk kan gå og nippe af ( hvis de får fred fra de andre fisk!!!! ) men det er jo self noget lort hvis de har sygdom med ind! Jeg har mistet mange fisk, men jeg kender også akvarister med karantæne tank som har, så alt i alt køre jeg bare videre på min måde! Se på dyret hos forhandlinger! Spiser den? Er den mager? Et den hel i skindet osv også bare op i baljen med kalorius! Med tiden ( og mange mislykkede forsøg ) finder man ud af hvilke arter, størrelser osv der højst sansynligvis vil ende i fiasko! Det er aldrig forhandlerens skyld at lortet dør, det er din egen!
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Fint indlæg @Tykki og som sædvanlig har du ret i at der både er FOR og IMOD.

Jeg har DESVÆRRE fået slæbt en ordentlig omgang ICH ind i baljen OG siddet og sovet på hænderne mens udbruddet har buldret derud af. :devilish: :devilish: :devilish:

Nu er det meget slemt, jeg tror jeg mister de 2 store kejserfisk da de er hårdest ramt. Øv og pisse synd for fiskene.
Jeg skulle have taget karantæneakvarie i brug. Jeg tror jeg har haft ICH i baljen læææænge (altid?) men har fået ekstra ind, efter mit sidste indkøb af snegle og fisk. Nu er det så meget at fiskene ikke kan stå imod længere. :crybaby:

Nu vil jeg forsøge at behandle i det kørende akvarie med H2O2/brintoverilte 3% og UV lys der kører 24/7.

Behandling af akvariet med H2O2/ brintoverilte, 3 %, mod ICH.
Startet d30.12.24 kl10.00

Doserings skema. Fundet på nettet på siden https://humble.fish/community/threads/p ... -tank.725/

Ham der har lavet skemaet har selv kørt med det og det virker meget ordentligt og redeligt.
Så, nu prøver jeg det, jeg tror desværre jeg er kommet for sent i gang, så jeg undgår nok ikke dødsfald.

Uge 1: 1 ml pr. 8 gallon/30 Liter, 3 x per dag. 520 liter divideret med 30 liter giver 17,3 ml. Dvs en dosis på 17,3 ml hver 8 time

Uge 2: 1 ml pr. 5 gallon/20 liter, 3 x pr dag.

Uge 3 og videre (min 6 uger) 1 ml pr. 5 gallon/20 Liter. Dvs hver 8 time + nat dosering (dobbelt dosis nat, dosis hvert 15. minut)

Så i MIT tilfælde, regner jeg med at have 165x65x50 = 536 liter vand + sump, MINUS sten mv. Så MIT udgangspunkt nedrundet er 520 liter/ 140 Gallon vand.

Det giver følgende doseringsplan:

Uge 1.
1 ml pr. 30 liter vand. = 520 divideret med 30 = 17,3 ML. 3 gange i døgnet. (hver 8 time)

Uge 2.
1 ml pr 20 liter vand. = 520 divideret med 20 = 26 ML, 3 gange i døgnet. (hver 8 time)

Uge 3.
1 ml pr 20 liter vand = 520 divideret med 20 = 26 ML, 3 gange i døgnet. (hver 8 time)
!!!!!!!! PLUS nat dosis som er en dobbelt dosis = 2 ml pr 20 liter vand = så det er 26ml x2 = 52 ml som nat dosis.
Hvis der doseres over 6 timer, med en dosis hvert kvarter giver det ( 6timer x 4 pr time = 24 doser pr nat. 52 ml divideret med 24 gange = 2,1 ml pr dosis, rundet ned til 2 ml pr time x 24 = 48 ml. Der skal doseres ofte om natten da det er her larverne er mest aktive i de frie vandmasser og fordi h2o2 hurtigt nedbrydes i vandet er det godt at dosere lidt men ofte.

Jeg følger op her i tråden efterhånden som tingene udvikler sig.

Godt nytår reeeeeeeeeefers :grouphug:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Saltvand siden?: 1993

Re: NYT INDLÆG 30.12 Vores FISK. Bruger du karantæne akvarie/indkøring/osv

Indlæg af Engelquist »

@charlie saltvand Hvordan går det med H2O2 kuren?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"