Nytårsforsæt 2025

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Nytårsforsæt 2025

Indlæg af Engelquist »

Vi gør det hvert nytår: lover os selv at forbedre livsstil: spise sundere, få styr på økonomien, blive mere aktiv og for saltvandsfolket er der sikkert også et par punkter, man ønsker bliver bedre i det kommende år...

Hos mig handler det om at få mit nye system op at køre..
Mit akvarie har 2 måneder på bagen- selvom alt indhold er fra mit gamle system, slipper man jo ikke for en indkøringfase, før alt er stabiliseret igen.
Så jeg skal sidde på hænderne og lade tingene gå sin gang- og håbe på at mine dyrtkøbte acroporaer overlever.

Mht udstyr skal jeg have fat i to Tunze 6095 til at supplere mine to Maxspekt Gyre 330, så jeg ialt får 36000 liters vandbevægelse, når alle pumper kører på 100 procent- acroporaer ikke kan få vandbevægelse nok- det ved man når man har prøvet at dykke ved et koralrev og at svømme imod strømmen er helt umuligt!

Der skal laves en overlukning på DT, så jeg slipper for blåt lys i hele stuen!

Jeg skal også bygge en væg til mit teknikrum i det tilstødende værelse og overvejer at flytte mit gamle akvarie ind ved siden af sumpen og bruge det til fragtmenter.

Endelig skal jeg have et karantæne akvarie til nye fisk- jeg har lige mistet halvdelen af mine fisk til ich og skal vente meget længe inden der tilføres nye fisk... derefter skal alle nye fisk igennem en længere karantæne for de kommer i DT.

Lad os høre om DIT nytårsforsæt!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Nytårsforsæt 2025

Indlæg af SamuelChristensen »

Det lyder som nogle fine forsæt Bo. :)

Jeg skal have min første familieforøgelse til februar, og derfor er jeg gået i en akvariemode der hedder "Ryddeligt, nemt, sikkert, ikke tidskrævende og om et par år meget meget interessant at stirre på for en lille en"

Så i går brugte jeg hele dagen på at ordne ledninger, hænge controllers til flowpumper og alt muligt - så det kan skilles ad nemt, er uden for et barns rækkevidde og langt væk fra salt. Sumpens område blev rengjort og ryddet.

Akvariet skal fyldes med spændende og hyggelige fisk og rejer så jeg skal af med min klovn (der er på størrelse med min foxface) og min cooks cardinal. De spiser begge alle rejer jeg putter i akvariet...

Så er der jo kommet en forhandler af TM til landet (Zoo Center Værløse) og jeg vil gøre alt jeg kan for at det er en god oplevelse for alle. Brian og jeg snakker godt og jeg håber at komme forbi butikken en gang imellem og lave lidt sjov. Hvis tiden som nybagt far tillader det.

Godt nytår :)
Vedhæftede filer
20250101_160458.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Godt nytår

Kæmpe tillykke med udvidelsen af familien ❤️

Du skriver:
Så er der jo kommet en forhandler af TM til landet (Zoo Center Værløse) og jeg vil gøre alt jeg kan for at det er en god oplevelse for alle. Brian og jeg snakker godt og jeg håber at komme forbi butikken en gang imellem og lave lidt sjov. Hvis tiden som nybagt far tillader det.
Hvor er det godt der er kommet en forhandler. For os jyder lidt ærgerligt.😞
Arbejder du på at få en i Jylland til at forhandle det. Janus i Skanderborg havde det på et tidspunkt, men ikke mere desværre, Oceanreef kommer nok aldrig igang, ligner det efterhånden, hører intet fra Anders mere, andet lidt privat salg fra hans butik, Måske styr på dyr eller Pito.

Tropic marin er jo kommet sent igang her hjemme, hvor aquaforest næsten er at se i hver butik
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af SamuelChristensen »

Tak. :)

Du glemte at skrive nytårsforsæt.

Jeg fokuserer lige på succeserne i stedet for problemerne. Jeg gør det bedste, som jeg kan, med det jeg har at arbejde med :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: tors 2. jan 2025 11:53 Tak. :)

Du glemte at skrive nytårsforsæt.

Jeg fokuserer lige på succeserne i stedet for problemerne. Jeg gør det bedste, som jeg kan, med det jeg har at arbejde med :)
Den var god😂
Ang. Nytårsforsæt se min nye tråd seniorreefer’s reef 2025 https://www.saltvandsforum.dk/viewtopi ... 62#p862462

Det er helt forståligt, men mega ærgerligt.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Godt Nytår! Mit ønske er ret enkelt - intensivere kampen mod de "#¤%&/ dinoflagellater (ostreopsis), som jeg har kæmpet med siden marts 2024 efter genstart i februar. Rodet med ledninger og teknisk udstyr vil på mirakuløs vis blive løst, når den nye tank kommer op. En tredobling af udstyr gøre hele oprydnings processen meget lettere. Så her behøber jeg ikke hjælp fra et nytårsforsæt :))
Får jeg ikke styr på dinos indenfor de næste måneder vil jeg revurdere min tilgang. Den næste periode bliver med fokus på at hæve næring og hyppigere tilsætning af bakterier.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: tors 2. jan 2025 15:37 Godt Nytår! Mit ønske er ret enkelt - intensivere kampen mod de "#¤%&/ dinoflagellater (ostreopsis), som jeg har kæmpet med siden marts 2024 efter genstart i februar. Rodet med ledninger og teknisk udstyr vil på mirakuløs vis blive løst, når den nye tank kommer op. En tredobling af udstyr gøre hele oprydnings processen meget lettere. Så her behøber jeg ikke hjælp fra et nytårsforsæt :))
Får jeg ikke styr på dinos indenfor de næste måneder vil jeg revurdere min tilgang. Den næste periode bliver med fokus på at hæve næring og hyppigere tilsætning af bakterier.
Ilm. 🎊 Jan.

Ang. dinoflagellater (ostreopsis) Er det de letteste at komme af med. Pumpe direkte i akvariet gennem stort uv og retur i akvariet. Så er de nakket i løbet at 3 uger.
Jeg kæmpede selv med dem for mere end 2 år siden og fik senere dem i sandet. De er mega trælse og tog hos mig næsten 1 år at komme til livs. Har du fået set dem i microscope og konstateret det er dem.
De er spidse og drejer rund om sin egen Aksel i microscopet

Husk at køre med aktiv kul, da de er de giftigste af dem
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: tors 2. jan 2025 16:15
Ilm. 🎊 Jan.

Ang. dinoflagellater (ostreopsis) Er det de letteste at komme af med. Pumpe direkte i akvariet gennem stort uv og retur i akvariet. Så er de nakket i løbet at 3 uger.
Jeg kæmpede selv med dem for mere end 2 år siden og fik senere dem i sandet. De er mega trælse og tog hos mig næsten 1 år at komme til livs. Har du fået set dem i microscope og konstateret det er dem.

Ja tak, UV virker effektivt mod ostreopsis og ja til kul. Måske der er kommet andre varianter til efter jeg havde mikroskopet fremme sidst og fik hjælp fra "Mack's Reef..." til bestemmelse af ostreopsis. Prøver lige igen :) Heldigvis trives korallerne bortset fra nogle få der konstant opfanger dino trådene.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jan Lauridsen skrev: tors 2. jan 2025 16:47
Ilm. 🎊 Jan.

Ja tak, UV virker effektivt mod ostreopsis og ja til kul. Måske der er kommet andre varianter til efter jeg havde mikroskopet fremme sidst og fik hjælp fra "Mack's Reef..." til bestemmelse af ostreopsis. Prøver lige igen :) Heldigvis trives korallerne bortset fra nogle få der konstant opfanger dino trådene.
Hvis de primær er på sandbunden kun i tilføje en uv swiper til kampen, det fungere altså, jeg kan se nogle skriver at man blot skal holde den nogle sekunder over sandet før man flytter den. Mit test med efter følgende mikroskop siger at den skal ligge på sandbunden 30 sekunder inden den flyttes videre til er nyt område (og ellers uv og bakterier).
Vedhæftede filer
image.jpg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hov og mit nytårsforsæt, nyt akvarie der måler 200*100*100, og en tur til Tyrkiet og få manken tilbage 🦁. Begge dele er der stor usikkerhed omkring🤥😂🥳
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: tors 2. jan 2025 16:47
Ilm. 🎊 Jan.

Ja det er et godt sted at begynde.
Vil også nævne for dig, undgå at dosere nogen form for amino, sporstoffer og vandskift, da de elsker det
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hvis de primær er på sandbunden kun i tilføje en uv swiper til kampen, det fungere altså, jeg kan se nogle skriver at man blot skal holde den nogle sekunder over sandet før man flytter den. Mit test med efter følgende mikroskop siger at den skal ligge på sandbunden 30 sekunder inden den flyttes videre til er nyt område (og ellers uv og bakterier).
Smart, den ide kan jeg godt lide. 👌❤️
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jeg vil ikke ødelægge tråden helt med dinos - tak for jeres gode råd.
Jeg har en tråd med min Dino kamp: Kampen mod Dinos

Jeg har netop taget et par billeder af de små livlige bakterier og fået bekræftet på Mack's reef... det stadigvæk "kun" er ostreopsis. Så ingen vandskift, UV i display, aktivt kul og stop dosering af Fe og aminos. Kigger I ind på Facebook under Mack's reef ses billeder og lille video.
Vedhæftede filer
ff3.jpg
ff3.jpg (79.28 KiB) Vist 1375 gange
ff2.jpg
ff1.jpg
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"