Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal blive bedre på at vedligeholde mit refugium.
refugium.jpg
refugium.jpg (97.52 KiB) Vist 50114 gange
Husker ikke hvornår jeg sidst gjorde ordentligt ret i refugium, men dette billede er efter jeg har suget ud 100 liter vand, så nu har jeg lagt ind i rutinerne at dette skal gøres. Såen super sjovt er det jo ikke direkte, men nødvendigt.

Meget lidt sand tilbage i DT, så mon ikke korallerne kommer at takke :)

PH controller er ikke vandtæt, så 1000,- kostede den lektie :(
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Det er længe siden jeg har haft så meget energi for vår fælles hobby, udfører 50-60 liter vandbytte hver dag med et smil, og ønske om mere (€).

Har ingen direkte problemer ud over billig salt 😊 så jeg kan bytte endnu mere vand.
I lørdags byttede jeg således 100 liter vand mens jeg gjorde ret refugium da det var fyldt med detrius. I dag blev det til 80 liter i min ”teknik-sump”, skriver i ”” da der ikke er meget teknik i den, ud over en NYOS skummer som forsyner akvariet med ozon og CO2.

Sumpen er 45*45*90 eller 182 liter og de 90 cm er umulige at bruge til noget som bliver rigtig godt, jeg har for korte arme at have noget som virkelig giver mening. Kraftig

Spontant tænkte jeg at bygge en fragghylle 10 cm over bunden i sumpen (skummeren skal jeg beholde), en/et par kraftige returpumper for at forhindre ditrius, og så smide på en masse tør levende sten, jeg har ca. 50 kg som ligger i haven, som jeg kan rense og da de ikke kommer få lys, så forventer jeg at de ikke bliver overgroet med kalkalger og dermed slutter fungerer (old tank sundrom). Samtidig tænker jeg at samle på en masse svamp som skal leve på stenene.

Tænker jeg forkert?
20241120_213011.jpg
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Det er en GOD ide Thomas. Sæt igang 👍🏼. Jeg ville gøre det hvis jeg havde plads 😀
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Min kammerat Viking_Reefer får ny skummer fra Deltec +sump, og når det regner på degnen drypper det på menigheden :) so jeg kommer handle en Red Dragon RE250+ som måske er lidt for lille til mit system, men med 50 kg LS og en opgradering av rullefiltret så er det sikker mere end rigeligt.
Min skummer leverer ikke meget pis da begge pumper skal byttes.

Den store fordel jeg får er at en 250+ kan jeg have i tekniksumpen, tekniksumpen er sidst inden retur. Det betyder jeg kan have LS i min store sump nr. 1 hvilket er optimalt. Så skal jeg bare bygge et nyt XXXXL rullefilter, ja eller handle et RE...

Of-topic, har hjulpet en hel del i den lokale butik, og det slår mig at der er rigtig mange nye i "branchen", og det er jo altid dejligt at se ens hobby blive stører.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Thomas fra Stockholm skrev: lør 23. nov 2024 21:02 Min kammerat Viking_Reefer får ny skummer fra Deltec +sump, og når det regner på degnen drypper det på menigheden :) so jeg kommer handle en Red Dragon RE250+ som måske er lidt for lille til mit system, men med 50 kg LS og en opgradering av rullefiltret så er det sikker mere end rigeligt.
Min skummer leverer ikke meget pis da begge pumper skal byttes.

Den store fordel jeg får er at en 250+ kan jeg have i tekniksumpen, tekniksumpen er sidst inden retur. Det betyder jeg kan have LS i min store sump nr. 1 hvilket er optimalt. Så skal jeg bare bygge et nyt XXXXL rullefilter, ja eller handle et RE...

Of-topic, har hjulpet en hel del i den lokale butik, og det slår mig at der er rigtig mange nye i "branchen", og det er jo altid dejligt at se ens hobby blive stører.
Dejligt det drypper på dig - Jeg er i hvert fald glad for min Royal E Skimmer. Min 150'er er en sand work horse :GO
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

20241127_113706.jpg
Det blev til 5 spande med LS, rundt 65 kg gætter jeg på, kommer dog at flytte rundt 20 kg ned i tekniksumpen, og så til sommer kommer jeg at hente ind de sten jeg har liggende i dammen, ja eller køber nye helt friske med alger/svamp.
Pumperne bliver genbrugt til returpumpe for at få endnu mere flow igennem stenene, den ene rent retur og den anden får lave microbobler, på den måde er jeg 100 på at der ikke opstår døde soner i bunken af LS.

Så nu kører jeg med en Nyos 250 skummer indtil Deltec leverer en custom sump til Viking_Reefing.

Næste projekt bliver at fjerne ledninger på gulvet så mit black-week impulskøb kan støvsuge og vaske gulvet mens jeg sover. SEK 795,- hvad kan gå galt :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Overstående var naturligvis gårsdagens projekt.

I dag skal jeg have fikset mit rullefilter, skal limes ordentligt så det ikke tager 5 min 2 gange om dagen, det er ikke holdbart.

Målte sidst mandag aften, så dagens tester var mere for at se om NO3 var gået op (efter dosering af 50 ml KNO3 pulver), og så skader det jo ikke at måle PO4. Mandag;
KH = 7,22
NO3 = 9,2
PO4 = 0,14

Utroligt fint syntes jeg :) i dag onsdag;
KH = 7,11 så jeg vrider lidt på kalciumreaktoren (mere CO2) har ingen fungerende controller, måske det bliver dagens projekt i stedet da jeg fik en billig ProFiLux 2.
NO3 = 14 hvilket er perfekt, nu får den synke til under 10 igen.
PO4 = 0,07 WTF! Den så jeg ikke komme som sosserne siger...
Det kan jo bare være de nye LS, så jeg fodrede kraftigt med pellets, for har de suget ud 0,07 PO4 over natten så har jeg et potentielt stort problem, forsætning følger.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

20241130_174600.jpg
Jeg fik en "gul" Fiji Sarcophyton Elegans i dag, og de kan jo godt lide lys, så fik være lidt kreativ med nye CoraroC.
Har længe ville have en, men de er jo ikke helt gratis :)

ca. 10 cm fra overfladen og lige under mine Sicce lamper, så jeg gætter på mindst 500 PAR.
Nu får vi se om den kan blive gul igen.
20241130_174613.jpg
Jeg har her kombineret den gamle og nye CoraroC da ham jeg fik den af havde den på en gammel plug, pinden jeg lavede skal naturligvis have lidt mere "struktur/blade" men det må blive i morgen.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Spændende om du får den til at trives. De er ultra sarte.
Men det ved du kan jeg se
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Ja, de skal være indtil umulige at få dem at beholde den gule farve, og den her har ikke været gul i et år, så ejeren gav den til mig, trods de ikke er helt billige, men han var træt af den.

Nu får den en chance her.

I dag blev det til lidt Anthias og lidt vilde Nemoer, håber de vil bo i en anemone, har 3 ledige.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

I blandt må man tage nogle store beslutninger, og dette er en af de gange...

Kejserer eller koraller?

Vist går det med både til en vis grænse, så her er mine pro/cons liste.
Men i weekenden fik jeg hjem Sarcophyton samt 11 små fragger SPS, og det gør omdt i hjertet (og økonomien) at se mine kejserer stresse korallerne så meget som de gør. PE kan jeg slå op i DBA, så et frø har sat sig og selv om det gør ondt må jeg nok træffe en beslutning snart. Min blueface (den store) starter jeg med 100%, det er den som jeg ser nappe mest, som i hele tiden.

Pro, Kejserer er nok de flotteste fisk der findes, og jeg kommer aldrig at skille mig af med min Navarcus, eller gør jeg.

Uden kejsere kan jeg have LPS, begynde samle Acranstrea, Scolymia og andre LPS som skulle passe perfekt nu jeg har fjernet alt sand.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Det blev til et kompromis for jeg kommer aldrig at kunne have et akvarium uden en eller flere Navarcus...

Navarcus, Diacanthus, Goldflake og Multifasciata er de eneste jeg nu har tilbage, så jeg har skillet mig af med 2*Blueface, 6-bar, Imperator, "Bullet" og Annularis.

I dag har jeg taget en lille koloni Ephyllia og flyttet op i det store, det plejer at være mums for mine kejserer men ingen viser interesse for dem.
Så jeg er forsigtig optimist, som fik mere luft i dag da jeg tog hjem 6 Chaliser som naturligvis skulle inspekteres, men de lever endnu.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Spændende Thomas. Jeg henter en 10 cm indkørt Navarchus i morgen.
Jeg havde en diacanthus der ÅD 2 af mine Charlice koraller, men kun de to.???

Er Imperator “slem” ift lps og soft….? Den store juvenile jeg har nu røre ikke rigtigt noget 😅
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Charlie, næsten alle kejsere prikker på koraller, men har man nok og er de ikke sultne så er det et IKKE problem.

Men har man 10 der konstant prikker bliver det jo et problem, og det er anledningen til at jag går fra 10 til 3.

Pomacanthus familien er lidt sjov, da den jo har "Blueface", "Imperator", "Annularis" og "Navarcus".
Her mener de fleste at Navarcus er SPS safe, noget jeg ikke kan se i de andre i den familie. Specielt er de ekstremt glade for ZOA, Hammerhead og lignende koraller som har store lækre polybber.
Det samme gælder vel visse Charlice koraller, at de bare er for lækre.

Min Blueface var/er altid sulten, så den prikkede på alt og lærde de andre at alt er mad :( har tidligere haft en Imperator som bare spiste ZOA, så generelt skulle jeg kalde familien SPS safe, men individer er individer.
Så jeg skulle ikke være nervøs for dine kejserer, så længe du ikke har for mange og de er sultne.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Tak for at dele dine mange erfaringer Thomas. Har haft imperator i baljen i små 3 md nu. Den har ikke rørt nogle koraller, ej heller Zoas/homophyllia/hammer ell andet ENDNU. Moorish har suttet lidt på gorgonia ind i mellem.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Vil lægge til at jeg stadig har Caulastrea, Chalice, braincoralm goniopors med flere som burde være spist, fælles for alle er at de var i akvariet inden der kom i kejserer :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Nu året går mod sit slut er det vel tid til at reflekterer tilbage på 2024 og lægge lidt planer for 2025.
Summerer jeg det op så er jeg i 2023 blevet hooked på torches.
Jeg fik bugt med min diatom som jeg trodde var cyano/dino, fik min Ahilles, og opgraderede belysningen, scapet om med CoraroC, avviklet 7 kejsere og gået ”Bare bottom”.

Lyder som et projekt man klare på et par dage, men det er det IKKE 😊

Årets lavpunkt var diatom, det tog virkeligt på lysten, ja og så en død Mooris Idol, Cupperbandet og generelle problemer med stabilitet i KH, PO4 og NO3. Hvilket har kostet koraller. (Partikler i vandet ikke at glemme)

Højdepunkterne er der masser af, Achilles, Torches, død Cromis, belysning, CoraroC og naturligvis (desværre) at skille sig av med sand og 7 kejsere.

I 2025 kommer der ske en masse håber jeg, det første er mere cirkulation, Jebao 16 pumper i posten og 2 meget dyre torches som jeg har byttet mig til med Vikingen, God og Grail, Blach Torch kommer hjem i morgen ja og en ”kelp” i dag.

Cirkulation skal jeg investerer i meget under 2025, sammen med belysning. ”Ny” BK 250+ kommer i Q1.
Når det bliver lidt varmere har jeg ca 100 kg LS som skal ind i sumpene, og masser af svamp skal jeg tilføje.

Målene for 2025 er i sin enkelthed ikke at have endnu et mini, eller major-crash, mere af alt, specielt koraller, belysning og flow. Ja og så krystal klart vand naturligvis!

https://www.instagram.com/p/DD9nZxMCEiA/
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Godt Nytår fra Stockholm!

3 af mine kejsere fandt nyt hjem bare 3 km fra hvor jeg bor, Viking_Reefer fik min store Blueface, store Annularis og juv Imperator og i går kom de op i hans DT. Jeg fik lidt SPS og senere en "God of torch" og en "Holy Grale Torch". Min lille Blueface bor hos Svempas og de andre er hos den lokale dealer :)

Det som glæder mig mest i det nye år er at det ser ud til at jeg allerede har opnået mit mål, med mere Polyp Extention på mine SPS, nu det "bare" er 4 kejsere og 2 mini puffers som eventuelt prikker lidt er det OK for korallerne. Hammerhead koraller bliver dog stadig til mumsemad, og jeg er ret sikker på at det er min Paracentropyge multifasciata som plukker dem.

Vi må se hvad der sker når jeg får fyldt op lidt SPS, det er ikke umuligt at der kommer i flere kejsere. Par i Chaetodontoplus duboulayi og måske 2-3 Pomacanthus navarchus som er min favoritfisk, så jeg kan få et par.
Alt som savnes er bedre belysning, cirkulation og $$$$$$$$$$$ masser af $$$$$$ ;)

I karantænen går 2 helt umulige fisk, den ene får helst ikke spise fryst og den anden spiser ekstremt langsomt og bare artemia... Shit man er noget af en masokist i denne hobby.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Min Fiji Sarcophyton Elegans lever stadig, den står under 450 PAR og har nu skiftet farve fra lys-lort til grøn-lort :) jeg kan nu bedre lide grøn-lort nuancen.

Tjek lige ud hvor fin CoraroC er blevet på en måneds tid :) Elsker at jeg nu enkelt kan flytte korallerne så de får lys og cirkulation som passer dem perfekt.
20250112_194226.jpg
Købte 2 Jebao 16 streamers brugt, til ingen penge (DKK 1000,-) så nu cirkulerer jeg vandet 10 gange mere i timen, jeg har stadig masser af "døde" zoner så 3 till af den større model kommer til Tyresö når der er råd.

Mine 2 umulige fisk har det godt i karantænen, overvejer seriøst at de skal bo der for evigt :) har ikke lyst at de skal komme op i DT og de skal dø. De får et par uger til.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Vendte på Fiji Sarcophyton Elegans korallen så jeg kunne få et bedre billede :) helt genialt.
Ser dog idiotisk ud når jeg smider i en helt ny "arm" men en måned efter er det "naturligt" igen.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Livet som salt-ist er ikke altid let :) En lang weekend i akvariets tegn venter.

Har lagt en ordrer på 3 stk. Jebao kopier på MP40, de er kommet til Swea så snart kan jeg tilføje 60 000 liters flow i akvariet.
Min "arbejdskollega" i butikken fandt 2 ældre Tunze modeller hjemme på hylden (han arbejde på Triton tidligere og da de lukkede fik han en masse ting i stedet for løn). Jeg er ikke sikker på modellen, men de har en stor "krop" som en 6255, men meget smalt flow, perfekt da de skubber vandet næsten 2,5 meter, noget jeg virkeligt behøver.
Gætter de flytter 20 000 liter vand :)

Så på et par uger er jeg gået fra at kunne cirkulerer vandet 40 gange i timen til 100 gange i timen, det kommer mine SPS at takke mig for håber jeg. Brugte 2-3 timer i går på at flytte mine "torches", CoraroC er satme ikke dumt :)

På fiskesiden kom de to umulige op i DT i går aftes, og Moris Idol svømmer forsigtigt rundt og passer sig selv, prikker på stenene, men er ikke helt tilfreds med at skulle dele pellets med fisk der er sultne og van ved "kraftig" cirkulation.
Cupperbanded "gemmer" sig i overfladen, det er min achilles som ikke accepterer den, ikke at den forsøger at smadrer den, men den syntes vel den bare er grim.

Ud over det opgav jeg at få min reguler ventil til CO2 at funke, så en ny til SEK 699,- fandt jeg, smidigt :)
Nyt 50 meter internet kabel :) så robotten nu kan arbejde uden at fange sig selv.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

En saltvandsmand keder sig aldrig😎
God weekend 🐟🦑🐠🐡
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Så kom mine Jecod DMP40 fra kina hjem. så i dag har jeg hurtigt smidt i dem for at se hvad 60 000 liter i timen kan lave for ballade i mit lille system.

De var latterligt enkle at monterer, magneten er kraftig og de lyder meget lidt, også helt stille om de ikke sidder perfekt frem for motoren hvilket jeg mindes alt for godt på min meget gamle MP40 (Ikke QD).

Den ene er placeret lidt alternativt :)
20250203_173445.jpg
Ja det er på framglasset, længst ned til venstre da jeg har en "hule" bag ved stenene, og helt som forventet er hele akvariet hvidt af ditrius eller hvad for noget skidt det eller kan være. Gør ondt nu, men bliver med garanti bedrer.

Jeg skal dog have en anden pumpe derned, da disse giver et meget bredt flow, en Tunze Turbelle® stream 6125 eller 6085 får jeg lede efter.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

#JegErEnIdiot

Den ene pumpe virker ikke efter 12 dage, og at reklamerer kan jeg stoppe op der hvor solen aldrig skinner.
Skal forsøge med en wet side MP40...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

SEK 1095,- senere fungerer pumpen igen :) med en ny wet-side MP40.
Erfarer at 15mm glas og 2 mm kalkalger gør at wet-side falder af om jeg kør pulse mode. Den sidder fast når jeg kør sinus mode, hvilket er fint der den sidder.

Jeg kan informerer om at en original er af en helt anden kvalitet, den vejer nok det dobbelte og er lidt mindre. Nu har den ene pumpe kostet mig SEK 3095,- mod en original til SEK 4995,-

Nu har jeg fået fat i 2 originale MP40 til en fornuftig pris, så 10 nye pumper og rundt 170 000 liters cirkulation i timen så totalt rundt 310 000 liters cirkulation i timen.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Det var ikke i går jeg var herinde, men tro mig at jeg ikke har leget med akvarier, det i den grad at jeg er lidt træt af det.

Min gode akvarieven Svampas valgte efter en tur på intensivafdelingen at det var for meget job at have hans akvarium, han er her 3 uger efter stadig ikke sig selv og har ondt, men det går den rigtige retning.
Han spurgte om jeg kunne gøre det nu jeg har hjulpet så meget gennem de seneste år, og det skulle jeg nok havde sagt nej til, for dealen var at jeg skulle beholde alt, og sælge resten, men så havde han en gæld hos den lokale dealer, så dealen er sikke så god som jeg troede. Ja jeg kommer betale gælden, og det er "min" butik.

Ikke klage, for jeg har fået masser med fin teknik, RE 250 med ny pump og controller, 4*55W TMC UVC, blades * 5 og OR3 * 5. Masser teknik jeg skal teste inden jeg sælger.
Jeg kommer bare beholde 1 fisk, en fisk til SEK 599,- :) en Acanthurus triostegus "Convict Tang" som er indtil umulig at få til at spise, den er L og spiser af hånden.
Ellers har jeg taget hjem de koraller, anemoner og 2 muslinger som er værd en del, resten 95% er 3 forskellige SPS som jeg må smide ut.

En lidt fed oplevelse var da jeg tog en H. magnifica anemone ca. 40 cm i diameter, placerede den i midten, længst bag i akvariet på 30 cm vand hvor den står lidt i "læ" for strømmen. Det tog 6 klovnfisk max 5 minutter at finde den :)

Levende sten kommer jeg også at ta med, vil bytte mit refugium med LS om de kan gøre jobbet med næringen slipper jeg bekymre mig om at rense alger (og min lampe døde).

Problemet jeg har er at der er milliarder med flatworms i hans akvarie, de er Photo syntetiske og deler på sig så ingen æg, og det er jo lidt positivt. Så jeg dipper ALT (ikke anemoner), (note-to-self, dip IKKE Tuxedo og lignende)...
Sten får gå i lavt salt et par dage, derefter i normalt salt, og efter 1-2 uger tester jeg med dipp om der er flatworms.

På søndag skal vi sælge alle fisk fra Svampas akvarium, så der går lidt tid med det. I dag tog jeg fri fra at arbejde med akvarie, og tid til at tænke/planerer, da dette projekt kræver at jeg bygger lidt om i mit kontor = nye muligheder <3.

Mere om dem i næste indlæg.
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Spændende med så meget nyt på en gang!
Du må poste nogle billeder hvis du har tid
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm, extra overløb

External XXL filter...

I som følger ved at jeg er ved at blive vandvittig over alle de partikler jeg har i vandet, har jeg en ny ide jeg gerne vil "bolle" med jer (ja det siger man i Sverige), føles stadig efter 20 år forkert at gå ind i konferencerummet med 10 kollegaer (9 mænd) og "bolle" lidt ideer...

Kort tænker jeg at bygge et overløb "powered by Newton" som skal drive et XXL rullefilter som jeg bygger selv, får jeg plads et XXL filtervat filter, muligt det bliver 2 overløb.

Så et 40 mm PVC rør i akvariet,regulerventil og så XXL mekaniske filter. 12 mm PVC som skal ta luft och om strømmen går.
nyt overløb.jpg
En extra Blau returpumpe da jeg håber kunne få igennem måske 4000 liter i hvert filter.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Thomas.

Har du ikke overvejet at købe et sandfilter system i stedet for, med bag skyl. Vil da gøre tingende noget lettere på dit kæmpe system.😊
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"