Seniorreefer’s Reef - 2025

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Seniorreefer’s Reef - 2025

Indlæg af Seniorreefer »

Denne tråd kommer til at handle om mit NYE reef projekt 2025.

📄If you like to following my tread from last year - 2024, please look at this link:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopi ... 36#p856336

📑❤️‍🔥My return to reefing tread is here. / 2019 - 2023
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=93642

📭 Before my break Old Username (capo) on this forum, back in 2004. Brian(creator of this forum) told me to join , including my 1400l aquarium before ❤️: From 1998-2004: before 1998 i dont have pictures, but my son was born in 1988 so must be back in 1990 my first 128l Reeftank was formed😊
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=88

Please use the translate option in your browser from Danish to your language :heart:

Bitte verwenden Sie die Übersetzungsoption in Ihrem Browser vom Englischen in Ihre Sprache :heart:

Noget nyt skal ske på mit lille lokale Reef.
Mit nuværende setup af decoration, sten osv, runder snart 5 år totalt, med fokus på SPS de sidste 2 1/2 år i nyt akvarie
I kender det sikkert alle sammen. Noget man vil ændre, dekoration, omlægning af stuen osv osv

Nyt akvarie bestilt af et utroligt flot kvalitets akvarie, en ny type fra Decocean

Stay tuned 💝

Information - Dansk
Hvis du er ankommet her fra instagram, vil jeg anbefale at blive bruger her. Det er utroligt nemt. Du vil have mulighed for at se alle mine/brugers billeder.
Information - English
If you have arrived here from instagram, I would recommend becoming a user here. It's incredibly easy. You will have the opportunity to see all my/user's photos.
Information - Deutsch
Wenn du von Instagram hierher gekommen bist, würde ich empfehlen, hier Nutzer zu werden. Es ist unglaublich einfach. Sie haben die Möglichkeit, alle meine Fotos / Fotos des Benutzers zu sehen.
Senest rettet af Seniorreefer tirs 4. feb 2025 10:08, rettet i alt 18 gange.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Re: Seniorreefer’s Reef - 2025

Indlæg af Seniorreefer »

Tanker:

Jeg har erfaret hvor svært det er at give høj PAR til koraller, som kræver det +500 - 600 og samtidig ikke over belyser koraller som acceptere kun 250-350 par, når jeg opbygger mit biotop. Det er selvfølgelig lettere hos en forhandler som har alt i en fragment akvarie i samme højde, men bredde på, så der kan sættes længere væk fra lyset.

Kunne være ligende denne opsætning
IMG_4518.jpeg
IMG_4514.jpeg
IMG_4515.jpeg
IMG_4516.jpeg
IMG_4517.jpeg
Senest rettet af Seniorreefer tirs 3. dec 2024 13:19, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Reserveret
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Det kan jo kun blive godt!
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

Det glæder jeg mig til at følge :D

Du må jo sige hvis du skal af med noget af det "skidt" du har :D
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Re: Seniorreefer’s Reef - 2025 - Akvarie valg

Indlæg af Seniorreefer »

Akvarie valg.

Jeg overvejede kraftigt at få et bygget hos vores dygtige Bima. Nuværende kørende akvarie er fra ham. :biggrin:
Dette akvarie er også special bygget på fabrik, uden at koste en formue. Jeg valgte at få mere bredde på akvariet så jeg kommer op på 65 cm , og ikke standarden 55.

Derudover er kabinettet i aluminium og pvc låger osv.

Jeg har valgt indvendig overløb denne gang, selvom de har udviklet et overløb som ikke kan ses, med dobbelt glas.
Mine pumper kan desværre ikke sidde der, da jeg bruger Ecotech Mp-40 og kopierne

Prisen ligger ikke fast endnu, da den er bygget på mine ønsker, men forventes at komme op i 12-16000. Dette er med alt.
Alle ønsker til akvariet kan udføres. Bare forklar Carsten i Decocean hvordan og han kontakter dem, samt pris

Her er designet
Design
Design
Sump
Sump
I kan se den på dette link

http://www.neptuniancube.com/product/27.html

Årsagen til dette projekt, er jeg vil ændre på min indretning og reducere en smule på mit strømforbrug, så jeg kan reducere antallet af lamper over mit akvarie. Lave et mere åben aquascape, med store udhæng både for SPS og lps arter, samt måske lidt flere fritsvømmende fisk.
Jeg vil undgå højde på aquascapen, så koraller kan gro sig store, uden at komme tæt på overfladen. Mere om det senere

Her er tegninger leveret fra levenradør. Virkelig professonielt
A
A
B
B
C
C
D
D
E
E
F
F
G
G
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Opdatering / Tanker
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg er sikker på at du følger Marasreef, og man kunne jo gå den vej med en fod og så mange forskellige forskydninger i højden. Du nævnte på et tidspunkt noget om en flytning, er det stadig aktuelt og hvordan i forhold til det nye så?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: ons 4. dec 2024 10:10 Jeg er sikker på at du følger Marasreef, og man kunne jo gå den vej med en fod og så mange forskellige forskydninger i højden. Du nævnte på et tidspunkt noget om en flytning, er det stadig aktuelt og hvordan i forhold til det nye så?
Det gør jeg faktisk ikke. Tusind tak for heads up 🥰

Flytning er ikke afgjordt endnu. Mangler overblik over fremtidig økonomi
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Akvarie projektet skrider fremad.

Billeder fra levenradør omkring byggeprojekt af den.
e65a9da4-a32b-4d8f-a42c-681d157ec9bb.jpeg
2c797e5c-1787-4b25-b4d7-b615f2ab5442.jpeg
8f16fce1-1904-4094-ab3d-4b6f61e13987.jpeg
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

Det er altså et fint setup. Jeg går og leger med opbygningen af mit eget, og jeg må sige selvom ideen dengang var at lave et billigere bord, så er den løsning jeg valgte og nu bygger videre på fuldstændig skudt forbi.

Jeg bliver gentagne gange overrasket over, hvad alt det rundtomkring koster. Det er min egen fejl, da man altid kan gå med andre løsninger, Men alt nødvendigt såsom hængsler til låger, mdf/maling/skruer/underlag under akvarie, sump, kabelskjulere/vandbeskyttelse til dumme ting såsom led strip gemt i bakke, røde haner fordi man har et par røde rør, magneter til at holde enkelte plader for at der ser ryddeligt ud, folie fordi der åbenbart ikke må være blå låg på doseringsbeholder fordi alt det andet er sort.

... det løber satme op. 12-16000 for hele det setup - er det stadig budgettet? det virker så fint!
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

tim_rn skrev: fre 6. dec 2024 10:12 Det er altså et fint setup. Jeg går og leger med opbygningen af mit eget, og jeg må sige selvom ideen dengang var at lave et billigere bord, så er den løsning jeg valgte og nu bygger videre på fuldstændig skudt forbi.

Jeg bliver gentagne gange overrasket over, hvad alt det rundtomkring koster. Det er min egen fejl, da man altid kan gå med andre løsninger, Men alt nødvendigt såsom hængsler til låger, mdf/maling/skruer/underlag under akvarie, sump, kabelskjulere/vandbeskyttelse til dumme ting såsom led strip gemt i bakke, røde haner fordi man har et par røde rør, magneter til at holde enkelte plader for at der ser ryddeligt ud, folie fordi der åbenbart ikke må være blå låg på doseringsbeholder fordi alt det andet er sort.

... det løber satme op. 12-16000 for hele det setup - er det stadig budgettet? det virker så fint!
Ja, det er det som jeg har fået fortalt.
Jeg har altid bygget selv, da jeg er jyde, og ikke vil give 30-40k for et red sea eller waterbox, så giver denne en chance.
Carsten fra Decocean , siger det er højt kvalitet, som ikke har været i Europa før.

Når man ser på nettet bliver firmaet også rost. Bla. I US
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Er det en flow måler der sidder på returrøret fra sumpen? og er sumpen lavet af glas eller acryl?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: fre 6. dec 2024 14:35 Er det en flow måler der sidder på returrøret fra sumpen? og er sumpen lavet af glas eller acryl?
Sumpen er bygget i akryl og tror det er en tilbageløbs ventil (kontraventil ) der sidder derinde
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det bliver så godt at få orden på doseringen

Over de sidste 5 år, er der bare kommet flere og flere slanger😱
The chaos
The chaos
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Med inspiration herfra, så har jeg også lagt billet ind på en noget mindre model (M90) fra samme firma nu. Det bliver spændende at se kvaliteten sammenlignet med de andre store spillere på markedet.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Stefan skrev: tirs 10. dec 2024 10:48 Med inspiration herfra, så har jeg også lagt billet ind på en noget mindre model (M90) fra samme firma nu. Det bliver spændende at se kvaliteten sammenlignet med de andre store spillere på markedet.
Det glæder jeg mig til at følge. Hvor er det fedt du også gør det. 👌
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Afslapning foran akvariet fra min hvilestol🥰 Hold fast, det bliver spændende og reducere alle de koraller, til det nye setup
2-1-2025
2-1-2025
Skal snart tages ned for er nyt setup. Stat tuned🫶🏻
https://www.instagram.com/p/DEVYgZwsGzZ ... ZvZGNicA==
steffen.au@gmx.de
Copepod
Copepod
Reactions:
3
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af steffen.au@gmx.de »

Wow, looks amazing. Exciting to see how your new setup comes to be 🤩
SteffenS :f2:
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

steffen.au@gmx.de skrev: fre 3. jan 2025 19:00 Wow, looks amazing. Exciting to see how your new setup comes to be 🤩
Thanks for the kind words🙏

Me to.😱 it’s a little sad to do it, but i have to full fill my dream, about the very beautiful and amazing Acropora reef as close I can get to it.
On This reef I have made a mistake, not to be able to take out corals, and grows all over my stones, so has become very hard to control them.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Som mange helt sikker ved, går jeg meget op i transparente produkter i vores hobby.

Jeg så netop en rigtig god video i Tropic Marin gruppen fra en bruger som har gennemgået forskellige salte og endte op med Tropic Marin Reef Pro salt.

Jeg har selv brugt den i alle min år , i det gamle setup. Kan kun sige tillykke til Tropic Marin 👌🙏 i bund og grund beskrivers der også årsagen til netop vandskift er vigtige.👌

Hvis i vil bruge en 1/2 time på denne video, synes jeg virkelig i får en indsigt i valg, på oplyst grundlag.

***https://www.facebook.com/share/v/19kdV9 ... tid=wwXIfr
IMG_4660.jpeg
Edit: hvis vi tænker os om, findes tilsætninger kun omkring 20 elementer( ICP). Saltet indeholder 72 elementer.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Informations opdatering:

Information - Dansk
Hvis du er ankommet her fra instagram, vil jeg anbefale at blive bruger her. Det er utroligt nemt. Du vil have mulighed for at se alle mine/brugers billeder.
Information - English
If you have arrived here from instagram, I would recommend becoming a user here. It's incredibly easy. You will have the opportunity to see all my/user's photos.
Information - Deutsch
Wenn du von Instagram hierher gekommen bist, würde ich empfehlen, hier Nutzer zu werden. Es ist unglaublich einfach. Sie haben die Möglichkeit, alle meine Fotos / Fotos des Benutzers zu sehen.
Please use the translate option in your browser from Danish to your language :heart:

Bitte verwenden Sie die Übersetzungsoption in Ihrem Browser vom Englischen in Ihre Sprache :heart:
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Icp blev sendt afsted den 30 December , og se ud til først at ankomme til Fauna marin den 7-01-2025

Jeg har haft problemer med at styre min KH og kunne ikke finde årsagen til det. Her til aften fandt jeg årsagen. Automatik er ikke altid godt. Mobius appen har åbenbart slået min KH dosering til af Balling. Ved ikke årsagen, måske en opdate eller ligende.

Dagens tal:
Weekly test
Weekly test
Diagram omkring KH
Kh diagram
Kh diagram
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Endelig kommer Ati med ICP-MS test.
https://shop.atiaquaristik.com/icp-labo ... m-analysis
De sælger dem PT for 40Euro (Normalt 58euro) . Nu må Fauna Marin og Tropic Marin frem i skoende :T

Nu kan jeg kun håbe Oceamo ICP-MS Seawater Analysis kommer ned i pris, indtil TM eller FM kommer med deres :K
Oceamo ICP-MS Seawater Analysis Koster pt 68euro + forsendelse med gls til 130kr :crybaby:
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Spændende alternativ til glasroser og majanos er fundet.

🌟 New Species Alert! 🌟

https://slugsite.us/bow/nudwk186.htm

Check out the Biota captive-bred Spurilla nudibranch, a stunning Aiptasia-eating machine! Watch as this fascinating creature devours pest anemones like spaghetti. Doesn't even chew, just gulps Aiptasia, one after another. They're huge compared to Berghia, so they are absolutely voracious for Aiptasia.

Why we’re excited about the new Spurilla -

These nudibranchs are voracious predators, making them a natural and sustainable solution for tackling pest anemones in your reef tank.

With cerata (finger-like projections) that range from orange to translucent, their appearance reflects their diet and makes them a unique addition to any tank.

These Aeolid nudibranchs, likely Spurilla neapolitana, grow up to 1 - 3 inches and are known for their elongated bodies and cerata, which house extensions of their digestive system. In the wild, they’re found in coastal waters, often near their prey, such as anemones and other cnidarians.

Fun fact: They can store stinging cells (nematocysts) from their prey in their cerata and use them for defense.

Add a Biota Spurilla nudibranch to your reef tank for natural pest control and a fascinating addition to your marine ecosystem. Available now at https://shop.thebiotagroup.com/products ... asia-eater
https://shop.thebiotagroup.com/products ... cctZSrp0Yg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Jeg har virkelig været bekymret efter jeg fragmentere min WD. Gik fra flot til næsten død, blev total grøn, ingen PE overhovedet, kan jeg nu se efter de er flyttet væk fra for kraftigt flow og reduceret det ned på omkring 50000 ll/t ,men fordelt over 6 pumper, ser jeg begyndende tegn på PE og farver igen. For meget flow dræber også koraller
Weekly
Weekly
Alt er ikke eventyr land.

Lidt billeder af WD fragmenter. Ikke pæne, men kommer sig 🥰
A
A
B
B
C
C
Dagens billeder.
Q
Q
W
W
E
E
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Fik lige set tegningerne til min nye sump.

Ærgerligt de ikke kunne levere roller i denne sending til Decocean.

Jeg har besluttet derfor, at anvende en Reeffactory Roller M til det nye system.

Billede af design, som er mega smart.👌
Sump design
Sump design
Ikke sidste men mindst, har jeg været udfordret på flow, gjorde mine Tenius arter trak pollyper til sig, nogle mistede simpelthen spidserne af flowet.

Så her er testen efter reduceret flow.
IMG_1835.jpeg
https://www.instagram.com/reel/DEkvPX_ ... _copy_link
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log.

For ca 2 år brændte jeg en del koraller af, da mobius appen til styring af lamper Ecotech Radion var gået på 100% i en perioden, inden jeg havde opdaget det.

Her til morgen, oplever jeg samme problem som Polo reef også havde set random lys når lamperne er slukket.

Morgenlys som bestemt ikke skal være der😱 , så de fik en reboot, men ikke betrykkende
IMG_4696.jpeg
IMG_4697.jpeg

Har sendt Bug rapport til dem, så må se hvad de skriver tilbage.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Dagen i dag har brug for lidt satire og håb🫶🏻🇩🇰