Men for nu er tanken:
- Indse egne fejl (overtænkning -> mistet motivation -> mindre vedligeholdelse -> grimt akvarie)
- Opstart (done) lille akvarie for at skabe noget brugbart at flytte over
- Øve sig lidt i at optimere alle de mindre sjove ting såsom vandskift, ruderengøring, målinger, opfyldning af ATO-container så fejlene minimeres
- Gå og rent faktisk hygge sig med opbygning af det næste, og ikke skynde sig igennem.
Sådan gik opstarten - har I nogen holdninger til om jeg ødelægger noget for mig selv til fremover?
En opstart skal gå godt. Men 80% indsats fast er bedre end 100% i en måned og 20% de efterfølgende 5.
Så jeg gav mig selv en udfordring. Gør det minimale, mål så lidt som muligt og giv slip. Derfor er opstarten gået nogenlunde sådan her:
1. Få en indkøringssten fra Carsten/Decocean ved et besøg bare for at se butikken og panik over, jo slet ikke at være klar
2. Skynde sig hjem og blande salt næsten uden at måle det (målte første batch nogenlunde, alt tror jeg endte på 1.028. Ups)
3. Sætte lys ud fra det ikke skal blænde baby, der ligger nede foran, pumpe på et random % uden at vide hvorfor og varmelegeme i uden at have et termometer.
4. Fylde osmosevand på efter fordampning med en kop hver aften (glemte det 60% af tiden...) og skifte filtervattet når jeg har lyst (er sket 2x på 2,5 måned)
Sådan ser det ud nu
Det gik og går ret godt. Men mon ikke jeg slet ikke ved, hvordan bakterierne egentlig har det? Jeg har ingen fisk. Jeg har kastet et par testkoraller i
Euphyllia, Blasto, sarcophyton og 3x zoa. Alt trives. Kun Sarcoen er sur efter det første vandskift for en uge siden.
Så nu tænker jeg der skal oppes på stabiliteten. ATO er tilføjet og har kørt en måneds tid. Temperatur er stabil, 24.5. Salt justeres meget langsomt med vandskift 1-2 uger. Kun nitrat og KH måles. KH naturligvis høj (9.5-9.8 grundet for høj salt) og Nitrat holdes på ca. 5, da jeg fodrer en lille smule flakes og ellers korallerne.
(mangler vist lige et full shot. Men ingen bliver imponerede alligevel.

1. tanken da den blev sat op.
2. Et enkelt billede af der hvor der trods alt er et par koraller.
3. En sump! til det nye akvarie. Det er nice. Men jeg ville gerne se om jeg kunne holde fokus på den sorte farve som bliver temaet og udfordringen i det nye underskab. Så jeg folierer lågene..
4. Færdig "folieret". Et hint af det lilla/lyserøde tilbage, som passer fint til farven på NYOS skummeren, der vil stå i - eller refugiumlyset.