Vand -> ATO beholder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Vand -> ATO beholder

Indlæg af tim_rn »

Årets mest lavpraktiske spørgsmål. :D

Jeg spilder ret så ofte vand eller står akavet med en 20l beholder, når jeg fylder min ATO beholder op.

Hvordan får I vand i den uden at hade jer selv hver gang? Jeg overvejer, fordi min ATO, kommer til at være placeret lidt længere inde i skabet, at lave et lille nedløb af pvc rør, hvor jeg kan hælde vand i med en tragt i menneskehøjde uden at ligne quasimodo eller plaske vand rundt i hele skabet.
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8
Postnummer: 8990 Fårup
Saltvand siden?: 2023

Re: Vand -> ATO beholder

Indlæg af Boerdy »

Hej.
Still dunken højer end beholderen og så bruger du en slange :)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg har en 25l dunk med en slange, som går ned i bunden. Så skifter jeg bare hele dunken. Sådan har jeg altid gjort. Tidligere også med en campingpumpe i bunden, da den nemt kan komme gennem hullet. Synes det er alt for besværligt med en fastmonteret beholder som fx et rum i sumpen.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Det er sgu et meget godt spørgsmål Tim 😆

Jeg bruger en 25 L plast dunk med hank hvor der er skåret et stort hul i toppen, så pumpen kunne komme ned. Jeg trækker hele dunken godt ud (slangen fra pumpe til sump er lang nok til dette) og så kan jeg hælde de kostbare ro dråber i UDEN at spilde.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

Jeg ved godt det er lavpraktisk. :D Til mit forsvar synes jeg faktisk vi taler for lidt om de små hacks når vi vedligeholder. Adfærd handler trods alt om gode vaner - og jeg tror der ligger lidt i at hvis folk ikke frygter de små ting, så bliver karene også passet mere.

Slange oppe lyder helt fint. Går kun galt 1/30 gange for mig. ;) Og synes altid udskiftning af beholder har været skidt, da min Tunze ATO altid lige skulle tændes og vinkles meget præcist før den igen kunne suge når den var ude af vand. Gjorde man det ikke, så gik den lydamok som en fjernstyret bil uden at suge vand op.

Jeg har tilgengæld fundet på en alt for dyr og dum løsning jeg lige ser om jeg kan bygge, med en Reef Factory ATO og en tilkobling af vand gennem pvc og en union. Tror det bliver dumt. Overkompliceret. Men jeg gør det! ;)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"