UV farve

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

UV farve

Indlæg af ttkthomsen »

Skulle lige rense mit UV filter og så ville jeg lige kontrollere at rører stadig virkede. Der kunne seje se det lyse lilla, hvilke jeg studse over idet mit lille uv lyser blåt. Er der nogen der ved hvad forskellen er og hvilke far der er bedst?
Vedhæftede filer
IMG_4463.jpeg
IMG_4464.jpeg
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: UV farve

Indlæg af charlie saltvand »

Lilla har længere bølgelængde end den blå.

Pas nu på øjne osv 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Men betyder det at den er "stærke" mere effektiv ved at slå dinoer ned end den blå?

Ja ja ja ja :-)
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Der findes forskellige uv med forskellige bølgelængder og spectrum. Stort set alle UV man kan købe hjælper ikke en dyt mod parasitter fordi de ikke har den rigtige bølgelængde
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Casper M skrev: fre 11. okt 2024 09:08 Der findes forskellige uv med forskellige bølgelængder og spectrum. Stort set alle UV man kan købe hjælper ikke en dyt mod parasitter fordi de ikke har den rigtige bølgelængde
Når jeg tager en slide og fylder den med coolia dinoer så danser de rundt i mikroskopet, hvis de så efterfølgende får 30 sekunder med den lille uv med blå lys, så er alt død på sliden. Men jeg kan af gode grunde ikke lave samme eksperiment med det lilla da det jo er gemt i Deltec røret....

Men igen det var nu mere en nysgerrighed på hvad der der er stærkest/dræber mest hurtigt af det 2 lys.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

Det kan være de er forskellige ift. UV-A, UV-B eller UV-C. De har forskellige bølgelængder.
UV-A = 320-400nm
UV-B = 280-320nm.
UV-C = 200-280nm.
Hvor UV-C vidst er den mest effektive men også mest skadelige hvis du belyser koraller osv. med dem.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Holst skrev: fre 11. okt 2024 10:44 Det kan være de er forskellige ift. UV-A, UV-B eller UV-C. De har forskellige bølgelængder.
UV-A = 320-400nm
UV-B = 280-320nm.
UV-C = 200-280nm.
Hvor UV-C vidst er den mest effektive men også mest skadelige hvis du belyser koraller osv. med dem.
Takker, med dit svar spurgte jeg chatgpt og fik følgende svar, der passer meget godt med hvad jeg ser:

En UV-pære, der lyser i bølgelængden 200-280 nm, udsender det, der kaldes UV-C lys. Denne type lys er uden for det synlige spektrum for mennesker, så det ser normalt usynligt ud for det blotte øje. Hvis der alligevel er en svag synlig farve, kan det opfattes som en meget svag violet eller blålig glød, men det afhænger af den specifikke type pære og materialerne omkring den. UV-C lys bruges ofte til desinfektion og sterilisering, da det kan ødelægge mikroorganismer.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"