Planarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Planarie

Indlæg af glenn_24 »

Hej

Her til morgen inden jeg kørte på arbejde sad jeg lige og kikkede på min ny opsatte balje som nu er 1 døgn gammel jeg få så desværre også øje på noget som jeg med 99% sikkerhed selv vil mene er planarier..

Hvad er jeres mening og råd osb baljen er 1 døgn gammel
Vedhæftede filer
20241004_072711.jpg
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Varde

Re: Planarie

Indlæg af Holst »

Det er hvertfald en fladorm af en slags.
Jeg ville straks forsøge at bekæmpe dem inden du tilfører andet i baljen.
Du kan forsøge at fjerne dem manuelt, men oftest skal der stærkere midler i brug som noget kemi/medicin.
Problemet er med dem at de er giftige når de dør, så derfor ville det være en god ide at få dem bekæmpet allerede nu.
Og fremad skal du selvfølgelig være obs. på disse når du tilfører koraller, sten mm.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Det er planarie. Er der én er der højst sandsynligt flere.

Der er MANGE forskellige typer af dem, ikke alle er lige “slemme”/dårlige men en af de ting de alle gør er at formere sig MEGET hurtigt hvis der er nok næring til dem.

Google dem på engelsk fx her:
https://www.reef2reef.com/threads/flatw ... -1.508612/

Du skriver baljen er 1 altså EN dag gammel? Hvor har du fået sten mv fra…? Det er jo kilden.

Hvis jeg var dig ville jeg sætte mig på hænderne i første omgang og lade være med at komme noget som helst mad/næring/ mv i baljen i lang tid og se om de dør af sult.

Alternativt kan du hælde noget kemi ala red worm remover i akvariet, når der nu ikke er andet liv i akvariet. Kemi vil dog altid sætte systemet “tilbage” da eventuelle gavnlige organismer også dør.
Jeg vil anbefale dig at bruge nettet og læse godt op på det, hvis du vælger at gå den vej 👍🏼

Jeg har selv en art planarier i mit akvarie. Ikke den røde, men en anden art. Jeg fodre godt, så de yngler ret meget. De kom ind i systemet med en koral jeg købte ved en anden.
Mit næste træk er at købe et par gylter af den art som er kendt for at æde dem og se om det kan holde dem nede på et tåleligt niveau.

Ps. Et par af mine blødkoraller som de elsker at sidde på “stokken/stammen” af blir dyppet i RO vand når der sidder mange her. Planarier falder af i løbet af 2 sekunder. Dør…. Men der kan evt sidde og tilbage…?
Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup

Indlæg af glenn_24 »

charlie saltvand skrev: fre 4. okt 2024 07:33 Det er planarie. Er der én er der højst sandsynligt flere.

Der er MANGE forskellige typer af dem, ikke alle er lige “slemme”/dårlige men en af de ting de alle gør er at formere sig MEGET hurtigt hvis der er nok næring til dem.

Google dem på engelsk fx her:
https://www.reef2reef.com/threads/flatw ... -1.508612/

Du skriver baljen er 1 altså EN dag gammel? Hvor har du fået sten mv fra…? Det er jo kilden.

Hvis jeg var dig ville jeg sætte mig på hænderne i første omgang og lade være med at komme noget som helst mad/næring/ mv i baljen i lang tid og se om de dør af sult.

Alternativt kan du hælde noget kemi ala red worm remover i akvariet, når der nu ikke er andet liv i akvariet. Kemi vil dog altid sætte systemet “tilbage” da eventuelle gavnlige organismer også dør.
Jeg vil anbefale dig at bruge nettet og læse godt op på det, hvis du vælger at gå den vej 👍🏼

Jeg har selv en art planarier i mit akvarie. Ikke den røde, men en anden art. Jeg fodre godt, så de yngler ret meget. De kom ind i systemet med en koral jeg købte ved en anden.
Mit næste træk er at købe et par gylter af den art som er kendt for at æde dem og se om det kan holde dem nede på et tåleligt niveau.

Ps. Et par af mine blødkoraller som de elsker at sidde på “stokken/stammen” af blir dyppet i RO vand når der sidder mange her. Planarier falder af i løbet af 2 sekunder. Dør…. Men der kan evt sidde og tilbage…?
Hilsen Charlie

stenene har jeg købe at en privat person her fra forumet og jeg har informeret sælgeren.

det er ikke den røde planarier jeg har er hvist bare billedet der snyder men jeg vil lige kikke på det når jeg kommer hjem.
havde også selv tænkt kemi men jeg er ikke meget for det med kemi hvis jeg kunne blive fri og jeg syntes det er lige volsomt og skulle lukke seksstrivet gylte eller scooterblenny i baljen efter et døgn
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Hvis du vælger at bruge kemi så smid noget aktiv kul i efter behandling så du for giften fra fladormene væk
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg ville personligt lade dem være. Mine er forsvundet for længst - måske mine damsler eller filfisk har taget dem. Væk er de.

For at give dig fuldt arsenal, så er der også en ugiftig metode:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=95769
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"