VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Spørgsmål til flytning
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Tåsinge
Spørgsmål til flytning
Jeg skal nedlægge mine to akvarier og flytte alt indhold over i to nye akvarier. Det er snart 10 år siden jeg sidst har prøvet at flytte akvarie, og jeg kan ikke huske, hvordan jeg rent praktisk gjorde det
Så derfor har jeg lidt spørgsmål som I måske kan svare på: Jeg vil gerne undgå at tage mit ”gamle” saltvand med, da alt skal køres fra Fyn til København og 400 liter vand er upraktisk i bagagerummet. Jeg havde derfor tænkt mig at blande helt nyt saltvand i de to nye akvarier og samtidig tjekke om rørføringerne er tætte. Det nyblandede vand kommer til at stå i de to akvarier med cirkulation på. Et par dage senere vil jeg så pakke al teknik, levende sten, fisk og koraller ned. De levende sten kommer først i og imens bliver koraller og fisk akklimatiseret. Vil fisk og det lidt koraller jeg har, tage skade af det helt nye saltvand? Jeg genbruger mine filtre og levende sten, så de gode bakterier tager vel ikke skade af helt nyt vand?

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: Spørgsmål til flytning
Det lyder som en fornuftig plan. Hvis du tid vil jeg anbefale at skrubbe de de gamle sten rene for alt "snask" i det gamle akvarievand og ligeledes skylle dem godt bagefter i mere rent "gammelt" akvarievand. Pak dem så de holder luftfugtigheden høj. Evt. i dobbelt klare pasticsække.
Bakterier og fisk burde ikke tage skade. Koraller kan altid blive stresset, men de mere hårdføre typer tager det formentligt bare som noget positivt.
Bakterier og fisk burde ikke tage skade. Koraller kan altid blive stresset, men de mere hårdføre typer tager det formentligt bare som noget positivt.
SPS : Stability provides succes
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Med et ordentligt salt tager de ikke skade nej.
Saltet skal være uden tilføjet organisk materiale, da der ikke er en eksisterende biomængde, der kan nedbryde det.

Saltet skal være uden tilføjet organisk materiale, da der ikke er en eksisterende biomængde, der kan nedbryde det.
Tropic Marins danske repræsentant.
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Alletiders så er det det jeg gør
Et lille spørgsmål mere: Kan jeg blande to forskellige saltmærker? Jeg har nemlig en halv spand Red Sea liggende og en næsten uåbnet Blue Treasure.

Et lille spørgsmål mere: Kan jeg blande to forskellige saltmærker? Jeg har nemlig en halv spand Red Sea liggende og en næsten uåbnet Blue Treasure.
- Casper M
- Naso kirurg
- Reactions:
- 4
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Saltvand siden?: 2019
Jeg har ikke god erfaring med nyblandet saltvand.. det er meget agrresivt mod slimlag på fisk og du kan også mærke det angriber din hud hvis du tager hånden ned i det
Jeg ville genbruge 50% af vandet eller så meget som muligt
Jeg ville genbruge 50% af vandet eller så meget som muligt
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Blue treasure er det dårligste salt jeg nogensinde har brugt.
Red sea er det bedste - og naturligt indvundet
SPS : Stability provides succes
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Det er sjovt du siger det! Nu hvor jeg tænker over det, havde jeg kun problemer da jeg brugte Blue treasure ( måske derfor der stadig ligger 20 kg ubrugtnielsk skrev: søn 29. sep 2024 18:00 Blue treasure er det dårligste salt jeg nogensinde har brugt.