Jagten på naturlige metoder til korallers og fisk trivsel gennem forbedret fødekæde
I de seneste måneder har jeg været opsat på at fortsætte jagten på metoder, der er mere naturlige for korallers og fisk trivsel i min reeftank.
Jeg har sammensat en liste over de elementer, jeg mener, er relevante. Nogle af disse metoder er implementeret med tilfredsstillende resultat, mens andre først skal introduceres hen over efteråret og vinteren.
Jeg ser frem til at dele mine observationer og erfaringer med jer, og jeg håber, at dette indlæg vil inspirere til yderligere diskussion og udvikling af emnet.
Du finder mit indlæg her
Hvordan kan man forbedre fødekæden?
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 3460 Birkerød
- Saltvand siden?: 2017
- Geografisk sted: Birkerød, Denmark
- Kontakt:
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
Re: Hvordan kan man forbedre fødekæden?
God og spændende ide Jan.
Det er noget der har holdt mig interesseret i en del år nu. Hjemme i akvariestudiet har jeg den her plakat hængende som forklarer et godt første skridt. Plakaten illustrerer at næringssalte og partikler bindes til polymer (disse skal tilføjes i et akvarie pga den begrænsede størrelse sammenlignet med havet), som optages i fødekæden, først af symbiotiske/gavnlige bakterier og dernæst fisk og invertebrater, som genbruger næringssaltene til væv og vækst. De udskiller selv næringssalte som igen går ind i cyklussen, men i lavere mængde pga optaget.
Så det er en fødekæde der hedder: symbiotiske bakterier -> koraller og invertebrater (zooplankton) -> fisk
Det er noget der har holdt mig interesseret i en del år nu. Hjemme i akvariestudiet har jeg den her plakat hængende som forklarer et godt første skridt. Plakaten illustrerer at næringssalte og partikler bindes til polymer (disse skal tilføjes i et akvarie pga den begrænsede størrelse sammenlignet med havet), som optages i fødekæden, først af symbiotiske/gavnlige bakterier og dernæst fisk og invertebrater, som genbruger næringssaltene til væv og vækst. De udskiller selv næringssalte som igen går ind i cyklussen, men i lavere mængde pga optaget.
Så det er en fødekæde der hedder: symbiotiske bakterier -> koraller og invertebrater (zooplankton) -> fisk

Tropic Marins danske repræsentant.
-
- Reactions:
- 8
- Kontakt:
Ja, det er spændende og logisk nok, selvom det i detaljen kan være svært at forstå for de fleste! Jeg må støtte mig til andre og de produkter, der findes på markedet. Der er sikkert nogle "YouTube for dummies"-videoer, jeg kan se.SamuelChristensen skrev: søn 18. aug 2024 07:17 God og spændende ide Jan.
Så det er en fødekæde der hedder: symbiotiske bakterier -> koraller og invertebrater (zooplankton) -> fisk![]()
Jeg søgte lige og fandt følgende forslag:
Videoer på YouTube:
1. "Marine Biology: Phytoplankton and Their Role in the Ocean" - Denne video forklarer phytoplanktons rolle i havet, hvilket kan give en god forståelse af, hvordan de bidrager til biopolymerer i marine miljøer.
2. "Understanding Biopolymers" - En introduktionsvideo til biopolymerer, der dækker deres egenskaber, anvendelser og betydning i forskellige økosystemer.
Ellers er der jo denne meget pædagogiske video: Se her!
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
Der er også flere fødekæder man kan læne sig op af eller lege med.
Næringssalte -> alger -> snegle og algespisende fisk -> næring til koraller
Carbon dosering + næringssalte -> Bakterier -> næring til filterædere
Tropic Marins danske repræsentant.
-
- Reactions:
- 8
- Kontakt:
Jeg fandt mere information til min glæde - det har jeg delt i min tråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 77#p860577SamuelChristensen skrev: søn 18. aug 2024 09:11 Der er også flere fødekæder man kan læne sig op af eller lege med.