Overvejelse ang. foder / nutrient balance
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
- Saltvand siden?: 2012
Overvejelse ang. foder / nutrient balance
Har haft saltvandsakvarium en del år og ved at have ret godt styr på det.
Pt. Har jeg dog et low maintenance akvarium med blød koraller pga. små børn og mangel på tid.
Jeg tester ikke alverden og vandskifte næsten ikke.. det kører meget stabilt.. tilfører lidt red Sea abv plus engang imellem og har ellers skummer og virkelig meget biohome ultimate
Har altid tænkt at jeg skulle fodrer mindst mulig pga. minimal vandskifte, MEN har observeret over længere perioder hvor jeg ikke har fodret meget og perioder hvor jeg har fodret meget.
De perioder hvor jeg fodrer mest har jeg observeret at der er mindre brune alger og akvariet generelt fremstår mere i balance end modsatte perioder når jeg fodrer lidt..
Handler det mon om at det biohome som jeg har rigeligt af, gør et så godt job at den ekstra næring faktisk er godt til trods for næsten ingen vandskifte?
Pt. Har jeg dog et low maintenance akvarium med blød koraller pga. små børn og mangel på tid.
Jeg tester ikke alverden og vandskifte næsten ikke.. det kører meget stabilt.. tilfører lidt red Sea abv plus engang imellem og har ellers skummer og virkelig meget biohome ultimate
Har altid tænkt at jeg skulle fodrer mindst mulig pga. minimal vandskifte, MEN har observeret over længere perioder hvor jeg ikke har fodret meget og perioder hvor jeg har fodret meget.
De perioder hvor jeg fodrer mest har jeg observeret at der er mindre brune alger og akvariet generelt fremstår mere i balance end modsatte perioder når jeg fodrer lidt..
Handler det mon om at det biohome som jeg har rigeligt af, gør et så godt job at den ekstra næring faktisk er godt til trods for næsten ingen vandskifte?
Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Re: Overvejelse ang. foder / nutrient balance
Jeg tænker det har noget med ulighedenen imellem nitrat og phosfat... Den skulle gerne være 100:1... Har du målt de værdier i dine observertioner?
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Jeg tænker at jeg utrolig gerne vil se det Old School akvarie, be be med sukker på
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Har ikke målt phosphat og nitrat længe og ingen tests på lager...
Men en undring - kan øget næring være med til at skabe den balance?? Det jeg ser med det blotte øje, er mindre brune alger / cyano / dino når jeg fodrer mest... Næsten omvendt verden?
Lidt billeder (har før haft "kælder" sump, som nu bliver brugt til værelse, men som nuværende er rørføring blændet af og venstre kammer er fyldt med biohome ultimate som forfiltreres med alm. filtervat der skiftes hver 3 dag ca. - og som i kan se en (lille) skummer):
Men en undring - kan øget næring være med til at skabe den balance?? Det jeg ser med det blotte øje, er mindre brune alger / cyano / dino når jeg fodrer mest... Næsten omvendt verden?
Lidt billeder (har før haft "kælder" sump, som nu bliver brugt til værelse, men som nuværende er rørføring blændet af og venstre kammer er fyldt med biohome ultimate som forfiltreres med alm. filtervat der skiftes hver 3 dag ca. - og som i kan se en (lille) skummer):
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Helt low key - før haft alverdens forskellige koraller og teknik - nu har jeg sågar flydeventil til mit osmose vand - så ikke et fancy setup overhovedet.. Har en tese om at de godt 30 liter biohome gør en hel del ift. filtrering, men ingen ide

-
- Foxface
- Reactions:
- 13
forresten et cube på 68x68x60 med tilhørende bagkammer, hvor bagkamrene i siden var uden vand, men nu er glasset i bund slået ud for at bruge den del som filter
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Det er et fedt set up! Jeg er på samme vej pt og nyder ikke at skulle tage hensyn til andet end mine fisks behov! Jeg fodre konstant, dvs 3 gange dagligt og i ret store mængder, da jeg har mange og store fisk, så jeg har ikke den store erfaring mht dit spørgsmål, men håber at se mere til dit akvarie
-
- Foxface
- Reactions:
- 6
- Postnummer: 4760 Vordingborg
Jeg tror jeg fodre mere end Tykki. Jeg har kun problemer med cyano i sommermånederne - og jeg mistænker varmen på vandet er årsagen.. andet ville ikke give mening.
Så snart vi rammer efteråret forsvinder cyano igen af sig selv, også står akvariet snor lige i et par måneder.
Jeg har alger på glasset, men ikke på stensætninger eller andre steder.
Jeg har 28 fisk i systemet, hvoraf 8 er store fisk. Ingen snegle eller andet der hjælper med alger.
Der er stor skummer, også dosere jeg selv n03 og po4 for at holde værdierne oppe.
Så snart vi rammer efteråret forsvinder cyano igen af sig selv, også står akvariet snor lige i et par måneder.
Jeg har alger på glasset, men ikke på stensætninger eller andre steder.
Jeg har 28 fisk i systemet, hvoraf 8 er store fisk. Ingen snegle eller andet der hjælper med alger.
Der er stor skummer, også dosere jeg selv n03 og po4 for at holde værdierne oppe.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg tror ikke din tese med det biohome ultimate er helt skæv. Biologisk filtrering kan klare en del næringsstoffer.
Jeg har selv et cryptic zone filter på og det er også med til at holde styr på mine næringsværdier.
Fornyer eller topper du op med bakterier ind i mellem?
I et almindeligt rev som mit anbefales det, at man tilsætter de gode bakterier med jævne mellemrum. Dette for at udkonkurrere de dårlige/negative bakterier (cyano feks) i kampen om føden.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Det gør jeg faktisk ikke