Forhandletsiruationen i dag

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Forhandletsiruationen i dag

Indlæg af Jerslev »

Decocean har ferielukket og oceanreef har stort set intet på lager. Er han ved at gå ned?. Hvor skaffer man aquaforest Magnesium og Calsium eller ditto Tropic Marin. Bruger All for Reef

Og lidt of topic. Har svært ved at opretholde Mg niveauet og tilsætter næsten dagligt 60g Opløst magnesium fra AF. Alligevel ligger den på omkring 930. Kh omkring 9 og Calsium på ca 500?
What to do?
Kører med CO2 scrubber fra ATI. PH er på 8,24 her til middag
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Forhandletsiruationen i dag

Indlæg af SamuelChristensen »

Tropeland har All-For-Reef på hylden.

Angående din Mg - så ville et dejligt stort vandskifte være en god ide til at balancere niveauerne, som du så kan vedligeholde bagefter eksempelvis med All-For-Reef.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jerslev skrev: tirs 16. jul 2024 11:08 Decocean har ferielukket og oceanreef har stort set intet på lager. Er han ved at gå ned?. Hvor skaffer man aquaforest Magnesium og Calsium eller ditto Tropic Marin. Bruger All for Reef
Mener stadig at webshoppen har åbent hos Decocean… det har han i hvertfald skrevet til mig…
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Hvor stort vandskifte er tilstrækkeligt? Har 350 liter
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Så meget du kan. Og måske teste dit nye vands Mg? Det er mærkeligt den er faldet så langt. :)
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Jerslev skrev: tirs 16. jul 2024 11:08 Decocean har ferielukket og oceanreef har stort set intet på lager. Er han ved at gå ned?. Hvor skaffer man aquaforest Magnesium og Calsium eller ditto Tropic Marin. Bruger All for Reef

Og lidt of topic. Har svært ved at opretholde Mg niveauet og tilsætter næsten dagligt 60g Opløst magnesium fra AF. Alligevel ligger den på omkring 930. Kh omkring 9 og Calsium på ca 500?
What to do?
Kører med CO2 scrubber fra ATI. PH er på 8,24 her til middag
...og, du er sikker på dit testsæt virker og viser korrekt?
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Nu kom der ikke nogen respons på hvorvidt testsættet måler korrekt....men..
trådstarter oplyser at han bruger All for Reef, hvis det er korrekt, undrer det mig meget at værdierne er helt henne i skoven (så ringe troede jeg alligvel ikke det var).
Jeg er sku ikke imponeret over det skod produkt, hører igen og igen hvor skæve værdier der opstår.
Jeg holder på at det er bedst at dosere hvert element for sig.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Suroma skrev: tors 18. jul 2024 16:50 Nu kom der ikke nogen respons på hvorvidt testsættet måler korrekt....men..
trådstarter oplyser at han bruger All for Reef, hvis det er korrekt, undrer det mig meget at værdierne er helt henne i skoven (så ringe troede jeg alligvel ikke det var).
Jeg er sku ikke imponeret over det skod produkt, hører igen og igen hvor skæve værdier der opstår.
Gad vide hvad det er du vil opnå med din attitude?

Vil du diskutere kemi?

Vil du have en vareprøve så du kan prøve det selv inden du udtaler dig sådan der?

Andet?
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

SamuelChristensen skrev: tors 18. jul 2024 18:35
Suroma skrev: tors 18. jul 2024 16:50 Nu kom der ikke nogen respons på hvorvidt testsættet måler korrekt....men..
Gad vide hvad det er du vil opnå med din attitude?

Måske at blive oplyst om hvordan et produkt som du roser til himlen, kan frembringe så skæve værdier...

Vil du diskutere kemi?

Nej, det har jeg ikke brug for, jeg holder med nemhed mine værdier på rette plads.
Hertil bruger jeg rene salte fra Aquafair, eller tilsvarende. (Det virker)

Vil du have en vareprøve så du kan prøve det selv inden du udtaler dig sådan der?

Nej tak, jeg klarer mig fint uden.
Kik på nettet, diverse forum beretter om samme problemstilling, dermed ikke sagt at det ikke virker for andre.
Personligt tror jeg det ville fungerer langt hen ad vejen i små Nano akvarier.

Men som den ekspert du er på området, kan du så ikke forklare hvorfor det går så galt med skæve værdier for nogle?
Og dit råd om vandskifte, synes jeg er et dårligt et af slagsen, der skal skiftes 80 % for at nå 1250 mg/l Mg.
Så stort et vandskifte ville jeg ikke turde.

Men smart at sælge et produkt som i dette tilfælde laver skæve værdier for derefter at råde til stort vandskifte... så kan der også tjenes penge på salt.
Jeg forstå godt trådstarter ville rette op med magnesium fra AF eller et andet mærke som gør det samme.

Vil lige nævne, at jeg selv bruge diverse fra TM, så selv jeg er ikke overbevist hader.....

Andet?
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Det er altså mærkeligt det her.

Du kender ikke historikken i akvariet, du ved ikke hvorfor Mg er lav. Du ved ikke hvor længe eller hvordan AFR er brugt. Du ved ikke om saltet har lav Mg, du ved ikke om testsættet er dårligt eller brugt forkert. Der er mange variabler du ikke kender.

Du laver altså nogle ufærdige konklusioner og blander noget mudder og træls attitude i.

Det vil jeg ikke bruge tid på. :)

Trådstarter kan spørge om support til brug af produktet hvis trådstarter vil. Og så vil jeg meget gerne hjælpe. Der er mange herinde der bruger AFR, men de har af en eller anden grund ikke særlig lyst til at fortælle hvor glade de er for det i det åbne forum. Gad vide hvorfor?

Du er ikke interesseret i produktet tilsyneladende. Hvis du bliver det, skriver du bare, men det skal foregå ordentligt og sobert.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det er en interessant debat I har gang i.
Interessant i første omgang, fordi lige Mg er et uregerligt stof/salt at have med at gøre. Det skyldes hovedsageligt at det, som så mange andre stoffer i vores vand, binder sig hurtigt og ufravigeligt til det det nu kan. Derfor er Mg målinger svære 100% at fæste lid til.
Jeg kan få målinger der indikerer, at jeg mangler Mg big time. Så tilsætter jeg det og så har jeg ikke behov i et halvt år - måske. Udfordringen med Mg og målinger er, at Mg binder sig til den ledige Kh der er tilstede og den mængde kender man ikke. Når Kh binder Mg, så kan man ikke måle den, for nu er den jo optaget.
Jeg har selv prøvet at mangle Mg (som nævnt). Så tilsætter jeg feks 100 gr. (bruger balling salte) og der sker ikke en skid. Så tilsætter jeg 200 gr, samme resultat. 200 gr mere og så rykker den sig lidt. Tilsætter lidt mere og så ryger den ud af skalaen.
Det er den såkaldte ketchup effekt. Som når man vil komme ketchup på spaghetti. Man vender forsigtigt bunden i vejret på flasken og der kommer ikke ret meget, men pludselig kommer det og så har man ketchup ud over det hele. Sådan virker Mg.
En god ven af mig der har biolog baggrund sammenlignede det med, at du hælder 1L vand i en 60L beholder hver dag. Det går fint - indtil dag 61, så har du vand ud over det hele - men du har stadig kun hældt det i du plejer og har gjort i 60 dage.
Derfor tror jeg det er en vanskelig debat, at finde en tilfredsstillende ende på.

Jeg vil dog sige, at hvis jeg fik så lav en måling på Mg, 930 er en lav måling, så ville jeg teste igen. Er den stadig så skæv, ville jeg prøve med et andet/nyt testsæt. Det gør jeg med alle de målinger jeg selv laver.
Vores testsæt bliver ukorrekte med tiden. Hvis man måler regelmæssigt (ugentligt) åbnes og lukkes reagent beholderne mange gange og er testsættet måske ikke helt nyt, så kan nøjagtigheden skride.
Har selv prøvet det, godt nok med Ca, men det er hip som hap. Jeg fik en skæv måling som jeg var overbevist om ikke passede. Tog et nyt testsæt i brug og nu passede værdien bedre. Det ville jeg prøve som det første.
Ellers er de 60gr daglig tilsætning for lidt. Det er ikke unormalt at skulle tilsætte ret store mængder Mg. Når værdien er kommet op, så kan du godt komme ud for at den ikke skal reguleres i en længere periode.

Omkring AFR, så kender jeg ikke produktet. Jeg er umådelig forsigtig med at udtale mig om produkter, jeg ikke selv har prøvet og jeg har ikke prøvet AFR eller andre af den slags produkter.
Personligt er jeg ikke til disse all round produkter, men derfor kan de jo godt fungere glimrende og andre kan være glade for dem. Jeg kender reefere der bruger andre af disse produkter og de er glade for dem. Og det er jo fint, vi behøver ikke at bruge det samme alle sammen.
Og jeg tror ikke, at nogle af de velrenommerede virksomheder laver produkter der ikke virker og slet ikke at de har en negativ effekt. Oplever man noget negativt, kan der være forhold i akvariet, hos akvaristen, andre ting der tilsættes, som har en indvirkning på oplevelsen. Med så mange ubekendte, har jeg ingen forudsætninger for at vide om det spiller ind.

Forøvrigt, så kommer jeg i tanke om en måde, hvormed man muligvis kunne kontrollere Mg. Man kunne bruge kelateret Mg. Men mig bekendt bruger man ikke kelateret Mg. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det. Man brugte det på et tidspunkt til Ca, men det tror gav nogle udfordringer med feks SR. Men det er en helt anden historie. Bare en pludselig indskydelse.

Edit: Kommer lige i tanke om, at vi havde en hyggelig debat på TM forummet. Jeg spurgte ind til nogle andre sporstoffer. Her forklarede Samuel, at de var blandet ret konservativt, så evt nye ikke kom til at lave ravage ved at få tilsat for meget. Det kan være tilfældet med AFR, at Mg også er forholdsvis lavt så man ikke ender op med forhøjede værdier. Det kunne jeg faktisk godt forestille mig, for Mg er svært at ramme præcist. Så hellere lidt for lidt og så justerer efter det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

nu kører jeg selv AFR og er meget tilfreds med stabilieten... Men har jeg kun ca 180 liter med mixed reef
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Takker for input,de gode og konstruktive, som jeg håber kan gøre os alle klogere . Jeg tør ikke udtale mig om AFR. Dertil er mine erfaringer for få. Jeg har skiftet testsæt og tilført mere Mg, så den sidste måling lå på 1150. Har været bortrejst et par dage, så er spændt på måling i morgen.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Jerslev skrev: lør 20. jul 2024 18:10 Takker for input,de gode og konstruktive, som jeg håber kan gøre os alle klogere . Jeg tør ikke udtale mig om AFR. Dertil er mine erfaringer for få. Jeg har skiftet testsæt og tilført mere Mg, så den sidste måling lå på 1150. Har været bortrejst et par dage, så er spændt på måling i morgen.
Du er meget velkommen til at skrive privat hvis du har spørgsmål, tvivl eller andet omkring brugen af produktet. :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"