Vandfiltering ind der kommer i akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
nask1997
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
8
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2021

Vandfiltering ind der kommer i akvarie

Indlæg af nask1997 »

Hej

Er der noget af jer der har overvej at bruge såden et filter her https://www.planta.dk/shop/eco-grow-240-2526p.html

I stede for et osmose filer ?

Jeg syntes der går for meget vand til spille med et osmose filer, men min KH bliver før høj ved at bruge poste vand, jeg har set/høre om flere der bruger postevand med godt resultat, man der er maget kalk i vandet i Næstved tænker det må være der for KHen driller med ret postevand

Jeg kan ikke finde noget på nettet om noget der gøre andre end at bruge osmosevand, jeg har dog set at Tidel garden bruge regnvand men om det er smart i Danmark har jeg ikke undersøge nærmer hvad gør i andre og hvilke tanker har i gjort jer ?

Hilsen Peter
Suroma
Reactions:

Re: Vandfiltering ind der kommer i akvarie

Indlæg af Suroma »

Det kan ikke sammenlignes med hvad der fjernes fra vandet med RO.
Og kh fjerner det ikke...
Bruger selv RO med ionbytter koblet på, så er vandet så rent som det kan blive under vores alm. forhold.
Det du kikker på er bare et sedimentfilter og aktivkulfilter, og hvem ved hvilken kvalitet kullet er???
nask1997
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
8

Indlæg af nask1997 »

Tak for dit svar, det var det jeg ikke kunne blive helt klog på.

Kan man lave en midler filtrering en RO filtrering også stadig have vand der kan bruges ?
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

nask1997 skrev: søn 7. jul 2024 19:15 Tak for dit svar, det var det jeg ikke kunne blive helt klog på.

Kan man lave en midler filtrering en RO filtrering også stadig have vand der kan bruges ?
Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men det bedste spareråd jeg kan gi' er køb et osmoseanlæg der kører 1:1 eller bedre.
Det jeg har laver 7500 liter i døgnet med et forhold på 1:0,85 osmose:spildvand.

Desværre koster saltvandshobby penge, men jeg tror vandspildet er er den mindste post på det budget.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Jeg har også enormt svært ved at fatte pointen!??? Hvis det er et klimaspørgsmål , så begynd at samle på elastikker eller lig, for sådan en balje skal bruge lidt grej og strøm for at køre rundt ! Spildevand ???? Hvor herre bevars altså, det kostet O og en skid i forhold til alt andet der skal bruges penge på her! Gi bare gas med det skide vand!
nask1997
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
8

Indlæg af nask1997 »

Jeg kan forstå på det i skrive at jeg bare skal købe en støre anlæg så det er mindre vand spild

Det er ikke for at spar penge eller passe på klimaet

Hele tanke er opstår fordi jeg syntes det tage lang tid og lave vand med den anlæg, jeg har derfor tænkte på om det kunne gøre med mindre vandspil og der med mere vand hurtigere

At jeg så ikke forset at min telefon rette ord til andet kan kun beklage

Tak for jeres
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Tag der ikke så tungt Peter. De herrer har hjertet på rette sted når de rådgiver.

Der er 3 veje som virker.
Osmosevand, hanevand eller vand fra de åbne danske farvande.

Hvis jeg boede i Hanstholm ville jeg bruge havvand.
Nu bor jeg i Århus og brugt hanevand i snart 20 år.
Jeg brugte osmosevand 1 års tid og brugt 4k på et osmoseanlæg 1:1. I min balje kan man ikke se forskel. Jeg har både mange fisk og mange koraller
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Tidal gardens bruger ganske rigtigt regnvand.
Men de har så vidt jeg husker, en større rensnings proces af vandet, inden de bruger det. Så det er ikke bare lige at komme det i.

Jeg bruger selv kun regnvand til mine palmer og andre eksotiske planter, men de har slet ikke de samme krav til vandet, som vores sarte økosystemer i akvariet har.
Desuden får palmerne i forvejen masser af regnvand, så ingen forskel.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nask1997
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
8

Indlæg af nask1997 »

Når kun i salt i et par og ellers har jeg ferskvand i 25år jeg ved at det er en hobby der koster og der gør mig ikke så meget jeg tænker blot i alternativer og ønsker at høre om andre gør det, jeg syntes ikke riget det virker man vand fra hanen, når over jeg at sætte et system mere op, der kun være klovnfisk og anemoner, hvis så kunne “nøjes” eller let rense vand vil det være nemmer i hverdagen.
nielsk skrev: man 8. jul 2024 13:54 Tag der ikke så tungt Peter. De herrer har hjertet på rette sted når de rådgiver.

Der er 3 veje som virker.
Osmosevand, hanevand eller vand fra de åbne danske farvande.

Hvis jeg boede i Hanstholm ville jeg bruge havvand.
Nu bor jeg i Århus og brugt hanevand i snart 20 år.
Jeg brugte osmosevand 1 års tid og brugt 4k på et osmoseanlæg 1:1. I min balje kan man ikke se forskel. Jeg har både mange fisk og mange koraller
nask1997
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
8

Indlæg af nask1997 »

Jeg ville heller ikke ture bruge regnvand før det har køre igennem et eller anden form for filter, der for har jeg ikke undersøget vidre den vej.

Tak for dit svar

crazy seahorse skrev: man 8. jul 2024 18:26 Tidal gardens bruger ganske rigtigt regnvand.
Men de har så vidt jeg husker, en større rensnings proces af vandet, inden de bruger det. Så det er ikke bare lige at komme det i.

Jeg bruger selv kun regnvand til mine palmer og andre eksotiske planter, men de har slet ikke de samme krav til vandet, som vores sarte økosystemer i akvariet har.
Desuden får palmerne i forvejen masser af regnvand, så ingen forskel.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"