Bolus

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Suroma
Reactions:

Bolus

Indlæg af Suroma »

Jeg undrer mig en del over, at emnet omkring Bolus dosering ikke er nået til Saltvandsforum.
Hele verden snakker om det, men ingen har taget emnet op herinde?
Det handler i grove træk om at hele ens kH forbrug tilsættes på en gang, i stedet som de fleste gør, fordelt over døgnet.
Samtidig tilpasser man lyset.

Advarsel... Begynd ikke før du er helt sikker på hvordan det fungerer, bruges der ikke bikabonat, kan det få fatale følger.

Fordelene er:
Øget pH stabilitet omkring 8,2-8,3
Øget koral vækst og bedre farver
LPS står meget mere "kødfulde"

Kom ud af busken og bidrag med jeres synspunkter....

Og ja, jeg har været med på vognen i en længere periode.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Bolus

Indlæg af nielsk »

Det lyder spændende! Kan du ikke hjælpe os med mere oplysning og personlig erfaring
SPS : Stability provides succes
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

nielsk skrev: søn 23. jun 2024 00:13 Det lyder spændende! Kan du ikke hjælpe os med mere oplysning og personlig erfaring
Claude fra Fauna Marin har levet en video på engelsk, se den... der er mange gode forklaringer.

Jeg har fået en mere flad kurve på min pH og denne ligger højere end før.
Co2 scrubber er skrottet, så allerede der er der penge at spare.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Når du beskriver flad kurve.

Hvad taler vi om af min/Max værdi over dagen, dokumenteret ?
Har det en betydning, på ens koraller, når andet system allerede kører mere eller mindre perfekt.

Har du et billede af før/efter brug af metoden på samme koral, eller er der dokumenteret videnskabeligt grundlag for forsøget.
Er der garanti på den nye metode ikke dræber skrøbelige Acropora Tenius arter, når den anvendes, eller dumper man alt KH i blinde, og håber det bedste. Det er så nemt at sige en metode er det nye mirakel middel, men det er ikke producenten som betaler Eks. 100000kr i døde koraller, hvis metoden nu ikke virkede over tid

Årsagen til jeg spørger er:

Personligt har jeg i mange år hørt den ene metode efter den anden, men i bund og grund er det bare Hans-Werner Balling metoden i nye fåreklæder, og mange har ikke engang dokumenteret virkningen. Ingen videnskab over, bare marketing.

Den hypede Moonshiner metode, Modernreef, Triton osv osv, Balling Light, Gammel Balling metode, ny Balling metode , allforreef, reef4all jeg kunne næsten blive ved med nye metoder.

Ps. Har set filmen, og af en eller anden årsag kan man kun anvende FM Balling light til metoden, og der hopper filmen af og den bliver kommerciel

This is Just one reefers opinion ❤️
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Seniorreefer skrev: søn 23. jun 2024 21:32 Når du beskriver flad kurve.

Hvad taler vi om af min/Max værdi over dagen, dokumenteret ?
Har det en betydning, på ens koraller, når andet system allerede kører mere eller mindre perfekt.

Ja, udsving er blevet mindre fra bund til top, samtidig er min ph generelt stigende.

Har du et billede af før/efter brug af metoden på samme koral, eller er der dokumenteret videnskabeligt grundlag for forsøget.

Nej, det har jeg ikke. Jeg laver sjældent billeder i akvariet.

Er der garanti på den nye metode ikke dræber skrøbelige Acropora Tenius arter, når den anvendes, eller dumper man alt KH i blinde, og håber det bedste.

Selvfølgelig er der ingen garanti, det er der ikke på nogen af de metoder der anvendes.

Det er så nemt at sige en metode er det nye mirakel middel, men det er ikke producenten som betaler Eks. 100000kr i døde koraller, hvis metoden nu ikke virkede over tid

Helt enig, derfor har man jo også et valg selv, der er ingen der siger dette er det eneste det dur.

Årsagen til jeg spørger er:

Personligt har jeg i mange år hørt den ene metode efter den anden, men i bund og grund er det bare Hans-Werner Balling metoden i nye fåreklæder, og mange har ikke engang dokumenteret virkningen. Ingen videnskab over, bare marketing.

Den hypede Moonshiner metode, Modernreef, Triton osv osv, Balling Light, Gammel Balling metode, ny Balling metode , allforreef, reef4all jeg kunne næsten blive ved med nye metoder.

Ja, der er mange meninger og metoder, derfor vælg det du tror på.

Ps. Har set filmen, og af en eller anden årsag kan man kun anvende FM Balling light til metoden, og der hopper filmen af og den bliver kommerciel

Dette er ikke korrekt, Claude siger det virker med Balling Light fra FM, han siger også at det virker med alle andre natriumhydrogencarbonat tilsætninger. Han tager afstand fra at komme med anbefalinger af og/eller fraråde andre "mærker"
Det kan få fatale følger, hvis man prøver med karbonat eller hydroxid.
Kun bikarbonat kan anvendes.
Årsagen til den øgede vækst mv. er at alt karbonat er tilstede når lyset starter det samme gælder for halogene sporestoffer og så det faktum at der kommer mere lys på de første 2 timer.
Men alle skal selv overveje for og imod. For dem som har det bedst med det de kender og hvor tingene fungerer, kan jo bare blive ved det.
Selv har jeg ikke rigtig noget highend acropora, mit akvarie er domineret af mange alt for store fisk.
Men der er efterhånden rigtig mange der er skiftet til metoden, det hele er jo nyt, så man kender selvsagt ikke langtidseffekten.

Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg kan godt se ideologien.
Prøv at vende den om til at der tages en teori som er helt anderledes end naturen, derefter påstå uden dokumentation mere vækst, mere farve bedre pH, name it, uden at have undersøgt det og lagt billede dokumentation
Edit: det er i min optik, at gamble med andre mennesker investering, uden at have ansvar

By reference:
IMG_1529.jpeg

EDIT. Reference for dem som ikke kan se billede
Dear all,

I saw a video about bolus dosing by Fauna Marin (in german). The idea there is to dose the whole dose of KH in the morning 30mins before lights on and then start the light directly at 120% to then decrease throughout the day. The idea is to get a pH boost right at the beginning of the day. FM says this is only possible with their balling light system since it contains bicarbonate which avoids precipitation compared to carbonates.
I was just wondering, why it would be superior to other systems as long as you have a high pH throughout the day?
Has anyone heard about this method or tried it already? They say there is no need for sodalime for the skimmer or kalkwasser anymore because it boosts the pH enough. Their mentioned target level is >8.2.

Kind regards,
Dominik
Senest rettet af Seniorreefer man 24. jun 2024 08:53, rettet i alt 1 gang.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Seniorreefer skrev: man 24. jun 2024 05:31 Jeg kan godt se ideologien.
Prøv at vende den om til at der tages en teori som er helt anderledes end naturen, derefter påstå uden dokumentation mere vækst, mere farve bedre pH, name it, uden at have undersøgt det og lagt billede dokumentation

By reference:
IMG_1529.jpeg
Du kan ikke sammenligne naturen med et akvarie, der er meget stor forskel.
Dokumentationen er ikke videnskabelig, men mange både i Tyskland og England som var de første der red med på bølgen, oplever vækst, farve, og umiddelbart sundere koraller. Når lyset tændes, er der mere co2 tilstede som kickstarter photosyntesen i korallerne. Ideen kommer jo egentlig fra dengang man doserede manuelt, og ikke havde samme udfordringer med bl.a. pH.
Der er mange der bruger det og nogle endda gennem en årerække. Tag f.eks Vivarium i Karlsruhe, nok det flotteste offentlige koralrevsakvarie i verden, Johann Kirchhauser som er leder på stedet, doserer kh hver 3. dag, sådan har det fungeret i 8-9 år.
Toms korallen i Berlin har så vidt jeg husker i hvertfald en koralø hvor han bruger det.

Men jeg forstå godt den skepsis der er, mon ikke det samme var gældende med alle de andre metoder der er/har været gennem tiden.
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af madsjeppe01 »

Det kan man netop godt Suroma. Der skal de samme betingelser til for at skabe liv. Et akvarie afspejler havet, og omvendt. Jeg hopper ikke på den der metode, det virker bare som et salgstrick.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det kunne være spændende og få en marinebiolog til at kommentere på de påstande. Desværre er en af de dygtigste, jeg har mødt ikke aktiv herinde mere, med speciale i koraller.

Er årsagen stabilitet, frem for metode.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Her er en LANG tråd på reef2reef om emnet. (22 sider).
Husk det er primært Amerikanere der udtaler sig, som vi alle ved er de fleste af den ikke rigtigt kloge (jeg tænker på at de stemmer på Donald…😳🤯‼️)
Men, der er lidt guldkorn i nogle af indlæggene.
Randy F H har IKKE meget fidus til metoden.

https://www.reef2reef.com/threads/bolus ... 04/page-22

Heyyy
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev: man 24. jun 2024 07:11 Her er en LANG tråd på reef2reef om emnet. (22 sider).
Husk det er primært Amerikanere der udtaler sig, som vi alle ved er de fleste af den ikke rigtigt kloge (jeg tænker på at de stemmer på Donald…😳🤯‼️)
Men, der er lidt guldkorn i nogle af indlæggene.
Randy F H har IKKE meget fidus til metoden.

https://www.reef2reef.com/threads/bolus ... 04/page-22

Heyyy
God tråd og havde tiden til at se den igennem :wink:

Randy Holmes-Farley
I am shocked that a company puts out such utterly and grossly incorrect ideas. They need to send someone at the company to study chemistry before spouting nonsense.

I’m on a phone now and it’s hard to write long passages, but surely such misleading info deserves a long and detailed response.
Her er hans response til hele denne ide.
Instead of trying to respond to words on a video, I’ll respond to this document from FM which contains lots of incorrect facts. I’ll copy sections and respond to them in upcoming posts:

https://www.faunamarin.de/wp-content/up ... 5_24__.pdf
Del2:
When the Bolus is dosed there is an adjustment made to the carbonate chemistry in your tank, this is using a completely natural phenomenon where the bicarbonate dosed is converted to a small amount of carbonate but a large amount of carbonic acid. The effect of this is to increase the pH, but the alkalinity will not go up as far as you might expect.

so many conceptual problems with that.

The first is easily verified by ANY reefer: add bicarbonate and pH drops a small amount. Not the pH rise they say.

As to the alk claim, that is so obviously wrong even if the false claim about making lots of carbonic acid is correct.

That process is;

HCO3- + H+ —> H2CO3 (carbonic acid)

That is obviously a net neutral process as it relates to alkalinity. The alk on the left is zero (+1 for bicarbonate and -1 for H+) and is zero on the right (carbonic acid has exactly zero alk).

In reality, one can look at a graph of the speciation of the carbonate system components as a function of pH to know how much of each us present, and what any added component, such as bicarbonate) will turn into at that pH.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bjerrum_plot
Such a graph is called a Bjerrum plot
And one can see that unless the pH is starting well below 7.5, there is more carbonate than CO2/carbonic acid, and thus the added bicarbonate turns more into carbonate than carbonic acid. That net conversion to carbonate is also net alk neutral, but lowers pH

HCO3- —> CO3- - + H+
Del 3:
if you have been previously dosing kalkwasser or high pH carbonate solutions, it will take extra time for the Bolus to settle down, this is the process of rectifying the damage that has been done to the buffer system. The Bolus will heal that damage over time, this can take a number of weeks, maybe months.

Hogwash. That damage is purely a figment of their advertising manager. It has absolutely no basis in reality.

As noted in the Bjerrum plot above, all components of the carbonate system are determined exactly by pH (determines the ratio of them all) and total alk (determines the absolute values of them at fixed ratios).

The components come into equilibrium as fast as the additives mix into the water. It takes far less than a second to equilibrate them.

I have no idea where they got this damage idea or what process they are imagining takes months.
Del 4:
A ‘broken’ buffer system?
If your tank has been using high pH dosing solutions based on carbonates or hydroxides there
is a good chance that your buffer system may be in a poor condition. When your buffer system is not working properly there can be the following indicators:
The tank is unable to maintain a good pH without constant dosing of the high pH additive.
Try not dosing your alkalinity or kalkwasser and observe the pH, if the tank is unable to maintain a reasonable pH then you may have an issue with your carbonate buffer system.
If you are dosing a high pH additive but the pH is no longer being raised. This is a common issue with long-term use of Kalkwasser

I have no idea where they got this fantasy from, but none of it is remotely true for the reasons outlined in the previous post.

Presumably they use meaningless words like broken to disguise the fact that they cannot actually describe the problem in a scientific way.
Del 5:
The Bolus method is a viable means of ‘repairing’ your carbonate buffer system. This happens over time and slowly re-builds the carbonic acid pool allowing the tank to regulate the pH chemistry without the need for high pH additives.
Hydroxides tend to have the worst effect as carbon dioxide/carbonic acid is taken up directly by the hydroxide and forms a carbonate ion. Constant depletion of the carbonic acid pool by regular dosing of high pH solutions will cumulatively reduce the amount of carbonic acid available to the buffer system and cause instability in the equilibrium, causing constant re-balancing. Ultimately the buffer system fails to perform
the task of absorbing changes in pH leading to, in extreme cases, a pH crash and
often tank failure.

Carbonic acid is not an important driver of buffering or pH stability unless the pH is very low. Buffering if normal seawater above pH 7.5 is dominated by the bicarbonate/carbonate buffer system, not the carbonic acid/bicarbonate system. I have an entire article on the buffering if seawater, but in short, the closer you are to the pH of equal concentration of the two parts if the buffering pair, the more effective is the buffering.

The bicarbonate/carbonate pair has equal concentrations at pH 8.9, and the carbonic acid/bicarbonate pair has equal concentrations at pH 5.8. Thus, at any pH above 7.35, the bicarbonate/carbonate system dominates, and at pH 8.0, the buffering from carbonic acid/bicarbonate is very small.
Jeg synes som, en ydmyg dødelig reefer, bruger jeg aldrig en metode eller dosering, uden videnskabeligt grundlag. Jeg synes personligt ovenstående gør jeg ser alarmklokkerne ringe overalt.

Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Lækkert med nogle synspunkter, og lidt aktivitet på et ellers sommerdødt forum :-)
Som jeg forstår det, er Randy HF meget uenig i kemien omkring det. På det punkt er han sikkert stærkere end mange andre.
Men det er stadig et faktum at en del akvarister siger de oplever en god effekt, mig selv inkluderet.
Det bliver spændende at se hvor det bevæger sig henad....
Jeg vil også lige nævne at jeg ikke bruger Fauna Marins kh, men den fra Henry (Aquafair) Dette er Natriumhydrogencarbonat.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Suroma skrev: man 24. jun 2024 14:29 Lækkert med nogle synspunkter, og lidt aktivitet på et ellers sommerdødt forum :-)
Som jeg forstår det, er Randy HF meget uenig i kemien omkring det. På det punkt er han sikkert stærkere end mange andre.
Men det er stadig et faktum at en del akvarister siger de oplever en god effekt, mig selv inkluderet.
Det bliver spændende at se hvor det bevæger sig henad....
Jeg vil også lige nævne at jeg ikke bruger Fauna Marins kh, men den fra Henry (Aquafair) Dette er Natriumhydrogencarbonat.
Absolut dødt Forum i denne skønne sommervarme😊 og godt
Jeg bruger dog pt calcium reaktor og FM Balling light, lab og deres sporelementer,
Vil sige jeg er igang med research til fremtidig doserings metoder, som skrevet om i PB med forspørgsel omkring FM.
Aquafair , som har været her 20år + er bestemt en kandidat.
Tropic Marin kommer også med lab og sporelementer nu og er blevet min favorit indtil videre, men skal have set det, når det lanceres. Hans-Werner Balling er jo knyttet til deres produkt udvikling, research og videnskab.

Krav for valget bliver der skal være videnskab bagved med icp lab.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

@Seniorreefer
Jeg ved godt du bruger Balling Light som supplement til din kalkreaktor, men hvorfor egentlig?
Havde det ikke været bedre at bruge kalkwasser som supplement. Netop kombinationen reaktor og kalkwasser ophæver nogle af de ulemper der er ved hver især.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Suroma skrev: man 24. jun 2024 16:21 @Seniorreefer
Jeg ved godt du bruger Balling Light som supplement til din kalkreaktor, men hvorfor egentlig?
Havde det ikke været bedre at bruge kalkwasser som supplement. Netop kombinationen reaktor og kalkwasser ophæver nogle af de ulemper der er ved hver især.
Jeg bruger kalkvand, men kan ikke give mig nok til at holde min kh om natten. Pt dosere jeg 3,5ml/min af kalkvand for at opveje bagsiden med reaktoren og ekstra 89ml Balling Kh.
Det holder min kh stabil over hele døgnet på sving på 0,1dKH og pH på 8,0-8,1 om morgen til 8,3 ved middagstid
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg vil lige ligge denne note i tråden også.
@bobstark6712
3 weeks ago (edited)
B-Ionic 2 Part, released in 1995, always had on its label (and still does) that you should add the entire dose in the morning just before or at the same time the photoperiod starts, when system pH is at its lowest. The alkalinity component consists of a blend of both carbonate and bicarbonate salts (along with other major, minor, and trace elements including the halogens in amounts sufficient to balance proportionally with the sodium and chloride that accumulates with use). The product was formulated with a carbonate:bicarbonate ratio sufficient to jump start an increase in pH immediately upon addition yet not as severe an increase as dumping in sodium carbonate or saturated kalkwasser at the start of the photoperiod. For systems that ran at high pH which usually meant heavy kalkwasser use or a large reverse daylight macro algae refugium, we released B-Ionic Calcium Bicarbonate system where the alk component consisted of all bicarbonate. Over the years sales slowly dropped to the point where we discontinued it because keeping a higher system pH became more the norm in the hobby. Many systems run successfully on just B-Ionic 2 part being added in one dose just before or at the same time lights come on. See Mike Paletta’s book Ultimate Marine Aquariums..many were using B-Ionic as one daily dose as was my “Bare Bones Reef” which appears in it. When more precise dosing pumps became available, some reef aquarists started dosing the amount they were adding in one dose but spread out slowly over the full 24 hours. The result was more stable alkalinity which resulted in some improvement in growth, but the original one dose at beginning of photoperiod method still works fine for many systems.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Min pH med Bolus. Jeg bruger ikke scrubber eller lign. trækker luft til skummer udefra.
Før kunne pH sagtens falde til 7,8 om natten og max. 8,2 om dagen.
Det er lige før jeg er nødt til at sænke den kunstigt med syre el. lign.
Vedhæftede filer
ph.jpg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Suroma skrev: lør 6. jul 2024 11:38 Min pH med Bolus. Jeg bruger ikke scrubber eller lign. trækker luft til skummer udefra.
Sikke en flot PH graf. med bolus og spændende observation :y
Ting som jeg synes er vigtigt her er følgende, for ligesom at danne sig et overblik. :x og hoppe på vognen

1.Hvordan ser grafen ud med KH, ift. PH. (Mængden af KH optag og level over dagen)
2.Hvilke ændring har du gjort med lys, Tidsperioden og spectrum
3.Hvorledes så PH og KH ud, inden du begyndte metoden.
4.Nyere PH probe og nydelig kalibring ( Ældre og ikke kaliberet kan vise en del forskel.) (Inden jeg selv kalibrerede PH lå jeg i samme område uden Bolus)
5.Visuel Dokumentation af koral, før og efter metoden taget i brug.
6.Tidspunkt for doseringen af KH som kan ses på grafen.

Som jeg ser på din graf ligner den, som mange andre grafer med en stigning af PH i perioden med fotosyntesen. Din PH stiger med den generelle 0,15-0,25 i PH, i perioden fotosyntesen for derefter at falde igen. Jeg kan ikke se en voldsom stigning.
Her ser jeg spændende ting på din graf.
q
q

Her er min daglige KH efter kalibrering:
DailyKH
DailyKH
Min PH før Kalibrering.
Before
Before
Min PH efter Kalibrering.
After
After
Lad os se om der er hold i påstanden omkring Bolus skulle være et mirakelmiddel, eller bare marketing O:-)
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg startede med Bolus metoden d. 1 juni og kører Modern Reef RKS dosering på anden måned efter en periode på Balling Light. Indtil videre ser det lovende ud. Ingen døde koraller - god vækst respons og måske en lille bedring i farver. Noget subjektivt efter en uge. Min PH er stort set uændret selv om jeg har taget Kalkwasser fra og fjernet algae reaktoren helt. Skummeren slukker jeg i 4 timer og ligeledes slukkes rullefilter over hele dagen. Ca og Mg doseres jævnt over lys perioden. Jeg har i øvrigt lyttet til flere youtube videos og fundet mange både gode og relevante iagtagelser. Anyway - med den skepsis der bør være, følger jeg udviklingen tæt med daglige Hanna tests.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Som noget nyt, arbejdes der på et specielt foder som bruges sammen med Bolus metoden.
Det ser lovende ud indtil videre. Jeg kan ikke sige så meget om det endnu, men der kommer mere henad vejen.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Seniorreefer skrev: lør 6. jul 2024 16:49
Suroma skrev: lør 6. jul 2024 11:38 Min pH med Bolus. Jeg bruger ikke scrubber eller lign. trækker luft til skummer udefra.
Sikke en flot PH graf. med bolus og spændende observation :y
Ting som jeg synes er vigtigt her er følgende, for ligesom at danne sig et overblik. :x og hoppe på vognen

1.Hvordan ser grafen ud med KH, ift. PH. (Mængden af KH optag og level over dagen)
2.Hvilke ændring har du gjort med lys, Tidsperioden og spectrum
3.Hvorledes så PH og KH ud, inden du begyndte metoden.
4.Nyere PH probe og nydelig kalibring ( Ældre og ikke kaliberet kan vise en del forskel.) (Inden jeg selv kalibrerede PH lå jeg i samme område uden Bolus)
5.Visuel Dokumentation af koral, før og efter metoden taget i brug.
6.Tidspunkt for doseringen af KH som kan ses på grafen.

Som jeg ser på din graf ligner den, som mange andre grafer med en stigning af PH i perioden med fotosyntesen. Din PH stiger med den generelle 0,15-0,25 i PH, i perioden fotosyntesen for derefter at falde igen. Jeg kan ikke se en voldsom stigning.
Her ser jeg spændende ting på din graf.
ph_Bolus.jpg

Her er min daglige KH efter kalibrering:
Daily DKH_No_Bolus.jpg

Min PH før Kalibrering.
Before.png

Min PH efter Kalibrering.
After.png

Lad os se om der er hold i påstanden omkring Bolus skulle være et mirakelmiddel, eller bare marketing O:-)
1. Jeg logger ikk kh, før Bolus var dosis delt op i 24 dele, hver time.
2. Lyset tænder 30 min. efter kh dosering og kører op til 100% på 5 minuter kører derefter 100 % i 5 timer og ramper ned til 70 % i 2 timer og ramper ned til nul over 4 timer (8X 80 watt T5) ingen ændring på spectrum. Der er lys på i 11 timer.
3. pH har tidligere toppet omkring 8,1 (7,7 -8,1) mest 7,8 - 8,1. Jeg logger ikke kh.
4. Jeg skifter prober efter behov og kalibrerer ca. 1 gang om måneden, derudover måler jeg min pH på arbejdet i vores lab. det er proff udstyr der kalibreres flere gange dagligt. Er der for stor forskel, skifter jeg probe.
5. Som jeg har skrevet tidligere, har jeg intet sammenlignings grundlag, men opfattelsen er at korallerne ser sundere ud, og jeg øger tilsætning af kh og ca med jævne mellemrum, så der må være øget vækst. Jeg har mange og store fisk, så de "fine" koraller har jeg ikke så mange af mere. Dog mest SPS og mest acropora.
6. kh tilsættes kl. 10:30 lyset tænder kl. 11-22.

Min pH er generelt højere nu ifht tidligere og mere "jævn"
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »