Jeg har haft flere baljer end jeg kan huske, og hver gang jeg starter én op, så støder jeg på en "udfordring" jeg aldrig har dealet med før (er jo også det der gør denne hobby så evigt interessant).
I dette tilfælde har jeg haft lange perioder med uklart vand, hvilket jeg i starten troede skyldtes støv fra sandet, som jeg ikke fik skyllet inden jeg puttede det i.
Det står dog klart nu, at det er bakterieoplomstringer, og de kommer nu dagligt, efter jeg har fodret med frost.
Det tager mange timer at klarer op igen, og det er trods at jeg har et stort UV filter kørende og dertil Ozon koblet til skummeren.
Jeg har læst stolpe op og stolpe ned om bakterieoplomstring, men kan ikke rigtigt finde sammenhæng, og ej heller om der er noget jeg bør korrigere.
Min nitrat er 3,1 og min fosfat er 0,031, så den ratio indikere jo ingen ubalance i næringsværdierne ihvertfald.
Jeg ville ikke kunne afhjælpe ubalancen med vandskifte da, for så vil jeg jo fjerne en del af næringen, hvilket jeg ikke vurdere er ønskværdigt i dette tilfælde.
Jeg mener heller ikke at kunne tilføje flere nitrifying bakterier, da der jo så vil være flere som jeg hyper producere.
Er tid min bedste ven her, eller har i et godt råd?

Hilsen
Jens