"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 828
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Nadia »

Jeg måler pludseligt et ret højt indhold af både calcium og magnesium, på trods af jeg ikke tilsætter disse stoffer til akvariet, og bruger samme salt som jeg hele tiden har kørt med.

Udover det har jeg været så heldig at kunne købe en god del spændende (synes jeg) koraller, fra et akvarie der skulle lukkes ned, og også en musling. Jeg tænkte jeg ville til at tilsætte "All for reef" nu hvor jeg har tilføjet nogle mere krævende koraller, men tør ikke pga det høje indhold af calcium og magnesium.
Til gengæld er min alkalinitet til den lave side, så den skal jeg have hævet på en eller anden måde.
De sidste par uger har jeg tilsat plankton (Synechococcus med zooplankton fra Plankton24) for at komme mit Cyano angreb lidt til livs, men dette burde vel ikke påvirker nogle værdier?

Mine værdier:
Nitrate = 7.2
Phosphate = 0.08
Alkalinitet = 7.8
(Jeg bruger Hanna test til disse)

(Jeg bruger Salifert til nedenstående)
Calcium = 455
Magnesium 1500 + (var det højeste tabellen kunne vise, så den er muligvis højere)



Har i nogle bud på hvorfor jeg pludselig har så høje værdier?

Jeg har vedhæftet en video af de nye koraller. Jeg synes det absolut virker til at de har klaret flytningen fint, og at de trives og ser ud som de skal. Jeg har muligvis lidt pladsmangel nu, og har forkøbt mig lidt, men i ved jo hvordan det er :P


Brugeravatar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 341
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Casper M »

hvilken musling er det du har der det ligner en tridacna giga eller maxima?
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 122
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Suroma »

Calcium på 455 er ikke noget problem, den falder stille og roligt når det optages.
Men da du ikke kender din magnesium, må ikke kommer over 1600. Mål den igen, men denne gang trækker du bare mere vædske op og tilsætter til den skifter til blå, så kan du aflæse værdien og lægge de 1500 til fra den første sprøjte.

Hvor gamle er dine testsæt? de kan blive ustabile over tid.
Jeg oplever i øvrigt at salifert har haft en fejlvisning her hos mig.
For mine sæt gælder at resultatet for calsium skal ganges med 0,959 og for magnesium 0,974.
Med henhold til kH, tilsætter du bare opløst natriumhydrogenkabonat, fås som pulver eller flydende.
Med de lps du har ville jeg sigte efter en kH på 8,5
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes nu ikke du har en specielt lav kh.
Men hvis du hæver den til de 8,5 som Soruma foreslår, vil Ca automatisk begynde at falde.
En højere Kh giver hurtigere vækst og dermed også øget aftag af Ca.
Og det vil din Mg formentlig også. Mg binder sig til den ledige Kh der er og så kan du ikke måle den. Når du hæver kh, så vil der sikkert være mere ledig kh som Mg kan bindes af.
Men personligt ville jeg ikke gå i panik over målingerne for dette hellige. Så skæve er de altså heller ikke.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 828
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Nadia »

Casper M skrev: man 13. maj 2024 12:50 hvilken musling er det du har der det ligner en tridacna giga eller maxima?
Det kan jeg desværre ikke svare på (endnu) :( Men sælger har lovet at skrive navnet på den :GO
Suroma skrev: man 13. maj 2024 12:53 Calcium på 455 er ikke noget problem, den falder stille og roligt når det optages.
Men da du ikke kender din magnesium, må ikke kommer over 1600. Mål den igen, men denne gang trækker du bare mere vædske op og tilsætter til den skifter til blå, så kan du aflæse værdien og lægge de 1500 til fra den første sprøjte.

Hvor gamle er dine testsæt? de kan blive ustabile over tid.
Jeg oplever i øvrigt at salifert har haft en fejlvisning her hos mig.
For mine sæt gælder at resultatet for calsium skal ganges med 0,959 og for magnesium 0,974.
Med henhold til kH, tilsætter du bare opløst natriumhydrogenkabonat, fås som pulver eller flydende.
Med de lps du har ville jeg sigte efter en kH på 8,5
Tak for svar :GO Det skal lige siges at jeg ikke har oprettet indlægget fordi jeg er bekymret eller mener det er problem, men blot fordi jeg blev meget nysgerrig på hvorfor min calcium og magnesium ligger hvor den gør, på trods af at jeg har tilføjet 80% flere koraller og en musling. Så skulle man da synes at værdierne faldt i stedet.

Jeg har taget værdier igen idag, og magnesium endte på 1470, KH på 7.5 og calcium på 460.
Er det et produkt som f.eks. dette du tænker på? https://www.oceanreef.dk/shop/211-aquaf ... lus-200ml/

Mine testsæt er ret nye og burde kunne holde sig til 2026 og 2028.
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 122
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Suroma »

Jeg ville ta' denne eller lign. produkt... meget billigere
https://www.oceanreef.dk/shop/211-aquaf ... er-1200gr/
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af SamuelChristensen »

Tillykke med korallerne!

All For Reef tilføjer kun en smule Mg, da der er stor forskel på forbruget i diverse akvarier. En god vækst af kalkalger vil hurtigt dræne Mg fx.
Så jeg tænker at du snildt kan starte med doseringen og vedligeholde din Kh og Ca. Hvis akvariet er helt uden historik i doseringen synes jeg du skal køre 50% af anbefalet dosis den første uge og se hvad dine testværdier siger til det.
Tropic Marins danske repræsentant.
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 122
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Suroma »

SamuelChristensen skrev: man 13. maj 2024 18:53 Tillykke med korallerne!

All For Reef tilføjer kun en smule Mg, da der er stor forskel på forbruget i diverse akvarier. En god vækst af kalkalger vil hurtigt dræne Mg fx.
Så jeg tænker at du snildt kan starte med doseringen og vedligeholde din Kh og Ca. Hvis akvariet er helt uden historik i doseringen synes jeg du skal køre 50% af anbefalet dosis den første uge og se hvad dine testværdier siger til det.
Hun skal da ikke doserer calcium, når den i forvejen er 460 mg/l.
Skal noget hæves, er det kH og intet andet, og når det så er sagt er det efter min mening kun fordi hun har trachyphylia og catalaphylia. Disse vil gerne ha' kH omkring 8,5. selvfølgelig lidt afhængig af po4.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af SamuelChristensen »

Hvis hun hæver sin KH til 8 fra 7.8 med All For Reef, er Calcium hævet til cirka 461,6.
Jeg tænker det går.

Det lyder til at saltet har de værdier der rapporteres, og så skal der jo stadig doseres balanceret efterfølgende.
Det er næppe en god ide at dosere væk fra sit salts værdier, så kommer der jo udsving ved vandskifte.

Men det er bare min mening. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 122
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Suroma »

SamuelChristensen skrev: man 13. maj 2024 20:23 Hvis hun hæver sin KH til 8 fra 7.8 med All For Reef, er Calcium hævet til cirka 461,6.
Jeg tænker det går.

Det lyder til at saltet har de værdier der rapporteres, og så skal der jo stadig doseres balanceret efterfølgende.
Det er næppe en god ide at dosere væk fra sit salts værdier, så kommer der jo udsving ved vandskifte.

Men det er bare min mening. :)
Hun skriver at hun pludselig måler høje værdier for ca og mg.
Så derudfra antager jeg at det er kommet fra andre kilder end saltet, for så ville det har været sådan altid.
Når du så anbefaler et kombi produkt til at hæve kh, vil ca blive ved med at være i den høje ende.
Derfor skal den enkelte værdi som ligger lavt hæves og de øvrige falde på plads ved forbrug.
All for reef vil i min verden aldrig kunne holde værdierne på plads for altid, derfor er det nødvendigt at rette op.
Jeg kommenterer ikke yderligere hertil.

Men det er bare min mening. :)
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af SamuelChristensen »

Udsving i saltes værdier er ganske normalt, især hvis saliniteten ikke er den samme imellem hvert vandskift.
Højere salinitet -> højere værdier.
Derfor kan den stige.

Har du prøvet produktet siden du har en så besluttet holdning om det? Det kan sagtens stå alene i doseringen i et akvarie, det er der MANGE, der gør, verden over.

460 er ikke synderligt højt i calcium. Og det er da slet ikke et problem. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 122
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Suroma »

Nu havde jeg godt nok skrevet at jeg ikke ville kommentere yderligere, men sjovt nok anbefaler Tropic Marin at ubalancer rettes med deres balling salte.... se link:
https://www.tropic-marin-smartinfo.com/?lang=en
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af SamuelChristensen »

Ja, hvis tendensen byder det over en længere periode, som kan ske, fx pga store mængder bioload, der forsurer vandet.

IKKE under opstart af dosering, som vi taler om her. :)

Har du prøvet produktet?
Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af SamuelChristensen »

Din reaktion tager jeg som et nej @suroma.

Kan vi ikke alle blive enige om, at hvis man skal rådgive nogen TIL eller FRA noget, så skal man i det mindste have prøvet det selv først?
Ellers er forummet jo reduceret til facebook lignende tilstande hvor uerfarne holdninger fylder det meste.

Nadia eller andre der læser med, I er velkomne til at skrive og stille spørgsmål om All-For-Reef til mig privat, det er der mange der har gjort og gør, som ikke har lyst til at dele deres spørgsmål i åbent fora.
:)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 341
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Casper M »

Man behøves ikke prøve noget for at vide om det er godt eller skidt man kan jo læse og hører om andre folks erfaringer!

Dem jeg kender der har brugt all for Reef har været utilfredse med produktet fordi så snart de har fået noget vækst skrider værdierne i alle mulige retninger..

Det er sikkert godt til at vedligeholde små nanno akvarier ja! Men man bruger det da ikke til at rette op på en skæv værdi når resten er for højt…
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af SamuelChristensen »

Casper M skrev: tirs 14. maj 2024 18:37 Man behøves ikke prøve noget for at vide om det er godt eller skidt man kan jo læse og hører om andre folks erfaringer!

Dem jeg kender der har brugt all for Reef har været utilfredse med produktet fordi så snart de har fået noget vækst skrider værdierne i alle mulige retninger..
Okay, så kan du jo vælge om du vil høre min erfaring med det?

Eller er der forskel på hvilke personers erfaring man vælger at tage til sig? Vil man hellere være fastlåst i den viden man har i forvejen?
Hvordan vælger man hvilken persons erfaring/holdning, af to modstridende, man tager til sig?
Jeg tænker svaret er den, der faktisk har prøvet det og ikke bare gentaget hvad en anden har sagt.

Vil du gerne rådgives af nogle der bare copy paster en andens holdning?
Hvis ja, fair nok. Jeg er meget uenig i det. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Engelquist »

Jeg behøver vel næppe at minde om pænt sprog og tone, altid er at foretrække herinde.... Også selvom man ikke altid er enige om tilgangen til et velkørende akvarie. :-)
Meningsudvekslinger er altid spændende og lærerige, så længe de foregår i et sprog, vi alle kan holde ud :-)
God debat, i øvrigt :GO
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3615
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Tykki »

Der er da ikke noget i vejen med sproget i debatten, endnu,? Eller er der noget jeg ikke har læst! Endelig lidt relevant debat, også løfter du allerede pegefinger Bo? Gi gas, for selv om jeg vil skide jeres koraller en lang march, er det da debatter som den her der ville trixe mig til bare lidt stenkoraller igen!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4711
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Anders månsson »

Jeg er på afr vognen...

mit akvarie er på 180 liter og blandet koraller... mine sps er begyndt at have synlig vækst og jeg tilsætter 30ml afr dagligt...
Jeg har købt både mg og ca til at tilsætte hvis det begynder at skride og ellers så lave jeg et par vandskift... indtil videre står alt og strutter :GO
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1044
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Seniorreefer »

Woaw.

Har lige læst igennem her.

Jeg håber da Nadia fik svar på hendes spørgsmål, og ikke holdninger og nørderi.

@Tykki, jeg ville nyde at se dig gå til Krummerne (all in) i stenkoraller, i stedet for sådan kedelige overfede fisk 😜
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4711
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Anders månsson »

havde Nadia et spørgsmål :hehe:

Forresten tillykke ed korallene herfra, det er da nogle fede koraller samt musling :GO

hold os lige opdateret i hvordan det skrider frem :Peace:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4711
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Anders månsson »

hvordan ser det ud nu Nadia?
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 828
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Nadia »

Anders månsson skrev: tirs 21. maj 2024 07:47 hvordan ser det ud nu Nadia?
Godt du skriver, jeg kom lige fra det igen :p

Tak for alle jeres svar og råd!

Jeg valgte at forsøge at hæve KH med Red Seas foundation KH, da den nu var nede på 6.8. Den blev altså ved med at falde. Jeg har læst mig frem til at det muligvis er de "kunstige" caribsea sten jeg har mit akvarie, der kan æde noget af det, og derfor falder den. Det er kun lykkedes mig at hæve den til 6.8 :/ Idag har jeg modtaget AF kh buffer, og den virker til at være lidt nemmere at arbejde med, så den vil jeg forsøge mig med.
Så laver jeg et vandskifte imorgen på en 10% også ser jeg om det kan få den lidt op også. Jeg synes fortsat alle koraller ser fine ud :GO
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4711
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Højt indhold af calcium og magnesium uden tilsætning? (Og nye koraller)

Indlæg af Anders månsson »

Jeg selv kører med en kg på ca 7,5... Mit salt fra Aqua forest er på 7 og så tilsætter jeg afr, med doserings pumpe... Hvis min mg eller ca kører skævt så til sætter jeg lidt af det ved siden af!

Prøv at se på dit salt hvad saltets kg er på?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"