#Suroma
Tak for dit input, dejligt med flere eller bekræftende vinkler.
jeg er ikke i tvivl om at
VSV / No3Po4x dosering er anbefalet med brug af
skummer, dette fremgår tydeligt i alle opslag jeg kan finde og sågar i RedSea´s egen info omkring i hvert fald No3Po4x produktet.
Jeg søgte derfor i dette indlæg råd og vejledning til hvordan jeg uden
skummer kunne få stille og roligt hånd i hanke med mit No3 Niveau som lige nu kontinuerligt igennem en uge ligger helt stabilt på ca 25ppt. (altså lidt højt læser jeg mig til

).
Fedt med info omkring hvordan en, i min optik, simpelt flytning fra forårsage div ubalancer, det noterer jeg mig og reflekterer over værdierne i de første 3 uger, hvor der ingen problemer var.
Akvariet har ved tidligere ejer via doseringspumpe og ugentlige vandskifte på ml 5 og 8 L kørt rigtig fint med tilsætning af No3Po4x (jeg har ser han kurver for hhv No3 og Po4 målinger.
Jeg kan tilslutte mig koret der synge omkring hvor farligt det kan være med overdosering af No3Po4x, da netop dette skete for mig efter jeg havde haft akvariet hos mig i 2 uger. En for erfarne folk simpel omrokering af doseringsslange, en for den uerfarne og uvidende omkring hvad No3Po4X egentlig er for en størrelse fatal manøvre gjorde at jeg vågnede op den efterfølgende dag til en stendød Dannebrogsreje, en hun klovn der lå på bunden hel tomtåget og ude af stand til at styre egne bevægelser. Klovn døde for mig hen på aftenen, til trods for intens kamp for at skifte vand og på ilt ned i akvariet. En hjerteskærende oplevelse som sætter sig i en og aktiverer en desperat trang til at undersøge tingenes tilstand. Til info lever den resterende han klovn ufortrødent videre og har været helt upåvirket. Når det er sagt, så PAS PÅ med No3Po4X når der ikke er
skummer på tanken.
Jeg har på baggrund af oplevelsen ikke doseret siden den dag. Det er gået fint i 1 1/2 uge, hvorefter No3 så er hoppet fra 1 til 25 på få dage, dette til trods for vandskifte på 8L/ugen.
jeg fodrer med 50/50 Ocean Nutrition formula one og formula two. Jeg bruger foderautomat og her kan jeg se, at jeg har noget hjernegymnastik der skal laves, da fodret bliver i overfladen, suser rundt i akvariet og når det kommer forbi den lille åbning i baggrunden hvor overflade (skimmer) får sig bidrag til filtret, samt hvor wave maker trækker primær flow fra da suser foder ind i sprækken og kommer ikke klovne til gavn. (ja har fået en lille ny klovn). Helt sikker her jeg skal finde en løsning på noget af No3 udfordringen.
Jeg er begyndt i går aften på dosering af No3Po4x igen. (0,5ml/døgn) og vil så følge No3 niveauet igennem den næste uge for om dosering skal lidt ned eller op.
Jeg er umiddelbart meget flatteret af tanken om at kombinere sukker direkte i tanken og RowaPhos i filtret på sigt hvis ikke mit foder issue hjælper på No3 niveauet. Lige nu kan jeg bare ikke lige gennemskue mængden af sukker/liter. Artiker jeg læser er ude i målestokke a la 1/8 teske pr gallon, men puha det er en svær en lige at måle af i køkkenet ik

. Derfor har jeg forsigtigt genoptaget en kontrolleret og meget begrænset doseringen med No3Po4x for nu.
konklutionen herfra