Igennem min tid med saltvand som startede i 2011, finder man altid ud af efterfølgende, hvad man burde have lavet på en anden måde. Tiden der er gået og erfaringer rigere, er det nu på tide med et nyt projekt

Jeg har altid været betaget af akvarier der ikke er specielt høje, så dette skulle ikke være nogen undtagelse. Jeg er gået med et akvarie på målene 240x60x40 (LxDxH)
Jeg har i kælderen fået indrettet mig med et kontor, hvor jeg kan hygge mig med mine andre hobbyer som omfatter lidt computerspil, samt simulator kørsel i forskellige racerspil.
Efter lidt omrokering er en fin væg blevet frigjort, og her skal der selvfølgelig være et akvarie!
Jeg har de sidste par år måtte nøjes med et skrivebordsakvarie, så jeg ikke har været helt akvarie fri.
Jeg har et par klovne til at gå heri, et par muslinger, forskellige hammerkoraller og lidt ricordia. I denne tid har jeg ligeledes haft mulighed for at få købt ind af udstyr der skal bruges.
Af udstyr kan der nævnes:
- Apex Akvarie computer
- Apex COR 20 retur pumpe
- Apex ATO
- Apex DOS dosering
- Aquamedic titanium varmelegemer
- Royal Exclusive Bubbleking 200 skummer
- ClariSea Rulle filter
- EcoTech Radion G5
- EcoTech MP40 & AI Nero 5
Tilbage til projektet!
Jeg er blevet inspireret af flere til at lave et bord i alu profil. Det er dejligt let at arbejde med, og mulighederne er nærmest uendelige.
Jeg har selv designet bordet med tanker på størrelse på akvare, sump, plads til teknik osv.
Alu blev bestilt og en uges tid senere ankom der er par pakker.
Alt alu er bestilt på mål, og skulle bare samles ved ankomst. Slut resultatet blev som forventet - Perfekt!

Som det kan ses til venstre i bordet er der lavet en låge der sidder inde i bordet. På denne skal der på forsiden monteres akvarie computer, controller til pumper osv. På bagsiden er det tiltænkt at stikdåser til akvarie computer mm. skal monteres. Der er sat hængsler på lågen, så den kan "åbnes" så der er let adgang til bagsiden, såfremt der opstår problemer med stik eller lign. eller nyt udstyr skal monteres. I forbindelse med fremstilling af akvarie har jeg før brugt Bima, og valget var let - Bima igen!
Akvarie er som før beskrevet 576 liter - 240 x 60 x 40 (LxDxH)
Sump på 267 liter - 150 x 51 x 35 (LxDxH)
Osmose tank på 63 liter - 35 x 51 x 50 (LxDxH) Bundplade monteret til sump. Næste skridt i processen er montering af tonings folie.
Bagsiden af display akvarie skal gøres mørk så evt kabler mm ikke kan ses igennem akvariet.
Sumpen bliver ligeledes pakket ind i folie så det kun er forsiden der kan kigges igennem.
Til slut bliver hele osmose tanken pakket ind, på nær en lodret linje igennem, så niveaustand altid kan kontrolleres.
Jeg har en forkærlighed for hjemmeautomatisering, og hvad det nu indebærer. Ventetiden har derfor også været brugt på at få dette integreret på akvarie delen.
Jeg benytter mig af Home Assistant, og selvom man bor i et gammelt hus på snart 100 år, så kan meget stadig godt automatiseres!.
En flink gut har været ved at lave en integration til Home Assistant der gør at Apex kan integreres, og dette åbner op for mange muligheder! Jeg har fået kodet et ePaper display der ligeledes kan gøre det ud på Apex display. Næste skridt på automatiseringsfronten er lyssensor der fortæller hvornår gardiner skal lukkes ned i forbindelse med direkte sollys.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 31/12-23:
Efter en god juleferie har der igen været lidt tid til at lave akvarie

Jeg har i denne omgang fået monteret folie på bagside af display samt på sider og bagside af sumpen. Jeg mangler stadig at få monteret folie på osmose tank. Akvariet er blevet flyttet ind på plads, samt justeret så alt er i vatter, og der ingen spændinger skulle være i hverken akvarie eller sump.
Af tanker i forbindelse med opstart af det hele, har Apex systemet skullet være et bærende element. For at kæle lidt for detaljerne har jeg derfor købt PVC rør i orange. I overløbet er der lavet 4 huller - 1 x 25mm (Retur) 3 x 32mm (Nedløb/durso samt sikkerhed) Jeg skal som sagt bruge et ClariSea rulle filter. Jeg har fået monteret nyt pvc på indløbet til filter. Jeg er gået med 2 haner på nedløb og durso, så alt kan justeres ind, så det er helt lydløst. I og med retur "kun'" er 25mm og nedløb er 32mm har jeg kørt disse to sammen, så alt vand render igennem rullefilter, i håb om at sumpen bliver forholdsvis ren. Jeg har valgt at gå med Royal Exclusive skummer som jo benytter sig af rød PVC rør. Tanken har strejfet mig selv at lave et nyt niveau rør, samt pakke luftindtaget ind i orange folie, bare så farven matcher

På retur siden har jeg valgt at sætte en kuglehane, således at jeg på sigt kan lukke lidt af for at skabe mere tryk i røret. Tanken med dette er at, jeg ved behov kan lave en manifold der kan føde evt. reaktorer eller andet grej. Næste skridt bliver fast montering af PVC rør, tilkobling af retur pumpe med overgang fra silikone slange til rør, samt montering af udstyr.
Godt nytår!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 21/1-24:
Lidt små ting er blevet lavet siden sidst.
Jeg har været igang med at få lavet en plade til montering af udstyr. Jeg påtænker at montere folie på forsiden af pladen, for at forsætte mit orange look. På forsiden bliver der monteret Apex, controller til skummer, controller til retur samt diverse moduler til apex.
På bagsiden bliver alt strøm med energy bars samt stikdåser monteret. Jeg har DDR beholdere til at stå til mine DOS enheder, jeg er dog kommet frem til at jeg ikke vil benytte disse. Jeg er i bund og grund fint tilfreds med hvordan de ser ud. Jeg syntes dog bare ikke kvaliteten tilsvarer hvad jeg er ude efter. Beholderne er godt nok købt brugt, så hvordan de er behandlet før i tiden, ved jeg desværre ikke. Dog kan jeg ved nærmere kontrol se ir på printet der styre de optiske sensorer.
Dog er jeg også superglad for funktionen i Apex der viser hvor meget væske der er tilbage.
Så igang med lodde kolben også må man jo "snyde" Apex til at tro DDR er koblet til

Man kan i fusion selv bestemme størrelse på beholder, så volumen giver heller ikke problemet

For at der kan komme vand i akvariet mangler jeg kun at få fat i sand og salt. Det må være i næste opdatering det sker!
Update 3/3-24:
Lang tid siden med en update, dog er der sket en del med projektet

Jeg har haft en EB6 til Apex til at ligge et stykke tid, som ikke virker. Jeg prøvede for sjov skyld at oprette en token hos Apex support, uden de store forhåbninger, og ganske rigtigt. Svaret der kom retur var at min base unit var ødelagt og skulle ombyttes. Dette giver ingen mening i det den fint kan kører med de andre EB6 jeg har til at ligge. Som sagt, jeg havde ikke de store forhåbninger

Efter lidt søgen rundt omkring på nettet fandt jeg et firma i USA der har gjort lidt i sådan noget før. De har været flinke til at dele ud af viden, så jeg tænkte, det kan vel ikke skade at prøve selv. Jeg fik bestilt en komponent til 90 øre i Texas. To!! dage efter stod jeg med den i hånden. Det må kaldes expres!

Den blev udskiftet, og nu virkede den igen som den skulle!

Nu når jeg alligevel havde åbnet for EB6 fik jeg kortet ledningen op så den passer lidt bedre til mit projekt. Dette har jeg gjort med yderligere en.
Begge EB6 er monteret på bagsiden af teknik "lågen". EB6 Monteret på bagsiden. Ledninger kortet op.
I mellemtiden er jeg også nået til det, som det hele drejer sig om. At få fyldt akvariet med vand!
Osmose anlægget har klaret opgaven fint, og små 14 timer senere var akvariet fyldt.
Jeg kunne konstatere at alt var tæt, og retur pumpen blev herefter startet op. Det første jeg kan konstatere er at overløbet larmer ulideligt, og der trækkes alt for meget luft med ned. Efter gentagne forsøg med justeringer kunne det med denne opsætning på ingen måde lykkes. Jeg havde heldigvis masser af PVC på lager, så jeg gik igang med at lave en ny samling, denne gang under vandspejlet. Efter denne ombygning er overløbet nu 100% lydløs. "Gammel" samling "Ny" samling
Teknik er ligeledes så småt ved at blive monteret. Dette sker på forsiden af "lågen". Selve pladen er beklædt med orange folie for at følge Apex "tråden"
På pladen kommer der til at være:
- Apex
- Div Apex moduler
- MP40 styring
- Skummer styring
- 2 x DOS Begyndende montering af teknik.
Til sidst et overall af det hele indtil videre. Overall
Mit lille 50 liters på skrivebordet fik i samme ombæring årets første vandskift i forbindelse med opfyldning af det nye.
Jeg ser frem til at få flyttet over når indkøringen er overstået - Jeg er ved at mangle plads! I skrivende stund måler jeg 50ppm i Nitrat. Nitrit er ikke målbar længere, så der godt gang i indkøringen!.
Jeg afventer alu til opbygning af lampekasse. Dette skulle gerne lande i den kommende uge, så der kan komme lys over land!
God søndag

Update 16-3-24
Der er fuld gang i akvariet. Indkøringen er så småt ved at være afsluttet. Nitrat er nede på 2,5 ppm, og de sidste alger er på retur.
De første beboere er også flyttet ind.
Jeg fik et godt tilbud på et par kirurger samt 4 anthias, så de er så småt ved at finde sig til rette.
Jeg har modtaget de sidste aluprofiler, og har i den forbindelse fået lavet en begyndende lampekasse. Aluprofil i 20x20.
Jeg har indtil videre monteret 4 x Radion XR15 G5 Pro lamper. Om det er nok på sigt må tiden vise. Jeg har 2 x Orphek 120 cm, samt 2 x Orphek 60 cm på lager der hurtigt kan monteres såfremt det ikke er nok.
Lampe kasse indtil videre.
Jeg havde en enkelt EB6 stikdåse i overskud, så hvorfor ikke montere den på lampekassen ?

Lamperne ligger "løst" oven på aluprofilerne, dog fikseret af en enkelt skrue. Såfremt der er behov for at flytte lamperne, er det bare at løsne skruen, også kan lamperne skubbes fra side til side. Fiksering af lampe med skrue øverste i billedet.
Til sidst et enkelt billede som det ser ud nu. Jeg skal som det næste have fundet det rigtige wire system til at få lampe kassen op at hænge.
Udover dette mangler jeg at få styr på ledninger, dosseringsslanger mm, så det hele kommer til at se struktureret ud. Status 16-3-24
Update 3/11-24:
Lang tid er gået siden sidste opdatering.
Jeg tænker mere eller mindre jeg er ved at være i mål med, hvad tankerne har været omkring hele projektet.
Nu skal akvariet bare fyldes op stille og roligt over tid, og have lov at gro til med de koraller jeg finder interessante.
Akvariet som det ser ud nu: En af tankerne har hele tiden været at akvariet skulle kunne køre så selvstændigt som muligt, så længe som muligt.
Jeg har siden indkøringen påbegyndte kun skiftet 25 liter vand, som var i forbindelse med rengøring af sumpen i sommerferien. Jeg vil som udgangspunkt ikke skifte vand - indtil videre går det fint

Akvariet kan som det ser ud nu, køre ca. en måned uden behov at røre noget som helst - Jo ruderne bliver fyldt med alger, set fra drift siden er det i og for sig lige meget.
ATO beholderen er det første der løber tør efter 30 dage. Jeg har 60 liter vand at gøre godt med, men i og med jeg har dækglas over akvariet er fordampningen minimal. Jeg har endvidere købt pool cover, der er skåret til og kan placeres i rummene i sumpen, så fordampningen ligeledes kan sænkes yderligere - Disse bliver dog ikke benyttet lige pt.
Fodermaskinen kan køre ca 1,5 måned før den skal opfyldes igen.
Med dækglas monteret, giver det selvfølgelig en udfordring med foderautomat, men det er der også taget højde for i designet. Foder maskinen er placeret over et rør som er påmonteret indsugning til returpumpen. Der er monteret en 3d printet tragt for at minimere spild. Foderet bliver derfor doseret ind igennem returpumpen og bliver pumpet op i akvariet.
Fiskene har luret at når fodercyklussen starter, så er det med at komme hen til udblæsningen i display. Foderautomat monteret i sump ved retur pumpe.
På teknik siden er der blevet organiseret en smule i "teknik skabet" Der er desværre alt for mange ledninger der skal holdes styr på ved sådan et akvarie, og jeg er ikke selv helt tilfreds, men har endnu ikke lige fundet en løsning der passer 100%. På bagsiden af pladen er der fyldt med EB6 samt div strømforsyninger så muligheden for at trække ledninger igennem pladen og gemme på bagsiden er desværre ikke en mulighed. "Teknik Skab"
Som der vises ved teknikken så kører jeg med 2x2 DOS pumper. På disse pumper kører jeg med All For Reef som det eneste tilsætning til koraller. På en anden kanal har jeg mulighed for at dosere No3, når denne bliver for lav (Rullerfilter og skummer gør et ihærdigt forsøg på at fjerne hvad der er, men ligger stabilt på 2-5 ppm i NO3)
På den tredje kanal er der fosfat fjerner. Doseringen af denne er trukket i en slange der direkte er monteret i rullefilteret med tanke på, at evt udfældning vil ske i rullefilteret. Alt virker her efter hensigten

I sumpen har jeg fået monteret endnu en XR15 lampe med en 3d printet lampeskærm. Jeg har på sigt planer om en lille frag tank her, men for nu er det ikke nødvendigt. Når jeg kommer dertil engang bliver der monteret en MP10 eller Nero3 pumpe som cirkulation. Pool cover vil i den forbindelse også blive lagt over de resterende rum, for at forhindre algevækst. Skillevæggene i boblefælderne blev, da sumpen blev lavet monteret med sort baggrund, så heller ikke her vil lyset finde vej til retur og skummer kammer

Indkøringen gik let og smertefrit, og jeg har ingen problemer oplevet overhovedet. Jeg har dog bevidst været ekstremt påpasselig med, hvad der er tilføjet af sten, koraller osv så jeg kan med 100% sige at akvariet er pestfri for diverse glasroser, planarier, anemoner og hvad der ellers måtte være.
Der er over tid blevet tilføjet fisk og koraller - helt problemfrit.
Stabilitet i akvariet er også som det skal være.
Jeg måler vandet ca. hver 14 dag.
Målinger ligger som regel på:
- NO3, 2-5 ppm.
- PO4 - 0,02-0,04 ppm.
- CA 415-425
- KH 8,5-8,7
- MG 1400
Jeg kører som sagt kun med All for reef, og er super glad for dette. Både resultaterne i akvariet, men også behovet for kun at benytte sig af en enkelt tilsætning - I like!
Jeg tilsætter på nuværende tidspunkt 24ml/dag.
Fiskebestanden for nu består af:
3 x Alm klovnfisk.
1 x Fox Face
1 x Palet kirurg
1 x Gul kirurg
2 x ukendte kirurg?
1 x Hugo
2 x Bicolor Blenny
1 x Gramma Loreto
4 x Anthias
En håndfuld Erimitter
Forskellige snegle
Af koraller kan der nævnes:
- Forskellige Zoa
- Forskellige Acan
- Forskellige Goniopora
- Forskellige Acros
- Forskellige Ricordia
- Forskellige Hammer koraller. Næste store udfordring bliver hen over julen, da konen og jeg har besluttet at holde jul og nytår i Mexico, Belize og USA, så der er 5 uger, hvor akvariet mere eller mindre er overladt til sig selv. Jeg føler mig dog godt forberedt som hele tråden nok bærer præg af.
Jeg sætter min lid til Apex, mit kamera, samt akvariepasseren der står klar som backup

Tak fordi i læser med, og god søndag