Hjælp til udstyr

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jacques
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København

Hjælp til udstyr

Indlæg af jacques »

Hej med jer og tak til alle jer der bidrager med at svare alle os nye.

Jeg har brug for lidt uvildig ekspertise til mine forestående indkøb.

Jeg har bestilt en balje på 120x70x70 som kommer i løbet af en lille måned. Til baljen har jeg foreløbig købt:

Tunze wavebox.
Brugt kalkreaktor med nyt manometer.
Derudover har jeg forestillet mig en Red Dragon 6500 returpumpe og en enkelt eller to streamere til cirrkulation.

Jeg mangler altså de to vigtigste områder lys og skummer.
Jeg er blevet anbefalet en Schuram skummer, f.eks. en af dem der er baseret på 1000L. Min sparsomme akvarieviden stammer fra ferskvand og her har jeg altid haft indtryk af at det var godt at have "for meget" filtrering. Er det overkill at køre med en skummer baseret på 1000L når akvariet har ovenstående mål og får en passende sump til (kan ikke huske målene). Er Schuram pumper i den størrelse af ok kvalitet?

På lysområdet har jeg brug for input. Jeg har forestillet mig 2X250 plus noget T5, men har ingen anelse om mærker eller hvor meget T5 der skal bruges eller om 2x250 er for lidt/meget. Nogen der kan hjælpe?

Derudover har jeg overvejet at sætte UV på. I så fald har jeg i første omgang fået et tilbud på en 30W til ca 2000, er dette alt for lidt uv lys og er jeg tvunget til at dykke dybt i kisten igen og sætte 55 eller 75W på eller skal jeg hellere bruge pengene på noget andet?

Jeg har ikke pt planer om investere i computer, da jeg ikke mener den er tvingende nødvendig og heller vil sætte den på hen ad vejen.

Mangler jeg noget for at komme godt igang? Mange taler om Ozon, men er det ikke først aktuelt efter 3-6 måneder eller senere endnu?

På forhånd tak for jeres kommentarer og svar.

Mvh Jacques - en frisk fiskefan!
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Du er klart godt på vej med dit setup, og der er ingen tvivl om, at Schuran laver rigtig lækre skummere (har selv bestilt en til mit nye akvarium).

Hvad angår computerstyring, vil det klart være at foretrække, hvis du kan få noget computerstyring på din kalkreaktor, så der kommer den rette mængde CO2 ud i reaktoren.

2 x 250 W. skal nok kunne sørge for et pænt akvarium, og hvis du ydermere smider 4 stk. 54 W. T5 rør over, skal det nok blive rigtig lækkert.

Jeg er personligt tilhænger af overdimensionerede UV-lys, hvis man endeligt skal have. Dog tror jeg nu nok, at en 30 W. vil kunne gøre et ok job med den rette gennemstrømning.

Ozon er bestemt ikke et must, men jeg vil nu nok mene, at det er mindst lige så gavnligt i starten som senere hen, da det netop nedbryder affaldsstoffer, som er en del af modningsprocessen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Det ser sku godt nok ud.

Din retur pumpe kunne du måske spare lidt på eks. bruge en Aquabee 2001.

Skummer valg er ok med lidt overkill, men nok ikke stører de kan også blive for store i det der ikke er nok skum til at det bliver ført op i koppen.

UV 30w er ok, der må bare ikke værer ret stort flov igennem.

Der er mange meninger om UV og OZON her er min. Jeg har begge dele.
Jeg vil ikke anbefale UV da det er minimal efekt og bestemt ikke et mirakkel filter.
OZON derimod er jeg godt tilfreds med, jeg har det til at kører en gang on ugen i 6 timer, og det gør sku en forskæld.
ud over at tage det samme som UV-lyset, alger paresitter mm, polere det vandet så det bliver utroligt klart. Ozon er godt under indkørselen af sten og fjerner mange afaldsstoffer.
Det største minus er at det er pisse giftigt så det skal bruges med omtanke.

Fine dimensioner på akvariet dog ville jeg have valgt 60cm højde idstedet for 70cm.

Husk vi elsker :BI :BI :BI
Senest rettet af Hvam ons 14. feb 2007 23:05, rettet i alt 1 gang.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det udstyr du allerede har købt lyder ret godt.

Lyset lyder også som et godt valg og kan du finde en med 2 T5 rør indbygget er det og foretrække.
UV rør skal minst være et 25W.
Ozon det kræver en styring og den ser jeg ikke som nødvendig hvis du køre med UV og en skummer der kan klare mere end dit akvaries størlse.

Hvilken akavrie har du bestildt er det med skab eller skal det bygge ind i væg.
Steen.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

seadooman skrev:Det ser sku godt nok ud.

Din retur pumpe kunne du måske spare lidt på eks. bruge en Aquabee 2001.

Skummer valg er ok med lidt overkill, men nok ikke stører de kan også blive for store i det der ikke er nok skum til at det bliver ført op i koppen.

UV 30w er ok, der må bare ikke værer ret stort flov igennem.

Der er mange meninger om UV og OZON her er min. Jeg har begge dele.
Jeg vil ikke anbefale UV da det er minimal efekt og bestemt ikke et mirakkel filter.
OZON derimod er jeg godt tilfreds med, jeg har det til at kører en gang on ugen i 6 timer, og det gør sku en forskæld.
ud over at tage det samme som UV-lyset, alger paresitter mm, polere det vandet så det bliver utroligt klart. Uv er godt under indkørselen af sten og fjerner mange afaldsstoffer.
Det største minus er at det er pisse giftigt så det skal bruges med omtanke.

Fin dimensioner på akvariet dog ville jeg have valgt 60cm højde idstedet for 70cm.

Husk vi elsker :BI
Men den minimale effekt du oplever fra UV kan vel også skyldes, at dit UV-lys ikke er ret kraftigt. De steder jeg har monteret 55 W. UV har der været en klar forskel.

Hvorfor mener du forresten at UV er godt under indkøringsfasen? Det er nok netop den periode, jeg ikke ville have UV tændt.
Og hvilke affaldsstoffer er det, UV-lys kan fjerne???
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Hvorfor mener du forresten at UV er godt under indkøringsfasen? Det
Ikke UV men OZON.
Ozon det kræver en styring
Ozon kan godt køres uden et redoxmåler så en styring er ikke nødventigt.

Jeg vil du anbefale at du måler dit vandhane vand, det kan måske værer nødventigt med et Osmose anlæg.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har også selv en Schuram skummer der kan klare op til 2000L og det er den beste skummer jeg har haft.
Det enste minus er at den fylder ret meget i sumpen.

Steen.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

seadooman skrev:
Hvorfor mener du forresten at UV er godt under indkøringsfasen? Det
Ikke UV men OZON.
Du skriver da:

"Uv er godt under indkørselen af sten og fjerner mange afaldsstoffer. "
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

aaaahhh Sorry mads jeg mener Ozon der var en fejl og jeg retter den lige. :oops:

jacques
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af jacques »

Hej med jer og tak for jeres svar:

Mads: Hvad koster det at få Ozon koblet på og er der stor forskel på mærker? Er der noget man skal være særligt obs på? Du skriver også om styring, kan modul computeren styre ozon også eller skal der en selvstændig controller på?

Seadooman - Du skriver du ville have valgt 60 cm i højden, er 70 for meget i forhold til lys mængden eller hvorfor?
Du skriver også om måling af vandet, hvordan gør jeg det, kan butikkerne måle det eller skal jeg ringe til vandværket. Jeg bor i Kbh Centrum ved hovedbanen, måske ved nogen hvordan det står til der.

Spdiving - Det skal stå et sted i min stue, jeg har heldigvis en forholdvis stor stue, men har ikke nogle oplagte steder til indbygning, selv jeg har tænkt og tænkt. Jeg er ikke villig til at "ofre" den anden side af et rum så istedet har jeg bestilt et hvidt autolakeret møbel og så håber jeg det bliver godt.

I kommer med forskellige kommentarer om lys, men hvad skal jeg gå efter på mærke siden? Kan 2x250w plus 2xT5 gøres for 8-9k i ordentlig kvalitet eller?

Tak for hjælpen, det er guld værd!!
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

jacques skrev:Hej med jer og tak for jeres svar:

Mads: Hvad koster det at få Ozon koblet på og er der stor forskel på mærker? Er der noget man skal være særligt obs på? Du skriver også om styring, kan modul computeren styre ozon også eller skal der en selvstændig controller på?

Seadooman - Du skriver du ville have valgt 60 cm i højden, er 70 for meget i forhold til lys mængden eller hvorfor?
Du skriver også om måling af vandet, hvordan gør jeg det, kan butikkerne måle det eller skal jeg ringe til vandværket. Jeg bor i Kbh Centrum ved hovedbanen, måske ved nogen hvordan det står til der.

Spdiving - Det skal stå et sted i min stue, jeg har heldigvis en forholdvis stor stue, men har ikke nogle oplagte steder til indbygning, selv jeg har tænkt og tænkt. Jeg er ikke villig til at "ofre" den anden side af et rum så istedet har jeg bestilt et hvidt autolakeret møbel og så håber jeg det bliver godt.

I kommer med forskellige kommentarer om lys, men hvad skal jeg gå efter på mærke siden? Kan 2x250w plus 2xT5 gøres for 8-9k i ordentlig kvalitet eller?

Tak for hjælpen, det er guld værd!!
En ozonisator koster ca. 1400 kr. afhængi af hvilken model, der vælges. En Sander C50 burde være god nok til din balje. Nu er ozon jo en giftig gasart, så der er ingen tvivl om, at en redoxstyring vil være at foretrække. Der finde mange forskellige controllere/computere. Hvis man skal have styret flere teing, vil det være nemmere med en samlet løsning som f.eks. IKS aquastar.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
jacques
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af jacques »

Jeg skal lige forstå det 100%

Er Ozon lige så effektivt mod sygdom som UV?
588L, speciel møbel i hvid autolak + sump, hydralik ophængt Riga Power 2X250W4x54t5, Schuran 150, wavebox, Red Dragon 6500, Tunze 6100, Koralin 150, Sander ozon, Deltec 39w UV, Titan 1500 køler, IKS, IKS Vandniveau, reef på side og baggrund og 400l/dag Osmose - og en drænet konto :):
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=8770
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

seadooman...: ozon kan da absolut ikke anbefales under indkøring af akv. da det i lige så høj grad som uv, dræber bakterie...gode som dårlige...
Det er jo netop bakteriekulturen man har brug for at få op at køre
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

ozon kan da absolut ikke anbefales under indkøring af akv.
Der har vi så 2 meninger om!

Bakteriene skal værer i stenen og bundlaget, om de er i vandet mener jeg ikke er ret vigtigt. bakterierne 10 dobler sig på 30 min hvis der næring til dem.

Ozonen fjerner mange af de stoffer som eller vil tage langt tid at få nedbrudt.
Jeg mener helt klart at Ozon vil hjælpe til at akvariet modner hurtiger.

Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20

Indlæg af K.E »

men som du selv skriver, formere de sig hastigt hvis der er nærring til dem, ozon brænder jo en del af.
ligeledes hvorfor ødelægge en masser bakterier der flyder i vandmasserne..
at nogle nærringstoffer tager tid at få nedbrudt, er vel bare et spørgsmål om at have et velindkøret akv..
ozon er ikke nogen mirakelkur, der kan fremskønne indkøringsfasen

...Det har vi så 2 meninger om :wink:
Der er jo ikke to akvarister der køre ens
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

KE :TH der er ellers mange ting vi har ens!

Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20

Indlæg af K.E »

hehe, hvad tænker du på ??
Jacques Cousteau
jacques
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af jacques »

Så er i enige om at være uenige og jeg er som det ofte sker (hvilket hurtigt er gået op for mig) i denne hobby, uden en facitliste :)
588L, speciel møbel i hvid autolak + sump, hydralik ophængt Riga Power 2X250W4x54t5, Schuran 150, wavebox, Red Dragon 6500, Tunze 6100, Koralin 150, Sander ozon, Deltec 39w UV, Titan 1500 køler, IKS, IKS Vandniveau, reef på side og baggrund og 400l/dag Osmose - og en drænet konto :):
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20

Indlæg af K.E »

jacques...man skal gøre sig lidt erfaringer..er det stadig valget mellem ozon og uv ?

hop en tur ind på chatten..der går det lidt hurtiger med spørgsmål og svar
Senest rettet af K.E lør 24. feb 2007 22:08, rettet i alt 1 gang.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Husk nu :BI

Og alt det UV og Ozon kan man jo også nemt kører uden det er jo nok ikke det som står øverst på ønskelisten mår man startet op :h

jacques
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af jacques »

KE: Det er klart, det var nu også mest hvis det var mere sort/hvidt.

Well, jeg er ved at købe Ozon og jeg vil også gerne passe på fiskene så måske bliver det til uv senere hen. Så må vi se mht. hvornår Ozon'en kommer på, det er vel også et spørgsmål om at måle og se på vandet.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20

Indlæg af K.E »

seadooman skrev: Og alt det UV og Ozon kan man jo også nemt kører uden det er jo nok ikke det som står øverst på ønskelisten mår man startet op :h

lige præcis, der er mange andre ting der bedre kan betale sig :)
Senest rettet af K.E lør 24. feb 2007 22:11, rettet i alt 1 gang.
Jacques Cousteau
jacques
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af jacques »

Seadooman: Ja for pokker det lover jeg, men jeg skal lige have det leveret :) Det varer nok en lille måned inden det bliver startet for der er også forsinkelse på det lys jeg har bestilt :(
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20

Indlæg af K.E »

det er ok at købe ozon generator nu, men hvis jeg var dig, så vil jeg vente med at sætte den i brug, til akv. er kørt godt ind..

læs evt denne artikkel http://reefkeeping.com/issues/2003-12/r ... /index.php
Jacques Cousteau
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvilket lys endte du med at købe??
jacques
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af jacques »

Christiantt: Det bliver nok ozon først og så uv senere. Hvorvidt Ozon kommer til at køre fra start må jeg vurdere når jeg kommer igang. Min skummer bliver ret kraftig i forhold til setup'et så den kan godt klare jobbet alene, vurdere eksperterne herinde :)

Tak for hjælpen allesammen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"