Tykki skrev: tirs 31. okt 2023 14:04
Jeg har også skrottet mine maxpect gyre pumper! Som skrevet klotter de til lynhurtigt og sneglene driver mig til vanvid! Mp 60 to stk slut færdig! Jeg er altså vildt nysgerrig mht det skide nitratfilter, forbruget med nopox, ??? Har du skruet op for det ene eller andet eller hvad? Fortæl fortæl …!
Jeg havde godt fået at vide, jeg ikke ville blive tilfreds med maxspect, ift. de krav jeg har til hardware

, men hvad gør man ikke for sine dyr
Nitratfilteret kører perfekt og er kommet helt op på 86l i døgnet.

så små ca 15% gennemløb i døgnet pt.
Jeg måler hver 2 dag, og viser den 0mg/l sætter jeg gennemløbet op med 10ml/min
Ang. Nopox, bruger jeg det slet ikke mere, og skønt at mærke jeg ikke skal skifte filtersokker og
skummer så ofte mere

Jeg kan kraftigt anbefale den Deltec reaktor. God kvalitet, selvom jeg var bekymret for cirkulationspumpen skulle larme, men den er blevet helt lydløs.
Skal siges jeg har købt en liter Nopox, på lager for sikkerheds skyld
No3 (in/out) 20,7/0 mg/l

- No3 schedule dose
Thomas fra Stockholm skrev: tirs 31. okt 2023 14:15
Skal og skal
Ved nogen lejlighed havde jeg kontakt med Tim Caldwell fra Triton LAB og et af spørgsmålene jeg havde var ved hvilken KH ser de flottest
koraller.
Overraskende er deres erfaring rundt 7, selv om de anbefaler 8. Han uddybede svaret med at det er risikabelt at ligge lige på grænsen da KH forbruget svinger meget over dagen, og det har jeg set da jeg havde min Alkatronic. Kommer den under 7 begynde de at stoppe med at gro og bliver stresset.
Samme argument aplicere jeg noget skødesløst på Nitrat

, jeg har vel 25% af de
koraller jeg forventer at have med tiden og forbruget er PT 3 ppm per dag, så med en fuld tank er forbruget sikkert 10-12 og så tager det bare et par timer at nulle midt på dagen om jeg har 5 og noget går galt.
Samtidigt har jeg ikke erfaring, eller har læst om hvornår Nitrat er farligt for dyrene, det nærmeste jeg har læst er rundt 50, så 20 er langt fra.
Jeg dosere 70 ml KNO3 om dagen. Har så lært at KNO3 ikke kan optages af korallerne, de skal igennem et dyr eller en bakterie først.
På den anden side har jeg god erfaring med høj PO4 og rundt 0,3 stopper korallerne med at vokse i mit system.
Hvis du følger en af de dygtige i hobbyen, har melev's reef haft over 100 i en lang periode, i hans 400 gallons reef, før han mente det var på tide at reducere det

, han havde ingen døde dyr.
Uden at skulle stille spørgsmålstegn ved din evne, viden, dygtighed og du har været månedens
akvarie, er jeg lidt bekymret for alle de tal og parameter du nævner, som bestemt er anderledes andre steder, når de er på tale.
Hvis du ser på de forskellige
koral farme rundt omkring, holder dem jeg følger, over 8 i kh for at få vækst, samt mere stabil pH, pga bufferen.
En af de dygtigste i min optik, er ICL koralfarm. Han er dog Extreme, og mener PH er mere vigtigt end KH, så han dosere bla. Lud og masser af kalkvand for at holde hans PH stabil. Den svinger 0.01 i døgnet.
Han har de fedeste farver på sine
koraller og masser af vækst og nogle af hans tanke kører med kh på 11
Jeg bruger som dig Alkatronic til at kontrollere og regulere by hand min kh, gennem kalk reaktor,
Balling light og kalkvand dosering og jeg oplever ikke store udsving i KH, Max 0,2 dKH over døgnet.
Jeg bruger en model på ca 70/30 % , som jeg har udregnet af KH forbrug over døgnet. Moderne
kalkreaktor har også mindre doseringen gennem den mørke periode, nogle lukker helt ned bla. Deltec hvis man kobler den på APEX systemet
Jeg er bestemt enig med dig i at no3 og po4 er meget vigtigt næring, sammen med jern og jod og er en af grundende til jeg sender icp hver måned
Po4 på 0,3 woaw

jeg ville ryste over det hele hvis jeg kom derop. Så man kan sige din tråd “No limits” passer godt ind i dine målinger
Jeg syntes virkelig det er dejligt at udveklse erfaringer og lærerigt.