fup eller fakta omkring fordampning af vand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7870 Roslev
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Skive
- Kontakt:
fup eller fakta omkring fordampning af vand
et andet medlem (han har ferskvand) af den lokale akvarie forening fortalte mig den anden dag at jeg skulle passe på med at have mit saltvandsakvarie i stuen, da saltvandet ville gå i alt elektronik osv. Men så er det jo lige at jeg tænker at saltvand vel ikke er værre end alm vand der, for det vand der fordamper og er i luften osv er jo ferskvand, salt fordamper jo ikke. Eller er det mig der tager helt fejl?
Men at der så sikkert er en større fordampning fra saltvandsakvarie pga de store lamper og ikke tætsluttende armaturer er en helt andet sag, så udluftning skal der til
Men at der så sikkert er en større fordampning fra saltvandsakvarie pga de store lamper og ikke tætsluttende armaturer er en helt andet sag, så udluftning skal der til
- da_nizzel
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8000 Århus C
- Geografisk sted: Århus
ved fordampningen af vandet, vil saltet blive tilbage i tanken. Tror han mener at det er fordi vi har så meget lys over, at saltvand er "farligere".
Tror ikke du skal være bange for fordampet vand i stikkontakterne, så måske mere bange for fugtskade, hvis tanken er i et lille rum, med dårlig udluftning.
Tror ikke du skal være bange for fordampet vand i stikkontakterne, så måske mere bange for fugtskade, hvis tanken er i et lille rum, med dårlig udluftning.
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7400 Herning
Helt enig, et mellem saltvandsakvarie, fordamper ca det samme som en voksent mennekse sveder i løbet af en dag, så set i det forhold er det meget farligere for din elektronik at holde fest hvor man er mange mennesker samlet i et rum, prøv og forestil dig alt det sved der flyver rundt så.. men det er bare nogle af de ting man ikke skal tænke over! 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Det er jo ikke alle, hvor hver dag er en festdag... desværre
Man skal ihvertfald tænke på at der er meget vand der fordamper ud i lokalet, så udlufning er ekstremt vigtigt, for folk der bo i dårligt ventilerede boliger. f.eks vores toværelses havde vi problemer med fugt...
Man skal ihvertfald tænke på at der er meget vand der fordamper ud i lokalet, så udlufning er ekstremt vigtigt, for folk der bo i dårligt ventilerede boliger. f.eks vores toværelses havde vi problemer med fugt...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
et hygrometer kan hurtigt afsløre om der er for meget fugt i rummet, udluftning er et must, uanset om man har akvarie eller ej, det er kun hypigheden er kan være forskel på.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Ham ferskvands gutten har nok haft en tanke i hovet om saltsyer, det går i kontakter og må ikke bruges inde. mennnn at sammenline det med saltvand er helt forkert. 

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg har dog spilt saltvand i mine stikdåser, men det er jo en anden sag 

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
hvornår er den gal med fugtigheden? hvor langt skal vi op før det er "sundhedsskadeligt"?
900 L viewtopic.php?t=10798
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Mit bud vil være at du efter et par måneder med for dårlig udluftning vil opleve mug i kolde hjørner ved gulvet (sikkert ved ydermure) og du vil næsten sikkert kunne se at dine vinduer dugger mere end normalt.. ja med mindre det er et gammelt utæt hus du bor i.. men så behøves du heller ikke udlufte, det sker helt af sig selv gennem sprækker og lign. men vinduerne vil typsik være første tegn. Det oplever du sikkert også i soveværelset efter en hed nat.. 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg ved nu godt hvad for nogle tegn der er på fugtighed. men jeg tænkte mere på luftfugtigheden målt med hydro meter.
Jeg har lige lånt en måler og den viser mellem 60 og 80, oftest over 70 og jeg er ret sikker på at det det ligger oppe i den høje ende, men ved ikke om det er alarmerene.
men jeg ved at den lokale svømmehal har en fugtighed på omkring 40 ved bassinnerne.
Jeg har lige lånt en måler og den viser mellem 60 og 80, oftest over 70 og jeg er ret sikker på at det det ligger oppe i den høje ende, men ved ikke om det er alarmerene.
men jeg ved at den lokale svømmehal har en fugtighed på omkring 40 ved bassinnerne.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
fugtigheden skal helst ligge omkring de 45 hvis den er over 60 er det sundhedsskadeligt. Jeg læste en artikel over nettet omkring indeklima, da der begyndte at dukke svampe/mug pletter op rundt omkring...
Luft ud morgen, middag og aften i ca 10 minutter! Det var bare ikke nok i vores lejlighed, så jeg endte med at lukke det ned... da vi alligevel skal flytte midt i marts
Luft ud morgen, middag og aften i ca 10 minutter! Det var bare ikke nok i vores lejlighed, så jeg endte med at lukke det ned... da vi alligevel skal flytte midt i marts
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Ja husk, hellere ofte og kort tid, end lang tid og få gange. Energistyrrelsen (er det mon det de hedder??) anbefaler 6 min. ad gangen, fordi du på den måde får skiftet mest muligt luft ud i forhold til den varme du mister, lufter du ud i længere tid vil vægge og gulve blive nedkølet, og det koster mange ressurser at varme op igen.. man ja 70% er da godt nok en slat.. tror vi har 80-90% på badeværelset efter et langt varmt brusebad.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hmm, det underlige er at der føles overhovedet fugtigt her hjemme
men mon ik måleren måler rigtigt

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers
hvis der driver vand ned af vinduerne så er det for meget
min den nye lyskasse har sænket fugtigheden i rummet med 20 %
og for at komme tilbage til emnet så er det aldrig godt at elektronik står i
"for " fugtige lokaler
og det er der ingen der kan overholde vi snakker 30 - 40 % fugtighed
mvh snogen
min den nye lyskasse har sænket fugtigheden i rummet med 20 %
og for at komme tilbage til emnet så er det aldrig godt at elektronik står i
"for " fugtige lokaler
og det er der ingen der kan overholde vi snakker 30 - 40 % fugtighed
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Det skal være under 50% fugtighed for at være et sundt indeklema.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: esbjerg
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Det er muligt at sænke fordamningnen, men så skal du forhindre at vandmolekylerne kan forlade vandet, altså man kan bruge et dækglas.
Problemet er bare at det er fordamningen der køler vandet. Prøv at løb dig en tur, så vil du mærke at din egen krop gør det, i form af sved. Det vil derfor blive nødvendigt at køre med køler, ellers sker der bare en støvkogning af dit vand
Du kan også sænke temparaturen og derved mindske energien (varme=energi) men teoretisk set vil vand først stoppe med at fordampe ved -273 grader celsius, men jeg tvivler på at det er optimale forhold
Problemet er bare at det er fordamningen der køler vandet. Prøv at løb dig en tur, så vil du mærke at din egen krop gør det, i form af sved. Det vil derfor blive nødvendigt at køre med køler, ellers sker der bare en støvkogning af dit vand

Du kan også sænke temparaturen og derved mindske energien (varme=energi) men teoretisk set vil vand først stoppe med at fordampe ved -273 grader celsius, men jeg tvivler på at det er optimale forhold

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
@mads-fisk: Vanddampe kan godt bære salt, hvilket er tilfældet i en havgus. Hvis du har 80% luffugtighed og planlæger yderligere 2 m2 overfalde, tror jeg, at du seriøst skal overveje et eller andet drastisk. F.eks. en meget kraftig udsugning, dækglas osv. Jeg ved godt, at dækglas skærer i hjertet på en akvarist, der ikke vil gå på kompromis med noget som helst. Men hvis alternativet bliver skimmelost på væggene og et skræntende helbred... 
@Leon: Saltvand og ferskvand har ca. samme kogepunkt. I vores akvarier skulle vi dog gerne være så langt fra det, at det heller ikke er derfor, at vi oplever en stor fordampning fra akvarierne. Det skyldes nok mere, at vores akvarier generelt er mere åbne end de fleste ferksvandsakvarier.

@Leon: Saltvand og ferskvand har ca. samme kogepunkt. I vores akvarier skulle vi dog gerne være så langt fra det, at det heller ikke er derfor, at vi oplever en stor fordampning fra akvarierne. Det skyldes nok mere, at vores akvarier generelt er mere åbne end de fleste ferksvandsakvarier.
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Nyberg - Leon har faktisk ret, grunden til at vandet fordamper er fordi vandet koger.. det lyder mærkeligt.. men når du måler vandets temperatur, er det et gennemsnit af de molekyler der ligger omkring termometeret, nogle ligger mere stille end andre, og nogen fiser så hurtig rundt at man oplever en "micro kogning" og derfor fordamper det, jo varmere vandet er, jo flere micro kogninger vil der være, og jo mere vand vil fordampe..
derfor vil du i teorien også opleve en fordampning af is (så længe det er varmere end -273,15C) yes yes så er der vist orden på det, det er grunden til at vand fordamper!