Så er der kommet et par nye halv store kirurger i baljen
De er FEDE og velnæret, da de kommer fra “Dan the man” aka Tykki aka den sure fiskehandler
https://youtu.be/T4z2upmedCQ
De kom i baljen i aftes og der var lidt “skubberi” og “min er større end din” adfærd fra de 2 etablerede største
fisk i balje (sejlfinne
kirurg og
foxface) de var ikke heeeeelt tilfredse.
Det er ALTID et sats at komme kirurger ned til én eller flere etableret
kirurg fisk, da de gamle opfatter hele akvariet som DERES revir.
Jeg har et par tricks der som regl kan gøre det lidt mere gnidningsløst.
1) Jeg har, med held nu, nogle gange lykkedes med at lave lidt om på stensætningen lige inde de nye kommer i baljen. Jeg har etableret nye “huler” og gemmesteder, som de gamle
fisk derved heller ikke har set før. Dette gør jeg med sten/ting der er modnet i sumpen eller overløb ell lignende (et godt råd er altid at have lidt indkørte sten på lager)
2) Altid kom flere kirurger i den kørende balje samtidigt. De holder lidt sammen og er trygge ved hinanden og den/de gamle kan altså kun jage én af gangen.
3) størrelse. De nye skal helst være større end de etablerede. Det udligner den fordel den/de etablerede har ved at kende akvariet.
4) Gør så du kan komme til i baljen med en “pind” et net, eller andet der gør at du kan agere “boksedommer” og afbryde dem hvis der bliver gået for hårdt til stålet. (Det gjorde jeg 2-3 gange i går, når de gamle
fisk blev liiiidt for grove, så blev de gennet ned i deres huler.
5) Fodre godt og gerne andre steder i baljen end de er vant til.
Hvis DU drømmer om et mix af fede kirurger er det ALLERBEDSTE råd at få fat i små
fisk og hæld dem alle i baljen samtidigt, så de kan vokse op sammen. Jeg har set flere videoer hvor der svømmer alle mulige kirurger rundt sammen og også flere af samme art, så det kan lade sig gøre.
Jeg holder nu SKARPT øje med paletten, da de kan være nogle sataner ift at gnave i
lps. Dét går IKKE! Så skal han op igen.
Fede
fisk!
God weekend