Jeg nyder så meget Sps koraller da de altid på en eller anden måde overrasker
Dagens billede:
Tusind tak for de pæne ord.Anders månsson skrev: ons 25. jan 2023 08:42 du har virkelig formået at ramme et akvarie hvor de optimale betingelser er for dine sunde og farvestrålende koraller![]()
Kunne vi få få en opsummering af hvad dit filter består af og dine rutiner for at holde dine koraller så sunde?
Det ved jeg nu ikkeAnders månsson skrev: fre 27. jan 2023 11:49 tusind tak for din gennemgang af filter og rutiner![]()
vildt med din overlevere... det må jo skyldes din evne og flittighed for at gøre det hele så stabilt![]()
Det kommer så herAnders månsson skrev: lør 4. mar 2023 08:03 mums altså! dine vilde billeder af korn fede koraller er virkelig værdsat!
Kan du ikke snart smide et par billeder af hele akvariet og lidt rundt i forskellige vinkkler![]()
Som kan læses i artiklen, viser den også tydeligt årsagen til mit sporstof Molybdenum bare er stigendeWith regard to trace elements, the activated carbon examined by us leads to an introduction of barium, cobalt, manganese, molybdenum and nickel into the water column.
The concentrations of iron, copper, zinc and tin were significantly reduced. The impact on iodine (present primarily as iodide) was less than is often assumed.
Activated carbon had no effect on fluoride, lithium, rubidium, selenium, vanadium and caesium.
Ja, jeg har det lidt på samme måde, rart at han gør det valgfrit med hvilken test man vil anvende.crazy seahorse skrev: ons 8. mar 2023 21:41 Jeg tager håndbogen med på ferie + det lange skriv han lagde ind i rm gruppen.
Har selv observeret en klar bedring i farver, når jeg har reguleret sporstoffer efter anbefalingerne fra icp fra ATI.
Kan også se farverne viger som tiden går og op mod en ny test specielt.
Ville gerne undgå de svingninger og hvis det kan lade sig gøre ved daglige små doser, så er jeg villig til at give det et skud.
Kan i øvrigt godt lide, at man kan vælge icp leverandør og ikke skal bruge den han benytter.
I det ark man skal benytte, er det nemt at skifte mellem de to han har brugt.
Hej Charlie.charlie saltvand skrev: tors 9. mar 2023 11:33 Jeg kørte efter hans excel ark i en periode med min 2,5 meter lange balje. + havde miracel mud i sumpen. Havde ikke nogle AA ++ sps koraller i baljen da den også var fyldt med bl.a. kejserfisk. Jeg fik utroligt flotte farver og GOD vækst mens jeg dryppede alle de forskellige sporstoffer i baljen dagligt. Så DET VIRKER!
Pt er jeg der med mit akvariehold at jeg ikke gider "være slave" af at skulle tilsætte alverdens ting dagligt i dråbeform, så jeg køre jo lowkey på koralsiden m bløde og LPS. Så, jeg bruger de rester jeg har stående på hylden af mikro sporstoffer og så vil jeg se hvordan det hele udvikler sig
Sjovt du skriver det med GFO og AKTIVT KUL. Jeg har læst det indlæg flere gange. GFO stripper jo nærmest vandet for alle de mikrosporstoffer man hælder i baljen, mens aktivt kul både tager og giver...
André selv vil endnu ikke ligge for meget i den "undersøgelse" der er lavet da, som han skriver er en del parametere der ikke er taget højde for. Fx hvordan ser effekten ud over lidt tid og når og hvis der opstår en bakteriekultur i mediet, hvor kraftig er flow, Hvor belastet (beskidt) er det vand der er kørt igennem...... osv osv osv. Men, selvfølelig vil et medie der skal fjerne noget fra en vandmasse også tage nogle af de ting vi GERNE vil have i vandet med ud. Så det er HELT SIKKERT noget der er værd at holde øje med og have med i sine overvejelser hvis man bruger aktivt kul og en Po4 fjerner i form af GFO eller alubaseret fjerner, eller andet![]()
Bliver spændende og se næste ICP reportDaily Elements dosages. New calculations- Look at note on the sump
Elementals V: 1 drop per day
Elementals Fe: 1 drop per day
Elementals I: 2 drop per day
Elementals Co: 1 drop per day
Elementals Zn: 1 drop per day
Elementals Ni: 1 drop per day
Tusind tak, og hvor er det dejligt at høre det fra andre akvarister. Når man sådan ser på det hver dag, er det aldrig godt nok
Tusind tak Tykki.