Så fik jeg endelig brug for min saltbøsse

Happy reefing
Ja jeg er heldig med sådan et "hak" i stuen
Som dreng læste jeg om hvor galsindede kampfisk er, at hanner kæmper til den ene dør. Efter jeg blev uddannet biolog har jeg været ret skeptisk overfor min barnelærdom fordi det er ikke hensigtsmæssigt i dyreverdenen at hanner kæmper til døden. Normal adfærd er at trække sig. For et par år siden ville jeg teste barnelærdommen om kampfiskenes aggressivitet. Jeg satte to hanner i vores 1.100 L planteakvarium og ventede spændt på kampen. Der skete meget lidt. De to hanner truede hinanden og bed i hinandens finner, men efter få minutter trak den ene sig. Efter første kamp ignorerede de hinanden, og truede kun lidt når de kom helt tæt på hinanden. Men der opstod aldrig kamp siden. Lidt øv fordi jeg havde håbet at de ville stå med udspilede finner en del af dagen. Der er meget mere territorialkamp mellem malawicichlider!
Det er da bare at smide to par klovnefisk ned i samme balje, ikke at de slår hinanden ihjel, men jeg har to par, som kæmpede mod hianden det første års tid.nbd skrev: tirs 31. jan 2023 09:31Som dreng læste jeg om hvor galsindede kampfisk er, at hanner kæmper til den ene dør. Efter jeg blev uddannet biolog har jeg været ret skeptisk overfor min barnelærdom fordi det er ikke hensigtsmæssigt i dyreverdenen at hanner kæmper til døden. Normal adfærd er at trække sig. For et par år siden ville jeg teste barnelærdommen om kampfiskenes aggressivitet. Jeg satte to hanner i vores 1.100 L planteakvarium og ventede spændt på kampen. Der skete meget lidt. De to hanner truede hinanden og bed i hinandens finner, men efter få minutter trak den ene sig. Efter første kamp ignorerede de hinanden, og truede kun lidt når de kom helt tæt på hinanden. Men der opstod aldrig kamp siden. Lidt øv fordi jeg havde håbet at de ville stå med udspilede finner en del af dagen. Der er meget mere territorialkamp mellem malawicichlider!
Jamen alt går som der "står i bøgerne" at det skal. Eneste "problem" jeg har haft, er at jeg glemmer at toppe op med vand, men nu har jeg sat en tuschstreg, så jeg kan holde øje med hvor meget der fordamper
Det må jeg kigge på, sådan en osmolator. Der er jo sådan set låg på, men der må fise noget ud alligevel, jeg har først sat stregen i dag, så tjekker i morgen hvor meget der er fordampet. Det er sikkert også røget en del, da der var 34 grader i 2 døgnTykki skrev: søn 5. feb 2023 21:33 Køb fluks en osmolator !?den er ikke så kostbar! Evt put dækglas på baljen, det hjælper enormt
Tropeland i Skanderborg, som støtter forummet,
Ja der var jeg i går og det var fintEngelquist skrev: ons 8. feb 2023 14:01Tropeland i Skanderborg, som støtter forummet,
har lidt af hvert i akvarierne![]()
Kender det kun alt for godtPavon skrev: søn 29. jan 2023 20:21 Det er et Fluval flex 123 l.
Jeg er ikke kommet så langt med planerne, men klart det nemme til at starte med. Lige nu står det jo bare, mens jeg bruger madbudgettet på diverse test, osmose anlæg m.m. og så læser jeg + ser youtube om saltvand, i stedet for at spise![]()
![]()