Mindre kan altså også gøre det. Jeg klarede mig de første 10 år med gæstetoilettet. Havde bare et mindre bord stående, som jeg kunne arbejde ved.
Men det er lidt mere besværligt og kræver nogen oprydning, hver gang man har lavet noget. Men det er til at overkomme.
Der er ting der løbende skal gøres, nemlig vedligeholdelse af grejet. Pumper der skal renses, skummerkop der skal tømmes, RO anlæg der skal have nye filtre (hvis man ikke kører med hanevand, det kan man også vælge), ruder der skal renses osv osv. Derfor er det en god ide, at tænke på gulvbelægningen. Der kommer lidt vand på gulvet når man roder i tanken.
En af mine gode venner havde et flot trægulv, så han havde et væld af håndklæder liggende på gulvet når han lavede det mindste. Hver dråbe blev tørret op, næsten før den ramte gulvet. Men det lod sig gøre.
Man skal også teste vandet en gang i mellem, men det kan gøres ved køkkenbordet. Bare der er ordentlig
lys.
Adgang til vand og afløb er også en god ide at tænke ind. Her kan man klare sig med slanger og pumper. Det gjorde jeg selv i ti år.
Men at have så kort en vej til disse ting, er godt at tænke ind når man planlægger projektet.
Jo mere besværligt det nødvendige arbejde er at udføre, jo større er sandsynligheden for at man ikke får det gjort.
Svein Fosså sagde ved et foredrag han holdt inde i det daværende Klovnfisken, at det eneste der kræves for at have en saltvandsakvarie er, en
skummer, noget
cirkulation og så et kombineret varmelegeme/termostat.
Lys er også rart at have, hvis man vil se hvad der sker i akvariet og til at holde gang i fotosyntesen. Alt andet er i kategorien nice to have.
Når det er sagt, så skal man huske at afstemme ønskerne om det levende man vil have i. Skal der
koraller i, må man begrænse sig til de typer der kan klare sig med det udstyr man har på.
Fisk, her gælder det samme. Man kan ikke have store
fisk, der skal have en masse foder. Man skal vælge mindre og færre
fisk der ikke sviner så meget. Kan man det, er det nemt nok.
Problemet er, at man tit får ideer til nye
fisk og til nye
koraller, som man godt kunne tænke sig.
Så man indretter sig med de muligheder man nu har. Ingen grund til at lave stort postyr over det.