Årsagen til startede med phyto plankton var at jeg havde kæmpet med diverse alger gennem 7 - 8 måneder, Bryopsis og forskellige former for turf-alger. Koraller ville knapt nok gro eller valgte at dø, og hverken kirurger eller CUC syntes det var spiseligt, og jeg havde hældt adskillige flasker Vibrant, MB7 og MB-razor og fluconazol i akvariet og lige lidt hjalp det. Så må man jo finde på noget andet ... inspiretet af Dana Riddle og andre på R2R valgte jeg at dosere levende phyto dagligt - og 4 måneder senere var akvariet næste fri for nursaince alger
![Happy :-)](./images/smilies/1.gif)
Jeg har ikke et "sterilt udseende"rev og ønsker det ikke, men har masser af svampe og alt muligt andet der gror, og mine mandariner og pincetfisk stor trives, og det tænker jeg phyto plankton i høj grad understøtter den type rev.
Setup som det er i dag: Hvorfor dosere phyto:
Dosering af Phyto plankton (mikro alger) kan bruges ifm. begrænsning af tilgængelige nærringsstoffer (her tænker jeg primært på P og NO3) på samme måde som makro alger i et refugie. Phyto er bare væsentlig bedre / hurtigere til at optage nærring og formere sig og har derfor en fordel frem for andre alger. Det giver desuden også et solidt grundlag for opbyggelsen af mikrofauna i akvariet hvor phyto er en af de basale byggesten nederst i fødekæden og konsumeres/optages af mange filter feeders, snegle, cope pods og koraller. Phyto danner f.eks. fede fedtsyrer som derved videregives til andre organismer i akvariet.
Phyto plankton fungerer også som en mild form for carbon dosering da de phyto celler der dør i akvariet bliver nedbrudt og derved føder bakterier.
Link til et lille skriv om phyto arten tetraselmis:
https://reefs.com/tetraselmis-chui-idea ... nable-aqua
Dosering.
Der er ca. 700 liter vand på systemet.
Daglig dosis er i dag på 750 ml. Der doseres phyto til akvariet hver time fra kl. 20 til 08 så doseres der gødning engang og saltvand hver time til reaktoren resten af dagen.
Jeg dosere nu om natten da det er her mange filter feeders og copepods er mest aktive, og for ikke at få så lidt gødning som muligt i akvariet. Gødning indeholder jo blandt andet store mængder P og NO3, men det er kun et issue ift. en kontinuerlig kultur.
Der er adskille tråde på nettet (start evt. på R2R) om hvordan man stater og kører en phyto kultur.
Det er også muligt at købe levende phyto på nettet, have en dunk/flaske stående i køleskabet (de kan sagtens være dvale i 3-4 uger hvis flasken omrystes dagligt) og så dosere manuelt, hvilket måske er aktuelt i et mindre setup. Der sælges også phyto der ikke er levende, men det har jeg ingen erfaring med.
Jeg startede op med to 4-liters sylte glas hvor der blev doseret fra det ene (til der var omkring 0,5 liter tilbage til næste kultur) mens den anden kultur voksede, og hver uge byttede glassene plads. 4 liter blev hurtigt for lidt til en uges forbrug så jeg købte nogle 8 liters glas (gærringstanke fra øl-brygning) og fortsatte samme metode.
Jeg bruger bare en alm. 4-kanals doseringsmaskine og dosere i sumpen i returkammeret.
Siden december 2021 har kørt med en kontinuerlig kultur hvor der løbende tilsættes saltvand og gødning (jeg bruger F2) og doseres til akvariet. Det giver en del mindre vedligehold.
8 liters glas: Jeg køre med plantelys på 24 timer i døgnet. Man kan bruge alm. lys men plantelys har et spektrum der er lavet til planter.
Kulturen iltes og holdes i bevægelse vha luft fra en almindelig akvarie luftpumpe og der skal ikke bruges en luftsten.
Rensning og vedligehold :
Det er meget vigtigt, for at holde en phyto kultur kørende, at den ikke bliver forurenet og der skal ikke meget til. Hvis kulturen bliver forurenet bliver den først lysere så gul og så dør den, og det gider man jo ikke.
Heldigvis er det ikke kompliceret det kræver bare man er omhyggelig.
- Al udstyr (spande,skåle,flasker,rør, slanger, børster mv.) desinficeres og skylles i RO vand.
- jeg bruger 5 liter desinficeringsvækse på ca 4 måneder, men man kan også bruge propylalkohol eller andet.
- Der må ikke komme støv, hår mv. og aldrig noget der har været i akvariet eller sumpen i kulturen.
- Ved hvert skift af glas blev det ene glas renset og desinficeret
En kontinuerlig kultur skal også renses. To gange om ugen tager jeg en børste (dedikeret kun til det) og renser reaktoren og rør så godt jeg kan - jeg har handske på for ikke at forurene ... og ca hver anden måned bliver reaktoren tømt og renset. Ved hver tømning får kulturen lov at stå uden luft og anden bevægelse så døde celler kan synke til bunds og bruger jeg en hævert og sier den så der kommer færrest mulige døde celler med.
Hvis en kultur er ved at dø kan den godt redes.
Eksempelvis blev min kultur lysere og jeg troede den var døende efter sommeren hvor det blev ret varmt hjemme hos mig. Den blev siet og reaktoren renset men det hjalp ikke før den fik en ordentlig omgang gødning og fik lov at stå i 4 dage, så blev den mørk igen.
Sådan her skal den ikke se ud: Man kunne jo tænke at hvorfor kun have en art phyto, der findes flere typer og de har alle samme krav til vækst.
Det vil jeg godt advare imod. Efter et stykke tid havde den en type udkonkurreret den anden når man blander arter.
Jeg har handlet hos aquacopa.de og fået super kvalitet, også af de copepods jeg har fået derfra.